• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • vaniljvisp

Glenda glad, vart köpte du din bakmaskin någonstans?

• MBert
    Skrutten74 skrev 2009-04-05 23:04:59 följande:
    Är det någon som har koll på hur mycket el en maskin drar för att baka ett bröd?
    Japp. Jag har kollat för att kunna räkna. Se tråden "Tjänar man verkligen så mycket på att baka sitt eget bröd).
    Din maskins energiförbrukning kan du nog se i manualen. Jag vet att jag hittade energiförbrukning för min maskin och då var det 0,28 kWh. Men det är en lånemaskin, lite äldre modell, och man kan ju hoppas att de nyare maskinerna är mer energisnåla. Å andra sidan är XXL större och drar förmodligen mer än de flesta andra bakmaskiner.
    Sedan får man ta reda på vad energin kostar. Jag hittade en siffra, som jag tror var rätt genomsnittlig, på 35 öre/kWh. Så det rör sig inte om så mycket i vilket fall som helst. 10-12 öre...

I ett gammalt test av bakmaskiner läste jag att de drar mindre än hälften så mycket el som en vanlig ugn. Men å andra sidan kan man ju baka flera bröd på samma gång i en vanlig ugn.
  • Glenda Glad
    vaniljvisp skrev 2009-04-06 11:07:23 följande:
    Glenda glad, vart köpte du din bakmaskin någonstans?
    Den köptes i en vitvarubutik i Halmstad. Den stod på en hylla och var jättedammig och hade en prislapp med 1200:-. Min man sa "Ni får en femhundring för den!" och de var glada att bi av med den
    Kan säga att jag är väldigt nöjd förutom med en sak - den har ett larm för att kolla så att locket sitter på, men den knådar så kraftigt att locket vickar och då går larmet på hela tiden. Så vi har satt en tyngd på locket så även om bakmaskinen är snygg, så ser det himla luistigt ut med tyngden på {#lang_emotions_dreamer}
  • MBert

Glenda Glad - Jag sökte på Princess Silver Breadmaker och såg den på nätet. Den var fin och verkar vara rätt stor (bröd på över 1 kg), om det nu är samma. Jag såg att de hade 9 olika bakmaskiner! (i alla möjliga modeller...) www.princess.nl/en/products/600/609/Bread_makers.html
    Men som vanligt är det svårt att hitta hur stora själva maskinerna är. Det är svårt att se på bild.

Fast man blir ju häpen över hur lite de vet om jäst. Enligt deras ingrediensordning (som man kan hitta i bruksanvisningen) så ska mjölet i först sedan vätska, socker, salt och jäst. Jästen ska aldrig komma i direkt kontakt med socker eller salt. Inte ens om man ska köra maskinen direkt. Salt hämmar jästens jäskraft men ger i rätt mängd mjölet fastare gluten (vilket ger degen bättre form och större volym när det väl jäser).

• mamma till 3 små

hej jag brukar göra ett enkelt bröd med mjöl , vatten jäst socker olja och salt men jag skulle vilja få lite mer smak på det finns det några kryddor man kan ha i ?? vill inte krångla till det s¨å mycket för jag tycker det är bra men som sagt nån kryda eller så bara kanske skulle vara en bra variation

• Glenda Glad
    mamma till 3 små skrev 2009-04-06 21:59:24 följande:
    hej jag brukar göra ett enkelt bröd med mjöl , vatten jäst socker olja och salt men jag skulle vilja få lite mer smak på det finns det några kryddor man kan ha i ?? vill inte krångla till det s¨å mycket för jag tycker det är bra men som sagt nån kryda eller så bara kanske skulle vara en bra variation
    Anis, kummin eller pomerans är ju klassiska brödkryddor. Du kan köpa var och en för sig eller köpa brödkryddsmix.
  • Eled

mamma till 3 små skrev 2009-04-06 21:59:24 följande:

Jag brukar byta ut 1/6 mjöl del mot vetegroddar och typ 1/3 mjöl mot rågsikt. Sen finns det brödkryddor att köpa i kryddhyllan. Titta bland refillpåsarna. Det brukar bli gott.

Jag hänger också på här iaf....
  • mamma till 3 små

okej hur mycket kryddor har man i? om man säger till ett bröd på 750 g 2½dl vatten, 7½dl vetemjöl. 1½msk olja 1½tsk jäst , salt och socker..

vetegroddar kanske man också ska prova.. .

• Eled

mamma till 3 små skrev 2009-04-06 22:14:05 följande:

okej hur mycket kryddor har man i? om man säger till ett bröd på 750 g 2½dl vatten, 7½dl vetemjöl. 1½msk olja 1½tsk jäst , salt och socker.. vetegroddar kanske man också ska prova.. .
    Ngn matsked typ. Det står på påsen hur mycket man ska ha i men det är ju för större satser. Man får ju typ halvera det iaf. Jag brukar ha i en matsked iaf. Glömde bort kryddorna ett tag men kom på det sen igen och sist tog jag en matsked.
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2