• Peand

LindeMammor05

Godmorgon på er!!

Tack Johanna - försökte lusläsa Bergslagsposten i morse men där stod ju inget - som vanligt. Kan ju egentligen undra varför jag har den tidningen - har ju blädrar igenom den på fem minuter..... Så då hade Pelle rätt i går att det var ett automatlarm.....

Du missade som vanligt inget på BVC träffen......Vi fick se en film om barns motorik, väldig upplyftande! Det enda nyttiga som kom fram var att Cissi hade pratat med badhuset och enligt dem är det helt OK att komma och bada med våra bebisar. Ingen avrådan pga av några bakterier eller allt vad det har gått rykten om. Så vi får väl ta och fundera lite på det, de har ju inte öppnat simhallen ännu....

Förstår att det är härligt att shoppa med svärföräldrarna, både för dig och din plånbok. Min kära mor och mormor var inte fullt lika generösa mot mig, men mot Jesper så det gynnar ju mig i slut änden iallfall.

Nä, nu ska jag packa in barnen och åka mot staden igen. Har lite saker att göra och handla, var inte läge för det igår av naturliga själ..... Ses sen!

• Peand

Johanna - tror att de öppnar vecka 39, alltså om två veckor....Var inne på Lindehallen i dag och hittade bad engångsblöjor (kan det heta så) som de sålde ut för 29 kr, ord pris var 69kr. De skulle utgå från deras sortiment. Passade på att köpa ett paket så vi är laddade och klara....

Jonas är gnällig och trälig idag så jag vet inte vad jag ska hitta på, inget jag gör verkar passa den unge herren. Den större herren (ej den största som tur är!!) börjar visst bli lite förkyld och är hängig han med. Funderar på att bunta ihop den och bädda ner dem i sängen framför en film. Fast då klagar nog den store över att den lille skriker så att han inte hör något...Vilken mysig lördag jag har!!

• Peand

Godmorgon på er!

Vilket sjusovar väder det är idag....Riktigt mysigt!!

Måste berätta vad som hände igår. Jesper låg och gosade med Jonas i soffan och allt var frid och fröjd. Själv satt jag i en annan del av huset och läste tidnignen. Plötsligt börjar Jesper illvråla och skrika på hjälp och strax där efter ger Jonas upp ett riktigt panikskrik! Rusar ut till soffan och där ligger Jonas i soffan och grinar medans Jepser står med en handduk och grinar. Det visade sig att han hade haft Jonas liggande på sin mage och vissa av er vet ju hur min lillprins är - han spyr! Tydligen hade han lyckats göra världens kaskad spya rakt i storebror ansikte, mitt i ögat som sedan fortsatte och rann ner i örat och naturligtvis lite i munnen på brorsan. OTROLIGT nog var han faktiskt inte arg på bror utan mest ledsen (chockad) och sa att det sved i ögat och smakade otäckt i munnen - konstigt!! Så det blev raka vägen in i duschen för storebror.....

Idag ska mina stora pojkar åka in till Örebro och gå på bio - vädret lockar till sånt. Funderar på att följa med och hinna springa lite på Marieberg under tiden det är på bion.Även om det är dåligt väder kan det ju inte var hur mycket folk som helst så här helgen innan barnbidrag och lön. Men det är just det att det är en sådan helg - så man kan ju undra vad jag ska göra där? Fönstershoppa är ju gratis men inte lika roligt!! Se men inte röra!!

• Peand

Ja, jag lyckades faktiskt hålla mig för skratt. Innerst inne förstod jag att skulle jag börja garva skulle det kunna bli riktigt illa, Jesper skulle inte uppskatta det och har var ju trots allt inte sur så det gällde ju att inte göra honom det. Men innerst inne asgarvade jag, och på kvällen när barnen sov kunde jag och Pelle roa oss åt dagens äventyr....

Har nu provat kläder i en timme, rensat förstora och provat om "de mindre" kunde passa.Har fått "ärva" mycket kläder av min mamma när hon gick ner i vikt. Dess värre är att hon är lite kortare än jag vilket innebär att byxorna blir för korta, ser inte klokt ut...Så det får nog bli Marieberg iallfall, har bara ett par byxor som sitter bra just nu.....Och med spy Jonas kna mna ju tänka sig att de kommer snart vara söndertvättade.

Tänkte på dig i natt Cissi!! När vi gick och la oss var det världens finast fullmåne!! Kände du något??

• Peand

Dumma måne, dumma måne, dumma måne - men än finns det ju hopp Cissi. Är inte månen full fortfarande??

Ser att ni har diskuterat ett kärt ämne för mig - Cambridge.....
    Johanna - Vad kul att det funkar för din mamma också. HUr mycket har hon gått ner och hur länge har hon hållit på?
    Oavsett vad man väger kan man må dåligt psykiskt av några kilo för mycket, det är min tröst när jag ser de som ser helt normalviktiga ut i mina ögon. Dina kilon Johanna som du fixade bort var nog lika skönt för dig som det kommer bli för mig när ajg väl kommer i mål!
    Jag har nu kört ren kur i 8 veckor och mår kanon bra. Visst kan jag bli yr om jag reser mig hastigt från sittande eller liggande, men det kan ju drabba vem som helst. Jag har pratat med flera konsulenter och så länge man mår bra kan man fortsätta, man känner ju sin egen kropp bäst. Tar en dag/vecka i taget men har satt ett absolut stopp datum i november när det är dags för en break. Vi får se hur det går.
    Sen börjar den tuffa tiden med att inte rammla tillbaka i sina gamla (o)vanor, men som f.d viktväktare känner jag mig ganska trygg iallfall. Och viljan att INTE bli så stor igen stärks för varje kilo som försvinner.

Avslutnignsvis kan jag berätta att jag var en väldig optimist som trodde att det inte skulle vara så mycket folk på Marieberg. Folk måste ha pengar undanstoppade i madrassen som de plockar fram en regnig dag och åker dit. Det var nästan fullt på parkeringen!
    Hade som tur var Jonas i selen så det gick hyfsat. Japp, det går att prova byxor med bebis hängande på magen!! Tyckte dock att allt var för dyrt så jag kom hem med en jacka och skor till Jonas!! Typiskt!!

• Peand

Cissi - visst går det att hålla på längre. Jag kör bara ren kur och har alltså inte tuggat något på 8 veckor, men det går hur bra som helst. Konstigt vad man kna om man bara vill..Enda "biverkningarna" jag har är väl att jag fryser som jag vet inte vad, har tre tröjor och fårskinnstofflor på mig nu ex. Och att andedräkten inte är att leka med, blir lite mindre pussande här hemma och skämms nästan när jag är ute bland folk. Men jag anser att det får det vara värt.

Grädde jämt och ständigt kanske inte är det bästa, någon gång ibland helt OK! Antar att det inte går att byta ut den riktiga grädden mot de "light" varianter som finns. Men jag tror att om man förövrigt äter rätt och försöker hålla sig till denna "populära" tallriksmetoden kan det ju inte vara en katastrof med grädde ibland. Bara man får i sig mycket frukt och grönt också.
    Känns lite som om jag kastar sten i glashus nu!! En annan biverkning av Cambridge kan nog också vara att jag gärna lagar väldigt god mat till familjen och ställde fram världens godisskål i går kväll. Precis som om jag vill se att de äter allt det där jag annars skulle ha gjort.

Tycker att du är väl värd sovmorgon de här sista dagarna innan bebben ska ut. Passa på och njut av sömnen och långa häliga frukostar.

• Peand

Cissi - våga inte korta ner dina inlägg, älskar att läsa dem.....Bara så att du vet.

Vilken bra ordnign du verkar ha fått på familjen och maten. Önskar att jag kudne säga det samma här hemma, men tyvärr inte. Försöker i omgångar men rammlar lätt tillbaka, jag syftar mest på grönskasbiten. Maken hatar grönsaker och har haft en mamma som har tyckt att det är OK!!!Själv föröker jag äta mycket grönsaker och försöker sakta men säkert äv få herrarna att tycka om det. Har en ny chans med Jonas nu och den tänker jag inte sabba. Har pratat med övriga familjen att när jag väl börjar äta igen gäller det att vi hjälps åt att äta rätt. Tröstar mig med ibland att han äter ju iallfall grönsaker i skolan.

Håller med om att vissa rätter "kräver" grädde, fast jag har lärt mig att acceptera smaken av matlagnignsgrädde till fest och den 5% till vardags, om det nu måste var grädde. Åhhhhhh, dillkött finns det något godare? Kanon att ha i frysen och vips så känner man (jag) sig som värsta mamman som kan bjuda på hemmagjord dillkött mitt i veckan...Själv fick jag alltid åka till mormor och äta dillkött!

Det går faktiskt jättebra att laga maten fast jag har ju ingen aning om vad det smakar ibland. Vissa saker kan man laga utan att smaka av men inte alla. Ibland får familjen samka av, de ska ju endå äta det och ibland kör jag "vinprovar tricket". In, smak och spotta ut...Det går det emd men Jesper tycker inte att maten alltid låter så god när han hör mig spotta i vasken??

Skumt med makens apelsin allergi, har aldrig hört talas om det tidigare. Och då har jag lärt mig något nytt idag också...

Hur känns det inför torsdagen, om du nu måste vänta så länge??Vore det inte skönt om det kom igång av sig själv? Har du gjort allt du "ska" hemma ännu så att du bara kan gå och myspysa sista dagarna?

• Peand

Cissi - jag håller tummarna för tisdag jag med då, så att det blir en resa hela vägen till Örebro och inget bensinstopp längs med vägen...Och inga jätte fula lappar på rutan när ni väl är färdiga....

Får väl fortsätta hållar tummarna för att du får dina monster att somna, annars låter det som om det kan bli en jobbig måndags morgon!

Själv fär jag tyvärr låta maken sitta här ett tag...Han får som katten runt het gröt här och stressar mig. Så alla stavfel beror på hans stressande, inte pga av att min hjärna tänker snabbare än fingrarna skriver....

• Peand

Tackar tackar !!

Johanna - förstår att det blir en viss skillnad när du ser din mamma, men vad spännande. Kan också ibland inte känna någon hunger och får då bara dricka en påse för att jag ska. Är det itne konstig. Här lever man på mindre än 500 kcal per dag och så är man inte hungrig. Skumt??

Maria - Japp, det är vatten som gäller! Kanske inte så mysigt när man är hungrig men man vänjer sig. Jag dricker 3-4 liter om dagen och sprigne mycket på toa av förklarliga själ. Har dock lyxen att kunna unna mig ett litet glas Pepsi Max varje kväll och det är som himelriket.....
    I lördags var det precis 8 veckor sedan jag började och då visade vågen på -23,7 kg. Kan ju återkomma med en mer aktuell siffra på onsdag när vi ses!! För visst var det på onsdag! Kollade jag inte det med dig på marken? Börjar visst bli lite snurrig - men det blir ju så när man har passerat 30....HIHIHIHIHI!! Hur länge åkte Lina i kanan? FIck du stå där hela dagen??

• Peand

Cissi - visst är det härligt att drömma....Jag har idag 8 veckor kavr till det stoppdatum jag stt och igår började jag fundera på vad det skulle kunna innebära. Vet att det inte är realistiskt att tro att det ska fortsätta i samma takt MEN OM det skulle det så vore jag väldigt nöjd med vikten då. Kommer hamna på en ca 75 kg vilket känna som en ok vikt att leva med ett tag. Vägde det när jag gifte mig och det vore för bra för att vara sant. Men som sagt jag tror att det inte är realistiskt att tänka så, men drömma kan man ju få iallafall.

Maria - optimistisk farbro som sitter och plingar i en klocka på tivolit....Tror ju knappast att det hördes. Har aldrig provat slush, men har sett dem och varit lite nyfiken...Men jag frös iallfall på marken så det behövdes inget extra där inte.
    Längtade helt plötsligt efter glögg!!Hum, något måste vara fel där uppe!!Och jul, vad mysigt...
    Jag kommer så gärna på onsdag. Alltid lika roligt. Har du läget under kontroll för lördag då? Ska du göra tjälknölen?

Men himmel vad mycket mat prat det blir i kväll.....

Svar på tråden LindeMammor05