• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-04-17 08:12:18 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-04-17 07:57:21 följande: Smart, med att vända stenen. Slät betong är betydligt snyggare! Så får det bli när jag lägger de nya och köksträdgården "inre" plattor (inte dem som ligger som kant utmot gräsmattan) skall ändå grävas upp så då vänds de också Våtbädd: Jag har två helt underbara megastora blodlönnar som står ut mot gatan. Lönn har ett ytligt rotsystem och gräset var obefintligt här. Eftersom vi har ett glest staket utmot gatan så ville jag även skapa lite insynsskydd här därför anlade jag två våtbäddar (och fler kanske det blir). Det är en uppbyggd rabatt (kant har jag gjort med både stora stenar och torvblock), sedan har jag lagt en pressenning innan jag har fyllt på med jord eller i dessa fall rejält med torv för att få till en bra plantering för surjordsväxter såsom rodedendron och azalea. Presseningen fungerar som en bassäng och är tät från kringliggande. Förhoppningsvis skall den skydda så inte lönnarnas rötter tränger in i rabatten samtidigt som den skall ha ett litet vattenmagasin i botten så att det inte skall bli för torrt. Lönnarna skyddar ju så att det inte regnar något när väl löven har spruckit ut. Jorddjupet ligger mellan 30-80 cm ungefär och det passar ju ypperligt för exv rodedendron som inte har så stort rotsystem.
    Ok, man lär så länge man lever . Låter som ett gediget arbete du lagt ned på planteringen, men det lönar sig ju i det långa loppet.
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-04-17 09:33:04 följande:
    Oj oj oj, vilka projekt, men kul e det och man får ju ta det succesivt, ni har väl en jätte tomt om jag minns rätt . Jag är oxå inne på att fixa arbetsbänk men får se om pengarna räcker till det i år eller om det får bli till nästa vår som jag fixar med det. Har ju renovering inne som oxå behöver tas tag i och ekonomin som föräldraledig är ju inte super fet . Ang singel så tyckte jag inte det var dyrt, vi köpte från ett grustag så det var inga mellanhänder som trissade upp priset. Det blir ju en engångskostnad med singel medans barkmullen behöver fyllas på varje år samt att arbetet med ogräsrensningen kvarstår, och roligare kan man ju ha det 
    Ja det är nog ekonomin som får avgöra hur mycket vi gör och i vilken takt...Och så tiden förstså Och ja, vår tomt är ju inte liten precis... så det finns att göra om man vill!
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Mimmi 71

Ja ekonomin är ett rejält hinder när man skall göra saker, både inne och ute. Men jag måste säga att man kommer långt med stor arbetsinsats, genom att hålla uppe ögonen för gratis material och genom kontakter så man kan få tag på växtmaterial på andra ställen än plantskolan. Min trädgård har faktiskt inte kostat alls mycket innan vi stenlade vår framsida.

Jag har samlat större sten och kullersten i skogen - men man MÅSTE alltid kontakta markägaren och få lov. Jag har dessutom på samma ställe grävt upp en härlig liten tall och gran för att ha i trädgården. Betongplattor som vi har på framsidans uteplats fick jag av den lokale bensinhandlaren då denne bytte ut dem mot asfalt pga någon lag som började gälla Växter har jag flyttat med mig från tidigare boende, tagit från sommarstugan och i mammas och pappas trädgård (därifrån körde jag en hel släpkärra första sommaren vi bodde ihuset).

Själv skall jag om orken finns plantera om två megastora rabatter i sommar och måste då dela på alla perenner för att de har vuxit sig för stora - är det någon som bor i närheten så skänker jag gärna ett hundratal småplantor Om inte kan ni ju försöka tigga till er småplantor av grannen och andra ni känner. Man behöver ju inte en stor planta direkt - tänk på hur små plantorna är när ni köper dem i plantskolan.

• Mimmi 71

Fluffiga - det låter som en härlig lekplats Hos vill inte ens sambon sätta upp en gunga I sommar skall det dock komma en sandlåda på plats, en sådan variant som har lock som man kan lägga på plats. Vi är nog den gata som har mest katter per hushåll i hela Sverige Själva har vi två

• Mimmi 71

Det skall hjälpa ärtorna på traven att lägga dem i vatten innan man sår dem. De har så hårt skal och det blir mjukare om det får ligga i vatten några dagar. Det går utan också och då får ju jordens fukt samma funktion, men det kan ju då ta lite längre tid. Ett annat alternativ är att fila på varje ärta för att få bort lite skal, men det verkar betydligt mer arbetsamt

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2009-04-17 09:52:11 följande:
    Fluffiga - det låter som en härlig lekplats Hos vill inte ens sambon sätta upp en gunga I sommar skall det dock komma en sandlåda på plats, en sådan variant som har lock som man kan lägga på plats. Vi är nog den gata som har mest katter per hushåll i hela Sverige Själva har vi två
    Jepp, det är tanken  - men får se om barnen blir tonåringar innan det är klart

Vi har också sandlåda men vi har faktiskt inget lock {#lang_emotions_embarassed} Men så har jag aldrig sett att de har gjort sina behov där heller. Vi har så många andra ställen de kan vara på iom att vi har både sand, grus och skog i massor.

men... man vet ju aldrig!
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • JagOchHan
    Daggdroppen skrev 2009-04-17 09:32:48 följande:
    Jaha!!!  Ska man göra det? Det visste jag inte!!! Kanske det är därför mina inte tar sig?!
    om det är rätt vet jag inte men det har funkat Ibland låter jag dom till och med ligga så man ser att dom börjar gro lite. Då sätts dom igång snabbare tycker jag.

Nu har man fått hängt tvätt ute, underbart, målat lite på lillkillens "nya" säng sådant som man får passa på att göra medans dom små liven sover. Nu är det snart lunchdax.
  • Mimmi 71

Åh, tjejer! Ni får mig att längta hem istället för att sitta på jobbet och tjuvläsa Jag vill både röja i trädgården, sätta mig i systugan och inreda sonens rum efter i alla inspiration ni ger mig i "andra tråden". Tyvärr så har jag ingen möjlighet att sluta tidigt då jag har ett möte inplanerat 16.30 Det får bli en långlunch ute på stan med en god tidning och en härlig sallad istället

• Mimmi 71

Lite paus i trädgårdsarbete för mys med lille G och mat.

Gick ut tidigt och har redan fått växthuset städat, min nya rosrabatt planterad och nu är terassen urröjd. Golvet och möblerna skall oljas och sedan skall de på plats på terassen. Lull lull och dynor väntar jag med några veckor. Sambon tar terassen så jag funderar på att gräva det nya jordgubbslandet.

• JagOchHan

åh Mimmi låter som en underbar dag.. Jag "sitter" inne - maken är och fixar bilen, dottern är hos en kompis, sonen fick gå till mormor och morfar en stund och jag stökar hemma. Putsat spackel väggar, torkat köksdörrar, dammat, plockat bort vinter skor och kläder, nu ska jag börja med middag och sedan ner och hämta sonen. Hade hellre vart ute och njutit av solen, men ont måste göras ibland oxå. Nu ska jag lägga mina luktörtsfrön i vatten som jag glömt igen..... *guldfisk*

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom