• englamax

LindeMammor05

BARN FÖDDA ÅR 2005.
    hejsan alla stolta föräldrar och gravid. kastade i hop en tråd lite snabbt för att vi i lindesberg ska kunna snacka av oss lite och umgås vi oxå här på familjeliv som har barn födda 05. kan va kul att lära känna och knyta kontakter med folk som bor i närheten som oxå e förälder eller gravid. ev. kan man träffas och fika nån dag i veckan framöver. detta var en snabb press av denna sida...hoppas ni får det trevligt .....hels johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-24 23:06:57:

om ni vill gå med i tråden så lägg till er här nedanför i barnens ålders ordning:

Peand(Petra 33år lindesberg)------Jonas 15/4 4280g ,längd 53

• Svar på tråden LindeMammor05
  • Peand

Cissi - Visst har jag varit där och jag håller helt med dig om deras försäkring. Min bror och jag har haft Holmias (nuvarnade Trygghansas) försäkring när vi var små så valet blev lätt när Jepser föddes. När jag sedan började jobba på TH och insåg hur bra den är blir det ju bara bättre och bättre. Så valet för Jonas försäkring var ju själklvar.
    Svägerskan Mia, hmhmhmhm jobbade hon möjligtvis på kvällarna med utringande verksamhet? Isåfall ser jag henne framför mig. Själv jobbade jag bara med inkommande samtal på dagtid men har faktiskt "hjälpt" kvällssäljarna några gånger när de ringde ut på speciella uppdrag.

Visst är det en regskylt till vagnen. Vi fick pengar av ett par till en doppresent till Jonas. Men vi väntade lite och kollade så att ingen annan köpte en sån oxå - onödigt med två. Så vi får väl se om den hamnar på vagnen, trehjulingen eller bara på rumsdörren. Tror nog nästan det sistnämnda....

• Brodsmulan

Jo, hon jobbade mest kvällar, var rätt bra då hon och gubben gick om varandra med barnen. Men tror hon jobbade heltid ett tag också. Mia Jensen heter hon, hon är väl inte dansk på så vis att hon pratar danska *s* men hennes föräldrar är.. lite dumt att skriva så. Långt lite mörkare hår och ytterst social människa. Har två pojkar, idag 4 & 2år, Sebastian och Alexander. Är min lillebrors tjej, men hon å jag har känt varandra typ sen vi va 2år eller nått, bodde grannar och var som ler och långhalm när vi va mindre.

• Brodsmulan

Det är viktigt ni mammor som inte fått ännu.. se till att omgående ta en försäkring, bäst är om man har redan gravidförsäkringen som jag kan rekommendera varmt. När vi väl behövde ekonomisk hjälp i höstas så var det inte ens tals om en fråga, det var direktutbetalning. Deras försäkring kan man sen löpa över i en vanlig barnförsäkring. Vilket om man jämför faktiskt är den enligt mina ögon mätt bästa försäkringen, speciellt om man ser till astma/allergi.

Nog för att jag skulle kunna vara väldigt less på dem, missade en hel del pengar till min son p.g.a. att vi flyttade och det blev strul med autogirot och påminnelserna gick till gamla adressen och i samma veva fick han diagnos laktosintolerans och när vi väl sökte så var hans försäkring borttagen tycker det är illa att de inte kan ringa innan de stänger en barnförsäkring för då hade vi omgående betalt det som saknades. Men, men.. så blev det och när vi tog upp den igen så fick de hans medicinska historia och iom att han är diagnostiserad 'affektanfall' vid 2½år så får han än idag inte ha en full färsäkring utan enbart en väldigt liten grund på enbart 164:-/år.. tillägga kan att vi betalar ca 1400:-/år för lillebror som har en fullförsäkran på högsta nivå.

Men som sagt, viktigt att ha och viktigt att ha koll.. aldrig mer autogiro för vår del.

• Peand

Ja, men då är det den Mia jag ser framför mig och om jag inte miss minner mig helt så minns jag även magen som då alltså måste ha varit Alexander. Det var alltid minst 3-4 st som var gravid samtidigt under tiden jag jobbade där, och det håller i sig även nu. Vi är 4 f.d kollegor som har fått barn nu i mars/april. Ganska häftigt!
    Du får hälsa till Mia från Petra i Livräddarna, om hon kommer ihåg mig!!

Tråkigt med sonens försäkring, det var aldrig roligt när det hände sånt...
    Visst finns det förbättringar de kunde göra i sånna tillfällen, vet inte hur det funkar idag!!

Precis som Cissi säger:
    Och till er som är gravid eller precis har fått barn, teckna en försäkring så fort ni kan...
    Visst talar jag ömt om TH´s försäkring men huvudsaken är att ni täcknar någon försäkring och det snarast efter att barnet är fött. Ju längre tiden går ju större risk att någon slag "komplikation" uppstår (ex eksem och allergier) och då är risken stor att man inte får en full försäkring. Själv fyllde jag i blanketten på BB, men så är jag ju lite yrkes skadad oxå!!!

• englamax

peand- ja man kunde juh inte låta bli att beställa! skulle ta 10 dagar men jag fick ett meil att det blivit försenat så jag hoppas jag får det i morn! fy bubblan , försöker lära mig dricka loka vatten men det e ingen favorit....jag köper ganska ofta dricka när jag blir törstig och e ute och ruchar med vagnen på stan så då kom jag på att det inte e bra att dricka massa festis så nu försöker jag lära mig drick loka så slipper man ha dåligt samvete över att dricka massa onödigt socker plask. pansionsfrukt loka vatten va rätt ok*

• Brodsmulan

Johanna.. kan du verkligen lära dig dricka loka?
    *ryser* klarar varken loka vatten, ramlösa och har megaproblem bara att få ner samarinet eller brusalvedon. Varför inte annars köpa dessa lättdrycker som finns (men kolla på innehållet vissa är värsta sockerfällorna) de kan du blanda iordning 1L och ha upp på två halvlitersflaskor att ta med, billigt & bra, kostar väl typ 5-7kr st.

• Peand

Johanna - varför plåga sig själv? Måste tyvärr hålla med Cissi, fixar inte dessa mineralvatten och brustabletter är en ren plåga och undviks in i det längsta. Blanda Funlight eller ta med vanligt vatten. Krävs planering, men blir snart en vana. Men vill du fortsätta öva har jag 1st 2 liters flaska med citron smak från Lidl du kan få. Blev över från dopet och kommer stå i skåpet ett tag tills den hälls ut....

Hoppas att ni får skylten imorgon, är jätte nyfiken.

• MaLevi

Petra: Vi tar väl och samåker på tisdag?!?! Din eller min?!?! Såg förresten att jag inte kan åka med tillbaka nästa tisdag (om du inte stannar kvar i Linde en stund.) Har klipptid kl 14 på klipphörnan, så det blir nog sambon hemåt Men jag åker gärna med på morgonen+bvc

"Petras Morgonpromenad runt byn" väntar jag lite med tills jag får igång ett bra sätt att läsa läxor på. Ska försöka få in en vana att läsa vissa dagar...återkommer!

Har jag missat något eller ska vi fika efter kyrkis på tisdag? Kanske kan ta en macka på 37:an eller någon annanstans??? Kan ju diskutera vad vi tyckte om kyrkis m.m.

Loka går bra men inte avslaget *fy f..* Cissi: Har du några tips på bra märke och sort av lättdrycker?

• Peand

Jenny - Klart vi samåker de gånger vi kan. Kommer du ihåg - eller någon annan - vilken tid kyrkis är, eller framför allt när det slutar? Jag stannar gärna kvar i stan på ev fika men jag måste vara hemma igen till 12:40 då Jesper slutar skolan.
    Våra promenader kan vi återkomma till, det är ju ingen brådska. Viktigare att du hittar någon slags rutin.
    Du har väl inte glömmt Vedevåg kyrkis på onsdag eftermiddag?? Vi måste väl ge det en chans?
    Gick födelsedagen bra? Känner han sig gammal? Blev han glad över Levinas present?

• englamax

Brodsmulan / peand - jag har gett upp..smakar bajs... klarar inte häller av brusalvedon och det. nej precis som du säger petra så får jag planera lite bättre och ta med en flaska vatten ..men det e juh det att det blir fis ljummet..men man kan nog få lite vatten nånstan

fika på 37:an..jag hänger gärna på ..spännande att göra utvärdering av kyriks
    men vilken tid vare kyrkis börja?

Svar på tråden LindeMammor05