• MiaMitisen

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Då var vi inne på del 3 då. Småknoddarna ploppar fram i samma takt som solen, vilket känns helt fantastiskt!!
    Kan det bli mer mysigt??
    Självklart är det bara att hoppa på tråden om man vill det.

När det är dags för del 4 av tråden så har nog de flesta guldklimpar tittat fram! Lycka till!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 11:16
    Vi finns även på Facebook.
    www.facebook.com/group.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 20:07
    Bebislista:
    Hanna: Samuel -05
    Alex 1/2
    Idispidis: Axel 23/2
    LillaC: Noah -05
    Hanna 29/3
    MiniStrumpan: Max 4/4
    Simsarabim: Alicia 5/4
    Tehus: Wilhelm 15/4
    Knuff: Edwin 19/4
    Solima: Isa 11/5
    Emmaojsan: Pojke 12/5 (?)

BF-lista:
    MiaMitisen: Oscar -05
    BF 3/6
    Projekt Lennart: BF 2/7
    AnnaPanna: Hugo -05
    Himla -07
    BF 7/7

Hoppas nu att jag har fått med rätt datum. De som inte står med hittade jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 22:20
    Hilma ska det självklart vara. Inte Himla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 10:09
    Projekt Lennart har BF 25/6 (fast det var satt till 2/7 från början) faktiskt (och tänker ABSOLUT inte gå över till juli, så det så

• Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3
  • MiaMitisen

Torsdag och fredag funkar för mig med. Torsdag utan oscar och fredag med.
    Idag ska nog min bil få nya skor. Känner att det är på tiden. Borde gå ut och städa den också. Aningen skitig....
    Ska nog ta mig en tur till allum i eftermiddag, ensam! Kika runt lite och även köpa ett nyt batteri till kameran. Även om den inte används så flitigt på sista tiden så känner jag mig ändå lite naken utan den.

Nu ska det hängas tvätt..... Alltid är det något tråkigt som måste göras...

• efia

Säger som Caroline, det är fantastiskt kul och lärorikt att få all förhandsinfo, båda bra och dålig sådan. Åsa, det låter helt underbart, en av de bästa känslobeskrivningarna jag har läst tror jag. Längtar!

Vi har fått klart vårt senaste renoveringsprojekt nu och igår fick vi då äntligen ställa in möbler där. Det här är ett rum som stått som arbetsrum för diverse slip- och målarprojekt, med färgfläckig matta och nerrivna tapeter sen nån gång i slutet av förra sommaren. Så det känns verkligen märkligt att det nu är ett "riktigt" rum! Och vad fint det blev! Spjälsängen pryder sin plats och både jag och Tobbe skrattar till varje gång vi går igenom rummet. Tänk att det ska bo en liten bebis där om bara några veckor. :)

Jag som i fredags kände att det kanske skulle bli lite tomt utan jobbet har tänkt om. Vet inte vad jag ska börja med, det finns ju så mycket roligt att göra! Idag kommer en kompis på lunch och så blir det systuga. Planen för idag är färdigställande av amningskudde, en fodrad filt till vagnen och kantskydd till babykorgen som vi har fått. Ni hör ju, bäst att jag slutar sitta här vid datorn och sätter igång!

Jag tycker lunch på torsdag låter utmärkt, för övrigt.

• Tehus

Uppdatering (Caroline tyckte ju det var bra att höra mindre bra saker också): fotbollskänslan har börjat lägga sig men jag får inte till det med vänster bröst så nu har jag små sår där. I morgon ska vi till Storkenmottagningen så jag hoppas få hjälp med amningen där. Ingen mjölkbrist eller brist på försök hos sonen, idag vill han bara amma! Hur mycket får det plats i en så liten kropp? Han är jätteduktig på att gapa och suga så det är väl någonting med ställningen som blir fel. Nu har han slumrat till här på amningskudden en stund i alla fall.

Det dröjer nog någon vecka innan vi vågar oss ut på några större expeditioner som fika =).

Titti: Jag är fortfarande imponerad av hur du orkar med en massa, var du lika tuff med Noah? Känner mig fortfarande bakis här, tung i huvudet, trött och seg.

Igår var Wilhelms farmor och farfar här och träffade honom för första gången, första barnbarnet så de var helt saliga. De lämnade lite färdig mat också så det är bara att micra, väldigt uppskattat!

• MiniStumpan

Tråkigt att du inte får till det medvänstern Åsa. Men du får säkert hjälp på Storken.

Jag har haft väldig tur med både bröst och amning. Visst gjorde det jävulusiskt ont när mjölken rann till (detta var jag INTE beredd på) men det gick över på någon dag. Nu kan jag tom ligga på mage igen (som jag har längtat) trots att brösten fortfarande är ömma.
    Vad gäller bröstvårtorna så har jag klarat mig utan sår helt och hållet. Det enda jag har gjort är att smörja in vårtorna med bröstmjölk. Den sista, lite fetare, mjölken.
    Bröstmjölk har en otroligt uppmjukande effekt har jag märkt.
    Våran BM (eller vad hon har för titel) på BVC sa att bröstmjölken har antiseptiska egenskaper och att den även kan hjälpa till att ta bort tex. oönskade plitor och även att vi kunde (om vi ville) droppa bröstmjölk i Max ena öga som har varit lite varigt. Detta, med ögonen, har vi ännu inte testat. Känns lite sådär att droppa mjölk i hans ögon men jag testade faktiskt att smörja lite på hans kinder som var röda och knottriga och han ser redan bättre ut där.

Jaha då har Andreas börjat jobba idag då. Så nu börjar den hårda verkligheten. Visserligen jsobbar han kväll denna veckan så han kan fortfarande avlasta mig lite på morgonen så jag kan sova efter morgonamningen. Men jag måste verkligen säga att jag tycker att de här 10 dagarna är guld värda. Det har varit jätteskönt att hela familjen har kunnat vara hemma så länge tillsammans. Sååå mysigt. Så ni som har denna tid framför er. Försök verkligen att se till att era respektiva kan vara hemma med er och bebisen. Den första veckan hade jag även vääääldigt ont i nedre regionerna och då var det underbart att ha en sambo som kunde springa och hämta gråtande bebis, vatten, göra mat osv. De dagarna ville man inte gärna röra på sig mer än nödvändigt. Man klämde ju trots allt ut en 3 kilos klump. Men nu känns det mycket bättre även där.

Måste bara fråga er som redan har fött.
    Avslag. Hur länge håller detta på? Hur länge kan man blöda? Jag blöder fortfarande om jag har varit lite mer aktiv, än att bara sitta i soffan.

Caroline: Nu blev jag sugen på att åka till Gällstad. Vi hade sommarstuga där tills jag var 15. Så man har liksom tillbringat varenda helg och sommarlov i skogarna där. Vi får nog ta en tur dit nån helg. Och passa på att träffa lite släktingar också.

Jag skulle också kunna tänka mig en fika/promenad på torsdag. Tror att detta skall funka. Vi, jag och Max, kommer att bo hos mina föräldrar från onsdag till fredag då snickarna nu äääntligen skall riva innerväggarna i vårat hus så att vi kan börja nyttja utbyggnaden. Men vi kanske kan få till det i alla fall.

Nä nu börjar nog gullungen vakna. Som tur är så har han sovit ganska länge nu på morgonen så att mjölken hunnit rinna till igen. Igår åt han heeeela tiden vilket gjorde att jag inte hade någon mjölk kvar tillslut och det hann liksom inte fyllas på mellan gångerna. Antar att han hade en växa dag igår. Och i natt...

Oj det blev långt det här. Men jäklar vad fort jag nu kan skriva med endast en hand... Den andra håller bebis.

• Thursday

Skojar du att man kan skriva med en hand, men jag spretar med lillfingret så att jag får ont

Axel och jag får nog stå över lunch på torsdag för då kommer de med den nya elmätaren mellan 12 och 13. Om det blir promenad och fika på torsdag eftermiddag skulle vi gärna hänga på.

Jag hade avslag i ganska precis sex veckor, rött blod nästan hela tiden, sen slutade det från en dag till en annan helt tvärt.

Idag har vi haft en skruttig dag, Axel hade magknip imorse och det enda som funkar då är att sitta med honom på bröstet i soffan... och då slutade TV:n att fungera. Fick smått panik där ett tag... tur att den kom tillbaka! Sen har hans matmönster ändrat sig så mitt i att jag lagade lunch till mig skulle han äta, bara att dra undan kastrullerna och sen micra det en halvtimme senare. Upptäckte mitt i det en märklig fläck på mattan och kunde inte begripa vad det var. Funderade på om babygymmet stått i det och lyfte på det för att titta. Inser att det är tokkladdigt undertill... inser att det är äppelmos... Vi stället undan babygymmet i vårt "skräprum" när vi inte använder det för att katterna inte ska ta det till sitt. Därinne stod också en påse med äppelmos i som vi fått av svärmor och inte hunnit ställa undan. Någon måste ha vält den för det var en stor pöl på golvet. Hurra! Och försök torka kladdigt äppelmos över hela huset med en baby som inte vill släppa dig för en minut knappt...

• Projekt Lennart
    Tehus skrev 2009-04-20 13:55:23 följande:
    Uppdatering (Caroline tyckte ju det var bra att höra mindre bra saker också): fotbollskänslan har börjat lägga sig men jag får inte till det med vänster bröst så nu har jag små sår där.
    Jajemensan, mkt bra att höra så att man är beredd på vad som kan komma att hända (utöver den rosaskimmrande mysigheten som ändå verkar vara någon slags standard )! Har hört talas om någon form av plasthattar som man kan sätta över bröstvårtan om man får sår - är det ingenting man använder sig av eller (för jag tycker att det verkar som en toppenidé).

Helena, hoppas att det går bra nu när du får vara själv hemma med lille Max. Lennart har ju planerat komma i slutet av juni så min sambo hade tänkt kombinera de tio pappadagarna med fyra veckors semester så vi kommer få sex veckor ihop innan han börjar jobba och det känns såååååååå skönt!

På torsdag har jag såklart möte inbokat, men det kommer väl fler tillfällen

/23 dagar kvar på kontoret
  • lillaC

Nej, självklart var det helt annorlunda med Noah! Vi flyttade till vårt hus, där allt skulle renoveras, när Noah var en månad. Andreas var hemma i fyra dagar, sparade resten till renovering...
    Jag hade väldigt jobbigt och ont med amningen och gick hemma i mysbyxor och lipade i min ensamhet i ett halvår kändes det som. Noah sov aldrig mer än två timmar i sträck, och jag sov halva dagarna för att ens orka med.
    Därför har vi väntat så länge som vi gjort och planerat allt på ett helt annat sätt den här gången!

När det gäller att ha ont när man ammar har jag några tips: Kräv hjälp från amningamottagning eller bvc. Använd amningsnapp ett tag (finns på apoteket). Det finns en salva som heter Purelan (sök på nätet om var man kan köpa den) Den är bra tillsammans med bröstmjölk. Försök lufta om det går. Bröstmjölk funkar också när barnet är täppt i näsan!

Avslag har jag bara haft ca två veckor den här gången.

Försök lägga ner barnet i säng eller vagn när det sover, inte sova i famnen. Amma så fort barnet vaknar, så mycket och så länge det går att hålla vaken och truga. Inte slumra, sova eller vara vaken.
    Ha det mörkt och tråkigt på natten, inte mer ljus än nödvändigt och ingen underhållning. Amma och lägg tillbaka för att sova.
    Den här gången ammar jag två gånger per natt, ca 30 min varje gång och sover inte ens middag de flesta dagarna.

Det är ju helt ok att det är kaos ett bra tag när man får sitt första barn, men oftast funkar det nästan bättre när man är iväg.

Lycka till alla nya mammor!

• Tehus

Tack för alla tips! Jättebra att få ta del av andras kunskaper och erfarenheter.

Titti: Låter verkligen som du hade det jättetufft förra gången och som du är ordentligt förberedd den här gången. Vi har köpt Barnaboken som du tipsade om nu men den kom precis efter Wilhelm så vi har inte hunnit läsa så mycket i den men det lilla vi läst verkar vettigt. Som Åke sa så borde vi haft den för länge sedan så vi hunnit läsa på lite innan. Allt har varit så inriktat på graviditet och förlossning för vår del. Jag är väldigt glad att vi bestämt att Åke ska vara hemma i tre veckor så vi känner att vi har kommit in i det när han börjar jobba igen.

Ska se vad de säger på Storeken i morgon. Pratade med BVC idag för att få tid för hembesök och de ska ringa när vi varit på Storken så får vi välja om de ska komma på torsdag eller måndag beroende på om vi tycker vi fått tillräcklig hjälp på Storken.

Appropå Tittis tips när vi fikade för ett tag sedan så har vi beställt ett andningslarm nu så vi ska våga låta sonen sova själv. Han vill inte alls ligga på rygg, verkar som sidan är favoritläget. Jag är lite orolig att jag ska bli en riktig hönsmamma men andningslarm känns ändå som en god investering. Just nu ligger Wilhelm i vagnen och jag är sugen på att springa dit och kolla honom hela tiden. =)

• Thursday

Se till att verkligen pressa dem på Storken angående hjälp med amningen om du vill ha det. Jag hade ju stora öppna sår på bröstvårtorna och frågade om det här med att Axel kräktes upp mjölken eftersom det var så mycket blod i, dessutom ammade jag honom och hon såg hur ont det gjorde men hon bara skrattade och sa att "åh, nu minns jag hur det var!"...

• Knuff

Hej!
    Edwin, Johan och Jag är på BB!
    Edwin kom igår söndags 14.01 och vägde 3970g och var 49cm.
    Vi mår alla bra.

Min egna nätverkstekniker (läs Johan) hade med sig min dator när han var hemma en liten stund, hittade ett fungerande nätverksuttag och har nu kopplat upp mig från sängen inne på BB.

Berättar mer sen

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3