• MiaMitisen

VårBebisar i Lerum -09 Del 3

Då var vi inne på del 3 då. Småknoddarna ploppar fram i samma takt som solen, vilket känns helt fantastiskt!!
    Kan det bli mer mysigt??
    Självklart är det bara att hoppa på tråden om man vill det.

När det är dags för del 4 av tråden så har nog de flesta guldklimpar tittat fram! Lycka till!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 11:16
    Vi finns även på Facebook.
    www.facebook.com/group.php

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 20:07
    Bebislista:
    Hanna: Samuel -05
    Alex 1/2
    Idispidis: Axel 23/2
    LillaC: Noah -05
    Hanna 29/3
    MiniStrumpan: Max 4/4
    Simsarabim: Alicia 5/4
    Tehus: Wilhelm 15/4
    Knuff: Edwin 19/4
    Solima: Isa 11/5
    Emmaojsan: Pojke 12/5 (?)

BF-lista:
    MiaMitisen: Oscar -05
    BF 3/6
    Projekt Lennart: BF 2/7
    AnnaPanna: Hugo -05
    Himla -07
    BF 7/7

Hoppas nu att jag har fått med rätt datum. De som inte står med hittade jag inte.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 22:20
    Hilma ska det självklart vara. Inte Himla...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-15 10:09
    Projekt Lennart har BF 25/6 (fast det var satt till 2/7 från början) faktiskt (och tänker ABSOLUT inte gå över till juli, så det så

• Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3
  • HannaJohansen

Hej och grattis till lille Edwin! Skall det bli ännu ett kill-år? När Samuel kom 2005 föddes väldigt många pojkar. Hur skall det se ut i Lerum om sådär 15 år, tjejerna kommer ju kunna välja och vraka!!

Jag kommer eventuellt på lunchen, vi skall ut till landet för att städa inför namngivningceremonin den 1 maj så det beror på när vi åker dit.

Jag känner igen det där men att springa och kolla varje minut men jag är faktiskt lite "tuffare" denna gången, det har säkert sin naturliga förklaring i att jag oftast inte är ensam utan har Samuel hemma och han kräver ju också uppmärksamhet.

Jag håller annars med Titti, även om det känns lockande att ha dem i famnen även när de sover så kommer ni inte tycka det om ett år. Jag vet de som haft jätteproblem att få barnet att somna själv då de är vana att sova och somna i en famn. Jag får påminna mig själv om samma sak allt som oftast....

/Hanna

• MiaMitisen

*räcker upp en hand* Oscar kan inte somna själv. Vilket är ganska jobbigt ibland. Det är inte alltid man känner för att ligga i sängen med honom upp emot en timme på kvällen. Men det är ju mitt egna fel...Eftersom han var kolikbarn när han var liten så gjorde jag det som var bekvämast för mig. Vi fick gå runt med honom i famnen tills han somnade. Försökte man lägga ner honom så vaknade han.
    Så det är nästan att jag tycker synd om nästa bebis, för den kommer nog få skrika lite merän vad oscar gjorde... Vill inte ha det så en gång till. men man är väl lite lugnare med andra barnet.

• efia

Grattis Sara och Johan till Edwin, ska bli spännande att höra hur allt gick!

Tog verkligen till mig det där med att sova själv som du pratade om på lunchen Titti (och som nu diskuteras här), det låter verkligen smart. Vi har nu fått en babykorg som den lill* ska få sova i, som kan stå bredvid sängen så att man lätt kan lägga tillbaka. Men en fråga: om bebisen inte somnar då utan bara ligger och skriker? Har ni ändå låtit han/hon ligga tills de somnar för att öva in det så att säga eller har ni tagit upp bebisen då?

Jane, hörde från Marie igår att du var lite orolig. Själv kände jag så i fredags men tills igår hade det släppt helt. Har hur mycket idéer som helst på vad man kan göra och nu har jag ju äntligen tid (läs innan bebis kommer) att göra alla småsaker som inte blivit gjort under det år vi bott i huset och bara fokuserat på renoveringen. Idag däremot känner jag inte för att göra någonting och då är det också rätt skönt att faktiskt inte behöva det heller. Men det är klart, har ju bara lallat här hemma i två dagar än så länge, så kanske ska få be att återkomma i ämnet... :)

• MiaMitisen

minns inte riktigt hur jag gjorde, men antar att jag plockade upp honom. eftersom han skrek såpass mycket ändå, så orkade jag inte med det. det knäckte mig ganska så bra faktiskt.. visst hade jag patrik hemma men jag kunde inte koppla av för det... det var ju på kvällarna oscar var värst så även om patrik tog honom så var jag hemma. ville inte gå ut i björndammen på kvällen. rena självmordet nästan ju... på dagarna var jag ute mycket och då var det ingen fara...

• HannaJohansen

Jag tycker absolut att man skall plocka upp bebisen i alla fall när de är så små som våra är. Ju äldre de blir desto tuffare kan man vara mot dem. Jag kommer ihåg att vi körde Anna W 4-minutermetoden eller vad den kallas när Samuel var runt 7-8 månader, det fungerade superbra.

/Hanna

• Annapanna79

Jag gjorde 5min metoden på båda när de var 6 månader och för oss har det funkat jätte bra. Båda somnar själva och det är aldrig något problem, jätte skönt.
    Vi använde även vagnen jätte mycket både inne och ute bara för attt vi inte skulle bära hela tiden. Jag har en syster som bar på sitt första barn konstant fram till hon var 2, och hon är nu 10 år och lärde sig somna själv för ett halvår sen. Hon har varit mitt skräck exempel på hur jag inte vill ha det

Ang babysim så gick jag med Hugo på Aquabarn och tyckte det var jätte mysigt och helt klart värt det. Men med Hilma blev det svårare att gå på bestämda tider så då åkte jag till Åbybadet med henne själv. Gick precis lika bra men då hade jag ju lärt mig innan av instruktör..

Var är det fina vädret det är ju svin kallt idag?!

• lillaC

När barnen är riktigt små, typ under två månader, ska man alltid plocka upp barnet och kolla om det inte går att få i lite mera mat. Man måste alltid vara säker på att de har fått tillräckligt med mat och vakentid, då kan de sova gott. Går det verkligen inte i mer mat så kan man oftast lätt få dem att somna, särskilt om man har en vagn så att man kan "vagna". Det skadar inte heller att försöka somna själv och då kan det ju få muttras lite:) Vet ju själv hur det är när man ska sova!

• Tehus

Det gick jättebra på Storken idag, barnmorskan var jättegullig och visade hur jag skulle hålla och så. Eftersom mina bröst är lite hängiga så provade vi med en ihopvikt blöja som kudde under och då gick det lättare för Wilhelm att få ett bra tag. Han ska även ligga lite snett på rygg när vi ammar, annars står det ju mage mot mage överallt. Hon tyckte jag skulle smörja med Bepanthen och bröstmjölk men hon trodde inte jag skulle behöva någon amningsnapp så vi testar såhär tills vidare och hoppas det läker. Vi bestämde med BVC att de ska komma hit på måndag så då kan jag få mer hjälp om det inte skulle funka.

Wilhelm vägde nästan lika mycket som när han föddes så det känns ju toppen. PKU-testet var jobbigt, först kom det inget blod så de fick byta till en större nål och plötsligt tyckte jag det var blod överallt, Wilhelm skrek och jag grät, tillochmed barmorskestudenten hade tårar i ögonen sa Åke. Men det var ju ingen fara förstås, jag är väl bara väldigt känslig. Wilhelm somnade om igen sedan och sov i flera timmar till och han verkar inte bry sig om såret på handen alls.

Titti: Appropå vakentid så undrar jag om du har något bra tips på hur man håller småttingarna vakna?

Angående lunchen så kommer jag ju inte men jag kan lägga upp den som event för gruppen på Facebook om ni vill. När och var blir det i så fall?

Nu har vårat amningslarm kommit, vi beställde det i söndags och det är redan här. Toppen! Nu gäller det bara att lära morsan att lägga ifrån sig det lilla livet. =) Nu ligger han faktiskt ensam i vagnen och det går jättebra.

• MiaMitisen

God kväll!
    Nu har vi precis ätit. Jag var duktig och grillade. Alltid lika gott. Har även fått tvättat min bil och gnuggat rent sommardäcken, eller färgarna för att vara exakt. Till helgen åker dom på. Patrik var inte så jätteintresserad att sätta på dom nu med tanke på hur vägen ser ut.
    Jag har även shoppat på rea idag också. Fast denna gången på Lindex. Ett par jeans och en fixtröja till oscar.129kr. Perfekt! Skulle gått på 400 ordinare.
    Får se om jag hittar något mer imorgon. Ska till allum en sväng.Måste köpa ett nytt batteri till kameran.

Nu ska jag ta och gå ut lite. Mina gossar är ute någonstans.

• Tehus

Wilhelm har knappt varit vaken på hela dagen efter Storkenbesöket. Vad gör man? Antar att vi har en vakennatt att se fram emot. Åke försöker ha en diskussion med honom nu men han somnar bara ifrån hela tiden...

Vakentips någon?

Svar på tråden VårBebisar i Lerum -09 Del 3