• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71

Camilla R skrev 2009-04-20 20:49:30 följande:

I stort sett är det skugga hela dagen, eftermiddagssolen letar sig dock fram där. Själva planteringen kanske kommer vara 5*3 meter och tanken är ju att det skall vara lättskött (typ sköta sig själv) Därav tanken på marktäckare för att förhoppningsvis förhindra ogräsets stora framfart. Tanken var då kanske vintergröna, men jag tänker att det blir tråkigt med en platt slänt och skulle därför vilja ha någon buske (gärna blommande)
    Återkommer!
  • Tjock kulan
    Camilla R skrev 2009-04-20 20:49:30 följande:
    I stort sett är det skugga hela dagen, eftermiddagssolen letar sig dock fram där. Själva planteringen kanske kommer vara 5*3 meter och tanken är ju att det skall vara lättskött (typ sköta sig själv) Därav tanken på marktäckare för att förhoppningsvis förhindra ogräsets stora framfart. Tanken var då kanske vintergröna, men jag tänker att det blir tråkigt med en platt slänt och skulle därför vilja ha någon buske (gärna blommande)

Hejsan
    Har inget bra exempel på buske men som marktäckare är ju Hasselört, murgröna fint. Klätterhortensia trivs ju i skugga kan du inte låta det klättra antingen på marken eller på en liten lägre spalje {#lang_emotions_undecided}.
  • Daggdroppen

Jobbar alla ute i trädgårdarna nu eller? Tänkte då det är dött här

Själv har jag flyttat en ganska stor hög med stenar idag. Ska ha dem i mitten och göra en rabatt kring hopen. Mitt i hopen ska ett gammalt kärrhjul stå.

Gick också med kameran och fotade och skisspapper i handen. NU känns det som om jag äntligen vet ungefär hur jag vill ha det Gud vilken beslutsångets jag haft för hur jag ska bygga upp trädgården! Nu tror jag att jag har en idé om hur jag ska få till rum, olika typer av rum, ungefär vilka växter jag ska ha osv.

Hann också till en trädgårdsbutik och köpte två tuijor, en hög och en kryp. De kommer att komma som avslut i en rabatt och är tänkt att binda ihop rabatten med "skogsoasen"min. Tror det blir bra.

Maken har varit på en skogstillställning och kom hem med tre gratis Berggransplantor. De blir ungefär som en KalleAnka julgran. Fastän vi har stor tomt så tror jag att de ändå gör sig bäst mot en skogskant. Vill inte ha stora granar mitt på gräsmattan.

Har jag sagt att jag var på en mässa i helgen och verkligen fyndade lite lökar. Vita liljor, rosa allium och vita och rosa gladioler

Köpte också sättlök (2 kg totalt av vanlig och rödlök ) samt rädisor, morötter, isbergssallad oh ruccola. Kanske ngt mer som jag inte minns

Nu får ni berätta om era projekt!

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-04-23 18:28:28 följande:
    Jobbar alla ute i trädgårdarna nu eller? Tänkte då det är dött här Själv har jag flyttat en ganska stor hög med stenar idag. Ska ha dem i mitten och göra en rabatt kring hopen. Mitt i hopen ska ett gammalt kärrhjul stå. Gick också med kameran och fotade och skisspapper i handen. NU känns det som om jag äntligen vet ungefär hur jag vill ha det Gud vilken beslutsångets jag haft för hur jag ska bygga upp trädgården! Nu tror jag att jag har en idé om hur jag ska få till rum, olika typer av rum, ungefär vilka växter jag ska ha osv.Hann också till en trädgårdsbutik och köpte två tuijor, en hög och en kryp. De kommer att komma som avslut i en rabatt och är tänkt att binda ihop rabatten med "skogsoasen"min. Tror det blir bra.Maken har varit på en skogstillställning och kom hem med tre gratis Berggransplantor. De blir ungefär som en KalleAnka julgran. Fastän vi har stor tomt så tror jag att de ändå gör sig bäst mot en skogskant. Vill inte ha stora granar mitt på gräsmattan.Har jag sagt att jag var på en mässa i helgen och verkligen fyndade lite lökar. Vita liljor, rosa allium och vita och rosa gladioler Köpte också sättlök (2 kg totalt av vanlig och rödlök ) samt rädisor, morötter, isbergssallad oh ruccola. Kanske ngt mer som jag inte minns Nu får ni berätta om era projekt!
    Då har du och stå i med all plantering och löksättning .

Själv var jag på ett föredrag om Feng Shui (som jag fick lära mig uttalas Fång Shui ) i trädgården igår, väldigt intressant och gav mig lite idéer till hur jag ska tänka när jag formar rummen i min lilla trädgård och hur jag ska tänka kring tomtgränsen. Vann även två påsar med blomsterfrön så nu blir det till att så
  • Daggdroppen

Åh berätta mera om den föreläsningen!!!

(sedan så ignorerar jag det ifall det inte alls stämmer överens med vad jag tänkt )

Ja, men det är kul att ha egen lök hela året. Har kvar av fjolårets än, men då fick jag av svärmor iom att jag inte hann/kunde påbörja trädgårdslandet ifjol.

Och morötter för den delen. Fram mot vårvintern brukar de börja bli lite gummiaktiga, men före de är de ju i gott skick

• Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-04-23 19:34:06 följande:
    Åh berätta mera om den föreläsningen!!!(sedan så ignorerar jag det ifall det inte alls stämmer överens med vad jag tänkt )Ja, men det är kul att ha egen lök hela året. Har kvar av fjolårets än, men då fick jag av svärmor iom att jag inte hann/kunde påbörja trädgårdslandet ifjol.Och morötter för den delen. Fram mot vårvintern brukar de börja bli lite gummiaktiga, men före de är de ju i gott skick  
    Ja det är en speciell känsla med att odla sin egen mat en viss känsla av stolthet infinner sig i kroppen när man serverar råvarorna i en middag . Själv ska jag försöka köpa sättpotatis idag som jag förhoppningsvis kan få i jorden i helgen.

Jo föreläsningen var givande men jag saknade lite mer handfasta råd, föreläsningen handlade mer om grunderna i Feng Shui och trädgårdsskötsel. Det man ska börja med är att ta reda på var husets framsida är, ställ dig vid varje sida på dit hus med ryggen mot huset och låtsas att du är huset. Vad ser du, hur känns det, om du var huset skulle det här vara din framsida?. Det är även viktigt att entréen till huset är tydlig för ank gäster, det ska framgå klart o tydligt att den här gången leder till entréen, ha gärna en liten lampa tänd vid dörren då det är mörkt, se till at husnr är tydligt och namn på brevlåda/dörr är tydligt för besökaren och att ringklockan fungerar.

När du kommit fram till vilken sida av huset som är framsida så ska du tänka; Baksidan som en sköldpadda, dvs i ryggen av huset ska man ha mycket skydd i form av hög häck (som skölden på en sköldpadda), höga träd eller högt plank tex. Svårt att återberätta allt o detta var ju bara ett litet ex på vad som sades .
  • Daggdroppen

Vad kul För så har vi ju redan Baksidan är en jättehög skog Och entrén och framsidan är tydlig

• Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-04-24 11:48:20 följande:
    Vad kul För så har vi ju redan Baksidan är en jättehög skog Och entrén och framsidan är tydlig
    Framsidan skulle vara öppen eller lägre häck/mur man skulle tänka att huset var en fåtölj och framsidan var en fotpall som man skulle lägga upp fötterna på (dvs lägre avskärmning)
  • 13 år emellan

Tjock kulan skrev 2009-04-24 18:42:14 följande:

Framsidan skulle vara öppen eller lägre häck/mur man skulle tänka att huset var en fåtölj och framsidan var en fotpall som man skulle lägga upp fötterna på (dvs lägre avskärmning)
    Hahaha....det lät ju skönt! Så har vi det också...men jag måste pilla lite till med rabatterna innan jag känner mig nöjd!
  • Daggdroppen

Frågar här med. Hur djupa gör ni rabatterna? Håller på med en och maken tycker jag inte behöver gräva lika djupt som jag tycker att jag borde... Rabatten ifråga kommer mitt på gräsmattan så det är ju jord där, men jag tänkte alltså gräva bort och fylla på med lite bättre jord. Det kommer främst att bli olika perenner där...

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom