Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Mimmi 71 skrev 2009-05-19 18:58:42 följande:
jaja, nu har jag två lika stora och en lite mindre löjtnantshjärta istället..
är lite trött på att inte kunna ha nåt fint nånstans innan barnen blir vuxna, vi får helt enkelt hoppas att lill-killen blir lite mer rädd om saker å ting och att E börjar bli för stor för att ha sönder snart.
jag fick iaf gått ut å bundit upp min pion igår kväll för den började redan söka sig neråt men det blev inte lika tjusigt som memorias, jag tryckte ner tre teakpinnar i jorden och band runt jutesnöre uppe å nere.. alltså 75:- för pionstöd kanske är en liten peng men med shoppingförbud är det ändå svårt att motivera då man kan göra själv..
får se hur jag tycker detta funkar iår annars vet jag ju vart de finns att köpa..
är det nån här som vet om man kan kapa av sitt olivträd nere på stammen och på så sätt få en ny krona?? jag menar alltså att helt brutalt kapa av de få gröna blad som finns..
mammaninna: Åh va tråkigt med löjtnantshjärtat. Tur att den inte är förstör helt.
Det där shoppingförbjudet känner jag till, men det är ju såå svårt att hålla när det gäller praktiska saker. "jag MÅSTE ha ett pionstöd... det är inte för att det är vackert eller att jag vill ha något fint. Har jag inte ett sådant kommer de bli jättefula" Låter som något jag skulle sagt här hemma.
Kapa av olivträdet, tycker jag låter som en väldigt drastisk lösning. Kan du inte försöka beskära trädet istället?
Tjockkulan: Jag funderade på om man kunde sätta en platta med en rund boll på, men tänkte sedan att då kommer de sticka ut ännu mer. Hoppas på att de försvinner lite sedan när blommorna kommer.
Tjock kulan skrev 2009-05-22 13:11:37 följande:
Godkväll!
Tror jag skriver samma här som i vita hem tråden
Idag fick jag nöjet att åka alldeles själv till en handelsträdgård
Gick i två timmar och bara tittade på perenner och buskar. Var snål på två sätt. Dels snål genom att vilja ha typ allt och dels snål ekonomiskt
Med med mig hem kom ett gäng perenner och tre schersminbuskar. Nu har jag planterat perennerna men ska plantera buskarna efter att jag fått hem lite kalk. Trodde vi hade men icke. Det ska tydligen blandas kalk i jorden då man planterar de.
Perennrabatten blir en salig blandning nu i år iom att jag inte riktigt vet när allt blommar och exakt höjd osv. Ditåt ser man ju på lapparna men det bästa är ju nog att pröva sig fram. Men jag försökte nu plantera dem så bra som det bar gick med tanke på färgsättning, blomning, höjd osv.
Imorgon blir det plantloppis
Har ni förresten bra förslag på buskar som dels är fina på sommaren, alltså gärna blommar, och dels får en fin höstfärg. Gärna ca 1.5 m höga. Björkspirea fanns i både rosa och vitt men blir inte så höga om jag minns rätt. Sedan finns det ju en lila taggig buske som jag inte minns namnet på och så finns det ju dvärgsyren som iofs är fin då den blommar men den blommar ju så himla kort och får ju ingen vacker höstfärg. Aronia har jag tänkt ha på andra ställen, men det kan eventuellt vara ett alternativ. Hur höga blir de? De skulle ju vara dekorativa.
Förslag?
Minns också att ni pratade om hur man kan hindra växter från att sprida sig i rabatter. Vad var det? Kan man t.ex. plantera i avsågade oljefat/plasttunnor som man gräver ner. Hur djupa behöver de isåfall vara? 50 cm? En av perennerna jag köpte idag är toppklocka men det är väl en växt som sprider sig fort.
Ha en trevlig kväll/helg! Själv borde jag läsa ikapp i den här tråden. Det är ett tag sedan jag läste ordentligt.
Fluffis