Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Lungört är en tidigblommande växt ca 20-30 cm hög. Finns ofta i gamla trädgårdar. Blommorna är lila när de slår ut och övergår sedan i mer rosa (eller om det är tvärtom
), därför ser det ut som växten både har lila och rosa blommor samtidigt. Bladen är oftast grågröna och lite strimmiga. En fin men lite intetsägande blomma - härligt dock att se lite färg när den blommar så tidigt.
Rosenplister är en toppenbra växt som marktäckare . Bladen är vita och gröna och sprider sig en del. Har små, små rosa blommor som inte säger så mycket.
Ja malört sprider sig en del med för - men det är ju enkelt att rensa om man inte vill ha dem överallt. Själv unviker jag framförallt växter som sprider sig ohämmat genom utskjutande rötter, för då blir det ju betydligt svårare att rensa bort det man inte vill ha.
Fluffiga: Rosenplister och lungört är fina främst för sina täckningar på bladen enl mig, lungörtens blad ser gröna ut med vita prickar på, och rosenplister är mer flammiga i grönt/vit eller silvergrönt/vitt.
Undrar om någon vet om man kan stoppa en växt från att skjuta ut rotutlöpare o ta över en hel rabatt. Har hört att man kan plantera mynta och hallonplantor i en hink som man skurit ur botten på och sedan gräver ned i jorden. Någon som testat om detta funkar?. Är sugen på ett randgräs i nya rabatten men det sprider ju sig så, funderar om man kunde planterat gräset på samma sätt som hallon/mynta? 
Tjock kulan skrev 2009-04-28 18:45:27 följande:
Hej hej
Idag fick jag lammöron och akeleja av min vännina som rensat i sina rabatter
, akelejorna skulle vara rosa men man vet ju aldrig när dom frösår sig så det ska bli kul att få se vad det blir för färg på dom i rabatten
.
. Hade i stugan tidigare men har inget minne av att den spred sig så *kanske har jag förträngt Kvant är en favorit - vad är det din bok heter?
Hmm, det är frågan vad som lockar mest ikväll. Inredningsprogram på femman - trädgårdsböcker eller att klippa till lite trevliga kläder till mig själv (skall ju "svänga mina lurviga" på Ålandsbåten till helgen och skulle vilja ha lite nytt trevligt). Kan man göra alla tre saker samtidigt, tro?
Hmmm det lutar åt de två första som faktiskt går att göra samtidigt
Hade förresten en trevlig ledig onsdageftermiddag med lille G idag - glass på fiket och sedan en tur till plantskolan. Gabbe var nöjd för han fick spana in traktorn och mamma var ändå nöjdare som fick spana in växter i fred
Lite vita växter till min våtbädd fick följa med hem - daglilja, ormöga, nordisk stormhatt, rosenbräcka och bollviva. Har en toppenbra liten plantskola som bara säljer perenner på sommaren till bra priser - 199 kr fick jag ge för allt.