Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
tjock kulan - dina med !! Min pion som jag planterade förra året har myror klättrandes på sig. Jag duschade dock av mina sist jag vattnade och det tog nog upp till en vecka innan dom var tillbaka igen. Idag ska jag däremot försöka gå ut och spruta dom med grönsåpa så dom flyttar
Vill ju inte att det ska hända samma med pionen som med min stockros som jag sörjt här i tråden
Den käkade ju myrorna upp.
Som Memoria citerade så gör inte myrorna någon skada om inte det är tjockt och heltäckt med myror på knoppen. Men lite skakande innan man tar in dem och sätter i vas är ju att rekomendera
Under dagen lägger jag bl a in en bild på min "vulgära" rodedendron samt på min underbara dillpion i bloggen för er som är intressade .
hallå!
undrar över min stockros som jag planterade i kruka för ett par veckor sedan.. den har inte vuxit ett skvatt!
vad göra??
i övrigt börjar min perennrabatt fyllas mer å mer!
har lite dåligt självförtroende med rabatter dock..
Jag behöver också lite stockrosråd. Min lilla planta är så... liten.
Hur trivs de bäst?
Kanske kan ni hitta råd och tips om stockrosor här?
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=808870&forum_id=13
ankmor: tack för tipset! dock diskutterar dom mest "stockrosrost" men nu vet jag ju en del om det iaf..
Jag har letat runt och det enda jag kan hitta är;
Kräver ingen speciell skötsel, klarar torka bra, behöver vattnas varje kväll, blir inte särskilt höga om de får för mycket vatten, vill ha näring...
Alltså, om ni tycker att stockrosorna inte beter sig som "de ska" kanske ni skall sköta om dem lite mindre/mer - ändra sättet alltså - testa er fram...
Håller med Tjocka Kulan om att man inte behöver vara rädd för att göra fel. Det är bättre att flytta på växter som inte verkar trivas eller helt enkelt har blivit felplacerad och man går och stör sig på dess placering. De flesta växter tål rätt så hård hantering.
Att stockrosor inte växer så bra kanske beror på att de faktiskt är bienner (tvååriga) och att de första året efter sådd bara växer till sig för att år två blomma. Jag är dock ingen stockrosexpert för jag misslyckas ofta med dessa
Tjocka kulan: Min vulgära "rodde" och lite annat smått och gott finns i bloggen.
Mimmi 71 skrev 2009-06-01 10:38:29 följande: