• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-15 16:02:42 följande: Den sista ser ut som en skugggröna men i så fall har den varigerade (vitstrimmiga) blad. Jag har en vit och en blå variant - kan fota den vita (som blommar för tillfället) i morgon så kan du jämföra. Men klättrande är inte skuggröna utan den sprider sig med revor en del. Den andra bilden tycker jag liknar daggkåpa - men det är svårt att säga. Det känns som bladen är lite för små för att vara just detta. Har denna i trägården också - det blir en fotorunda i trädgården i morgon bitti Älskar att strosa omkring i trädgården tidiga mornar Den första bilden tycker jag helt klart liknar stormhatt mer än riddarsporre. Ni vet väl att stormhatt är rejält giftig? Å andra sidan hur många barn tuggar på blommor - det är mer risk om det är giftiga bär såsom idegran har.
    Skuggröna kanske det är d, det hörs ju som det, jag förklarade fel, jag menade inte att den klättrade utan att den hade långa revor som en klätterväxt *hjärnsläpp *
    Den andra är ingen daggkåpa det har jag själv så det tror jag inte att det är, ute i kanten på varje blad så är konturen av det yttersta på bladet vit *om det kan vara till hjälp*.
    Jag tror oxå på stormhatt men 13 år och memoria röstade på riddarsporre då jag visade den tidigt i sommar, så nu får vi se vad trädgårdsjuryn säger .
    Jag hörde om stormhattens giftighet och började kolla upp växterna, har ju bla både stormhatt och idegranshäck {#lang_emotions_surprised} så det blir till att passa den lilla damen här hemma. Om stormhatten står det så här Stormhatt

Aconitum-arter
    Äkta stormhatt är mycket giftig. Speciellt frön och rot innehåller bl a akonitin. Allvarliga förgiftningar och även dödsfall har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling med ätliga rötter. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
    Nordisk stormhatt innehåller också akonitinliknande ämnen.

Symtom: Kan komma plötsligt, inom en timme, med brännande känsla i mun och svalg, kräkningar, diarré, salivavsöndring, kallsvettighet, myrkrypningar, synstörningar, hjärtrytmrubbningar, kramper och andningsförlamning.

Åtgärd: Ge kol. Genast till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen

Idegran

Taxus baccata
    Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.

Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.

Åtgärd: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

• 13 år emellan

Tjockkulan:

Det har hunnit bli för sent för bra foto nu, men jag ska fota min RIDDARSPORRE som är EXTREMT lik din stormhatt . Med andra ord tror jag fortfarande på riddarsporren ...

De andra två har jag ingen aning om...Tycker visserligen att nr 2 liknar daggkåpan lite men den ser ju ut att sakna de lite taggade kanterna på bladen.

• Memoria

Spännande med bilder på blommor ni inte känner till vad det är. Har också tre växter jag inte minns vad det är eller kommer ihåg hur de kom dit. Skall se om jag får fotat dem med.

Idag har jag iallafall målat klart mina pionstöd! Så imorgon kommer de på plats. Hoppas det inte ser för tokigt ut nu när toppen inte sitter ihop...

• Horst

Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande:

Tjock kulan skrev 2009-05-15 16:02:42 följande:
    Den sista ser ut som en skugggröna men i så fall har den varigerade (vitstrimmiga) blad. Jag har en vit och en blå variant - kan fota den vita (som blommar för tillfället) i morgon så kan du jämföra. Men klättrande är inte skuggröna utan den sprider sig med revor en del. Den andra bilden tycker jag liknar daggkåpa - men det är svårt att säga. Det känns som bladen är lite för små för att vara just detta. Har denna i trägården också - det blir en fotorunda i trädgården i morgon bitti Älskar att strosa omkring i trädgården tidiga mornar Den första bilden tycker jag helt klart liknar stormhatt mer än riddarsporre. Ni vet väl att stormhatt är rejält giftig? Å andra sidan hur många barn tuggar på blommor - det är mer risk om det är giftiga bär såsom idegran har.
    He, he. MINA barn. Deras pappa kom in med minstingen (11månader) för några veckor sedan. Han hade mumsat i sig scillor. Bara kronbladen som tur var och inte mycket.

Vi har ingen stormhatt, spikklubba,ricin , liljekonvalj eller liknande i vår trädgård ännu. Jag får helt enkelt väta tills barnen är större.
  • Mimmi 71
    Memoria skrev 2009-05-15 22:34:15 följande:
    åh måste säga också att jag skall på växtloppis imorgon. Verkar roligt! www.tradgardsmarknad.se/
    Åh, så trevligt!

Själv skall jag bänka mig nere i systugan i helgen, snart dags för en intensiv tid med hantverksmarknader. Därför blir trädgården lidande för tillfället. 3 pallkragar med grönsaker och västeråsgurkor skall anordnas, fiskarna ut på sommarvistelse i dammen och en rejäl rensning i alla rabatter behövs. Det får bli helgen efter nationaldagen, som är den första helgen utan inplanerad aktivitet.

Tjocka kulan: Ja, då utesluter vi daggkåpa - jag skall spana i mina trädgårdsböcker. Foto kommer strax på min vita skugggröna, men nu skall jag ta en kaffe och lite frukost. Fick sovmorgon idag lillen vaknade inte förrän vid 6-tiden

Horst: Visst tuggar barn på alla möjliga växtdelar, på lillen kan jag hitta lite av varje i munnen Men det vanliga är förgiftningsskador när barn har stoppat i sig bär för det brukar ju smaka gott och gå att äta Jag tror inte det blir några mängder om det är exv blad de tuggar på.
  • Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-05-15 22:34:15 följande:
    åh måste säga också att jag skall på växtloppis imorgon. Verkar roligt! www.tradgardsmarknad.se/
    Åh du som sa att ni inte hade något liknande hos er när jag talade om växtbytardagen i min lilla by . Det som du ska på idag verkar ju tio gånger bättre, växter, loppis och möjlighet att tala med trädgårdsexperter *avis*. Hoppas du kommer hem med någon liten fin möbel eller några kul växter, ha en riktigt trevlig dag .
    Mimmi 71 skrev 2009-05-16 06:57:23 följande:
    Åh, så trevligt! Själv skall jag bänka mig nere i systugan i helgen, snart dags för en intensiv tid med hantverksmarknader. Därför blir trädgården lidande för tillfället. 3 pallkragar med grönsaker och västeråsgurkor skall anordnas, fiskarna ut på sommarvistelse i dammen och en rejäl rensning i alla rabatter behövs. Det får bli helgen efter nationaldagen, som är den första helgen utan inplanerad aktivitet.Tjocka kulan: Ja, då utesluter vi daggkåpa - jag skall spana i mina trädgårdsböcker. Foto kommer strax på min vita skugggröna, men nu skall jag ta en kaffe och lite frukost. Fick sovmorgon idag lillen vaknade inte förrän vid 6-tiden Horst: Visst tuggar barn på alla möjliga växtdelar, på lillen kan jag hitta lite av varje i munnen Men det vanliga är förgiftningsskador när barn har stoppat i sig bär för det brukar ju smaka gott och gå att äta Jag tror inte det blir några mängder om det är exv blad de tuggar på.
    Vad skönt med sovmorgon, Alice bjöd oxå sin gamla slitna mor på sovmorgon till 06.15 idag, tänk vad en timme extra kan göra med en trött mamma hjärna . Ja det blir väl lätt så när man har olika intressen som man uppslukas av, såg dina fina barnkläder i bloggen , själv sliter jag fortfarande med Alice förbaskade knytgardiner .
    Horst skrev 2009-05-16 00:31:38 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande: He, he. MINA barn. Deras pappa kom in med minstingen (11månader) för några veckor sedan. Han hade mumsat i sig scillor. Bara kronbladen som tur var och inte mycket.Vi har ingen stormhatt, spikklubba,ricin , liljekonvalj eller liknande i vår trädgård ännu. Jag får helt enkelt väta tills barnen är större.
    Kollade upp samtliga av våra växter och många av växterna var giftiga eller gav irritation i mun, kräkningar eller diaré. Känndes ett tag som att jag skulle få gräva upp alla växter o asfaltera allt . Det blir till att passa på lillan med vakande ögon i stället.
  • Ankmor

Hej tjejor!

Jag undrar om det är någon (självutnämd) expert här inne som vet...

Är det bäst att köpa bigaråträd från en liten plantskola/handelsträdgård eller från en stor ex. Plantagen/Blomsterlandet?

Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
  • 13 år emellan
    Ankmor skrev 2009-05-16 12:11:01 följande:
    Hej tjejor! Jag undrar om det är någon (självutnämd) expert här inne som vet... Är det bäst att köpa bigaråträd från en liten plantskola/handelsträdgård eller från en stor ex. Plantagen/Blomsterlandet?
    Jag har bra erfarenheter av mindre plantskolor och sämre från plantagen faktiskt. Men, det gäller ju mest att kolla in trädet du köper. Mina dåliga erfarenheter beror just på att DÅ och DÄR såg alla lite misskötta ut...
    AVS Självutnämnd amatör
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom