• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan

Hej hej

Mimmi 71 skrev 2009-05-12 08:38:21 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-11 21:49:16 följande: Jag har för mig att jättramsen står kvar efter den har blommat - har en sådan i mitt woodland under blodlönnarna. Den är dock lite gles i växtsättet så jag rekomenderar någon underplantering av något "krypande".Vit sparris är ju samma som grön, men man har kupat jorden (eller ställt en kruka över) så att den inte får någon sol på sig. Min mamma hade en sparrisplanta i sin köksträdgård, dock använde hon sig endast utav den som snittblomma (riktigt härliga gröna skira strån). Det var en megastor "rugge" som inte behövde någon som helst specialskötsel. Jag försökte ta ett skott av den när pappa sålde huset, men det tog sig inte. Vi är sparrisälskare här i huset så det finns fundering på att starta odling men det har bara kommit till funderingar än så länge. Först skall vi få vår potatis i jorden och gräva ut vårt jordgubbsland för att plantera revorna.
    Tack för hjälpen, underplantering följde med på köpet i form av murgröna , har sedan en astilde framför o funkiro vid sidan av, såm då borde jag klara mig. Sparrisen jag fick av trädgårdskvinnan var just en sådan stor rugge som du talar om, har nu ingen plats att sätta denna jätteplanta så jag får se om den tål att stå i kruka till nästa vår då vi antagligen kommer anlägga trädgårdsland i pallkragar. Blir det blommor på sparrisen? nu e det bara långa gröna pinnar som står rätt upp.
  • Mimmi 71

Inga blommor vad jag vet - men den är en helt underbar växt att ha som "grönt" i buketter. Saknar just sparris i alla de buketter jag plockar in sommartid. Finns det något härligare? Kan du inte sätta ned den i en vanlig blomsterrabatt fram till nästa år? Det blir en rätt så hög buske, ca 1,5 med härligt grönt och skrit växtsätt.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-12 13:56:22 följande:
    Inga blommor vad jag vet - men den är en helt underbar växt att ha som "grönt" i buketter. Saknar just sparris i alla de buketter jag plockar in sommartid. Finns det något härligare? Kan du inte sätta ned den i en vanlig blomsterrabatt fram till nästa år? Det blir en rätt så hög buske, ca 1,5 med härligt grönt och skrit växtsätt.
    Ok har inte tittat närmre på dem men det kanske funkar med lite pioner och annat fint. Tyvärr så e det knök fullt just nu i rabatterna Nya rabatten e näst intill färdigställd och på andra sidan har vi bara häck och där har jag satt borstnejlikor o slingerkrasse. På baksidan så har jag satt potatis i hela gamla rabatten för nytta men främst som jordförbättring till nästa års projekt och i asylen där växter som jag inte vet om jag ska behålla eller ej står e det oxå fullt. Så ända lösningen blir kruka, rotsystemet är ju enormt på plantan och det ser ut som en stor spindel men jag hoppas på att jag ska kunna trycka ned den i en stor murarspann och att den lyckas till nästa år.
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-05-12 15:08:50 följande:

Ok har inte tittat närmre på dem men det kanske funkar med lite pioner och annat fint. Tyvärr så e det knök fullt just nu i rabatterna Nya rabatten e näst intill färdigställd och på andra sidan har vi bara häck och där har jag satt borstnejlikor o slingerkrasse. På baksidan så har jag satt potatis i hela gamla rabatten för nytta men främst som jordförbättring till nästa års projekt och i asylen där växter som jag inte vet om jag ska behålla eller ej står e det oxå fullt. Så ända lösningen blir kruka, rotsystemet är ju enormt på plantan och det ser ut som en stor spindel men jag hoppas på att jag ska kunna trycka ned den i en stor murarspann och att den lyckas till nästa år.
    Det fungera nog det också - du får hålla tummarna
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-12 16:34:37 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-12 15:08:50 följande: Det fungera nog det också - du får hålla tummarna
    Ja det får bära eller brista, hade varit kul om man hade kunnat skörda sparris nästa vår *mums*

Någon som kan tipsa om en fin vattenkanna i Zink eller lackerad plåt? Har en i zink nu men skulle behöva en till inför sommaren, Weibulls hade fina förra året minns jag. Är även på jakt efter ett fins fågelbad som man kan hänga i ett träd någon som sett ett sådant?
  • 13 år emellan

Tjock kulan skrev 2009-05-12 18:44:33 följande:

Ja det får bära eller brista, hade varit kul om man hade kunnat skörda sparris nästa vår *mums* Någon som kan tipsa om en fin vattenkanna i Zink eller lackerad plåt? Har en i zink nu men skulle behöva en till inför sommaren, Weibulls hade fina förra året minns jag. Är även på jakt efter ett fins fågelbad som man kan hänga i ett träd någon som sett ett sådant?
    Julia har en fin vit kanna som jag varit sugen på...Jag har en i zink som jag köpte på Järnia. Den är verkligen fin, men den har en bred hällpip så den är inte lika praktisk som vacker ...
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-13 00:33:32 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-12 18:44:33 följande: Julia har en fin vit kanna som jag varit sugen på...Jag har en i zink som jag köpte på Järnia. Den är verkligen fin, men den har en bred hällpip så den är inte lika praktisk som vacker ...
    Tack tack ska kolla den.
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-13 00:33:32 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-12 18:44:33 följande: Julia har en fin vit kanna som jag varit sugen på...Jag har en i zink som jag köpte på Järnia. Den är verkligen fin, men den har en bred hällpip så den är inte lika praktisk som vacker ...
    Kan inte hitta den på hennes sida
  • Mimmi 71

Härlig äppelblom, Villa Nordåker! De är som allra vackrast när de slår ut och fortfarande har lite rött/rosa i sig. Hos oss blommar päronträdet alldeles fantastiskt.

Medan jag skriver så åker äntligen potatisen ned i jorden. I övrigt var jag ute på en fotorunda i trädgården i morse, men ni får vänta ytterligare någon dag för att se resultatet i bloggen. Tiden räcker helt inte till för att göra allt man vill Just nu är det sömnad samt ett Vårrus i morgon som gäller. Men till helgen så dyker det upp lite trädgårdsbilder i bloggen.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom