• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan

Hejsan
    Helt otroligt !!! var precis ute och vattnade och tog en närmre titt på pionen som jag flyttat, där var inte mindre än 15 knoppar i den. Det återstår att se om de slår ut men det bådar ju gott. De som ska vara så kinkiga när de blir flyttade, åh vad glad jag blir .

• Memoria

tjock kulan: Härligt att den tagit sig så bra!

Tycker det är helt underbart nu när värmen har kommit och alla blommor är på väg upp. Fast det är samtidigt lite konstigt när allt flyttas fram och hösten kommer fortare i september.

Mina pioner börjar växa lite väl mycket... och jag som vill hinna bygga koner/torn för dem... Får se när jag hinner det. Maken målar på huset på kvällarna och grejar med möblen när det är klart, så min nya odlingskrage har inte blivit gjort ännu. Blir till att så sent i år.

Har alla sått sina fröer ännu? Snälla, säg att ni lite högre upp i landet inte hunnit göra det ännu

• Tjock kulan

God morgon

Memoria skrev 2009-04-30 20:48:48 följande:
    tjock kulan: Härligt att den tagit sig så bra!Tycker det är helt underbart nu när värmen har kommit och alla blommor är på väg upp. Fast det är samtidigt lite konstigt när allt flyttas fram och hösten kommer fortare i september.Mina pioner börjar växa lite väl mycket... och jag som vill hinna bygga koner/torn för dem... Får se när jag hinner det. Maken målar på huset på kvällarna och grejar med möblen när det är klart, så min nya odlingskrage har inte blivit gjort ännu. Blir till att så sent i år. Har alla sått sina fröer ännu? Snälla, säg att ni lite högre upp i landet inte hunnit göra det ännu
    Hur eller rättare sagt av vad gör du dina koner/pionstöd?. Lånade en bok om pilflätning där det fanns en beskrivning på ett fint pionstöd men var får jag tag i materialet så jag kan binda dom?
    Känner igen det där med att så, själv så ska jag ju gräva upp gamla rabatten på baksidan och jordförbättra för att kunna sätta potatis, Alice egensådda solrosor från dagis och lite borstnejlikor ska oxå i marken. Jag känner mig väldigt sen på det, det har kommit något emellan hela tiden då jag har tänkt att ta tag i det , men hoppas på att jag kan ro projektet i hamn i dag, men som sagt allt hänger ju på Alice tålamod och intresse för arbetet . Vad ska du så? och hur många pallkragar ska du ha?
  • Tjock kulan

Tjenixen
    Oj här har det varit lugnt idag, e alla ute o demonstrerar .
    Själv har jag rott mitt evighets projekt i hamn, rabatten är djupgrävd, jordförbättrad, och markerad med kantsten ut mot gräsmattan. Potatisen är i backen och Alice solrosor lika så, sen tog rabatten slut och min rygg gav upp för dagen . Det får bli till att så den citrongula krassen på framsidan vid entréen i nästa vecka i stället. Har fått Alice i säng, så nu e det bara till att gå ut och vattna innan det är dax att bänka sig framför tv´n som har premiär på nytt trädgårdsprogram. Känner mig lite skeptisk till programledar valet, Pernilla Månson Colt, inte för att hon är dålig men hon känns väldigt fel i det facket av program, åh vad jag saknar gröna rum med Gunnel *nu hörs jag som en gamal surkärring *
    Ha en trevlig helg allesamman imorgon bär det av på storloppis...

• Memoria

Här jag kommer jag indrösandes efter lite mer trädgårdsröjning och nedplockning av tvätt. Vi är ute hela dagarna och det är så skönt!

Idag skulle D fortsätta målningen på huset och då passade jag och C på att åka till Hornbach. Ville bla få tag på virke och färg till konerna. (Har tänkt använda 4 st 21X 21 planhyvlad furu som ett fyrkantigt torn. Som två kragar runt spikar jag fast 11X21 på två olika höjder.)
    Att jag inte gav upp och satte mig och skrek i affären, är ett under.
    Med C som gärna ville klänga på mig istället för att åka vagn skulle jag försöka ta mig fram med tre 5 meters pinnar som svajade. För att få in dem i bilen var jag ju tvungen att såga av dem i lämpliga längder. Bara det att C tyckte ljudet av sågandet var obehagligt, så hon stod jämte, höll för öronen och grät. Inte mycket att göra...
    När jag väl skulle gå till kassan ville alla längderna ramla på golvet och i stressen river jag givetvis ner ett ställ med småprylar. Det vår både pinsamt och jobbigt måste jag säga... när folk runt omkring verkade betrakta mig som en hormonstinn dåre (man bråkar inte med höggravida kvinnor).

När vi kom hem upptäckte vi att de glömt ta betalt för en av färgburkarna jag köpte. Är inte så ärlig så jag åker dit imorgon för att betala den. Ser den hellre som en liten gåva från någon som tyckte jag hade det lite väl tufft själv där ett tag.

• Memoria

tjockkulan: Va duktig du är som fixat så i rabatterna idag! Skönt att få gjort så mycket!
    Det är jättefint med pilkoner, men jag tror att det är svårt att få dem att stå ordentligt. Jag har de andra konerna som vi pratade om i tråden om. De som kom från netto. Hur jag än trycker ner dem så blåser de omkull om det är riktigt blåsigt. Därför tänkte jag mig lite tjockare pinnar som klarar av att stå pall. Trist att behöva måla dem, men när det väl är gjort skall de nog klara en del.

Vi har grått hus med vita knutar och pionerna är ljusrosa. Tycker ni att jag skall måla stöden gråa så att de smälter in i huset eller vita så att de sticker ut lite?

Har föresten gjort lite andra stöd hemma nu också med armeringsjärn och najtråd. Bla till mina två hallonbuskar. Också någon form av rektangulär torn som längstupp har jag format najtråden till en blomma eller fransk lilja. Blir fint sedan när den rostar. Den andra lite provisoriska stödet gjorde jag med en liten bit armeringsmatta jag hade hade kvar och najtråd format som ett hjärta längst upp. Har ingen kamera hemma nu, men det kommer kort så småningom.

• Tjock kulan

Hejsan hejsan
    Projekten som jag haft över mig i trädgården börjar nu avslutas har under ledigheten fått min citrongula krasse och mina rosa borstnejlikor i backen, så skönt nu när det är gjort och man bara kan gå och små pula med ogräsrensning och lite sånt smått o gott . Var ju på storloppis i helgen och där var det en kvinna som sålde sticklingar, tyvärr så upptäckte jag henne för sent så jag gick miste om fina buxboms koner och klematisplantor men jag fick i alla fall med mig en liten söt rosa fänrikshjärta för 10 kr .
    Vad har ni andra haft för er i trädgården? *nyfis på era projekt*

Memoria skrev 2009-05-01 21:01:15 följande:
    Här jag kommer jag indrösandes efter lite mer trädgårdsröjning och nedplockning av tvätt. Vi är ute hela dagarna och det är så skönt!Idag skulle D fortsätta målningen på huset och då passade jag och C på att åka till Hornbach. Ville bla få tag på virke och färg till konerna. (Har tänkt använda 4 st 21X 21 planhyvlad furu som ett fyrkantigt torn. Som två kragar runt spikar jag fast 11X21 på två olika höjder.)Att jag inte gav upp och satte mig och skrek i affären, är ett under. Med C som gärna ville klänga på mig istället för att åka vagn skulle jag försöka ta mig fram med tre 5 meters pinnar som svajade. För att få in dem i bilen var jag ju tvungen att såga av dem i lämpliga längder. Bara det att C tyckte ljudet av sågandet var obehagligt, så hon stod jämte, höll för öronen och grät. Inte mycket att göra... När jag väl skulle gå till kassan ville alla längderna ramla på golvet och i stressen river jag givetvis ner ett ställ med småprylar. Det vår både pinsamt och jobbigt måste jag säga... när folk runt omkring verkade betrakta mig som en hormonstinn dåre (man bråkar inte med höggravida kvinnor).När vi kom hem upptäckte vi att de glömt ta betalt för en av färgburkarna jag köpte. Är inte så ärlig så jag åker dit imorgon för att betala den. Ser den hellre som en liten gåva från någon som tyckte jag hade det lite väl tufft själv där ett tag.
    Aha det var sådana stöd, dom e jättefina har en bok någonstans med en beskrivning i , de jag vill göra är ju av pil o man sticker liksom ner pilkvistarna i jorden så inte stödet far i väg i stormen *svammel svammel*. Nog om det, jag hade målat stöden du ska göra i vitt så de poppar ut mer i rabatten tror det kan bli riktigt snyggt, lova att visa bild när du är klar . Ang din dag så säger jag bara fy fy fy sådana dagar är hemska, lider med dig, jag hade varit lika oärlig som dig ang färgen, hade sett det som plåster på såren efter upplevelsen i butiken .
  • 13 år emellan

Jag brukar klippa ner mein jättespirea på hösten och låter de långa "pinnarna" torka. Den använder jag sedan till att bygga koner eller som i år, ett rutmönstrat pionstöd.

Jag tyckte faktiskt att trädgårdsfredag var ett riktigt trevligt program. Gillade både den skumme trädgårdsmästaren och Pernilla.

Igår var jag ute hela dagen. Jag planterade en Jasminhäck som ska dölja trekammarbrunnen, en hallonhäck (minimal) grävde ut matlandet med ett par tre kvadrat, planterade om lite i rabatterna, planterade Dahlior...och nu har jag sjukt brända axlar för jag glömde helt bort att smörja in mig...dumt!

• Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-04 21:39:11 följande:
    Jag brukar klippa ner mein jättespirea på hösten och låter de långa "pinnarna" torka. Den använder jag sedan till att bygga koner eller som i år, ett rutmönstrat pionstöd.Jag tyckte faktiskt att trädgårdsfredag var ett riktigt trevligt program. Gillade både den skumme trädgårdsmästaren och Pernilla.Igår var jag ute hela dagen. Jag planterade en Jasminhäck som ska dölja trekammarbrunnen, en hallonhäck (minimal) grävde ut matlandet med ett par tre kvadrat, planterade om lite i rabatterna, planterade Dahlior...och nu har jag sjukt brända axlar för jag glömde helt bort att smörja in mig...dumt!
    Vad duktig du varit, underbart med trädgårdsarbete även om det är slitigt emellanåt. Man förenar arbete i trädgården med motion och samtidigt får man en schyst solbränna *om man nu kommer ihåg solskyddet *.
    Ja man kanske kan anv vilket material som hellst, får se om jag hittar några bra böjliga pinnar att anv. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om trädgårdsfredag, Pernilla tycker jag e ok i andra program vet inte om hon funkar riktigt där men jag gillade kocken och trädgårdsmästaren som kändes som en riktig Waldorf/antroprosof människa , han var lite finurlig. Jag ger programmet en chans till innan jag lägger min röst för eller emot .
  • 13 år emellan

Haha, ja antroposof-aktig var han verkligen, vilken bra beskrivning ! Men, vad e det du inte gillar med Pernilla då? Lite "opsiboopsi" och "oj,oj,oj då" eller ?
    De pinnarna jag använt är inte böjliga. Jag har lagt dem i ett rutnät mycket nära växten och sedan tvinnat ihop pinnarna med hampatråd. Stödet är väldigt lätt och följer med pionen upp så att det ger stöd på rätt ställe (om du fattar vad ja menar). Det är första gången jag gör så här och jag minns verkligen inte i vilken tidning jag läste om det, så utvärdering kommer senare...

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom