Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Goddagens i tråden.
Igår fick jag äntligen utplanterat nästan alla av mina luktörtsfrön. Har 2 koppar kvar som skall hitta en lämplig kruka bara
Körsbärsträdet som jag fick i födelsedagspresent förra året har en massa blomknoppar som väntar på att slå ut. Ska bli så underbart att få ha både körsbärsblommor och plommonblommor detta året, MEN det bästa av allt blir ju endå frukten.
Har suttit och skissat lite och funderat på vilka perenner jag ska ha. Vilka är era bästa/finaste perenner. Och vilka blir fina tillsammans. Skriv också hur ni placerar dem i förhållande till varandra.
I detta inlägg kan du hitta en av mina favoritavsnitt i mina rabatter - rosa jättevallmo kombinerat med ljusgula iris (som matchar "ögat" i vallmon), rosa lupiner och lila bergsklint.
mimmid.blogspot.com/2008/06/nu-blommar-det.html
För att kombinera rabatter så är min filosofi att utgå ifrån en favvo-blomma (eller färg) och sedan hitta kombinationer till detta. Jag håller ju på att kombinera en av mina våtbäddar som ligger i skuggan under blodlönnen, där vill få till lysande vita blommor tillsammans med skuggtåliga gröna växter. I min rabatt på framsidan utgår jag ifrån ett ljust rosa prydnadskörsbär (som ännu ej är köpt) och en lila Buddleya (som jag haft sedan tidigare) för att kombinera. Här kommer det istället bli solälskande rosa och lila växter tillsammans med ett parti med växter som har mörkrött bladverk (väster som jag redan har).
Hej hej
Har inspekterat min nya rabatt och som det ser ut så har allt tagit sig fint och tom börjat blomma lite
.
Tjock kulan skrev 2009-04-26 21:28:02 följande:
Mimmi: Tack för tipsen. Den irisen ska jag spana efter! Du har en underbar trädgård, vet du det
Tjockkulan: Snäckan???
Hihi, varifrån fick du det
Tack för svaret. Färgkombinationen låter fin. Hittills har jag mest rosa och vita blommor. Vilka blommor har gråskiftande blad? Och hur ser lungört och rosenplister ut? Borde googla!
Ska bomba med ännu fler frågor... Påbörjade idag ännu en ny rabatt på bakdsidan av huset. Rabatten är i nord-nordöst och bredvid en sten. Men, runt den finns höga stora tallar och även en gran. Har försökt gräva bort så mycket som möjligt och rensat (sågat) bort rötterna. Då tjälen går ska jag försöka gräva lite till. Jorden just nu består av ganska mycket sand och torv iom att vi inte har fyllt ut med så mycket jord där (resten av tomten har övervägande lerjord med lite sand). Efter att jag grävt kommer det alltså att fyllas på med jord som är ganska lerig så det blir en salig blandning. Vilka växter passar bäst? Den är inte riktigt helt i skugga, men ändå inte i stekande sol.
Tjocka kulan - ja det var de blomlösa som jag köpte. Handelsträdgården sålde 5 st för 150 kr och jag passade på
En vit löjtnantshjärta till min skuggrabatt blev det också.
Fluffiga moln: Tack! Blir lite generad, för sådant beröm
Att plantera under tallar fungerar toppen, däremot är granen en riktig tjuv att breda ut sig och "roffa åt" sig näring. Om det inte går att ta bort den så skulle jag rekomendera växter för torra näringsfattiga jordar.
Mimmi 71:
Och vad är det för växter
Har utsett dig till trädgårdsexpert nu som får så lov att svara på alla möjliga frågor
Löjtnanshjärta och hallonakleja har jag redan. Jag hann påbörja rabatten på en sida av stenen ifjol. Tror du akleja passar där? Fick små små början ifjol som inte hann bli så stora....