• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan

Godmorgon tjejer
    Här strålar solen redan och jag sitter o försöker väcka liv i min trötta kropp med en kopp kaffe. Lånade en bok på biblo "den lilla trädgården" av Christel Kvant och jag säger bara oj oj oj. Kännde det helt hopplöst med vår lilla radhusträdgård när vi flyttade hit men nu känns det mer hoppfullt, efter att ha börjat läsa boken och tittat på alla inspirerande bilder. Har fått många bra tips o råd kring hur man bör tänka kring uppbyggnad av väggar/tak och rum i den lilla trädgården. Så mao så kan jag starkt rekomendera den boken nu är det bara att läsa klart boken o börja drömma/skissa på baksidan av trädgården .
    Funderar på att sätta potatis i planteringen som jag flyttat perennerna ifrån, dels för nytta men även i jordförbättrande syfte till nästa sässong . Vad tror ni, är jag för sent på det?, bor ju i Skåne men har än så länge inte köpt sättpotatis och lagt för att de ska få groddar.

13 år emellan skrev 2009-04-16 23:20:02 följande:
    Tjockkulan:Jag är helt säker på att det är riddarsporre!Singel eller kross är jättebra runt landen om man bor så att rådjur, harar eller MÖRDARSNIGLAR kan invadera landet. Det krasande ljudet skrämmer bört de stora djuren och sniglarna har svårare (obs; bara svårare) att ta sig fram...Vad kul att det blev en sån aktivitet i tråden på en gång!
    Flyttade den igår till planteringen på framsidan och hoppas på att den tar sig. Bläddrade i mina trädgårdsböcker och la ut bild i forumet och kom fram till att det måste vara stormhatt. Bladen är för mörkgröna och glansigt vaxade för att vara riddarpsorre. Får se när den börjar blomma om jag har rätt, annars lovar jag att blotta strupen och ge dig o Memoria rätt .
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-04-17 07:49:40 följande:
    I helgen är det dags att färdigställa min ros- och lavendelrabatt utmed terassen. Nu börjar det roliga arbetet med "finischen" En rad med betongsten skall läggas, jord fyllas på (köpte ett helt lass i fjol så jag har lite att ta av ) och sedan återstår planteringen. Inser att jag faktiskt har tre rejält stora rabatter (2:a våtbädden, framsidan och terassrabatten) som fortfarande inte är färdigplanterade. Det är nästan så det blir för mycket av det goda Det brukar annars vara så när jag besöker plantskolor att jag kommer hem med ett gäng nya perenner som jag inte vet var jag skall "trycka ned".
    Om du tycker sjöstenen är "ful" så kan man ju vända på plattan o lägga den sidan ned så den betong skrovliga ytan kommer uppåt i stället *tipselitipsar* . Våtbädd vad innebär det? *nyfis*.
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-04-17 07:57:21 följande:

Om du tycker sjöstenen är "ful" så kan man ju vända på plattan o lägga den sidan ned så den betong skrovliga ytan kommer uppåt i stället *tipselitipsar* . Våtbädd vad innebär det? *nyfis*.
    Smart, med att vända stenen. Slät betong är betydligt snyggare! Så får det bli när jag lägger de nya och köksträdgården "inre" plattor (inte dem som ligger som kant utmot gräsmattan) skall ändå grävas upp så då vänds de också

Våtbädd: Jag har två helt underbara megastora blodlönnar som står ut mot gatan. Lönn har ett ytligt rotsystem och gräset var obefintligt här. Eftersom vi har ett glest staket utmot gatan så ville jag även skapa lite insynsskydd här därför anlade jag två våtbäddar (och fler kanske det blir). Det är en uppbyggd rabatt (kant har jag gjort med både stora stenar och torvblock), sedan har jag lagt en pressenning innan jag har fyllt på med jord eller i dessa fall rejält med torv för att få till en bra plantering för surjordsväxter såsom rodedendron och azalea. Presseningen fungerar som en bassäng och är tät från kringliggande. Förhoppningsvis skall den skydda så inte lönnarnas rötter tränger in i rabatten samtidigt som den skall ha ett litet vattenmagasin i botten så att det inte skall bli för torrt. Lönnarna skyddar ju så att det inte regnar något när väl löven har spruckit ut. Jorddjupet ligger mellan 30-80 cm ungefär och det passar ju ypperligt för exv rodedendron som inte har så stort rotsystem.
  • Daggdroppen

Vad kul med trädgårdsprat! Det får mig på bättre humör då jag tittat ut och marken är vit.... Jepp, Nu ÄR det vitt! Förhoppningsvis smälter det under dagen!

Maken kortade av mina planer med singel (kross) igår. Han tyckte det lät dyrt och hade motiveringen att det inte behöver vara så snyggt i ett trädgårdsland. Iofs så är det rätt stort område också... Han tyckte vi ska satsa på bark eftersom man enligt honom borde få det billigt från någon lokal såg. Jag hade för mig att det är dyrt, men det är väl kanske det om man köper från handelsträdgårdar och dylikt...

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Daggdroppen
    JagOchHan skrev 2009-04-17 07:37:46 följande:
    godmorgon, 13 år - va konstigt att länken inte fungerar. Om du går in på min blogg www.dontletthebedbugsbite.blogspot.com och går in på april -08 så finner du inlägget någonstans på mitten av sidan. Bilden som jag försökte visa är daterat till 16 april. Ha ha , märkte nu att det var igår och ännu har jag inte sått min luktörter för i år. Dags att göra det idag då , eller kanske imorgon får se vad kroppen tillåter.Dom blev så fina förra året och vi njöt av dom länge! Här skiner solen och det ser än så länge ut att bli en underbar dag, Hoppas det håller i sig.
    Jag har också sått luktärter men de har inte grott. Undrar vad jag gör för fel... Ifjol blev de inte så bra heller. Konstigt. Det borde ju vara likalätt som med alla andra frön!
    Mimmi 71 skrev 2009-04-17 07:45:53 följande:
    Jag har nog döpt om dem Sjöstensplattor heter de ju. Det är ju sådana där vanliga plattor från 60-70-talet - 50x50 cm betongplattor med ingjuten småsten på ovansidan. Inget fina alls ju, så de är inte värda att ta kort på Vi har grävt upp dem från vår framsida och ekonomisk som jag är så var jag ju tvungen att ta vara på dem och använde dem någonstans i trädgården. I trädgårdslandet tyckte jag inte det gjorde så mycket hur de såg ut och de fyller ju sin funktion. Jag har ytterligare en hög med sådana och de skall få hamna som golv under min "planterings- och arbetsplats" mellan redskapsboden och köksträdgården. Där har vi en yta med gräs (ca 12 kvm) som är svårklippt och det kan nog "städa upp" utseendet lite med plattor. Både redskapsboden, växthuset och köksträdgården ligger ju i ett hörn av trädgården och är kanske inte det stället man visar upp det första man gör, så där råder funktion mer än utseende (även om man vill ha lite av båda )
    Vad mysigt med arbetsplatsen!!!! En sådan vill jag också ha!!!
    Tjock kulan skrev 2009-04-17 07:54:53 följande:
    Godmorgon tjejer Här strålar solen redan och jag sitter o försöker väcka liv i min trötta kropp med en kopp kaffe. Lånade en bok på biblo "den lilla trädgården" av Christel Kvant och jag säger bara oj oj oj. Kännde det helt hopplöst med vår lilla radhusträdgård när vi flyttade hit men nu känns det mer hoppfullt, efter att ha börjat läsa boken och tittat på alla inspirerande bilder. Har fått många bra tips o råd kring hur man bör tänka kring uppbyggnad av väggar/tak och rum i den lilla trädgården. Så mao så kan jag starkt rekomendera den boken nu är det bara att läsa klart boken o börja drömma/skissa på baksidan av trädgården . Funderar på att sätta potatis i planteringen som jag flyttat perennerna ifrån, dels för nytta men även i jordförbättrande syfte till nästa sässong . Vad tror ni, är jag för sent på det?, bor ju i Skåne men har än så länge inte köpt sättpotatis och lagt för att de ska få groddar. Flyttade den igår till planteringen på framsidan och hoppas på att den tar sig. Bläddrade i mina trädgårdsböcker och la ut bild i forumet och kom fram till att det måste vara stormhatt. Bladen är för mörkgröna och glansigt vaxade för att vara riddarpsorre. Får se när den börjar blomma om jag har rätt, annars lovar jag att blotta strupen och ge dig o Memoria rätt .
    Jag tror inte det är för sent, det kanske tar lite längre innan du får potatis men de kommer säkert! Sätt potatis mörkt nu tills de får groddar och plantera ut dem om det är tillräckligt varmt sen!
  • Mimmi 71

Tjocka kulan: Jag har inte heller satt potatis, fast jag bor ju lite norröver, i Sörmland. Att ha potatis som jordförbättrare är ju perfekt och om ni får skörda den lite senare gör väl inget. Hittade en liten information här.

www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-tradgard/Odla-potatis.pdf

Fluffiga: Ja, jag hoppas på att denna arbetsplats skall bli verklighet i sommar. Har bett sambon leta efter en gammal diskbänk med lång bänk som jag skall sätta upp mot bodväggen och sedan skall han få sätta upp en kran ovanför så jag även kan ha vatten där. Måste försöka få till något som döljer undertill så det blir lite fint också (lite för syns skull och inte bara praktisk skall det ju vara ). Några hyllor ovanför bänken för lite krukor och tillbehör skall på plats också. Sedan måste vi försöka lösa problement med vår kompost. Jag vill ha den i närheten, men den får inte riktigt plats. Idag ligger den i ett hörn av vår trädgård och är full av kirskål, man kan mao inte använda jorden som blir för att ha det ogräset i rabatterna vill jag ju inte

Bark tror jag kan bli riktigt bra runt pallkragar också - lite mjukare att gå på och om det kommer lite jord utanför så är det ju inte hela världen då, men i grus är det ju inget vidare. Ett tips! Lägg markväv inunder så slipper ni rotogräs bättre samt att barken inte förmultnar ned i jorden så snabbt.

• Daggdroppen
    Mimmi 71 skrev 2009-04-17 08:54:25 följande:
    Tjocka kulan: Jag har inte heller satt potatis, fast jag bor ju lite norröver, i Sörmland. Att ha potatis som jordförbättrare är ju perfekt och om ni får skörda den lite senare gör väl inget. Hittade en liten information här. www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-tradgard/O... Fluffiga: Ja, jag hoppas på att denna arbetsplats skall bli verklighet i sommar. Har bett sambon leta efter en gammal diskbänk med lång bänk som jag skall sätta upp mot bodväggen och sedan skall han få sätta upp en kran ovanför så jag även kan ha vatten där. Måste försöka få till något som döljer undertill så det blir lite fint också (lite för syns skull och inte bara praktisk skall det ju vara ). Några hyllor ovanför bänken för lite krukor och tillbehör skall på plats också. Sedan måste vi försöka lösa problement med vår kompost. Jag vill ha den i närheten, men den får inte riktigt plats. Idag ligger den i ett hörn av vår trädgård och är full av kirskål, man kan mao inte använda jorden som blir för att ha det ogräset i rabatterna vill jag ju inte Bark tror jag kan bli riktigt bra runt pallkragar också - lite mjukare att gå på och om det kommer lite jord utanför så är det ju inte hela världen då, men i grus är det ju inget vidare. Ett tips! Lägg markväv inunder så slipper ni rotogräs bättre samt att barken inte förmultnar ned i jorden så snabbt.
    Ja så får det väl nog bli... Verkar det som! Vi ska förresten göra egna lådor och inte pallkragar, men det är ju i princip samma sak. Ska göra enligt samma mått som några gamla fönster så får man drivbänkar på samma gång om man vill.

Jag skulle också ha plats för en arbetsplats. Den är ganska dold och syns bara från en sida. Men det blir väl nog ett annat års projekt! Vår trädgård är ju i princip obefintlig eftersom det blir vår andra sommar här och ifjol somras hade jag foglossning från mitten av sommaren.

Vi ska göra
    - mera rabatter
    - ändra om lite i befintliga rabatter
    - göra olika partier, bla. mer "skogsbetonat" med barrväxter
    - flytta en ganska stor hög med stenar till en cirkel, sätta kärrhjul i mitten samt en kruka med säsongsväxter bredvid.
    - trädgårsland med morötter, olika lökar, kryddor, sallader osv.
    - jordgubbsland
    - fixa några mysplatser med någon form av bänkar
    - plantera träd och buskar (vi har noll just nu )
    - fixa en gärdesgård runt hela timten - stooooort projekt
     - "lekpark" med gungställning, balansplankor, lekstuga och rutschbana med förvaringsplats under. Hemmabyggen alltihop.
    - belysning i vår "skogsoas" och några andra ställen

Detta är väl det mesta... men det kommer att ta tid! Om ens liiite av detta uppfylls i år blir jag glad
  • JagOchHan

fluffiga - bra att du påminner mig igen. *S* minnet är som på en guldfisk, kanske beror på att här har varit fult ös sedan i morses. Glömde helt bort luktörten igen..

Öh lägger du dina i blöt innan du planterar dom? jag fick det från någonstans , att dom ska ligga i ett glas med vatten 1-2 dygn innan man planterar ut dom. Men mina brukar få ligga i ca 1 vecka innan jag lägger dom i jorden, Sen tar det ju ett tag innan dom kommer. Men fina är dom

• Daggdroppen
    JagOchHan skrev 2009-04-17 09:28:03 följande:
    fluffiga - bra att du påminner mig igen. *S* minnet är som på en guldfisk, kanske beror på att här har varit fult ös sedan i morses. Glömde helt bort luktörten igen.. Öh lägger du dina i blöt innan du planterar dom? jag fick det från någonstans , att dom ska ligga i ett glas med vatten 1-2 dygn innan man planterar ut dom. Men mina brukar få ligga i ca 1 vecka innan jag lägger dom i jorden, Sen tar det ju ett tag innan dom kommer. Men fina är dom
    Jaha!!!  Ska man göra det? Det visste jag inte!!! Kanske det är därför mina inte tar sig?!
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-04-17 09:08:12 följande:
    Ja så får det väl nog bli... Verkar det som! Vi ska förresten göra egna lådor och inte pallkragar, men det är ju i princip samma sak. Ska göra enligt samma mått som några gamla fönster så får man drivbänkar på samma gång om man vill. Jag skulle också ha plats för en arbetsplats. Den är ganska dold och syns bara från en sida. Men det blir väl nog ett annat års projekt! Vår trädgård är ju i princip obefintlig eftersom det blir vår andra sommar här och ifjol somras hade jag foglossning från mitten av sommaren. Vi ska göra- mera rabatter- ändra om lite i befintliga rabatter- göra olika partier, bla. mer "skogsbetonat" med barrväxter - flytta en ganska stor hög med stenar till en cirkel, sätta kärrhjul i mitten samt en kruka med säsongsväxter bredvid.- trädgårsland med morötter, olika lökar, kryddor, sallader osv. - jordgubbsland- fixa några mysplatser med någon form av bänkar- plantera träd och buskar (vi har noll just nu )- fixa en gärdesgård runt hela timten - stooooort projekt - "lekpark" med gungställning, balansplankor, lekstuga och rutschbana med förvaringsplats under. Hemmabyggen alltihop.- belysning i vår "skogsoas" och några andra ställenDetta är väl det mesta... men det kommer att ta tid! Om ens liiite av detta uppfylls i år blir jag glad
    Oj oj oj, vilka projekt, men kul e det och man får ju ta det succesivt, ni har väl en jätte tomt om jag minns rätt . Jag är oxå inne på att fixa arbetsbänk men får se om pengarna räcker till det i år eller om det får bli till nästa vår som jag fixar med det. Har ju renovering inne som oxå behöver tas tag i och ekonomin som föräldraledig är ju inte super fet .
    Ang singel så tyckte jag inte det var dyrt, vi köpte från ett grustag så det var inga mellanhänder som trissade upp priset. Det blir ju en engångskostnad med singel medans barkmullen behöver fyllas på varje år samt att arbetet med ogräsrensningen kvarstår, och roligare kan man ju ha det 
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom