• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • knäppisen

Knosan, han måste ju ha blandat ihop henne med något annat barn, låter helskumt ju.

busan71: finns det inget privat dagis i närheten ? om nu de kommunala är skit...Förlåt om jag kanske är inne på djupt vatten, men dagis är inte bara av ondo. Det finns många funktionshindrade barn som går på "vanligt" dagis o har det toppenbra.

• Frida08

Grattis Annika, Anders och Ellen till den nya familjemedlemmen!!

• Jeanette71
    busan71 skrev 2009-06-16 18:51:36 följande:
    hej mötet som jag var på idag på hab var inte som jag ville att det skulle bli. min sambo tycker inte att han e delaktig i vår sons träning mm. de vill att jag ska ha in sonen på dagis i augusti vilket jag inte vill! jag vill ha en tid då jag tränar med min son och sedan ser hur hans medicinering fungerar inte slängas ut i dagisvärlden där han kan bli bortglömd i ett hörn. jag gillar varken folket som placerar ut barnen eller chefen som har barnomsorgen här i kommunen. varför får rubbade och tröga personer tjänster på sånt här område där man behöver vara pratsam och lyssna och sedan försöka göra nåt åt felen eller önskemålen som man har. här i denna kommunen så skulle hela bunten behöva bytas ut för det går absolut inte få dem att förstå eller nåt annat. e besviken
    Det är så tråkigt med möten som inte blir bra, har själv alltför stor erfarenhet av det. Jag har börjat berätta för människor hur de ska bemöta oss för att det ska bli något sånär bra för oss som föräldrar.

Jag är lite inne på samma tankebanor som Knäppisen ovan. Jag vet ju inte alls om du bor i stor eller liten kommun och vad det finns att tillgå. Dock har specialpedagogen på hab. ansvaret för detta. Jag kan bara säga att räddningen för vår son Alex (och för hans utslitna föräldrar) var när han började på dagis. Alex fullkomligen älskar sitt dagis, fröknarna och sina kompisar där. Det är det bästa som har hänt honom hittills! Trots hans grava utv.störning har han utvecklats fint och gör framsteg som ingen tror. Nu går vår son på en speicalavd. för multifunktionshindrade barn men alla barn har ju rätt till en placering som tillgodoser de behov ett barn har.

Jag förstår att du vill vara hemma med din son och särskilt som epilepsin inte är under kontroll men det kanske kan vara värt att göra ett studiebesök eller diskutera alternativ med spec.pedagogen? Det låter hemskt att du ser bilder av att sonen "glöms bort i ett hörn" på dagis.
  • Jontesfru
    busan71 skrev 2009-06-16 18:51:36 följande:
    hej mötet som jag var på idag på hab var inte som jag ville att det skulle bli. min sambo tycker inte att han e delaktig i vår sons träning mm. de vill att jag ska ha in sonen på dagis i augusti vilket jag inte vill! jag vill ha en tid då jag tränar med min son och sedan ser hur hans medicinering fungerar inte slängas ut i dagisvärlden där han kan bli bortglömd i ett hörn. jag gillar varken folket som placerar ut barnen eller chefen som har barnomsorgen här i kommunen. varför får rubbade och tröga personer tjänster på sånt här område där man behöver vara pratsam och lyssna och sedan försöka göra nåt åt felen eller önskemålen som man har. här i denna kommunen så skulle hela bunten behöva bytas ut för det går absolut inte få dem att förstå eller nåt annat. e besviken
    Jag tror inte din sons glöms bort i ett hörn. Min egen erfarenhet är ju att min Axel nästan verkar vara i mittpunkt hela tiden. De andra kommer rusande o kramar honom när han kommer. och de tar papper o trokar honom när han dreglar för mycket och när Axel vill något o inte fröken uppmärksammar det direkt så är de andra barnen där. Så där kan det ju också bli för ditt barn!
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • OttarpsLisa

Tyvärr är det samma människor som ska ta de besvärliga besluten om resurstimmar och placering även på ett privat dagis. Vi har Axel på ett privat dagis och de får inte något bidrag till anpassning tillexempel. Så är det iallafall i vår kommun.

• lillis23

Förstår precis hur du känner och lider med dig. Känner man det så, är det inte så enkelt att ta till sig att det kan bli bra, att personalen är bra osv. Känner också så, men min son är inte ens ett år än så förhoppningsvis piggar han på sig innan det är dags. Förstår din frustration, besvikelse och rädsla.

Om du känner att inte tjänstemännen lyssnar, försök få med dig någon och skriv ner vad du vill/känner, vad du är rädd för osv. Den du har med dig kan ju vara vem som helst, men nån som förstår dig och känns trygg för dig. Det kan ju vara lättare att skriva ner i förväg och tänka igenom allt ordentligt.

Har ni besökt aktuellt dagis? Har du fått träffa personalen och sett hur det är där? Kanske det hjälper och blir mindre dramatiskt om du får det?

Min sons ep är inte heller under kontroll tyvärr, så jag förstår hur det känns även där. Man blir så maktlös...önskar jag kunde hjälpa dig.

stor kram

• Jontesfru
    OttarpsLisa skrev 2009-06-17 10:59:03 följande:
    Tyvärr är det samma människor som ska ta de besvärliga besluten om resurstimmar och placering även på ett privat dagis. Vi har Axel på ett privat dagis och de får inte något bidrag till anpassning tillexempel. Så är det iallafall i vår kommun.
    Anpassning av privat förskola är inte tvingande så är lagen skriven att de kan välja att anpassa eller ej! Däremot är det väl så att en kommunal förskola har det tvånget på sig? en privat förskola kan ju neka ett fh barn med just det att de inte har råd eller möjlighet att anpassa lokalerna, men inte kommunen... eller har jag fel för mig?
  • OttarpsLisa
    Jontesfru skrev 2009-06-17 14:11:48 följande:
    Anpassning av privat förskola är inte tvingande så är lagen skriven att de kan välja att anpassa eller ej! Däremot är det väl så att en kommunal förskola har det tvånget på sig? en privat förskola kan ju neka ett fh barn med just det att de inte har råd eller möjlighet att anpassa lokalerna, men inte kommunen... eller har jag fel för mig?
    Det är nästan så men oftast pratar man om små barn när de börjar i förskolan, då är det nästan omöjligt att förutspå hur mycket anpassning som behöver ske några år senare. Vad jag vet har kommunen rätt att placera ett rörelsehindrat barn på en förskola som redan är anpassad och ligger i närheten även om föräldrarna inte valt just den förskolan.

Det är alltid tråkigt när det upplevs som att tjänstemännen på kommunen inte arbetar tillsammans med föräldrarna och den erfarenhet jag har är att det sällan är på det sättet ute på förskolan utan snarare tvärt om. Tjänstemännen träffar ju inte barnet så ofta och har säkert svårt för att förstå vilka behov det har.

Förskolor har personal med stor erfarenhet av barn och föräldrar, jag tycker det är viktigt att personalen på förskolan upplevs som ett stöd för er föräldrar också. Vissa förskolor har personal med erfarenhet av barn med speciella behov som kanske är liknande ert barns och det är inte förrän då ni känner att ni kan slappna av när barnet är på förskolan. För mina barn har en stor del av inskolningen på förskolan varit för mej, vi får hoppas att ni får bra personal runt er så ni också kan få en liten paus ibland och att sonen trivs med att gå detta lilla steg mot självständighet.

På tal om självständighet kan jag berätta att min Axel var helt vild i affären igår och testade rullen i alla varugångarna, man kanske skulle sätta koppel på honom :)
  • knäppisen

Att privata dagis inte skulle få bidrag till anpassning på samma sätt som de kommunala måste ju strida mot alla likabehandingsprinciper som finns. Är det verkligen så ? Å andra sidan, vem blir förvånad...
    I så fall så leder det till att man inte ens VÅGAR be om anpassning av dagiset, av rädsla att bli förflyttad till något mer handikappanpassat. O´s dagis är inte alls anpassat till en rörelsehindrad, men de är så himla fantastiska med O så jag vill inte byta för allt smör i småland.

• Jontesfru
    knäppisen skrev 2009-06-17 18:21:53 följande:
    Att privata dagis inte skulle få bidrag till anpassning på samma sätt som de kommunala måste ju strida mot alla likabehandingsprinciper som finns. Är det verkligen så ? Å andra sidan, vem blir förvånad... I så fall så leder det till att man inte ens VÅGAR be om anpassning av dagiset, av rädsla att bli förflyttad till något mer handikappanpassat. O´s dagis är inte alls anpassat till en rörelsehindrad, men de är så himla fantastiska med O så jag vill inte byta för allt smör i småland.
    i veckan som gick tog riskdagen beslut om att när kommuner behöver skära i skolor o förskolor så får de bara göra det i de kommunala, dvs de privata får mer i kommunalt stöd än de egna???? så snart är det nog tvärtom!!!

De privata får ju ersättning för de barn med särskilda behov, men då ska det även gå till anpassningen som ju inte kommunen ansvarar för (tror jag att en föreståndare o ägare av en enskild förskola som vi tittade på förklarade varför  inte Axel kunde börja hos dem).

Det som gör att vi är så lugna o trygga med Axels förskola är förutom att vi sett hur fina de är, att både Jonas o jag arbetat ihop med dem. Hon som har varit o ska vara Axels resurs är en gammal förskole- o fritidsbarn till Jonas+ att han varit fotbollstränare åt henne. Så vi vet hur de arbetar o vilken erfarenhet de har. och som OttarpsLisa säger DET är trygghet.
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!