• Fidelis ad urnam

100 kr är för dig?

Vi ska samla in pengar till en 40 års present till våran gruppchef.
    Vi pratade ihop oss inom gruppen och kom fram till att vi ska lägga 100 kr var.
    En av tjejerna var inte här utan henne ringde jag upp och frågade om hon ville vara med och det ville hon självklart, men när jag sa att vi ska lägga 100 kr var blev hon småsur och det lät på henne som att det rörde sig om stora pengar.

Nu undrar jag, vad är 100 kr för dig när det gäller insamling till en födelsedagspresent?

Forgive your enemies, but never, never forget their names
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-07 12:54
    Nu har jag pratat med kollegan som är kompis med vikarien (de har varit kompisar i många år nu) och jag missuppfattade Hon var inte ett dugg brydd över summan utan hade fått in ett ärende på jobbet som hon blev konfunderad över och därför lät hon lite missmodig under samtalet.

Så nu är allt spikat och klart
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 100 kr är för dig?
  • sannapanna76

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 08:48:26 följande:

Har jag sagt att det är fel att inte gilla sin chef som person? Men om så är fallet kan man ju skriva det när man svarar, alltså att man inte skulle lägga en hundring för att man inte anser att man har den relationen till sin chef.
    Nej, det har du inte. Men du verkar ha svårt att förstå att inte alla VILL lägga så pass "mycket" som 100 kr på en present till någon på jobbet. Kollegor/chefen ÄR inte alltid samma sak som privata vänner.

Och man behöver inte ens ogilla dem för att tycka att man inte vill lägga mer än en symbolisk summa (typ 20 spänn). Det behöver inte alls ha med snikenhet att göra, utan bara en känsla av att "jobbet är jobbet", och att man inte vill vara alltför personlig.
  • Förälskad

TS: Jag tänkte på din arbetskollega som tyckte det var mycket pengar.. Hon kanske inte har råd att betala 100 kr, kan inte hon få vara med om en mindre summa pengar då så kan ni som har råd ge 100 kr?

• Fidelis ad urnam
    Förälskad skrev 2009-04-07 08:59:39 följande:
    TS: Jag tänkte på din arbetskollega som tyckte det var mycket pengar.. Hon kanske inte har råd att betala 100 kr, kan inte hon få vara med om en mindre summa pengar då så kan ni som har råd ge 100 kr?
    Hon har råd
    Som sagt, vi känner varandra oerhört väl här.
  • Behemot

Jag hade inte tyckt att det varit mycket om jag själv varit med och bestämt det, men jag hade tyckt att det varit mycket om beslutet redan varit färdigt och jag bara förväntas betala.

• Fidelis ad urnam
    mästaren skrev 2009-04-07 09:01:00 följande:
    Jag hade inte tyckt att det varit mycket om jag själv varit med och bestämt det, men jag hade tyckt att det varit mycket om beslutet redan varit färdigt och jag bara förväntas betala.
    Hon förväntas inte betala någonting, vi frågade om hon ville vara med och hon fick själv ta beslutet.
    Hon vet att det inte ligger någon tvång på henne
  • Toker

Jag tycker inte att 100 kr är mycket pengar som så, men däremot till kollega/chef är det lite över gränsen för min del. Kanske skulle föreslagit 50-60 spänn, det hade varit helt ok för just det ändamålet

• annbom

Självklart är det ett tvång, vad får dig att tro annat? Det ligger inget formelt tvång på henne, men ett socialt tvång. Om hon inte är med och betalar presenten så är hon inte med på presenten och därmed inte fullvärdig medlem i gruppen.

Jag tycker att ni ska sänka summan och köpa en present efter det.

Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:01:50 följande:

Hon förväntas inte betala någonting, vi frågade om hon ville vara med och hon fick själv ta beslutet.Hon vet att det inte ligger någon tvång på henne
  • Fidelis ad urnam
    annbom skrev 2009-04-07 09:18:43 följande:
    Självklart är det ett tvång, vad får dig att tro annat? Det ligger inget formelt tvång på henne, men ett socialt tvång. Om hon inte är med och betalar presenten så är hon inte med på presenten och därmed inte fullvärdig medlem i gruppen. Jag tycker att ni ska sänka summan och köpa en present efter det. Fidelis ad urnam skrev 2009-04-07 09:01:50 följande:
    Nej det ligger inget tvång i att vara med och det vet hon.
    Vi är 8 personer som är ok med summan och kommer inte sänka den för oss alla pga en person.
    Skulle hon säga att hon vill lägga mindre får hon göra det, då lägger vi lite mer, men vi sänker inte på alla pga en person.
  • slangbella

Men varför är det så svårt att acceptera att andra inte tycker som du, TS? Du har ställt en fråga och du har fått tonvis med svar, men du köper det inte eftersom du inte tycker lika (då är man sniken...?) {#lang_emotions_undecided}

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • MammasÄlsklingar

lagom summa tycker jag att 100kr e per person o lägga

Svar på tråden 100 kr är för dig?