Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
fluffis: Lät ju kul att få strosa runt helt själv och leta blommor. Är också nyfiken på vad det blev mer för plantor. Har inga bra buskar att ge dig tips på tyvärr.
Jag vet nu vad bild C föreställer(som jag tidigare lagt ut). Det är en vit Rosenmalva med svaga svaga lila strimmor. Den blommar lite försiktigt nu.
Så då väntar vi bara på bild D som många också tror är en Malva. Det återstår att se.
hmm tar ändå tillbaka att det skulle vara en Rosenmalva. Kom in på Nävorna och då kände jag igen bladens form och har ett svagt minne om att det var så de hette. Så då kanske det är en Malva på sista bilden trots allt. Så spännande det är!
Skulle behöva lite tips om hur man bekämpar skadeinsekter på rosor. Svarta larver! Bladlössen har också kommit, men de sprutar jag med såpvatten.
Igår var jag på plantloppis. Med mig hem kom flera sorter som jag inte hört om förut, t.e.x Stjärnflocka, sködpaddsört, strävklint, groblad (inte det som finns i gräsmattan o grus), anagrambräcka, prickklocka och vioklungsljus.
Förutom det har jag nu köpt bellis, lila höstflox, blåsippor, rosenplister, praktlysing, vit förgätmigej, fagertrav, solhatt, gulltörel, aster och kattmynta, toppklocka och några till som jag inte minns namnen på. Kan kolla de senare.
Någon som har kommentarer eller råd och tips. Toppklockan vet jag ju att sprider sig, men hur är det med andra? Vad bör jag tänka på?
Är speceillt intresserad att höra om de som jag inte hört om samt fagertrav.
Nu hamnar allt i samma runda rabatt men senare då jag gjort fler rabatter och då jag vet lite mer om hur de blommar och hur de ser ut så får jag flytta om. De brukar ju också blir stora rätt fort så det kommer ju att rätt så fort bli trångt också kanske...
Härligt Mimmi! Precis vad jag ville höra och ha
Jag vill gärna att min trädgård ska ha gammaldagsväxter och vara lite av en mormorsträdgård
Älskar gamla saker, både inne och ute ![]()
Oj oj oj vad du shoppat godsaker för ögat
, stjärnflocka har jag i trädgården och den är så vacker och tålig. Precis som Mimmi så rekomenderar jag Berglunds bok, vet inte hur många gånger som jag läst den boken från pärm till pärm och fortfarande lär jag mig något nytt. Annars är jag väldigt förtjust i Christel Kvants böcker bla de här två tycker jag är riktigt bra böcker att satsa på om man ska bygga upp en trädgård och behöver tips på tänk och vackra blommor http://cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/v%c3%a5r_tr%c3%a4dg%c3%a5rdsbok-4055913
http://cdon.se/b%c3%b6cker/kvant%2c_christel/nya_tr%c3%a4dg%c3%a5rdens_rum-805198.
Här hemma är pionerna redo att sprängas och mina lila iris ligger också redo i sprickstadiet. Åh denna underbara väntan på dessa vackra blommor, varje morgon och kväll tar jag en runda och kikar efter vad som hänt under dagen och passar samtidit på att varva ner efter allt stimm på jobb eller med Alice ![]()
Mitt pionstöd bl a...
...mest blommor
livetrunt35.blogspot.com/
Tjock kulan skrev 2009-05-25 20:25:57 följande: