Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
memoria: jag tycker att stöden är fina men kanske att de "tar över" en aning..? var det elakt? jag tycker iaf du är jätteduktig!
mammaninna: Inte alls elakt! Jag tål kommentarer. Är som sagt va inte helt nöjd själv. Dels att toppen inte går ihop, men också att de känns lite tajta. Vi kör på dem nu, för jag vill inte att D skall tycka jag är otacksam. Han vet att jag inte är helt nöjd, men jag ville ju främst ha dem för att de skulle vara praktiska och inte göra så att alla fina pionbollar släpar i marken så fort det har regnat.
Tror däremot att jag nästa år hellre fortsätter använda de gröna metalstöden och kompletterar med snöre eller liknande. Då ser man mer pionen och plantan blir vackrare som en buske.
Memoria:
På A säger jag prästkrage, på B säger jag toppenfina, på C säger jag kanske riddarsporre och på C vet jag inte.
Den första blomman är vanlig prästkrage som är ett enormt ogräs. På en vildäng så gör den sig bra, men i en rabatt så är den en skräck. Jag har varit slarvig med rensning i två år i en av mina rabatter och dessa prästkragar har tagit över totalt. I år skall hela den rabatten grävas upp och planteras om.
Pionstöden tycker jag var fina och jag tror att när växtligheten kommit igång ännu mer och med härligt fina pioner så kommer det bli toppen.
Jag tyckr faktiskt att det ser ut som riddarsporre, men om dessa blommor finns det ju delade meningar om i denna tråd
Höstanemon är det nog inta i vart fall.
Den sista växten har jag ingen aning om.
mammaninna: Vad är de gjorda av? Pil? Är det koner, cirklar eller hur är själva funktionen? 75kr var ju nästan gratis!
Mimmi: Har rabattprästkragar som är jättehöga(med annorluna blad) så jag hade inte tanke på att jag skulle kunna ha en vanlig i rabatten. Kanske bäst att flytta på den så att den inte sprider sig för mycket hos oss. Har inte minne av att jag köpt riddarsporrar, men det skulle ju vara fint om det visar sig vara det
Skall se om någon på odla.nu vet vad det är. Nu blir jag ju jättenyfiken ju.
Hej hej
Tjock kulan skrev 2009-05-19 16:16:00 följande:
memoria: "stålpinnar" 3 st en mindre ring nere runt stjälkarna och en större ring uppe runt blommorna.. fattar du hur jag menar..
min E har vart jättegullig hela dagen, ända tills han tog en av de stora stenarna som jag lagt som kant vid rabatten och kastade sönder en av de nya löjtnantshjärtanen
jag har bölat ska jag erkänna -det är den veckan nu då det händer rätt så lätt och jag fattar inte varför han ska förstöra sånt som han vet att jag är glad över?? han har fått uppmärksamhet hela dagen, vi har pusslat och myst..
nån som vet om jag kan få rötter på den stjälken som gick av långt ner där den är så grov..??