• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • 13 år emellan

Hej hej! Jag får inte riktigt till det...hade varit finare med en sommarbild på stratsidan...

• Memoria

Vi får komma med fler bilder i tråden istället för att att få lite sommarstämning
    Bra att du startade en tråd.

• Tjock kulan

13 år emellan: Tackelitack

• JagOchHan

13 år - tack för att du fixade med en trädgårdstråd Det var jätte bra.

Här har helgen delvis gått åt att fixa iordning bland blommor osv, sett hur mycket mina klematis har vuxit till sig och alla knoppar som är på väg. Det enda tråkiga med helgen var att min vita stockros tyvärr inte klarat sig. Den som var så vacker.

Dock hade jag tur att grannen sorterade bland sina stockrosor och kom men närmare 30 skott - tyvärr inte vita- men stockrosor endå
    Så nu har dom fått ett nytt hem.

• Tjock kulan

God morgon
    Här ser det grått o mulet ut på morgonkvisten, hoppas att det drar undan under fm. Idag blir det nog en tripp till tippen med några säckar med trädgårdsavfall, annars så är det lugna gatan som gäller Alice brallis e ju sjuk .

JagOchHan skrev 2009-04-14 06:02:13 följande:
    13 år - tack för att du fixade med en trädgårdstråd Det var jätte bra.Här har helgen delvis gått åt att fixa iordning bland blommor osv, sett hur mycket mina klematis har vuxit till sig och alla knoppar som är på väg. Det enda tråkiga med helgen var att min vita stockros tyvärr inte klarat sig. Den som var så vacker. Dock hade jag tur att grannen sorterade bland sina stockrosor och kom men närmare 30 skott - tyvärr inte vita- men stockrosor endå Så nu har dom fått ett nytt hem.
    Oj vad trist men vilken underbar granne. Jag e oxå sugen på stockrosor, gillar den mörkrödsvarta jättemycket, funderar på att sätta vid entréen mot husväggen. Har hört att det ska finnas perenna stockrosor, kanske något att satsa på i stället för tvååriga{#lang_emotions_undecided}.
  • 13 år emellan
    JagOchHan skrev 2009-04-14 06:02:13 följande:
    13 år - tack för att du fixade med en trädgårdstråd Det var jätte bra. Här har helgen delvis gått åt att fixa iordning bland blommor osv, sett hur mycket mina klematis har vuxit till sig och alla knoppar som är på väg. Det enda tråkiga med helgen var att min vita stockros tyvärr inte klarat sig. Den som var så vacker. Dock hade jag tur att grannen sorterade bland sina stockrosor och kom men närmare 30 skott - tyvärr inte vita- men stockrosor endå Så nu har dom fått ett nytt hem.
    Åh, vilken supergranne! Min granne odlar kirskål!!!
  • JagOchHan
    ja jo ibland är hon super trevlig *S*

Tjock kulan - vad jag har förstått så är alla stockrosor perenna , men jag kan ha missförstått. Dom ska visst själv så sig, grannen sa dock att hon ibland får hjälpa dom lite på traven och öppna frökapslarna, Där gjorde ju jag fel - gjorde inte det utan trodde att det skulle bli bra ändå. Får helt enkelt köpa en ny vit men det gör jag nog först när vi bestämt vart vi ska bo
  • Tjock kulan

JagOchHan skrev 2009-04-14 08:17:49 följande:
    ja jo ibland är hon super trevlig *S* Tjock kulan - vad jag har förstått så är alla stockrosor perenna , men jag kan ha missförstått. Dom ska visst själv så sig, grannen sa dock att hon ibland får hjälpa dom lite på traven och öppna frökapslarna, Där gjorde ju jag fel - gjorde inte det utan trodde att det skulle bli bra ändå. Får helt enkelt köpa en ny vit men det gör jag nog först när vi bestämt vart vi ska bo
    Nej de är bienna dvs sås ena året och kommer upp o blommar året efter men om man som du säger ser till att "fröa" av dom varje år så blir de praktiskt taget som perenner o kommer år från år . Härliga ärdom i vart fall, de som har dubbla blommor är oxå superfina.

Själv har jag hunnit hämta en skottkärra hos kära mamma och vara på tippen med allt gamalt trädgårdsavfall. Blev totalt motarbetad av lilla dottern som skulle vara med o skyffla singel i fm, så det var bara att lägga ned projektet o gå in o servera lunch i stället . Hoppas på bättre tur i em, vädert är ju härligt så det gäller att passa på  att vara ute så mycket som möjligt.
  • Mimmi 71

Jo, så är det ju! Stockrosor är bienna - men oftast så är de inte fröäkta så de frösådda plantorna efter de vita blir oftast i "avnliga" färger. Men det finns även en del förädlade sorter som inte släpper så mycket fröer och då där de mao, eftersom de är tvååriga.

Här kan jag ju "rumsera" hej vilt med mitt trädgårdsbubbel Kul att det var fler trädgårdstokiga.

• Daggdroppen

In och favoritar tråden

Bra initiativ!

Här hade vi så himla fint väder idag och det börjar synas mer gräsmatta än vad det finns snö kvar, så kanske kanske kanske det blir vår här med på riktigt snart

Fåglarna kvittrade ocksåmså himla fint!

Åh vad jag längtar efter att få räfsa och börja med rabatterna!!!

♥Mina älsklingar William och Julia♥
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom