• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71

Jag skulle också hellre handla träd på en mindre/lokal plantskolan. På Plantagen/Blomsterlandet är det ju mer varuhuskänsla och det är inte all personal som är kunnig, framförallt inte på trädgårdsväxter. Jag har dock ingen grund i mina åsikter då jag inte råkat illa ut - men jag handlar endast på Plantagen/Blomsterlandet om växterna är extremt billiga på erbjudande - då tycker jag man kan chansa. Även perenner är ju inte hela världen om de misslyckas, men ett dyrt träd skulle jag inte göra en chansning med.

• Ankmor

Tack för svaren, då går jag på min magkänsla -  den lokala handelsträdgården.

Mmm kanske vankas det bigaråer i trädet nästa sommar... mums!

Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-16 08:12:03 följande:
    Skuggröna på plats i bloggen!
    Kollade in bilderna, men blir så himla tveksam om det är den, bladen ser mindre ut och blommorna likaså {#lang_emotions_undecided}. Kastade ut frågan i trädgårdsforumet o hoppas på svar där annars får jag se om någon på odla.nu vet vad det kan vara.
    Ankmor skrev 2009-05-16 18:51:53 följande:
    Tack för svaren, då går jag på min magkänsla -  den lokala handelsträdgården.Mmm kanske vankas det bigaråer i trädet nästa sommar... mums!
    JAg känner samma som 13 år och Mimmi, men kanske främst utifrån att jag mer gärna lägger pengarna hos en liten företagare än en kedja som Plantagen tex. Inget ont om dom men jag har erfarenheten att de minre handelsträdgårdarna ofta har mer tid med en som kund och mer komopetens om det som de säljer. Så kör på den lilla plantskolan, lycka till med bigaråerna
  • Memoria

Tjockkulan och mimmi: Blev tipsad här på FL om trädgårdsmarknaden, annars hade jag nog missat den. Var riktigt roligt att gå runt om botanisera bland växterna. Är medlem inne på Odla. nu och har läst tråden där de pratar kring händelsen. Riktigt roligt att se damerna i verkligheten också. På något sätt skrev jag även upp mig i vår lokala trädgårdsförening. Kan ju alltid vara roligt att byta växter med varandra.

Var främst ute efter växter som tål mycket sol och torka. Blev  rosa fjädernejlikor, som jag redan har, men då vet jag att de fungerar iaf. Sedan köpte jag stora fina Akelejor för 10kr st. Blandade färger, lila, rosa, dubbelbladiga och enkla. Det var riktiga fynd.

Pionstöden på plats, men blev inte alls nöjd... ja ja, de viker sig inte ner när det regnar nu iaf.

Har tagit kort på mina plantor som jag inte riktigt minns. Nu  börjar snart melodifestivalen, så jag tror inte bilderna kommer in idag iaf.

Ankmor: En till som röstar på handelsträdgård. Gärna en som ligger lokalt. Många av växterna och träden du köper på plantagen är uppdrivna på platser med helt andra klimatzoner. De ser ju superfina ut i butiken, men det blir ju alltid lite skillnad sedan när man har dem hemma. Hoppas du hittar det perfekta trädet för hyfsad peng.

• Ankmor

Tack för all respons.
    Jag ska kika runt uppe i Trollhättan med omnejd - det finns ju en massa plantskolor där.
    Kanske Monicas i Agnesberg har? Sven Blomma i Surte? Nåja, jag hittar nog ett fiiint träd!

Drömmar krossas inte - de börjar och slutar, sedan börjar de igen.
  • Mimmi 71
    Memoria skrev 2009-05-16 20:54:57 följande:
    Tjockkulan och mimmi: Blev tipsad här på FL om trädgårdsmarknaden, annars hade jag nog missat den. Var riktigt roligt att gå runt om botanisera bland växterna. Är medlem inne på Odla. nu och har läst tråden där de pratar kring händelsen. Riktigt roligt att se damerna i verkligheten också. På något sätt skrev jag även upp mig i vår lokala trädgårdsförening. Kan ju alltid vara roligt att byta växter med varandra.Var främst ute efter växter som tål mycket sol och torka. Blev  rosa fjädernejlikor, som jag redan har, men då vet jag att de fungerar iaf. Sedan köpte jag stora fina Akelejor för 10kr st. Blandade färger, lila, rosa, dubbelbladiga och enkla. Det var riktiga fynd.Pionstöden på plats, men blev inte alls nöjd... ja ja, de viker sig inte ner när det regnar nu iaf.Har tagit kort på mina plantor som jag inte riktigt minns. Nu  börjar snart melodifestivalen, så jag tror inte bilderna kommer in idag iaf.Ankmor: En till som röstar på handelsträdgård. Gärna en som ligger lokalt. Många av växterna och träden du köper på plantagen är uppdrivna på platser med helt andra klimatzoner. De ser ju superfina ut i butiken, men det blir ju alltid lite skillnad sedan när man har dem hemma. Hoppas du hittar det perfekta trädet för hyfsad peng.
    Så trevligt du verkar ha haft - det är kanon att få tag på plantor till bra pris och som man vet fungerar bra. Ibland kan man även ha tur att få tag på rariteter. Att gå med i en lokal trädgårdsförening tror jag man har mycket nytta av. Tidigare har jag varit med i Trädgårdsamatörerna, men i år bytte jag till en lokal förening som är en del av "Svensk Trädgård". De har både betongkurs, växtmarknad och en hel del trädgårdsbesök i visningsträdgårdar inplanerat under året. Betongkurs är jag lite nyfiken på. Det skall bli spännande att se bilder på dina växter.
  • Tjock kulan

Godmorgon
    Fogarna har gjort sig påminnda och jag får inse att jag inte kan fara på som innen. Får nöja mig med att leta efter en vit klematis och lite pynt i form av vattenkanna, hink och fågelbad till trädgården .

13 år emellan skrev 2009-05-16 22:22:10 följande:
    Jag ger mig...det är nog en stormhatt i min trädgård också livetrunt35.blogspot.com/
    du e för rolig, jag måste erkänna att växterna ser vääääldigt lika ut  .
    Tycker att du alltid tar så underbara bilder av naturen och trädgården och visar i bloggen, får känslan av att ni bor i en magisk och lite trolsk trädgård när jag tittar på bilderna  . Ang tv programmet trädgårds fredag så får jag erkänna att "antroprosof mannen" är helt ok och har lite roliga tips i varje program MEN jag saknar ändå Gunnel i Gröna rum .
    Memoria skrev 2009-05-16 20:54:57 följande:
    Tjockkulan och mimmi: Blev tipsad här på FL om trädgårdsmarknaden, annars hade jag nog missat den. Var riktigt roligt att gå runt om botanisera bland växterna. Är medlem inne på Odla. nu och har läst tråden där de pratar kring händelsen. Riktigt roligt att se damerna i verkligheten också. På något sätt skrev jag även upp mig i vår lokala trädgårdsförening. Kan ju alltid vara roligt att byta växter med varandra.Var främst ute efter växter som tål mycket sol och torka. Blev  rosa fjädernejlikor, som jag redan har, men då vet jag att de fungerar iaf. Sedan köpte jag stora fina Akelejor för 10kr st. Blandade färger, lila, rosa, dubbelbladiga och enkla. Det var riktiga fynd.Pionstöden på plats, men blev inte alls nöjd... ja ja, de viker sig inte ner när det regnar nu iaf.Har tagit kort på mina plantor som jag inte riktigt minns. Nu  börjar snart melodifestivalen, så jag tror inte bilderna kommer in idag iaf.Ankmor: En till som röstar på handelsträdgård. Gärna en som ligger lokalt. Många av växterna och träden du köper på plantagen är uppdrivna på platser med helt andra klimatzoner. De ser ju superfina ut i butiken, men det blir ju alltid lite skillnad sedan när man har dem hemma. Hoppas du hittar det perfekta trädet för hyfsad peng.
    Vad tråkigt med pionstöden, men är det inte som du är lite väl självkritisk . Ang odla så skulle jag registrera mig där igår men det där mejlet som skulle skickas kom aldrig och jag kan iofs logga in men kan inte skriva inlägg eller svara i någon tråd . Vad kul med plantorna ibland är det bästa att satsa på säkra kort i trädgården och Aklejor är ju så underbara, mina som jag fick av en väninna står i knopp nu och jag längtar till de slår ut. Vad kul med trädgårdsförening, vi har ingen i min lilla by vilket jag tycker är extremt tråkigt. Blev det några loppisfynd igår?
  • 13 år emellan

Tjockkulan:
    Tack!!! Den är inte så trollsk som jag vill ha den ännu, men vi jobbar på det . Vår trädgård är 3700kvm med en del naturtomt och en del villaträdgård, så vi har mycket yta att leka med .
    Nu ska jag ut och jobba!

• mammaninna

ankmor: jag har nog missat att du bor i "mina" trakter..

memoria: hur ser dina pionstöd ut? har du gjort dom själv??
    någon som har förslag annars på fina, enkla pionstöd att tex. snickra ihop??
    annars hittade jag fina på en trädgårdshandel här i närheten som jag får åka å köpa för 75:- st, annars kommer jag inom en snar framtid ha en liggande pionbuske som förra året..

Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom