Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Godmorgon tjejer
Här strålar solen redan och jag sitter o försöker väcka liv i min trötta kropp med en kopp kaffe. Lånade en bok på biblo "den lilla trädgården" av Christel Kvant och jag säger bara oj oj oj. Kännde det helt hopplöst med vår lilla radhusträdgård när vi flyttade hit men nu känns det mer hoppfullt, efter att ha börjat läsa boken och tittat på alla inspirerande bilder. Har fått många bra tips o råd kring hur man bör tänka kring uppbyggnad av väggar/tak och rum i den lilla trädgården. Så mao så kan jag starkt rekomendera den boken nu är det bara att läsa klart boken o börja drömma/skissa på baksidan av trädgården
.
Funderar på att sätta potatis i planteringen som jag flyttat perennerna ifrån, dels för nytta men även i jordförbättrande syfte till nästa sässong
. Vad tror ni, är jag för sent på det?, bor ju i Skåne men har än så länge inte köpt sättpotatis och lagt för att de ska få groddar.
Tjock kulan skrev 2009-04-17 07:57:21 följande:
Vad kul med trädgårdsprat! Det får mig på bättre humör då jag tittat ut och marken är vit.... Jepp, Nu ÄR det vitt! Förhoppningsvis smälter det under dagen!
Maken kortade av mina planer med singel (kross) igår. Han tyckte det lät dyrt och hade motiveringen att det inte behöver vara så snyggt i ett trädgårdsland. Iofs så är det rätt stort område också... Han tyckte vi ska satsa på bark eftersom man enligt honom borde få det billigt från någon lokal såg. Jag hade för mig att det är dyrt, men det är väl kanske det om man köper från handelsträdgårdar och dylikt...
Tjocka kulan: Jag har inte heller satt potatis, fast jag bor ju lite norröver, i Sörmland. Att ha potatis som jordförbättrare är ju perfekt och om ni får skörda den lite senare gör väl inget. Hittade en liten information här.
www.coop.se/upload/modul/coopse/vh-tradgard/Odla-potatis.pdf
Fluffiga: Ja, jag hoppas på att denna arbetsplats skall bli verklighet i sommar. Har bett sambon leta efter en gammal diskbänk med lång bänk som jag skall sätta upp mot bodväggen och sedan skall han få sätta upp en kran ovanför så jag även kan ha vatten där. Måste försöka få till något som döljer undertill så det blir lite fint också (lite för syns skull och inte bara praktisk skall det ju vara
). Några hyllor ovanför bänken för lite krukor och tillbehör skall på plats också. Sedan måste vi försöka lösa problement med vår kompost. Jag vill ha den i närheten, men den får inte riktigt plats. Idag ligger den i ett hörn av vår trädgård och är full av kirskål, man kan mao inte använda jorden som blir för att ha det ogräset i rabatterna vill jag ju inte
Bark tror jag kan bli riktigt bra runt pallkragar också - lite mjukare att gå på och om det kommer lite jord utanför så är det ju inte hela världen då, men i grus är det ju inget vidare. Ett tips! Lägg markväv inunder så slipper ni rotogräs bättre samt att barken inte förmultnar ned i jorden så snabbt.
fluffiga - bra att du påminner mig igen. *S* minnet är som på en guldfisk, kanske beror på att här har varit fult ös sedan i morses. Glömde helt bort luktörten igen..
Öh lägger du dina i blöt innan du planterar dom? jag fick det från någonstans , att dom ska ligga i ett glas med vatten 1-2 dygn innan man planterar ut dom. Men mina brukar få ligga i ca 1 vecka innan jag lägger dom i jorden, Sen tar det ju ett tag innan dom kommer. Men fina är dom