• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan
    Mimmi 71 skrev 2009-05-26 06:53:51 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-05-25 20:25:57 följande: Vi verkar ha rätt lik smak vad det gäller trädgårdsböcker Trädgårdens rum (den gamla utgåvan) har även jag i bokhyllan och den är bläddrad i hur många gånger som helst. Den andra boken "Vår trädgårdsbok" har den liknande upplägg som Berglunds bok? Har spanat in den boken länge, men inte slagit till (den fanns med på rean men då blev jag snål ).Jag skall ge mig ut och fota min röda rodde i kväll och lägga ut bild - den blommar något fantastiskt, på gränsen till att bli vulgär Nu är det nog som allra bäst i trädgården, maj/juni är fantastiskt för det "växer så det knakar". Min vanliga pioner har en tid kvar innan de slår ut, men dillpionen är på gång. Har ni några buskpioner, ni andra? Dessa är helt fantastiska och jag kan verkligen rekomendera dem. Kanske inte så härdiga så har man hög växtzon så kanske de inte fungerar. Jag har en gul (dubbel) och en rosa (enkel) som är hur vackra som helst. I höst skall jag nog plantera om dem för att de skall få en mer framträdande placering.
    Ja Kvant är en stor favorit tycker hon skriver på ett sätt som fångar en som läsare samtidigt som hon ger handfasta råd och inspirerar. Har även blivit nyfiken på Heidi Palmgren som samskrivit med Kvant, så nu ska jag uppsöka Löddeköpingeplantskola som hon startade upp en gång i tiden och som nu hennes söner driver. Bilderna från hemsidan bådar gott, buxbom och rost .
    Ja "vår trädgårdsbok" har ett liknande uppläg som Berglundsbok om inte strået vassare, då hon skriver om stilen, planen, stenläggning,sittplatser, växthus osv utöver alla kapitel om växter, den har allt mao *låter som värsta försäljaren *
    Ja pioner är fantastiska jag har två stycken en som stod i trädgården när vi flyttade hit och är ljust puderrosa/cremevit och ett litet skott från pionen från gamla stugan som blommar vackert i rosa. Men nu e den mest sur för den har blivit flyttad och har bara stuckit upp två blad . Annars gillar jag pioner som grund i en rabatt då bladverket står frodigt och grönt även efter blommning.
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-25 22:46:55 följande:
    Mitt pionstöd bl a......mest blommor livetrunt35.blogspot.com/
    Höll på att glömma, vackra bilder du visar och pionstödet verkar ju himla smart.
  • 13 år emellan

Åh, vad synd att bokdiskussionen kom igång först nu. Jag köpte "Stora trädgårdsboken" på rean för några år sedan och jag är sjukt besviken! För att söka efter en sak får man 5-6 sidförslag. Ett hel***tes bläddrande! Dessutom är det otroligt lite information på varje uppslag. Jag blir tokig på den boken! Urdålig! (Åh nej, inte ett dugg frustrerad !)
    På bokrean, som var så mycket sämre i år, hittade jag inte särskilt många trädgårdsböcker. Jag köpte loss mig på lite kokböcker istället

• Mimmi 71

13 år emellan skrev 2009-05-26 07:23:00 följande:

Åh, vad synd att bokdiskussionen kom igång först nu. Jag köpte "Stora trädgårdsboken" på rean för några år sedan och jag är sjukt besviken! För att söka efter en sak får man 5-6 sidförslag. Ett hel***tes bläddrande! Dessutom är det otroligt lite information på varje uppslag. Jag blir tokig på den boken! Urdålig! (Åh nej, inte ett dugg frustrerad !)På bokrean, som var så mycket sämre i år, hittade jag inte särskilt många trädgårdsböcker. Jag köpte loss mig på lite kokböcker istället
    Det kommer en bokrea nästa år också
  • 13 år emellan

Mimmi 71 skrev 2009-05-26 08:38:33 följande:

13 år emellan skrev 2009-05-26 07:23:00 följande: Det kommer en bokrea nästa år också
    I´ll be there
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-05-27 00:11:50 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-05-26 08:38:33 följande: I´ll be there

Hejsan
    Min mystiska växt som jag fortfarande inte vet namnet på verkar ha fått lite knoppar, ser med spänning fram emot blomningen. Kanske de kan avslöja växtens identitet, återkommer med bilder så fort blommorna slagit ut .
    Har även en fråga till er pionägare, kollade på pionknopparna igår och på alla knoppar klättrade ett helt gäng med myror. Har hört att myror är glada för just pioner, så jag gjorde inget åt dem, skulle jag det? de förstör väl inte mina vackra pionknoppar {#lang_emotions_surprised}.
  • mammaninna

tjockkulan: jag har oxå haft fullt med myror tidigare år men det har inte skadat blommorna, dock är det lite äckligt om man plockar in buketter..

• Tjock kulan
    mammaninna skrev 2009-05-28 22:04:44 följande:
    tjockkulan: jag har oxå haft fullt med myror tidigare år men det har inte skadat blommorna, dock är det lite äckligt om man plockar in buketter..
    Tack för svaret, då blir det mao till att skaka av de vackra blommorna rejält innan de plockas in i huset .
  • Memoria

tjock kulan: Hittade det här inlägget på ett växtforum.

"I vissa fall kan myrorna skada pionknopparna och det är vanligast på luktpion. Det är i första hand svartmyror som slickar knopparna från sötsaker. Vid stora mängder myror kan vissa knoppar låta bli att utvecklas färdigt. Man kan visserligen diskutera vad som är orsak och verkan. Knoppar som utvecklas dålig producerar troligen mera sötsaker och det innebär flera myror som slickar dem. Späda nyplanterade pioner kan också skadas genom att myror bygger bo i pionplantan och dränerar jorden så pass att den torkar bort. Det har jag drabbats av då ovanliga sorter dog av torka och det gick snabbt så jag hann inte observera skadan förrän det var för sent. "

Så jag tror inte att du behöver oroa dig om det bara är några myror per knopp. Jag har det likadant på mina pioner.

• Tjock kulan
    Memoria skrev 2009-05-28 22:20:32 följande:
    tjock kulan: Hittade det här inlägget på ett växtforum. "I vissa fall kan myrorna skada pionknopparna och det är vanligast på luktpion. Det är i första hand svartmyror som slickar knopparna från sötsaker. Vid stora mängder myror kan vissa knoppar låta bli att utvecklas färdigt. Man kan visserligen diskutera vad som är orsak och verkan. Knoppar som utvecklas dålig producerar troligen mera sötsaker och det innebär flera myror som slickar dem. Späda nyplanterade pioner kan också skadas genom att myror bygger bo i pionplantan och dränerar jorden så pass att den torkar bort. Det har jag drabbats av då ovanliga sorter dog av torka och det gick snabbt så jag hann inte observera skadan förrän det var för sent. "Så jag tror inte att du behöver oroa dig om det bara är några myror per knopp. Jag har det likadant på mina pioner.
    Det här tål att undersökas , får kolla knopparna på min dagliga runda i trädgården hädanefter, vill ju inte att de käkar upp mina vackra knoppar ju .
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom