• englamax

LindeMammor05

BARN FÖDDA ÅR 2005.
    hejsan alla stolta föräldrar och gravid. kastade i hop en tråd lite snabbt för att vi i lindesberg ska kunna snacka av oss lite och umgås vi oxå här på familjeliv som har barn födda 05. kan va kul att lära känna och knyta kontakter med folk som bor i närheten som oxå e förälder eller gravid. ev. kan man träffas och fika nån dag i veckan framöver. detta var en snabb press av denna sida...hoppas ni får det trevligt .....hels johanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-08-24 23:06:57:

om ni vill gå med i tråden så lägg till er här nedanför i barnens ålders ordning:

Peand(Petra 33år lindesberg)------Jonas 15/4 4280g ,längd 53

• Svar på tråden LindeMammor05
  • englamax

CICC- 56 kg mena jag att jag väger..kastar om siffrorna lite *haha

• englamax

jag e lite grummlig i mina förklaringar ...alltså jag åt sammanlagt i 2 veckor sen sluta jag helt*

• Brodsmulan

Jag förstår vad du menar Men du mådde bra hela tiden alltså? Tjejjen jag talar om började må dåligt på 7-8 dan tror jag, men då höll hon sig tvärstrikt till kuren, enda hon åt var de målen samt drack vatten och ibland ersättningsdrickan.. tror det är bättre att som du påbörja att äta ett bättre mål efter en vecka. För det är inte sunt när man börjar bli yr och må illa.

• Peand

Dumma måne, dumma måne, dumma måne - men än finns det ju hopp Cissi. Är inte månen full fortfarande??

Ser att ni har diskuterat ett kärt ämne för mig - Cambridge.....
    Johanna - Vad kul att det funkar för din mamma också. HUr mycket har hon gått ner och hur länge har hon hållit på?
    Oavsett vad man väger kan man må dåligt psykiskt av några kilo för mycket, det är min tröst när jag ser de som ser helt normalviktiga ut i mina ögon. Dina kilon Johanna som du fixade bort var nog lika skönt för dig som det kommer bli för mig när ajg väl kommer i mål!
    Jag har nu kört ren kur i 8 veckor och mår kanon bra. Visst kan jag bli yr om jag reser mig hastigt från sittande eller liggande, men det kan ju drabba vem som helst. Jag har pratat med flera konsulenter och så länge man mår bra kan man fortsätta, man känner ju sin egen kropp bäst. Tar en dag/vecka i taget men har satt ett absolut stopp datum i november när det är dags för en break. Vi får se hur det går.
    Sen börjar den tuffa tiden med att inte rammla tillbaka i sina gamla (o)vanor, men som f.d viktväktare känner jag mig ganska trygg iallfall. Och viljan att INTE bli så stor igen stärks för varje kilo som försvinner.

Avslutnignsvis kan jag berätta att jag var en väldig optimist som trodde att det inte skulle vara så mycket folk på Marieberg. Folk måste ha pengar undanstoppade i madrassen som de plockar fram en regnig dag och åker dit. Det var nästan fullt på parkeringen!
    Hade som tur var Jonas i selen så det gick hyfsat. Japp, det går att prova byxor med bebis hängande på magen!! Tyckte dock att allt var för dyrt så jag kom hem med en jacka och skor till Jonas!! Typiskt!!

• Brodsmulan

Petra.. ah, så det går att köra längre.. fick intrycket att man inte skulle köra mer än 2v.. kan ju va bra att veta, tänkte jag skulle prova mig på det sen, men har förstått att det finns en hel del olika smaker.. men är det chokladen som smakar som kakao? Det vette katten om jag ens behöver försöka, klarar inte riktigt av kakaosmak förutom i chokladbollar då då.. just ja, det skulle jag ju fixa ikväll och frysa in vilken tur att jag kom på det nu då.
    Men du kör ren Cambride eller även med mat?
    En människa som jag som kör ren husmanskost med gärna grädde.. hmm.. hur ska man då egentligen göra, är grädde 'fel' eller bra om man gör rätt mat? Typ som stuvningen jag gjorde idag hade jag 2½dl grädde i, 2 dl spad från svampen och 1½dl mjölk (mjölk & grädde använder jag låglaktos) är ju inte direkt smalmat, men som jag förstått så är det egentligen inte farligt, om man äter på rätt sätt... eller?

Känner mig sååå duktig idag.. fixade värsta fina söndagsmiddan med älgstek, potatis & stuvade kantareller å min kära far fick till och med en matlåda, har nog kvar så det räcker till ett hel mål för oss alla imorgon med.. blä, det var sämre då har jag inget att pyssla med imorgon.. håller på att krypa ur skinnet så tråkigt jag har. Men tog hela 5 timmar att göra alltet å min käre make låg å sov ända till halv fyra på em *morr* då va jag inte glad, men vet inte hur länge han va uppe inatt heller, somande till vid 23 och så skulle han va i Linde å hämta 3st på hotellet vid halv två så han va nog rätt pigg ett tag inatt.. vilken snäll hustru han har va som låter han sova *s* men jag vet en som ska få gå upp med barnen nu mån-ons och fixa skolgången, han jobbar nämligen em denna vecka å då ska jag ta sovmorgon de sista tre dagarna.. va då.. baktanke.. jag??!!?? va väl värst

• Peand

Cissi - visst går det att hålla på längre. Jag kör bara ren kur och har alltså inte tuggat något på 8 veckor, men det går hur bra som helst. Konstigt vad man kna om man bara vill..Enda "biverkningarna" jag har är väl att jag fryser som jag vet inte vad, har tre tröjor och fårskinnstofflor på mig nu ex. Och att andedräkten inte är att leka med, blir lite mindre pussande här hemma och skämms nästan när jag är ute bland folk. Men jag anser att det får det vara värt.

Grädde jämt och ständigt kanske inte är det bästa, någon gång ibland helt OK! Antar att det inte går att byta ut den riktiga grädden mot de "light" varianter som finns. Men jag tror att om man förövrigt äter rätt och försöker hålla sig till denna "populära" tallriksmetoden kan det ju inte vara en katastrof med grädde ibland. Bara man får i sig mycket frukt och grönt också.
    Känns lite som om jag kastar sten i glashus nu!! En annan biverkning av Cambridge kan nog också vara att jag gärna lagar väldigt god mat till familjen och ställde fram världens godisskål i går kväll. Precis som om jag vill se att de äter allt det där jag annars skulle ha gjort.

Tycker att du är väl värd sovmorgon de här sista dagarna innan bebben ska ut. Passa på och njut av sömnen och långa häliga frukostar.

• Brodsmulan

Japp, helt riktigt.. här är det ungefär halva tallriken med sallad/grönt som gäller å det roliga är ju att man fick höra från skolan att de tyckte det var kul å se barn som äter grönsaker *s* men de vet ju liksom inget annat, även om det ibland kan knorras, speciellt när man såg att det inte var det alla andra gör. *suck* det där kan jag bli måttligt irriterad på, vad andra har, andra gör osv.. en del saker vill de inte ens ha eller göra men ändå så ska det tjatas.. för att alla andra..

Vad gäller frukt så har vi ett jättebra system och har haft sedan de var små. All frukt/grönt ligger på de två nedersta hyllorna/lådorna och där är det fritt att under dagen ta vad man så önskar, spelar ingen roll om det är före eller efter mat och det gör ju att känner man sig bara lite sugen på nått så kan man ta en apelsin eller nått.. konstigt nog är det just det som går bäst.. kan det vara för att pappa inte tål dem.. eller rättare sagt, han tål inte när de skalar dem, kan själv äta dem men är allergisk mot skalet.. skumt men sant.

Nä, har inte så'n fet mat varje dag.. nej, det blir för mycket, använder även vatten/maizena men just dessa riktiga rätter där kan jag bara inte 'förstöra' med enbart vatten *skrattar* ungefär som att äta potatis & köttbullar med lingon.. åååå så gräddsås

Vet inte om det går att länka direkt till coop.. men ni som inte testat dillkött.. gör så.. koka ordentligt och det smälter verkligen i munnen. .är bland det absolut godaste jag vet. www.coop.se/includefiles/MODULER/CCMS/show_page.asp&sSideNavn=Recept+kort&iOpskrift=33121 lägg ner köttet i såsen istället för att ha dem separerade så får det dra i sig lite så bir det än godare.

Men kan lova att jag blev rejält ställd när vi kom fram till att största killen va laktosintolerant.. huuu.. kunde inte laga mat på veckor, blev bara makaroner å korv, ris å kyckling å sån't.. liksom det gick ju emot min matlagning helt. Men numer så vet jag ju att kokar allt tillräckligt så funkar det, men då minst 30-40min måste det koka för att det ska brytas ner och så i lagom mängd kan man äta även bullar gjorda på mjölk.. men går faktiskt att göra pannkakor till och med på vatten.. även om det var väldans knepig smak från början, men det är nog lite att man visste det också.

Men är det inte svårt att laga mat och inte äta den?

Hoppsan vad matsnack det blev nu då hmm.. får nog fundera på att börja korta ner lite när jag skriver.

• Peand

Cissi - våga inte korta ner dina inlägg, älskar att läsa dem.....Bara så att du vet.

Vilken bra ordnign du verkar ha fått på familjen och maten. Önskar att jag kudne säga det samma här hemma, men tyvärr inte. Försöker i omgångar men rammlar lätt tillbaka, jag syftar mest på grönskasbiten. Maken hatar grönsaker och har haft en mamma som har tyckt att det är OK!!!Själv föröker jag äta mycket grönsaker och försöker sakta men säkert äv få herrarna att tycka om det. Har en ny chans med Jonas nu och den tänker jag inte sabba. Har pratat med övriga familjen att när jag väl börjar äta igen gäller det att vi hjälps åt att äta rätt. Tröstar mig med ibland att han äter ju iallfall grönsaker i skolan.

Håller med om att vissa rätter "kräver" grädde, fast jag har lärt mig att acceptera smaken av matlagnignsgrädde till fest och den 5% till vardags, om det nu måste var grädde. Åhhhhhh, dillkött finns det något godare? Kanon att ha i frysen och vips så känner man (jag) sig som värsta mamman som kan bjuda på hemmagjord dillkött mitt i veckan...Själv fick jag alltid åka till mormor och äta dillkött!

Det går faktiskt jättebra att laga maten fast jag har ju ingen aning om vad det smakar ibland. Vissa saker kan man laga utan att smaka av men inte alla. Ibland får familjen samka av, de ska ju endå äta det och ibland kör jag "vinprovar tricket". In, smak och spotta ut...Det går det emd men Jesper tycker inte att maten alltid låter så god när han hör mig spotta i vasken??

Skumt med makens apelsin allergi, har aldrig hört talas om det tidigare. Och då har jag lärt mig något nytt idag också...

Hur känns det inför torsdagen, om du nu måste vänta så länge??Vore det inte skönt om det kom igång av sig själv? Har du gjort allt du "ska" hemma ännu så att du bara kan gå och myspysa sista dagarna?

• Brodsmulan

Hur det känns.. tja.. som en eeeeeeeeeeeeevighet och lite längre. Har gjort allt och lite till som jag bara kunnat göra. Idag har jag fixat disk, tvätt, städning, putsat fönster, lagat mat, ska snart gå på hunden och borsta ur han.. liksom rastlösheten är enorm, hemskt är vad det är. Skulle gärna bara vilja gå och myspysa och bara lata mig typ, men kan inte, bara går inte, adrenalinet tillåter inte det och ryggen avskyr mig, är ju inte allt för smart att hålla på så här men håller på att bli tokig på hur sakta tiden går.

Men man kan väl hoppas att du får rätt Svågern trodde att det skulle gå igång på tisdagkvällen.. åh så härligt det vore, har man lagom fått barnbidrag också kan ju vara positivt om man har pengar till parkeringsautomaten och bensin in *s* nä.. så farligt var det väl inte, äger väl iallafall nått lite fortfarande men att det alltid ska vara så mycket månad och så lite lön

Aja, lär dra mig lite härifrån, mina små monster bara ligger och tjattrar och vill inte sova, nu är gränsen nådd, senare än 21 ska man inte sova så är det bara *bestämd* tror ni jag kommer lyckas innan halv tio? hoppas kan man ju..

• Peand

Cissi - jag håller tummarna för tisdag jag med då, så att det blir en resa hela vägen till Örebro och inget bensinstopp längs med vägen...Och inga jätte fula lappar på rutan när ni väl är färdiga....

Får väl fortsätta hållar tummarna för att du får dina monster att somna, annars låter det som om det kan bli en jobbig måndags morgon!

Själv fär jag tyvärr låta maken sitta här ett tag...Han får som katten runt het gröt här och stressar mig. Så alla stavfel beror på hans stressande, inte pga av att min hjärna tänker snabbare än fingrarna skriver....

Svar på tråden LindeMammor05