Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
så det blir till att passa den lilla damen här hemma. Om stormhatten står det så här StormhattAconitum-arter
Äkta stormhatt är mycket giftig. Speciellt frön och rot innehåller bl a akonitin. Allvarliga förgiftningar och även dödsfall har inträffat vid medicinsk användning och vid förväxling med ätliga rötter. Förgiftningar genom olyckshändelse hos barn är dock ovanliga.
Nordisk stormhatt innehåller också akonitinliknande ämnen.
Symtom: Kan komma plötsligt, inom en timme, med brännande känsla i mun och svalg, kräkningar, diarré, salivavsöndring, kallsvettighet, myrkrypningar, synstörningar, hjärtrytmrubbningar, kramper och andningsförlamning.
Åtgärd: Ge kol. Genast till sjukhus och kontakta Giftinformationscentralen
Taxus baccata
Växten är giftig. Innehåller bl a taxin samt en irriterande olja. Det röda fruktköttet är ofarligt. Förtäring av barr och söndertuggade frön innebär förgiftningsrisk. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga hos människa.
Symtom: Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärt- och allmänpåverkan.
Åtgärd: Om växtdelar eller mer än 5 bär förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Tjockkulan:
Det har hunnit bli för sent för bra foto nu, men jag ska fota min RIDDARSPORRE som är EXTREMT lik din stormhatt
. Med andra ord tror jag fortfarande på riddarsporren
...
De andra två har jag ingen aning om...Tycker visserligen att nr 2 liknar daggkåpan lite men den ser ju ut att sakna de lite taggade kanterna på bladen.
Spännande med bilder på blommor ni inte känner till vad det är. Har också tre växter jag inte minns vad det är eller kommer ihåg hur de kom dit. Skall se om jag får fotat dem med.
Idag har jag iallafall målat klart mina pionstöd! Så imorgon kommer de på plats. Hoppas det inte ser för tokigt ut nu när toppen inte sitter ihop...
åh måste säga också att jag skall på växtloppis imorgon. Verkar roligt!
www.tradgardsmarknad.se/
Mimmi 71 skrev 2009-05-15 19:27:51 följande:
Skuggröna på plats i bloggen!
Hej tjejor!
Jag undrar om det är någon (självutnämd) expert här inne som vet...
Är det bäst att köpa bigaråträd från en liten plantskola/handelsträdgård eller från en stor ex. Plantagen/Blomsterlandet?