• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-04-27 13:07:04 följande:
    Löjtnanshjärta och hallonakleja har jag redan. Jag hann påbörja rabatten på en sida av stenen ifjol. Tror du akleja passar där? Fick små små början ifjol som inte hann bli så stora....
    Expert vet jag inte om jag är - men fråga får man alltid göra Kan dock inte lova att jag kan svara alltid

Akleja trivs nog överallt - sprider ju sig som ett "fint" ogräs Sedan tror jag mest på att testa de flesta växter, men man kanske får vara beredd på att flytta dem om man ser att de "tynar" bort. Läste en artikel i ny Vi i villa om en trädgård utanför Göteborg där rabatterna bestod av sand - tom bergsvallmo som truvs i mullig sur jord (rodedendronjord) trivdes där.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-04-27 15:02:49 följande:
    Expert vet jag inte om jag är - men fråga får man alltid göra Kan dock inte lova att jag kan svara alltid Akleja trivs nog överallt - sprider ju sig som ett "fint" ogräs Sedan tror jag mest på att testa de flesta växter, men man kanske får vara beredd på att flytta dem om man ser att de "tynar" bort. Läste en artikel i ny Vi i villa om en trädgård utanför Göteborg där rabatterna bestod av sand - tom bergsvallmo som truvs i mullig sur jord (rodedendronjord) trivdes där.
    Apropå tidningen såg du artikeln om den vita trädgården i från chelsea *stavning??* jag är lite småkär i den så fint det var med buxbomen och de vita blommorna och stenläggningen och gångarna var ju underbara *drömmer att jag inte har radhus trädgård just nu *
    Daggdroppen skrev 2009-04-27 10:57:17 följande:
    Mimmi: Tack för tipsen. Den irisen ska jag spana efter! Du har en underbar trädgård, vet du det Tjockkulan: Snäckan??? Hihi, varifrån fick du det Tack för svaret. Färgkombinationen låter fin. Hittills har jag mest rosa och vita blommor. Vilka blommor har gråskiftande blad? Och hur ser lungört och rosenplister ut? Borde googla!Ska bomba med ännu fler frågor... Påbörjade idag ännu en ny rabatt på bakdsidan av huset. Rabatten är i nord-nordöst och bredvid en sten. Men, runt den finns höga stora tallar och även en gran. Har försökt gräva bort så mycket som möjligt och rensat (sågat) bort rötterna. Då tjälen går ska jag försöka gräva lite till. Jorden just nu består av ganska mycket sand och torv iom att vi inte har fyllt ut med så mycket jord där (resten av tomten har övervägande lerjord med lite sand). Efter att jag grävt kommer det alltså att fyllas på med jord som är ganska lerig så det blir en salig blandning. Vilka växter passar bäst? Den är inte riktigt helt i skugga, men ändå inte i stekande sol.
    Gråblad har bla Lammöron som e en växt med underbara mysigt lena lite tjocka sametslika blad, annars så finns ju silverarv som är marktäckande oxå, malört är fint med tycker jag.
  • Mimmi 71

Lungört är en tidigblommande växt ca 20-30 cm hög. Finns ofta i gamla trädgårdar. Blommorna är lila när de slår ut och övergår sedan i mer rosa (eller om det är tvärtom ), därför ser det ut som växten både har lila och rosa blommor samtidigt. Bladen är oftast grågröna och lite strimmiga. En fin men lite intetsägande blomma - härligt dock att se lite färg när den blommar så tidigt.

Rosenplister är en toppenbra växt som marktäckare . Bladen är vita och gröna och sprider sig en del. Har små, små rosa blommor som inte säger så mycket.

• Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-04-27 22:14:15 följande:
    Gråblad har bla Lammöron som e en växt med underbara mysigt lena lite tjocka sametslika blad, annars så finns ju silverarv som är marktäckande oxå, malört är fint med tycker jag.
    Lammöronen var ju söta Silverarv har jag redan, grymt bra och fin! Hur är det med malört, sprider den sig nästan som ogräs? Vet ni?
    Mimmi 71 skrev 2009-04-28 07:36:59 följande:
    Lungört är en tidigblommande växt ca 20-30 cm hög. Finns ofta i gamla trädgårdar. Blommorna är lila när de slår ut och övergår sedan i mer rosa (eller om det är tvärtom ), därför ser det ut som växten både har lila och rosa blommor samtidigt. Bladen är oftast grågröna och lite strimmiga. En fin men lite intetsägande blomma - härligt dock att se lite färg när den blommar så tidigt. Rosenplister är en toppenbra växt som marktäckare . Bladen är vita och gröna och sprider sig en del. Har små, små rosa blommor som inte säger så mycket.
    Tack för tipsen. Har googlat och ska skriva upp namnen nu
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Mimmi 71

Ja malört sprider sig en del med för - men det är ju enkelt att rensa om man inte vill ha dem överallt. Själv unviker jag framförallt växter som sprider sig ohämmat genom utskjutande rötter, för då blir det ju betydligt svårare att rensa bort det man inte vill ha.

• Tjock kulan

Fluffiga: Rosenplister och lungört är fina främst för sina täckningar på bladen enl mig, lungörtens blad ser gröna ut med vita prickar på, och rosenplister är mer flammiga i grönt/vit eller silvergrönt/vitt.

Undrar om någon vet om man kan stoppa en växt från att skjuta ut rotutlöpare o ta över en hel rabatt. Har hört att man kan plantera mynta och hallonplantor i en hink som man skurit ur botten på och sedan gräver ned i jorden. Någon som testat om detta funkar?. Är sugen på ett randgräs i nya rabatten men det sprider ju sig så, funderar om man kunde planterat gräset på samma sätt som hallon/mynta? {#lang_emotions_undecided}

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-04-28 18:45:27 följande:

Fluffiga: Rosenplister och lungört är fina främst för sina täckningar på bladen enl mig, lungörtens blad ser gröna ut med vita prickar på, och rosenplister är mer flammiga i grönt/vit eller silvergrönt/vitt.Undrar om någon vet om man kan stoppa en växt från att skjuta ut rotutlöpare o ta över en hel rabatt. Har hört att man kan plantera mynta och hallonplantor i en hink som man skurit ur botten på och sedan gräver ned i jorden. Någon som testat om detta funkar?. Är sugen på ett randgräs i nya rabatten men det sprider ju sig så, funderar om man kunde planterat gräset på samma sätt som hallon/mynta?
    Har aldrig testat detta själv men visst borde det gå. Frågan är bara om en hink är tillräckligt djup, det beror ju på växt. Men randgräs har nog inte så djupt rotsystem. Själv skall jag när jag gräver upp och planterar om min ena rabatt sätta ulleternell och gullris i sådan anordning. De är ju fina men har spridit sig allt för mycket. Eftersom jag är i branchen så ligger det nära till hands att använda byggmaterial så därför har jag tänkt att använda spirorör som jag skall gräva ned så att det inte syns. Dessa kan man ju kapa i önskad längd. Jag har även sådan i växthuset istället för stora krukor till tomaterna - man får trevliga förzinkade behållare för en liten penning (gratis för mig )

Apropå skuggväxter så kan jag rekomendera en bok utgiven av Icaförlaget: "Skuggväxter" skriven av Susanne Widlund. Jag hade möjlighet att bläddra i ett ex när jag på jobbets vägnar var på info med Svensk Byggtjänst igår (toppen med sådana info ) och den verkade, som alla Icaförlagets böcker vara bra - härliga inspirationsbilder i början och växtbeskrivningar i slutet av boken.
  • Tjock kulan

Hej hej
    Idag fick jag lammöron och akeleja av min vännina som rensat i sina rabatter , akelejorna skulle vara rosa men man vet ju aldrig när dom frösår sig så det ska bli kul att få se vad det blir för färg på dom i rabatten .

Mimmi 71 skrev 2009-04-29 07:28:29 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-04-28 18:45:27 följande: Har aldrig testat detta själv men visst borde det gå. Frågan är bara om en hink är tillräckligt djup, det beror ju på växt. Men randgräs har nog inte så djupt rotsystem. Själv skall jag när jag gräver upp och planterar om min ena rabatt sätta ulleternell och gullris i sådan anordning. De är ju fina men har spridit sig allt för mycket. Eftersom jag är i branchen så ligger det nära till hands att använda byggmaterial så därför har jag tänkt att använda spirorör som jag skall gräva ned så att det inte syns. Dessa kan man ju kapa i önskad längd. Jag har även sådan i växthuset istället för stora krukor till tomaterna - man får trevliga förzinkade behållare för en liten penning (gratis för mig )Apropå skuggväxter så kan jag rekomendera en bok utgiven av Icaförlaget: "Skuggväxter" skriven av Susanne Widlund. Jag hade möjlighet att bläddra i ett ex när jag på jobbets vägnar var på info med Svensk Byggtjänst igår (toppen med sådana info ) och den verkade, som alla Icaförlagets böcker vara bra - härliga inspirationsbilder i början och växtbeskrivningar i slutet av boken.
    Jag tror som dig med randgräsets rötter, har för mig att de har ganska grunt rotsystem som sprider sig i sidled, så jag ska nog ta och testa det där med hinken . Blir lite orolig när du skriver om ulleternellen, en sådan har jag planterat i rabatten utan hink {#lang_emotions_surprised}. Hade i stugan tidigare men har inget minne av att den spred sig så *kanske har jag förträngt * Får se hur den reagerar när den tar sig annars så får jag väl gräva upp och plantera i hink där med.

Guldläge att jobba i den branschen som du gör när man gillar inredning och trädgård . Sjäv blev jag ägare till en trädgårdsbok av Kvant idag den är tjock och gedigen och verkar riktigt bra så det bli kvällslektyr för mig ett tag framöver .
  • Mimmi 71

Kvant är en favorit - vad är det din bok heter?

Hmm, det är frågan vad som lockar mest ikväll. Inredningsprogram på femman - trädgårdsböcker eller att klippa till lite trevliga kläder till mig själv (skall ju "svänga mina lurviga" på Ålandsbåten till helgen och skulle vilja ha lite nytt trevligt). Kan man göra alla tre saker samtidigt, tro? Hmmm det lutar åt de två första som faktiskt går att göra samtidigt

Hade förresten en trevlig ledig onsdageftermiddag med lille G idag - glass på fiket och sedan en tur till plantskolan. Gabbe var nöjd för han fick spana in traktorn och mamma var ändå nöjdare som fick spana in växter i fred Lite vita växter till min våtbädd fick följa med hem - daglilja, ormöga, nordisk stormhatt, rosenbräcka och bollviva. Har en toppenbra liten plantskola som bara säljer perenner på sommaren till bra priser - 199 kr fick jag ge för allt.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-04-29 20:15:31 följande:
    Kvant är en favorit - vad är det din bok heter?Hmm, det är frågan vad som lockar mest ikväll. Inredningsprogram på femman - trädgårdsböcker eller att klippa till lite trevliga kläder till mig själv (skall ju "svänga mina lurviga" på Ålandsbåten till helgen och skulle vilja ha lite nytt trevligt). Kan man göra alla tre saker samtidigt, tro? Hmmm det lutar åt de två första som faktiskt går att göra samtidigt Hade förresten en trevlig ledig onsdageftermiddag med lille G idag - glass på fiket och sedan en tur till plantskolan. Gabbe var nöjd för han fick spana in traktorn och mamma var ändå nöjdare som fick spana in växter i fred Lite vita växter till min våtbädd fick följa med hem - daglilja, ormöga, nordisk stormhatt, rosenbräcka och bollviva. Har en toppenbra liten plantskola som bara säljer perenner på sommaren till bra priser - 199 kr fick jag ge för allt.
    Hörs som en underbar dag, och vilka kanonpriser på växterna!,  ska bli kul att få se bilder på våtbädden längre fram. Boken av Kvant är denna http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9151852578
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom