• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Daggdroppen skrev 2009-05-23 18:29:31 följande:
    Godkväll! Tror jag skriver samma här som i vita hem tråden Idag fick jag nöjet att åka alldeles själv till en handelsträdgård Gick i två timmar och bara tittade på perenner och buskar. Var snål på två sätt. Dels snål genom att vilja ha typ allt och dels snål ekonomiskt Med med mig hem kom ett gäng perenner och tre schersminbuskar. Nu har jag planterat perennerna men ska plantera buskarna efter att jag fått hem lite kalk. Trodde vi hade men icke. Det ska tydligen blandas kalk i jorden då man planterar de.Perennrabatten blir en salig blandning nu i år iom att jag inte riktigt vet när allt blommar och exakt höjd osv. Ditåt ser man ju på lapparna men det bästa är ju nog att pröva sig fram. Men jag försökte nu plantera dem så bra som det bar gick med tanke på färgsättning, blomning, höjd osv. Imorgon blir det plantloppis Har ni förresten bra förslag på buskar som dels är fina  på sommaren, alltså gärna blommar, och dels får en fin höstfärg. Gärna ca 1.5 m höga. Björkspirea fanns i både rosa och vitt men blir inte så höga om jag minns rätt. Sedan finns det ju en lila taggig buske som jag inte minns namnet på och så finns det ju dvärgsyren som iofs är fin då den blommar men den blommar ju så himla kort och får ju ingen vacker höstfärg. Aronia har jag tänkt ha på andra ställen, men det kan eventuellt vara ett alternativ. Hur höga blir de? De skulle ju vara dekorativa. Förslag?Minns också att ni pratade om hur man kan hindra växter från att sprida sig i rabatter. Vad var det? Kan man t.ex. plantera i avsågade oljefat/plasttunnor som man gräver ner. Hur djupa behöver de isåfall vara? 50 cm? En av perennerna jag köpte idag är toppklocka men det är väl en växt som sprider sig fort.  Ha en trevlig kväll/helg! Själv borde jag läsa ikapp i den här tråden. Det är ett tag sedan jag läste ordentligt. Fluffis
    Oj vilken mysig dag *är inte alls avis * vad blev det för perenner förutom toppklockan?. Spontant ang din busk/trädfråga så säger jag syren Hortensia, åh vilket vackert träd/buske. Får vita/cremevita vacra blommor som sedan askiftar i rosa och sedan sitter kvar som vackra stileben på trädet/busken under vintern. Annars är ju Katsuran ett underbart träd finns även som buske, doftar pepparkaka på hösten och får en underbar färg i rött på hösten. Benved är ju oxå fint om du bara är ute efter de vackra bladen finns ju brokbladig i dels gult/grönt men min favorit är den som är brokbladig i grönt och vitt.
  • Memoria

fluffis: Lät ju kul att få strosa runt helt själv och leta blommor. Är också nyfiken på vad det blev mer för plantor. Har inga bra buskar att ge dig tips på tyvärr.

Jag vet nu vad bild C föreställer(som jag tidigare lagt ut). Det är en vit Rosenmalva med svaga svaga lila strimmor. Den blommar lite försiktigt nu.

Så då väntar vi bara på bild D som många också tror är en Malva. Det återstår att se.

• Memoria

hmm tar ändå tillbaka att det skulle vara en Rosenmalva. Kom in på Nävorna och då kände jag igen bladens form och har ett svagt minne om att det var så de hette. Så då kanske det är en Malva på sista bilden trots allt. Så spännande det är!

• JohPet

Skulle behöva lite tips om hur man bekämpar skadeinsekter på rosor. Svarta larver! Bladlössen har också kommit, men de sprutar jag med såpvatten.

• Daggdroppen

Igår var jag på plantloppis. Med mig hem kom flera sorter som jag inte hört om förut, t.e.x Stjärnflocka, sködpaddsört, strävklint, groblad (inte det som finns i gräsmattan o grus), anagrambräcka, prickklocka och vioklungsljus.

Förutom det har jag nu köpt bellis, lila höstflox, blåsippor, rosenplister,  praktlysing, vit förgätmigej, fagertrav, solhatt, gulltörel, aster och kattmynta, toppklocka och några till som jag inte minns namnen på. Kan kolla de senare.

Någon som har kommentarer eller råd och tips. Toppklockan vet jag ju att sprider sig, men hur är det med andra? Vad bör jag tänka på?

Är speceillt intresserad att höra om de som jag inte hört om samt fagertrav.

Nu hamnar allt i samma runda rabatt men senare då jag gjort fler rabatter och då jag vet lite mer om hur de blommar och hur de ser ut så får jag flytta om. De brukar ju också blir stora rätt fort så det kommer ju att rätt så fort bli trångt också kanske...

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Mimmi 71
    Daggdroppen skrev 2009-05-25 17:34:37 följande:
    Igår var jag på plantloppis. Med mig hem kom flera sorter som jag inte hört om förut, t.e.x Stjärnflocka, sködpaddsört, strävklint, groblad (inte det som finns i gräsmattan o grus), anagrambräcka, prickklocka och vioklungsljus. Förutom det har jag nu köpt bellis, lila höstflox, blåsippor, rosenplister,  praktlysing, vit förgätmigej, fagertrav, solhatt, gulltörel, aster och kattmynta, toppklocka och några till som jag inte minns namnen på. Kan kolla de senare.Någon som har kommentarer eller råd och tips. Toppklockan vet jag ju att sprider sig, men hur är det med andra? Vad bör jag tänka på?Är speceillt intresserad att höra om de som jag inte hört om samt fagertrav.Nu hamnar allt i samma runda rabatt men senare då jag gjort fler rabatter och då jag vet lite mer om hur de blommar och hur de ser ut så får jag flytta om. De brukar ju också blir stora rätt fort så det kommer ju att rätt så fort bli trångt också kanske...
    Härliga och gammaldags blommor du fått tag på! Stjärnflocka och sköldpaddört har jag själv i rabatten. Underbara och fantastiska snittblommor som hänger med in i buketter. Violkungsljus är underbar - inte riktigt lika robust i sitt växtsätt som vanligt kungsljus och har oftast rosa nyanser. Prickklocka är ju underbart fin när man tittar in i den och grobladet är jag lite avundsjuk på Riktiga guldkorn du har fått tag på Orkar faktiskt inte slå upp mer om växterna men jag tror inte någon av de första du nämnde är särskilt svåra och kräver så mycket av sin växtplats - god jord och sol är nog toppen. En bok som jag kan rekomendera är Karin Berglunds "Vår Trädgård" i den finns både fantastisk inspiration, råd om olika växtzoner såsom "lundväxter", stenparti, surjord osv men även information om de flesta växter.

Tror att det är ett bra sätt som du gör - gräv ned växterna för perenner är ju lätta att flytta om de inte verkar trivas eller om man tycker de är felplacerade pga utseende eller höjd tex.
  • Daggdroppen

Härligt Mimmi! Precis vad jag ville höra och ha

Jag vill gärna att min trädgård ska ha gammaldagsväxter och vara lite av en mormorsträdgård

Älskar gamla saker, både inne och ute

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Tjock kulan

Oj oj oj vad du shoppat godsaker för ögat , stjärnflocka har jag i trädgården och den är så vacker och tålig. Precis som Mimmi så rekomenderar jag Berglunds bok, vet inte hur många gånger som jag läst den boken från pärm till pärm och fortfarande lär jag mig något nytt. Annars är jag väldigt förtjust i Christel Kvants böcker bla de här två tycker jag är riktigt bra böcker att satsa på om man ska bygga upp en trädgård och behöver tips på tänk och vackra blommor http://cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/v%c3%a5r_tr%c3%a4dg%c3%a5rdsbok-4055913
    http://cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/nya_tr%c3%a4dg%c3%a5rdens_rum-805198.

Här hemma är pionerna redo att sprängas och mina lila iris ligger också redo i sprickstadiet. Åh denna underbara väntan på dessa vackra blommor, varje morgon och kväll tar jag en runda och kikar efter vad som hänt under dagen och passar samtidit på att varva ner efter allt stimm på jobb eller med Alice

JohPet skrev 2009-05-24 11:57:27 följande:
    Skulle behöva lite tips om hur man bekämpar skadeinsekter på rosor. Svarta larver! Bladlössen har också kommit, men de sprutar jag med såpvatten.
    Ledsen kan inte hjälpa mer än att säga att är de tillräckligt stora så försök att plocka bort dem för hand.
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-05-25 20:25:57 följande:

Oj oj oj vad du shoppat godsaker för ögat , stjärnflocka har jag i trädgården och den är så vacker och tålig. Precis som Mimmi så rekomenderar jag Berglunds bok, vet inte hur många gånger som jag läst den boken från pärm till pärm och fortfarande lär jag mig något nytt. Annars är jag väldigt förtjust i Christel Kvants böcker bla de här två tycker jag är riktigt bra böcker att satsa på om man ska bygga upp en trädgård och behöver tips på tänk och vackra blommor cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/v%c3%a5...cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/nya_tr%....Här hemma är pionerna redo att sprängas och mina lila iris ligger också redo i sprickstadiet. Åh denna underbara väntan på dessa vackra blommor, varje morgon och kväll tar jag en runda och kikar efter vad som hänt under dagen och passar samtidit på att varva ner efter allt stimm på jobb eller med Alice

Ledsen kan inte hjälpa mer än att säga att är de tillräckligt stora så försök att plocka bort dem för hand.
    Vi verkar ha rätt lik smak vad det gäller trädgårdsböcker Trädgårdens rum (den gamla utgåvan) har även jag i bokhyllan och den är bläddrad i hur många gånger som helst. Den andra boken "Vår trädgårdsbok" har den liknande upplägg som Berglunds bok? Har spanat in den boken länge, men inte slagit till (den fanns med på rean men då blev jag snål ).

Jag skall ge mig ut och fota min röda rodde i kväll och lägga ut bild - den blommar något fantastiskt, på gränsen till att bli vulgär Nu är det nog som allra bäst i trädgården, maj/juni är fantastiskt för det "växer så det knakar". Min vanliga pioner har en tid kvar innan de slår ut, men dillpionen är på gång. Har ni några buskpioner, ni andra? Dessa är helt fantastiska och jag kan verkligen rekomendera dem. Kanske inte så härdiga så har man hög växtzon så kanske de inte fungerar. Jag har en gul (dubbel) och en rosa (enkel) som är hur vackra som helst. I höst skall jag nog plantera om dem för att de skall få en mer framträdande placering.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom