Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Åh, vad synd att bokdiskussionen kom igång först nu. Jag köpte "Stora trädgårdsboken" på rean för några år sedan och jag är sjukt besviken! För att söka efter en sak får man 5-6 sidförslag. Ett hel***tes bläddrande! Dessutom är det otroligt lite information på varje uppslag. Jag blir tokig på den boken! Urdålig! (Åh nej, inte ett dugg frustrerad
!)
På bokrean, som var så mycket sämre i år, hittade jag inte särskilt många trädgårdsböcker. Jag köpte loss mig på lite kokböcker istället
13 år emellan skrev 2009-05-26 07:23:00 följande:
Mimmi 71 skrev 2009-05-26 08:38:33 följande:
.
tjockkulan: jag har oxå haft fullt med myror tidigare år men det har inte skadat blommorna, dock är det lite äckligt om man plockar in buketter..
tjock kulan: Hittade det här inlägget på ett växtforum.
"I vissa fall kan myrorna skada pionknopparna och det är vanligast på luktpion. Det är i första hand svartmyror som slickar knopparna från sötsaker. Vid stora mängder myror kan vissa knoppar låta bli att utvecklas färdigt. Man kan visserligen diskutera vad som är orsak och verkan. Knoppar som utvecklas dålig producerar troligen mera sötsaker och det innebär flera myror som slickar dem. Späda nyplanterade pioner kan också skadas genom att myror bygger bo i pionplantan och dränerar jorden så pass att den torkar bort. Det har jag drabbats av då ovanliga sorter dog av torka och det gick snabbt så jag hann inte observera skadan förrän det var för sent. "
Så jag tror inte att du behöver oroa dig om det bara är några myror per knopp. Jag har det likadant på mina pioner.