• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • JohPet

Hej!

Jag har också hittat hit. Vi har jättetomt med stort behov av plantering ( halva tomten ser ut som en stor fotbollsplan. Kul att läsa om era planer!

• Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-10 09:08:23 följande:
    God morgon! Kameran är tillbaka så jag har lite nya trädgårdsbilder i bloggen livetrunt35.blogspot.com/
    Tack för tipset om Wanås tror det blir en tur dit med familjen i sommar. Som tips tillbaka ger jag detta som är ett av mina favvoställen i kullabyggden och som påminner om Wanås konceptet http://www.krapperup.se/start.htm
  • LinaoMatilda

Hej på er! Nu hittade jag också hit, tack 13 år emellan!
    Jag är i full fart med planering av trädgårdsland. Ska ändra lite på placering av tomater och så ska jag bygga ett planteringsbord. Ska läsa igenom tråden, men hinner inte nu. Det är ju så vackert väder ute

• Tjock kulan

Hej hej
    Oj oj oj vilken dag igår, var in om plantskolan och köpte lite stockrosor, en rosa hortensia och en ros. Frågade efter Astrid Lindgren men den var slut så han rekomenderade The Fairy och den är ju oxå fin, frågade vad den kostade varpå mannen sa 32 kr {#lang_emotions_surprised}. Började småfnissa och sa att det kan väl inte stämma, men jo så var det sa han då de producerar själv och köper in för grossistpriser .

Ja ja åkte hem och planterade allt och under em åkte jag hem till kvinnan som bjudit hem mig till hennes trädgård för att titta på och ta lite växter. Herregud, trädgården var som om den var dopad, alla blommor växte så det knakade och allt var mycket större än vad det brukar vara, kvinnan avslöjade att de hade trädgårdsmästarjord i botten och att de aldrig haft en grön komposttunna till återvinningen då de komposterar och flisar allt själv och anv i trädgården. Förlorade mig i tid och rum i hennes trädgård och var hemma med alla plantor först efter 2 timmar . Hela bilen var full av växter så det var bara att köra igång och plantera tills jag stupade i säng 21.00 . Helt otroligt kan fortfarande inte smälta mötet med kvinnan och hennes trädgård .

LinaoMatilda skrev 2009-05-10 14:21:37 följande:
    Hej på er! Nu hittade jag också hit, tack 13 år emellan!Jag är i full fart med planering av trädgårdsland. Ska ändra lite på placering av tomater och så ska jag bygga ett planteringsbord. Ska läsa igenom tråden, men hinner inte nu. Det är ju så vackert väder ute
    Välkommen hit, vad kul med land jag funderar på att göra det till nästa år i trädgården så jag tar gärna emot tips av dig .
  • Memoria

Tjock kulan: wow säger jag bara. Både mötet med kvinnan och hennes trädgård. Inte lite avis på dig nu... Helt perfekt pris på The fairy också. Blev det bara en iaf?

Välkommen alla nya! Roligt med fler ansikten och så småningom fler trädgårdsbilder att inspireras av!

13 år emellan: Fina trädgårdsbilder!

Idag är det min första föräldralediga dag inför syskonets ankomst. Det skall jag och dottern fira med att åka till Botaniska trädgården i Göteborg, med picknick. Har lovat att hon skall få åka buss och spårvagn så det blir ett litet äventyr för henne också. Får se om jag kommer hem med någon spännande planta.

• JohPet

Tjock kulan: Ja, det är en upplevelse att komma in i sådana trädgårdar. Man fattar liksom inte hur det kan växa så. Hur gör de? Man kan väl inte göra mer än att gödsla, tycker man.

• mammaninna

*surar* det jag skulle beställa från odla.nu är slut=borttaget och det fanns i fredags!!

tjockkulan: den sidan du länkar till är svår att förstå.. säljer de enbart fröer eller plantor oxå..?
    häftigt med den trädgårdsinspirationen du verkar fått..!!!

• Daggdroppen

Hej på er!

Ser att det är några nya inlägg och några fler som hittat hit sedan jag skrev sist. Ska läsa noggrannare ikapp senare.

Har varit borta i helgen och i slutet av förra veckan hände inte så mycket.

Idag har jag planterat lite mossflox, två tuijor och två svärmorstungor (men det sistnämnda hör ju inte till trädgården iofs )

Har också fått två bärbuskar i födelsedagspresent av min mamma,så de ska snart planteras. Visst kan man flytta dem senare i sommar/höst om man vill? Har inte exakt på metern bestämt mig för var jag ska ha dem...

Har också funderat ut lite hurdana sommarblommor jag ska köpa och hur jag ska pynta entréerna.

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Daggdroppen

Förresten - vad kan det vara för ägg som är oranga? När jag tog mossfloxen ur krukorna var det ganska många små ägg i storlek som knappnålshuvud. Tror det var ägg iaf, för när man tyryckte på dem krasade de till och det som var inuti var vitt klet...

I en av krukorna satt dessutom en snigel och i en annan kruka en bagge av något slag. Svart med vita ben, kanske centimetern lång. Hoppas jag inte dragit på mig hemska hyresgäster {#lang_emotions_undecided} Hyresgästerna som hittades fick dock flytta till ett annat ställe... 

♥Mina älsklingar William och Julia♥
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom