• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Daggdroppen

Nu kom jag på vilket jag sett! Hur bra det är vet jag inte!!!!

Råkade se det via familjeliv (kolla via Hemmaliv till vänster).

http://sketchup.google.com/

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Tjock kulan
    Villa Nordåker skrev 2009-07-03 21:05:45 följande:
    Har ni några tips på snabbväxande buskar, det får gärna var blommande buskar.
    Syren, Shersmin?
  • Horst

Mimmi 71 skrev 2009-07-05 17:03:48 följande:

Åh, vad skönt med lite humanare temperatur. Idag har det blivit en heldag i trädgården och vi har fått gjort riktigt mycket. Gräsmattan är klippt, trädgårdsmöbler på framsidan avspolade och tvättade, framsidans stora rabatt rensad och dessutom så har vi lagt klart stenen på den rabatten och fyllt på rejält med jord och planterat ytterligare med perenner. Nu är det ju inte på långa vägar färdigplanterat, men det känns som det som jag kan ta vara på ifrån andra rabatter finns på plats. Nu kommer det roliga med att köpa lite nya perenner också och till hösten skall det bli ett träd, antingen ett gullregn eller Prydnadskörsbär (Prunus Accolade). Skall försöka hålla mig till låga och halvhöga perenner i den delen som är närmast trädet. Jag har annars en förmåga att plantera höga perenner. Om vädret tillåter så blir det foto de närmsta dagarna, så kommer det nog ett inlägg i bloggen på på onsdag. (Det ligger redan några inlägg på kö, de närmsta dagarna )
    Tänk på att Gullregnets frön ser ut som ärtskidor, gillas av små barn ( de ser ju ätliga ut) och är giftiga. Alltså inget bra om man är eller planerar att bli småbarnsförälder.
  • Horst
    Daggdroppen skrev 2009-07-05 19:46:03 följande:
    Nu kom jag på vilket jag sett! Hur bra det är vet jag inte!!!!Råkade se det via familjeliv (kolla via Hemmaliv till vänster).
    sketchup.google.com/
    SketchUp för husritningar är bra, men väkldigt omständigt. Inte bra om man vill göra många olika snabba skisser alltså. Hur det funkar för trädgård vet jag inte.
  • Mimmi 71
    Horst skrev 2009-07-05 20:21:46 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-07-05 17:03:48 följande:
    Tänk på att Gullregnets frön ser ut som ärtskidor, gillas av små barn ( de ser ju ätliga ut) och är giftiga. Alltså inget bra om man är eller planerar att bli småbarnsförälder.
    Det är sant, men de hybrider som säljs idag har väldig få ärtskidor som man kan knipas av. Men det lutar mer åt prydnadskörsbär som var mitt förta alternativ. Dumt att frångå sina första tankar för då ångrar man sig nog.
  • Mimmi 71

Igår var jag för första gången aktiv i den lokala trädgårdsföreningen och var med på besök i en närbelägen trädgård. Ett helt underbar vackert hus men ett fantastiskt orangeri, fullt med exotiska växter som var inhandlade i Italien och en vacker barock/renäsansträdgård i mindre format. Kanske inte helt i min stil (orangeriet med tillhörande "patio2 skulle jag dock inte tacka nej till), men det är ju underbart att besöka privatträdgårdar och inspireras och hämta en del godbitar som man kan använda i sin egen trädgård. Tyvärr så lovade jag att inte offentliggöra min foton, men jag smyger nog in någon enstaka mer diffus bild i bloggen imorgon.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-07-07 10:12:39 följande:
    Igår var jag för första gången aktiv i den lokala trädgårdsföreningen och var med på besök i en närbelägen trädgård. Ett helt underbar vackert hus men ett fantastiskt orangeri, fullt med exotiska växter som var inhandlade i Italien och en vacker barock/renäsansträdgård i mindre format. Kanske inte helt i min stil (orangeriet med tillhörande "patio2 skulle jag dock inte tacka nej till), men det är ju underbart att besöka privatträdgårdar och inspireras och hämta en del godbitar som man kan använda i sin egen trädgård. Tyvärr så lovade jag att inte offentliggöra min foton, men jag smyger nog in någon enstaka mer diffus bild i bloggen imorgon.
    Vad spännande träffade du några trevliga människor som du kan byta plantor med framöver ;-.), eller såg du några snygga kombinationer av växter som du komer att härma i din egen trädgård .
     Håller med dig om denna stil på trädgårdar. Själv kan jag strosa runt i denna typ av trädgårdar och uppskatta dom enormt i mer offentliga samanhang. Men i min privata trädgård vill jag ha det romantiskt, vildvuxet och lite mormors/cottage garden trädgårdsaktigt .
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-07-07 12:07:28 följande:

Vad spännande träffade du några trevliga människor som du kan byta plantor med framöver ;-.), eller såg du några snygga kombinationer av växter som du komer att härma i din egen trädgård . Håller med dig om denna stil på trädgårdar. Själv kan jag strosa runt i denna typ av trädgårdar och uppskatta dom enormt i mer offentliga samanhang. Men i min privata trädgård vill jag ha det romantiskt, vildvuxet och lite mormors/cottage garden trädgårdsaktigt .
    Jag tror denna trädgårdsförening har potential, för med tanke på vädret så var vi rejält mycket med trädgårdstokar (ca 30-tal) men det var blandad kompott med kunskap :-S Hon vi besökte hade en för mig åtrovärd växt (som jag säkert kan få byta till mig vid tillfället) - varigerad kirskål. Den är ju bara hur spännande som helst, men jag måste tänka efter rejält vart jag vill ha den, även om den inte sprider sig lika häftigt som vanlig kirskål. Sedan hade jag väl de flesta växter som fanns i trädgården om jag skall vara ärlig.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-07-07 17:18:30 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-07-07 12:07:28 följande: Jag tror denna trädgårdsförening har potential, för med tanke på vädret så var vi rejält mycket med trädgårdstokar (ca 30-tal) men det var blandad kompott med kunskap :-S Hon vi besökte hade en för mig åtrovärd växt (som jag säkert kan få byta till mig vid tillfället) - varigerad kirskål. Den är ju bara hur spännande som helst, men jag måste tänka efter rejält vart jag vill ha den, även om den inte sprider sig lika häftigt som vanlig kirskål. Sedan hade jag väl de flesta växter som fanns i trädgården om jag skall vara ärlig.
    Det var en man i Höganäs som sålde den på Trädgårdsrundan för 15 pix, jag mitt dumma nöt fegade ur med tanke på risken med kirskål. Nu i efterhand ångrar jag mig så, jag hade ju kunnat haft den i en vacker kruka på blomstertrappan .
  • Horst

Finns det "höstblommor" som man kan så nu?

Vilken sort som helst! Ett- eller två-åriga eller perenner...

• Mimmi 71

Igår hade jag en helt fantastisk dag i Wij trädgårdar. .-D Ett längre inlägg med massor av bilder kommer under mogondagen. Ett besök kan jag verkligen rekomendera och min trädgårdsinspiration och lust är på topp. Eftersom regnet öser ned utanför fönstret så får dock trädgårdsarbetet anstå till inorgon.

Tjocka kulan: Jag förstår din tvekan för jag känner detsamma, men det är väl därför att man önskar sig ett exemplar - spänningen över att ha en sådan vilding i trädgården

• Memoria

mimmi: spännande! Ser fram emot det långa inlägget.

Här hemma händer inte mycket heller. Det bara regnar och regnar. Hann klippa gräset och ta bort alla lupiner tidigare i veckan. Tycker att de blir så himla skräpiga och tror faktiskt att jag skall gräva upp lite mer av den nästa år, så den inte blir så fasligt stor.

Salladen, spenaten och morötterna växer på men några av bönorna har vissnat. Ser lite tomt ut i odlingslådorna på sina ställen.

Hallonen har kommit en hel del och det är så mysigt att gå förbi busken och dra av några stora fina exemplar.

Har någon föresten något tips mot klöver i gräsmattan? Har aldrig haft så mycket som vi har nu... ser verkligen ovårdat ut på en sådan liten plätt

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-07-09 09:47:40 följande:
    Igår hade jag en helt fantastisk dag i Wij trädgårdar. .-D Ett längre inlägg med massor av bilder kommer under mogondagen. Ett besök kan jag verkligen rekomendera och min trädgårdsinspiration och lust är på topp. Eftersom regnet öser ned utanför fönstret så får dock trädgårdsarbetet anstå till inorgon.Tjocka kulan: Jag förstår din tvekan för jag känner detsamma, men det är väl därför att man önskar sig ett exemplar - spänningen över att ha en sådan vilding i trädgården
    Vad kul, ser fram emot bilder i bloggen.
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-07-09 19:54:15 följande:

Vad kul, ser fram emot bilder i bloggen.
    Kunde inte svara dig tillbaka i din gästbok då jag var oinbjuden Tack för din kommentar iallafall, nu finns det en fortsättning på Wij trädgårdar.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-07-11 08:50:07 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-07-09 19:54:15 följande: Kunde inte svara dig tillbaka i din gästbok då jag var oinbjuden Tack för din kommentar iallafall, nu finns det en fortsättning på Wij trädgårdar.
    Nu e du välkommen att kika in . Tittade på del två av dina bilder och känner att jag måste ta ett besök på Wij, älskade det rostiga stora fatet och den stora rostiga "bassängen" *suck, vad vackert*
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-07-12 20:46:06 följande:

Nu e du välkommen att kika in . Tittade på del två av dina bilder och känner att jag måste ta ett besök på Wij, älskade det rostiga stora fatet och den stora rostiga "bassängen" *suck, vad vackert*
    Visst är det vackert - det är helt klart värt ett besök på wij. Har man dessutom möjlighet att få Lars Krantz som guide så är det helt underbart. Han är inte bara duktigt på trädgård och blommor, han är en fantastisk berättare också.

Inom kort kommer sista inlägget men underbara växter.
  • Camilla R

Har två (små) björkspireor, dessa blev dessvärre lite skadade av en grävmaskin (då vi byggde pool) Var iväg och skulle komplettera med nya buskar och märker nu att jag istället köpte bukettspirea. Blir det konstigt om man planterar dessa tillsammans tro?

• Mimmi 71

Camilla R skrev 2009-07-13 13:45:51 följande:

Har två (små) björkspireor, dessa blev dessvärre lite skadade av en grävmaskin (då vi byggde pool) Var iväg och skulle komplettera med nya buskar och märker nu att jag istället köpte bukettspirea. Blir det konstigt om man planterar dessa tillsammans tro?
    Har inte koll på hur de fungerara höjdmässigt, men annars tycker jag inte det gör något att blanda. Ett tips för övrigt är at klippa ned de "skadade" buskarna helt för på något åt eller två har de blivit hur fina som helts igen. Spirea klarar nog "allt".
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom