Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Ja ekonomin är ett rejält hinder när man skall göra saker, både inne och ute. Men jag måste säga att man kommer långt med stor arbetsinsats, genom att hålla uppe ögonen för gratis material och genom kontakter så man kan få tag på växtmaterial på andra ställen än plantskolan. Min trädgård har faktiskt inte kostat alls mycket innan vi stenlade vår framsida.
Jag har samlat större sten och kullersten i skogen - men man MÅSTE alltid kontakta markägaren och få lov. Jag har dessutom på samma ställe grävt upp en härlig liten tall och gran för att ha i trädgården. Betongplattor som vi har på framsidans uteplats fick jag av den lokale bensinhandlaren då denne bytte ut dem mot asfalt pga någon lag som började gälla
Växter har jag flyttat med mig från tidigare boende, tagit från sommarstugan och i mammas och pappas trädgård (därifrån körde jag en hel släpkärra första sommaren vi bodde ihuset).
Själv skall jag om orken finns plantera om två megastora rabatter i sommar och måste då dela på alla perenner för att de har vuxit sig för stora - är det någon som bor i närheten så skänker jag gärna ett hundratal småplantor
Om inte kan ni ju försöka tigga till er småplantor av grannen och andra ni känner. Man behöver ju inte en stor planta direkt - tänk på hur små plantorna är när ni köper dem i plantskolan.
Fluffiga - det låter som en härlig lekplats
Hos vill inte ens sambon sätta upp en gunga
I sommar skall det dock komma en sandlåda på plats, en sådan variant som har lock som man kan lägga på plats. Vi är nog den gata som har mest katter per hushåll i hela Sverige
Själva har vi två
Det skall hjälpa ärtorna på traven att lägga dem i vatten innan man sår dem. De har så hårt skal och det blir mjukare om det får ligga i vatten några dagar. Det går utan också och då får ju jordens fukt samma funktion, men det kan ju då ta lite längre tid. Ett annat alternativ är att fila på varje ärta för att få bort lite skal, men det verkar betydligt mer arbetsamt
Åh, tjejer! Ni får mig att längta hem istället för att sitta på jobbet och tjuvläsa
Jag vill både röja i trädgården, sätta mig i systugan och inreda sonens rum efter i alla inspiration ni ger mig i "andra tråden". Tyvärr så har jag ingen möjlighet att sluta tidigt då jag har ett möte inplanerat 16.30
Det får bli en långlunch ute på stan med en god tidning och en härlig sallad istället
Lite paus i trädgårdsarbete för mys med lille G och mat.
Gick ut tidigt och har redan fått växthuset städat, min nya rosrabatt planterad och nu är terassen urröjd. Golvet och möblerna skall oljas och sedan skall de på plats på terassen. Lull lull och dynor väntar jag med några veckor. Sambon tar terassen så jag funderar på att gräva det nya jordgubbslandet.
åh Mimmi låter som en underbar dag.. Jag "sitter" inne - maken är och fixar bilen, dottern är hos en kompis, sonen fick gå till mormor och morfar en stund och jag stökar hemma. Putsat spackel väggar, torkat köksdörrar, dammat, plockat bort vinter skor och kläder, nu ska jag börja med middag och sedan ner och hämta sonen. Hade hellre vart ute och njutit av solen, men ont måste göras ibland oxå. Nu ska jag lägga mina luktörtsfrön i vatten som jag glömt igen..... *guldfisk*