• Svar på tråden Bakmaskinstråden 2
  • MBert
    BabyJay skrev 2009-04-25 00:22:28 följande:
    Vetemjöl, vatten, skållat rågmjöl, rågmjöl, sirap,malt, vetegluten, jäst, salt, socker, emulgeringsmedel e472e, mjölbehnadlingsmedel askorbinsyra.Detta är innehållsförteckningen på mitt och gubbens favoritbröd. Så attans gott!! Lantkubben från Växjöbagarn. Har någon smakat?Tänkte om det var någon vänlig själ här i tråden som skule kunna försöka sig på att knåpa ihop ett recept på detta? Har ingen aning om hur jag ska göra. Är helt ny på detta med brödbak. Vill ju självklart skippa tillsatserna, och vad är malt lixom? Ja, ni ser ju mina kunskaper...SNälla, någon som kan hjälpa mig??Har förresten Julittabrödet i maskinen  nu och lääängtar tills imorogn då jag ska vakna till nybakt bröd. Återstår bara att se hur det blivit.. haha
    Hoppas att ni tyckte om Julitabrödet

Malt är korn (sädesslaget korn) som fått gro (lite) och sedan torkas och/eller rostas. Det gör att det blir mer smak och en sötare smak. Jag såg det på ett bakprogram (från Danmark. tror det hette Bullar av stål). Det kan nog även vara av andra sädesslag, för jag har sett termena vetemalt och rågmalt.
    Vetegluten är veteproteinet som finns i vetemjöl och som gör att degen blir seg och kan innesluta gasblåsorna som jästen bildar - kort och gott, höjer brödet. Vill man ha ett extra glutenhaltigt vetemjöl ska man välja vetemjöl special.

Skållat rågmjöl och malt ingår i lantbrödsmjöl (som är en mjölblandning), så mitt tips är att använda ett lantbrödsmjöl. Antingen "Mörkt lantbrödsmjöl" (som även innehåller rågkli) eller "4 sädesslag Lantbrödsmjöl". Båda innehåller även vetemjöl. 4 sädesslag innehåller som du hör av namnet även korn- och havremjöl. Så det som är mest likt det du vill ha är det mörka lantbrödsmjölet.

Nu vet jag ju inte vilka proportioner ditt favoritbröd har, men skulle nog utgå ifrån det mörka lantbrödsmjölet och prova mig fram till rätt smak (bl.a. rätt mängd sirap och prova att använda jäst för söta degar). Jag gör ett förslag som du kan utgå ifrån (jag har inte hunnit prova just detta själv):

1,5 tsk torrjäst (gärna för söta degar) 5 g
    8 dl mörkt lantbrödsmjöl 440-450 g
    1,5 tsk salt 9 g
    1 tsk strösocker 4 g, eller farinsocker (som används i Julitabrödet=god sötma).
    2 msk - 0,5 dl sirap (mörk, eller "brödsirap") 40-70 g
    ev. brödkrydda
    1-1,5 tsk olja 5-7 g
    3 dl vatten 300 g

Prova antingen standardprogram eller grovt bröd.

Matolja finns inte med som ingrediens i ditt bröd men något jag rekommenderar för att förbättra jäsegenskaperna. Fett i små mängder höjer glutens elasticitet och skapar därmed förutsättning för ökad brödvolym.

Det står ingenting om krydda i din ingrediensförteckning. I grovt bröd och framförallt i rågbröd ingår ofta någon brödkrydda. Det är något du kan experimentera fram själv.
    Prova först utan och sedan att tillsätta exempelvis 0,5 tsk stött fänkål och 1-2 tsk pomeransskal.

Lycka till.
  • BabyJay

Mbert: Tack så myckt för hjälpen! Du är verkligen kunnig inom allt detta! Jag är sjukt imponerad!
    Köper man malt på påse bland mjölet då kanske eller??

White cheese: Bakmaskinen stod i raden bakom kaffebryggarna (om man har ryggen mot rulltrappan). På hörnet stod den då jag köpte den (förra veckan)

Mamma till Freja, född 080706
  • white cheese
    BabyJay skrev 2009-04-27 21:49:22 följande:
    Bakmaskinen stod i raden bakom kaffebryggarna (om man har ryggen mot rulltrappan). På hörnet stod den då jag köpte den (förra veckan)
    Oh, tack för svaret! Jag trodde inte någon skulle hinna se min fråga...
    På nedervåningen då eller?
  • BabyJay

Mbert; Förlåt min sista fråga. Såg nu att malten ingick i mjölet!!
    Blir sugen på att testa brödet nu ju!!

Mamma till Freja, född 080706
  • atelli

Nu är det lite lugnt här i tråden... Ingen som gjort nåt smaskigt bröd på sistone??

• white cheese

Nja, smaskigt och smaskigt...
    Fick min bakmaskin från GeKås i slutet på förra veckan, så jag håller mig fortfarande till de mer basala recepten (men kvällens projekt ska bli ett vitlöks- och örtbröd *håller tummarna*).

Men jag kan ju berätta om morgonens besvikelse...
    Jag tänkte testa ett recept med torrmjölk. Jag har aldrig använt torrmjölk i något annat syfte tidigare, så jag har liksom ingen referensram. I mitt recept ingick typ 5 dl mjöl, 3 dl vatten och - trodde jag - 2 dl torrmjölkspulver. Jag vet att jag tänkte att det lät som mycket pulver, eftersom det var nästan hela pulverpåsen, som skulle motsvara 1 liter mjölk. Men jag brukar lyckas bättre när jag följer recept än när jag improviserar, så jag gjorde som det stod.
    I morse kom jag in i köket till mitt rykande färska bröd. Eller det var var jag hade tänkt mig. Men det som luktade precis som ett nybakat bröd, visade sig vara en hög mycket hårda degkulor. Det hade ingen som helst likhet med en limpa, och tog sin lilla tid att få loss ur skålen...
    Jag muttrade inför maken om hur inkompetenta Tefal var som inte kunde skriva korrekta recept...
    ...ända tills jag kom hem nu i eftermiddag och skulle göra ett nytt försök, och insåg att det "stod" matskedar och inte deciliter i receptet. Fast eftersom receptet var i bilder, och inte i text, så hade min hjärna väl tolkat det stora måttet som deciliter...

• maskros72

Hej!
    Ny här, har Tefal XXL. Är det någon som har testat surdegsbröd i bakmaskin?
    Tacksam för svar

• Cazz

Nu har min man gjort julitabrödet, men han hade också i en riven morot. DET var gott det! Rekommenderas!!!

• Glenda Glad
    Cazz skrev 2009-05-06 11:47:30 följande:
    Nu har min man gjort julitabrödet, men han hade också i en riven morot. DET var gott det! Rekommenderas!!!
    Jag funderar över detta med att ta i morot, äpple eller groddar - ska man räkna bort lite vätska från receptet då eftersom de innhåller en del vätska? Eller kanske räkna bort av mjölet för det fyller ut ju en del?
Svar på tråden Bakmaskinstråden 2