• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan

Hejsan
    Jippi, hittade idag ett konformat växtstöd i pil för 100 pix, åh vad glad jag blev. Med hem fick även 3 små lämmöron följa med som ska bli marktäckare längst med nya rabatten

• Mimmi 71

Sömnaden tar all min tid för tillfället så trädgården blir lidande Vi har ännu inte fått ned några potatisar och inte köpt dem heller för den delen. Vi vill ha en potatislåda där man frå 4 olika sorter, men de är ju alltid slut när jag skall handla. Idag skall jag istället åka till den lokala "lantmännen-butiken" och köpa potatis. Det får bli vad de har hemma. Sedan bör de ju förgroddas - tror ni att det räcker att göra detta en vecka? Nästa helg skall de iallafall ned i jorden har vi planerat.

• Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-07 10:52:15 följande:
    Sömnaden tar all min tid för tillfället så trädgården blir lidande Vi har ännu inte fått ned några potatisar och inte köpt dem heller för den delen. Vi vill ha en potatislåda där man frå 4 olika sorter, men de är ju alltid slut när jag skall handla. Idag skall jag istället åka till den lokala "lantmännen-butiken" och köpa potatis. Det får bli vad de har hemma. Sedan bör de ju förgroddas - tror ni att det räcker att göra detta en vecka? Nästa helg skall de iallafall ned i jorden har vi planerat.

Jag köpte en medeltidig sort på Bauhause och tog den påsen som hade flest/längst groddar. Kolla om de har någon sort hos Lantmännen som har börjat grodda lite då bör du ju spara några dagars väntan.

Någon som kan tipsa om en fin rabattros i rosa eller vitt som max får bli 1 m hög?. Är ute efter en till nya planteringen som ska samplanteras med en klematis och nya pilkonen men jag tycker det är svårt med rosor och vad de har för växtform, vill ju inte att den ska vara gles o gänglig utan mer tät och buskig i sin form {#lang_emotions_undecided}. Det slutar väl att jag får åka till Cedergrensplantskola i Helsingborg som har kultstatus på gamla rosor o be dom guida mig...
  • Mimmi 71

Fairy är ju en lite buskros - blir inte så stor i själva busken och blommorna är väldigt små. Annars kan du ju välja en storblommig variant som buskar sig lite. Astir Lindgren tror jag är rosa med stora rosa blommor - rosa som går åt blått. den har helt fantastiskt växtkraft och drabbas sällan av någon sjuka.

Men allra bäst är väl att fråga experterna på plantskolan, där kan man ju oftast se bilder dessutom.

• 13 år emellan

Vi fick ner våra potatisar i jorden idag. En hel månad för sent känns det som, men vad fn...Jag kör med asterix, tycker att de är så goda. Tänkte köpa en påse mandelpotatis också...
    Rädisorna tar sig fint iaf, har kommit upp ett par cm ovan jord nu. Härligt!
    Och Jasminhäcken jag planterade i helgen verkar klara sig utmärkt. Skönt!

• Memoria
    Tjock kulan skrev 2009-05-06 21:53:34 följande:
    Hejsan Jippi, hittade idag ett konformat växtstöd i pil för 100 pix, åh vad glad jag blev. Med hem fick även 3 små lämmöron följa med som ska bli marktäckare längst med nya rabatten
    Åh nice att få tag på växstöd för 100kr. Då slapp du göra ett själv också. Tack för tipset om att måla mina i vitt istället för grått. Tror också att det är bäst. Får se om jag lyckas få snickrat ihop dem i helgen. Har alltid tusen ursäkter till att jag inte hinner...

Jag har bild på min Astrid Lindgren i galleriet om du vill se den. Den har varit väldigt tacksam och är inte svår att få fin.

Mimmi: Du är inte ensam om att inte ha köpt potatis eller förgrott dem. Jag har varit för snål för att köpa en 2kg potatissäck när jag endast använder ca 9 potatisar i min låda. Fast väntar jag för länge får jag ju höstpotatisar... Frågan är om en vecka räcker för att få groddar? Tycker att det tagit lite längre tid de andra åren.
  • 13 år emellan

Men det behöver inte vara så långa groddar för att de ska ta sig faktiskt.

Memoria: Du har väl bra koll? LinaoMatilda behöver lite hjälp med en oväntad gäst i hennes pelargonia...Hon lade upp en bild i bloggen men skulle lägga upp en närmre bild i fl-galleriet...

• Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-07 21:01:23 följande:
    Vi fick ner våra potatisar i jorden idag. En hel månad för sent känns det som, men vad fn...Jag kör med asterix, tycker att de är så goda. Tänkte köpa en påse mandelpotatis också...Rädisorna tar sig fint iaf, har kommit upp ett par cm ovan jord nu. Härligt!Och Jasminhäcken jag planterade i helgen verkar klara sig utmärkt. Skönt!
    Jag resonerar som dig, var oxå sen med mina potatisar i år men jag säger oxå va fn , jag ska ju ha mina i syfte som jordförbättring av rabatten till nästa år så blir det potatis till midsommar så får det ses som grädde på moset. Vad kul med rädisorna det är så ljuvligt att kunna skörda och lägga på en ostmacka till frulle .
    Memoria skrev 2009-05-07 21:07:39 följande:
    Åh nice att få tag på växstöd för 100kr. Då slapp du göra ett själv också. Tack för tipset om att måla mina i vitt istället för grått. Tror också att det är bäst. Får se om jag lyckas få snickrat ihop dem i helgen. Har alltid tusen ursäkter till att jag inte hinner...Jag har bild på min Astrid Lindgren i galleriet om du vill se den. Den har varit väldigt tacksam och är inte svår att få fin.Mimmi: Du är inte ensam om att inte ha köpt potatis eller förgrott dem. Jag har varit för snål för att köpa en 2kg potatissäck när jag endast använder ca 9 potatisar i min låda. Fast väntar jag för länge får jag ju höstpotatisar... Frågan är om en vecka räcker för att få groddar? Tycker att det tagit lite längre tid de andra åren.
    Astrid var fin och i rätt rosa som jag tänkt mig . Hur hög blir den och hur ser den ut i formen tror du det hade funkat att sätta den innan för ett stöd som jag tänkt mig? Hittade faktiskt lite pil grenar idag som kommunen inte fått med sig då de röjde. Så nu plockade jag med mig ett gäng hem, får se om det kan bli ett pionstöd annars får jag leta vidare. Klart du ska bygga, tänk så stolt du kommer vara sedan när du e klar o alla vänner o grannar frågar var du köpt det fina stödet *peppar *
  • Memoria
    13 år emellan skrev 2009-05-07 21:13:01 följande:
     Memoria: Du har väl bra koll? LinaoMatilda behöver lite hjälp med en oväntad gäst i hennes pelargonia...Hon lade upp en bild i bloggen men skulle lägga upp en närmre bild i fl-galleriet...
    Nu blev jag ju väldans nyfiken. Min första tanke är solros, den ser sådär gänglig ut och hade det varot physalis eller paprika hade bladen kommit lite tätare tror jag. Fast jag vet faktiskt inte helt säkert. Hon kan lägga ut bilden på odla.se så kommer hon få massor av experttips säkerligen

Tack för peppningen Tjock kulan. Hoppas på hyfsat väder till helgen så jag får snickrat nu då! Tur att du hittat gratis pilgrenar mm också. Då är det klart att du måste hitta på något med dem. Astrid blir föresten runt 1-1.20 m hög. Beror nog lite på det läget jag har också. Halvskugga så det känns som den ibland skjuter höga skott för att nå upp till ljuset vid staketkanten. Sedan är den lätt att forma beroende på vart du beskär den, om det är ett inåtvänd eller utåtvänt öga. Regeln om tredje ögat från förädlingsstället avgör du själv om du vill hålla. Isf kan du få den rätt låg.

Nu har kameran kommit hem igen så med lite sol och uppehåll skall jag ta lite foton på trädgården. Har plockat min första påse med mördarsniglar igår också... blääääk
  • Videli

Ojojo vad jag har missat. Jättekul med en trädgårdstråd. Hoppas jag bara kan tillbringa lite mer tid framför datorn...

Men lägger till i alla fall.

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom