• Jozze

CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Cp-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!

Tråd nr 12!
    Här samlas vi föräldrar till barn med CP-skador eller andra hjärnskador med CP-symptom. Vi delar med oss av våra "vardagliga" problem, såväl som glädjeämnen.
    Den här tråden har blivit oerhört viktig för många. Här får man möta människor i samma situation och ha möjlighet till ett brett kontaktnät där det alltid finns någon som har råd eller svar att ge. Den här tråden har blivit oerhört viktig. Mycket för att det är svårt att hitta och träffa människor som befinner sig i samma situation.
    Jag vill göra det tydligt för hur den här tråden används. Och att den befinner sig i sitt rätta element. Så att den inte flyttas hit och dit, där man inte kan hitta den.

När jag startade tråd nr 1. Så var det just för att hitta personer i liknande situation. Och genom att berätta om sina problem eller glädjeämnen, kunna hjälpa och inspirera!

Kram till alla underbara kämpar!

WE LOVE CP!!!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-14 09:35
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m38531814.html
    Vår namnlista som växer sig större och större. Ni som inte skrivit upp er där får mer än gärna göra det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-15 10:06
    Här är länkar till våra andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m11880072.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m14755963.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m17824795.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m21168463.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m24204991.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m27292809.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m30119846.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m33191279.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m34804299.html

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37679973.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 10:21
    Alla som vill med på sommarträffen på Astrid Lindgrens värld i juni 2009!!!
    En omröstning om vilket datum det blir pågår på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40275303.html
    Missa inte detta!!! Dax att boka detta snart

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-14 10:18
    Tråden för sommarträffen är flyttad till blandat:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40275303.html

• Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!
  • numberone

Jag  upplever det som om Ellens spasticitet i höfterna har minskat de senaste 1-2 månaderna....Kanske sen hon började röra sig mer i Ponyn. Hon kan sitta i ens knä på ett helt annat sätt och häromdagen låg hon platt på rygg i babysittern som var totalt omöjlig i höstas... nu är hon ju för stor för sittern egentligen men själva spänningarna var inte där alls som tidigare. Kanske är hon "bara" inne i en kanon bra period rent fysisk nu men är det möjligt att det kan minska?!

Sen fick vi idag reda på att det löst sig med resurs till Ellen på dagis. De har ansökt om 20h/vecka så det känns jätte bra...

• Jontesfru
    numberone skrev 2009-06-23 14:11:40 följande:
    Jag  upplever det som om Ellens spasticitet i höfterna har minskat de senaste 1-2 månaderna....Kanske sen hon började röra sig mer i Ponyn. Hon kan sitta i ens knä på ett helt annat sätt och häromdagen låg hon platt på rygg i babysittern som var totalt omöjlig i höstas... nu är hon ju för stor för sittern egentligen men själva spänningarna var inte där alls som tidigare. Kanske är hon "bara" inne i en kanon bra period rent fysisk nu men är det möjligt att det kan minska?!Sen fick vi idag reda på att det löst sig med resurs till Ellen på dagis. De har ansökt om 20h/vecka så det känns jätte bra...
    Toppen! Med träning (som ju ponyn är) så kan det väl minska... Axel upplevde vi något liknande med som du beskriver det.

Va skönt att det löset sig med resurs.
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • Jontesfru
    Jontesfru skrev 2009-06-23 08:56:24 följande:
    Carrot o Polaric är samma tillverkare! Fungerar den bra? Den ser fin ut och om ett år skulle vi få samma lösning som ni har.
    Nej inte är det samma tillverkare men igår var det så mycket så det bara snurrar. Men de tyckte att vi skulle ha en carrot nästa gång vi väljer bilbarnstol...
    Mamma till Anton 12år och Axel 2 år
  • busan71

min midsommar slutade med en ambulansfärd till sjukhuset med min stora flicka. hon hade andningsbesvär och jag vet inte vad detta är för läkarna har inte hittat något som tyder på astma eller nån annan allergi. frågan är då vad lider hon av då? det var andra gången på två månader som hon fick åka ambulans pga att hon hade andningsbesvär. vad gör man hon har bricanyl men hjälper ej. vad är då detta? har någon varit med om liknande så säg gärna hur man hanterar sånt här då

• busan71

kan habiliteringen tvinga min son att börja i barnomsorgen? visst jag har fått plats men frågan är kan de göra så? jag hade sett fram emot att vara hemma ett tag med min son till och tränat med hans program sen sett vart hans nya medicin hade visat bra eller dåligt resultat. vad gör man?

• ulricaa
    busan71 skrev 2009-06-23 16:31:24 följande:
    kan habiliteringen tvinga min son att börja i barnomsorgen? visst jag har fått plats men frågan är kan de göra så? jag hade sett fram emot att vara hemma ett tag med min son till och tränat med hans program sen sett vart hans nya medicin hade visat bra eller dåligt resultat. vad gör man?
    Det är klart att de inte kan tvinga dig! Hab är en rådgivande instans, inget annat! När barnen är små får man ofta mycket hjälp utan att behöva lyfta ett finger... när de blir äldre får man be om det man vill ha hjälp med!
    Det finns de som valt bort habilitering helt o hållet! Det har man också rätt att göra!

Så länge du klarar det ekonomiskt så kan du ju vara hemma med ditt barn till skolplikten sätter in !
    stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • busan71
    ulricaa skrev 2009-06-23 16:39:41 följande:
    Det är klart att de inte kan tvinga dig! Hab är en rådgivande instans, inget annat! När barnen är små får man ofta mycket hjälp utan att behöva lyfta ett finger... när de blir äldre får man be om det man vill ha hjälp med! Det finns de som valt bort habilitering helt o hållet! Det har man också rätt att göra! Så länge du klarar det ekonomiskt så kan du ju vara hemma med ditt barn till skolplikten sätter in !
    tack för ditt svar. det känns ju som de vill tvinga in honom nu. visst ekonomiska biten spelar ju med roll. vilket min mammaledighet går ut i augusti. jag är arbetslös i vanliga fall, men hur gör jag för att få min son som min assistent? de verkar vara helt bara konstiga här. vi söker nu vårdbidrag men har fått beskedet av hab att man inte kan få det ekonomiskt at vara hemma för den summa man får kan man inte leva på säger de. stämmer det?
  • busan71

rättelse från mitt inlägg : hur gör jag för att bli assistent till min son?

• knäppisen
    numberone skrev 2009-06-23 14:11:40 följande:
    Jag  upplever det som om Ellens spasticitet i höfterna har minskat de senaste 1-2 månaderna....Kanske sen hon började röra sig mer i Ponyn. Hon kan sitta i ens knä på ett helt annat sätt och häromdagen låg hon platt på rygg i babysittern som var totalt omöjlig i höstas... nu är hon ju för stor för sittern egentligen men själva spänningarna var inte där alls som tidigare. Kanske är hon "bara" inne i en kanon bra period rent fysisk nu men är det möjligt att det kan minska?! Sen fick vi idag reda på att det löst sig med resurs till Ellen på dagis. De har ansökt om 20h/vecka så det känns jätte bra...
    O är snart 3 år och mkt mindre spastisk idag än för ett år sen. HAB läkaren blev väldigt förvånad, och glad över detta. Vi hoppas det håller i sig, för både Ellen och O
Svar på tråden CP-prinsar och prinsessors skryt och infotråd nr 12!