• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • Jontesfru

HIHIHI
    Det heter inte riskdagen utan riksdagen.... sorry lite felstavning där.

Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • OttarpsLisa

Kommunen är huvudman på kommunala förskolor och därför ger kommunen bidrag till anpassning där. t.ex Svenska Kyrkan är huvudman på kyrkans förskolor och därför ska Svenska Kyrkan ge bidrag till anpassning där. På samma sätt som att jag inte gärna anpassar grannens hus

Vad jag förstår ges bidrag till resurstimmar för handikappade barn inget mer så om en förskola ska ha dem till anpassning också så känns det lite konstigt, då tar de ju av pengarna som barnet ska ha till personal när det är på förskolan och bygger för.

Egentligen är ju inte handikappanpassning ett föräldraproblem utan ett arbetsmiljöproblem så så länge personalen klarar det så behöver man inte bry sig... ...egentligen.

• ulricaa
    OttarpsLisa skrev 2009-06-17 22:44:24 följande:
    Egentligen är ju inte handikappanpassning ett föräldraproblem utan ett arbetsmiljöproblem så så länge personalen klarar det så behöver man inte bry sig... ...egentligen.
    Oj, där håller jag inte alls med!

Det är ju som att säga att det är restaurangpersonalens (arbetsmiljö)problem att få in personen i rullstol i en restaurang utan ramp... när det faktiskt handlar om diskriminering!
    Det är diskriminerande om våra barn inte kan vistas i hela förskolan! Tyvärr finns ju ingen lag mot det!
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • knäppisen
    OttarpsLisa skrev 2009-06-17 22:44:24 följande:
    Kommunen är huvudman på kommunala förskolor och därför ger kommunen bidrag till anpassning där. t.ex Svenska Kyrkan är huvudman på kyrkans förskolor och därför ska Svenska Kyrkan ge bidrag till anpassning där. På samma sätt som att jag inte gärna anpassar grannens hus Vad jag förstår ges bidrag till resurstimmar för handikappade barn inget mer så om en förskola ska ha dem till anpassning också så känns det lite konstigt, då tar de ju av pengarna som barnet ska ha till personal när det är på förskolan och bygger för. Egentligen är ju inte handikappanpassning ett föräldraproblem utan ett arbetsmiljöproblem så så länge personalen klarar det så behöver man inte bry sig... ...egentligen.
    Fast det är ju en skillnad eftersom all förskoleverksamhet är o ska vara finansierad av det allmänna.
    Dessutom så håller jag med Ulricaa, det är inte alls ett arbetsmiljöproblem. Problemet är att om anpassningen uteblir så kan våra barn inte utvecklas som de skulle kunnat i en anpassad miljö.
  • Jontesfru

Alltså misförstå inte mig, jag anser att alla förskolor ska ta emot alla o alla ska anpassa, men det ser inte ut så idag!

Det får vi ändra på!
    Håller också med Ulrica o knäppisen det är ju diskriminering av FH barn

• mammat2

Hej
    vill bara önskar er alla en glad midsommar.

• Snuffe

Nu måste jag skryta lite

I morse hade vi kommunen (bostadsanpassning) här. Vårt skötbord höll ju på att ramla ner för några veckor sen med Olivia på det, och nu har vi fått ett tillfälligt skötbord. Hur som helst så är badrummet alldeles för trångt.

När de var här så frågade de vad vi hade för förslag, och vi sa att vi hade 3 st förslag. Det ena är att flytta väggen i badrummet så att det blir 160 cm bredare. Problemet med det är att på motsatt sida så står vår braskamin. Men kommunen såg inte det som något problem att flytta den.

Förslag nr 2 var att ta ett av våra gästrum och göra om det till ett till badrum (som det är dagsläget så har vi bara ett duschutrymme, men två toaletter). Det förslaget var inte heller några problem men vår AT gillade inte helt det förslaget, för hon tycker att det blir för lång från Olivias rum.

Förslag nr 3, det vågade vi knappt lägga fram, men det är att ta vårt garage, som redan är inrett idag, och göra om det till rum till Olivia och även göra ett nytt badrum åt henne där. Kommunen köpte den idén med hull och hår!!!!! Framföralllt med tanke på att vi har assistenter + att vi kommer söka ass även nattetid. Kommunen ansåg verkligen att det är att värna om vårt privatliv så  de tyckte att det var den bästa idén. Det tycker även Olivias AT och SG.

Men eftersom det blir en stor anpassning så måste det upp i nämnden så det är ju egentligen inte bostadsanpassnarna som betämmer det, men de är i alla fall på vår sida.
    Så om allt går vägen, så får vi vårt inredda garage på nästan 50 kvm omgjort till "egen bostad" för Olivia.
    Håll tummarna för oss nu, att vi äntligen kan få lite flyt!!!
    (ja, för självklart brakade vår diskmaskin sönder igår så det var bara att åka och köpa en ny! Nu räcker det med jävelskap för oss!!!)

Sen vill jag självklart önska alla prinsar och prinsessor + alla föräldrar en riktigt trevlig midsommar!

• Jontesfru

Snuffe
    TOPPEN! Håller alla tummar o tår jag har.

Så nu är hissen installerad o vi åker upp o ner. På måndag dyker AT o en kille från vävgverket upp här. För att kolla bilanpassning (hur nu det ska gå när bilen kommer i augusti?) o igår ringde Axels AT (eg. om ngt annat) o då började hon snacka om elrulle och om en större sån går in i bilen... det är jag definitivt inte redo för att tänka på än. Har fullt upp med att acceptera hissen utanför just nu! Ja ja den dagen får jag ta det.

Nu är det väl mest att få ett bra sittande som är aktuellt. Specialbilbarnstolarna kan tydligen bara vara framåtvända!

• busan71
    knäppisen skrev 2009-06-16 21:06:20 följande:
    Knosan, han måste ju ha blandat ihop henne med något annat barn, låter helskumt ju.busan71: finns det inget privat dagis i närheten ? om nu de kommunala är skit...Förlåt om jag kanske är inne på djupt vatten, men dagis är inte bara av ondo. Det finns många funktionshindrade barn som går på "vanligt" dagis o har det toppenbra.
    nej tyvärr finns det inga privata dagis här
  • busan71

hej tack för alla tips och råd ni kommit med och även stöttningar att en del av er också känt likadant som jag på habmöten. trevlig midsommar på er.

Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!