• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • mammaninna

Mimmi 71 skrev 2009-06-01 10:38:29 följande:

Håller med Tjocka Kulan om att man inte behöver vara rädd för att göra fel. Det är bättre att flytta på växter som inte verkar trivas eller helt enkelt har blivit felplacerad och man går och stör sig på dess placering. De flesta växter tål rätt så hård hantering. Att stockrosor inte växer så bra kanske beror på att de faktiskt är bienner (tvååriga) och att de första året efter sådd bara växer till sig för att år två blomma. Jag är dock ingen stockrosexpert för jag misslyckas ofta med dessa Tjocka kulan: Min vulgära "rodde" och lite annat smått och gott finns i bloggen.
    ja, så är det förmodligen!!!
    jag ska faktiskt se om jag får tag i fler som jag vill sätta mot garaget. vi håller på att måla det vitt (huset är vitt men garaget har varit rött tills nu) och det blir VÄLDIGT vitt i solen. jag kanske inta har vant mig än för huset upplevs inte så bländande.. men det värsta är att plankorna (som förre ägaren satte upp) är tillräckligt friska för att behållas men de är helt galet fult hyvlade!! de är vågiga. så mycket att färgen liksom lägger sig på "hyllorna". vi hade bytt dom av estetiska skäl om vi hade haft pengarna.
    nu iaf kom jag på den brilianta idén att täcka hela den sidan med klätterrosor, murgröna och stockrosor..
  • 13 år emellan
    mammaninna skrev 2009-06-02 10:23:15 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-06-01 10:38:29 följande: ja, så är det förmodligen!!! jag ska faktiskt se om jag får tag i fler som jag vill sätta mot garaget. vi håller på att måla det vitt (huset är vitt men garaget har varit rött tills nu) och det blir VÄLDIGT vitt i solen. jag kanske inta har vant mig än för huset upplevs inte så bländande.. men det värsta är att plankorna (som förre ägaren satte upp) är tillräckligt friska för att behållas men de är helt galet fult hyvlade!! de är vågiga. så mycket att färgen liksom lägger sig på "hyllorna". vi hade bytt dom av estetiska skäl om vi hade haft pengarna. nu iaf kom jag på den brilianta idén att täcka hela den sidan med klätterrosor, murgröna och stockrosor..
    Genialiskt !
  • Mimmi 71
    mammaninna skrev 2009-06-02 10:23:15 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-06-01 10:38:29 följande:
    ja, så är det förmodligen!!!jag ska faktiskt se om jag får tag i fler som jag vill sätta mot garaget. vi håller på att måla det vitt (huset är vitt men garaget har varit rött tills nu) och det blir VÄLDIGT vitt i solen. jag kanske inta har vant mig än för huset upplevs inte så bländande.. men det värsta är att plankorna (som förre ägaren satte upp) är tillräckligt friska för att behållas men de är helt galet fult hyvlade!! de är vågiga. så mycket att färgen liksom lägger sig på "hyllorna". vi hade bytt dom av estetiska skäl om vi hade haft pengarna.nu iaf kom jag på den brilianta idén att täcka hela den sidan med klätterrosor, murgröna och stockrosor..
    Murgröna skulle jag inte sätta mot fasad. Just växter som "suger sig fast" avråder jag ifrån mot fasad då det inte är bra. Klätterros mm behöver ju ha en spalje och då ger det bättre luft för fasaden. Du kan säkert hitta något alternativ till murgrönan. Det blir nog toppenfint med stckrosor intill också. Blir själv sugen på att plantera några igen, skall se vad jag hittar nästa gång på plantskolan. Har ni sett den mörkt, mörkt röda stockrosen som nästan ser svart ut? Helt underbar enligt min mening. Jag hade en sådan en sommar men tyvärr fröade den inte av sig, så den blev ju inte så långlivad
  • Daggdroppen

Hej!

Nu börjar min ena tulpanbänk vara utblommad och de står bara och ser fula ut. Vill desssutom ha något annat där jag i år hade just de tulpanerna. Borde man vänta att ta ner dem tills de vissnat ner själv eller kan man klippa av och flytta dem?

Vad tycker ni passar framför dalliljor? Har en lång bänk med dagliljor i längst bak i tuvor. Något ska komma emellan och något framför, men vad? Vad finns det för kantväxter som skulle passa att hänga ner över en mur? Jag har mossflox och silverarv på en annan mur. Gillar ju det, men skulle tycka det vore kul med något annat... Det är alltså i samma bänk som dagliljorna.

Funderar på att göra den här bänken mer mot gul. Tycker annars inte om att blanda in gul i rosa-vita rabatter...

Förslag?

Att få tag i bark verkat hopplöst om jag nu inte vill köpa från en handelsträdgård. Men då vi ska ha rätt stort och alltså mycket så är det nog uteslutet. Nu började vi fundera på att så gräs kring odlingslådorna. Vad tror ni om det? Man kan ju trimma...

Börjar känna mig smått stressad då vi inte ens har lådorna än. Maken har så mycket jobb så han hinner inte spika än. Och jag vet ju att det blir bättre om han gör det. Och så går det fortare Kommer väl att få ha på duk hela sommaren så att jag alls får någon skörd, om jag nu ens får några lådor... {#lang_emotions_undecided}

♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • mammaninna

mimmi: det hjälper alltså inte om murgrönan får klättra på spalje? den kommer väl iofs inte hålla sig till den.. ska jag köpa fler rosbuskar eller nåt annat? garaget är nästan 12 meter långt.. vi ska ha en bänk mot väggen oxå, den här som ska bli grå med tiden.. www.guteform.se/guteform_ab_content.html
    viklau 3-sits..
    förresten apråpå det att måla trädgårdsmöbler.. har du pratat med din vän? jag kom på annars att om det funkar så har vi ju litervis med fasadfärg, går inte det att använda? borde bli hållbart å bra..?

• Memoria

fluffis: Va skönt att hör att jag inte är den enda som inte fått ordning på odlingslådorna. Jag har insett att när de väl är färdiga(läs: när maken fått tid att göra dem)kommer det vara försent att så fröer själv. Får köpa uppdriven sallad mm och stoppa i. Har tagit 4 st vindruveplastförpackningar och sänkt ner i landet provisoriskt nu och sått lite sallad, bönor mm i så att jag bara kan flytta dem till den riktiga odlingslådan sedan. Plantagen har uppdriven färskpotatis för 79kr (6 plantor) som jag antagligen får köpa sedan också. Morötterna gör ju inget om man skördar lite sent.

mammaninna: Klätterrosor och stockrosor mot den väggen låter jättevackert.

Jag har föresten för första gången i mitt liv testat att gjuta den klassiska rabarberbladsskålen. Blev jättenöjd!

• mammaninna

memoria: ja, det kanske räcker.. men den är vansinnigt ful..

• Mimmi 71
    mammaninna skrev 2009-06-02 17:14:57 följande:
    mimmi: det hjälper alltså inte om murgrönan får klättra på spalje? den kommer väl iofs inte hålla sig till den.. ska jag köpa fler rosbuskar eller nåt annat? garaget är nästan 12 meter långt.. vi ska ha en bänk mot väggen oxå, den här som ska bli grå med tiden.. www.guteform.se/guteform_ab_content.htmlviklau 3-sits..förresten apråpå det att måla trädgårdsmöbler.. har du pratat med din vän? jag kom på annars att om det funkar så har vi ju litervis med fasadfärg, går inte det att använda? borde bli hållbart å bra..?
    Nej, jag tror inte murgrönan håller sig till spaljén. Linoljefärgen och vaxet har jag glömt att fråga om - skickar iväg ett mail nu direkt och hoppas på snabbts svar. Men visst går det bra att måla med fasadfärg - har du det hemma så är det ju smidigt. Återkommer iallafall med vilket fabrikat på linoljan hon använder sig av.
  • Mimmi 71
    Memoria skrev 2009-06-02 17:23:08 följande:
    fluffis: Va skönt att hör att jag inte är den enda som inte fått ordning på odlingslådorna. Jag har insett att när de väl är färdiga(läs: när maken fått tid att göra dem)kommer det vara försent att så fröer själv. Får köpa uppdriven sallad mm och stoppa i. Har tagit 4 st vindruveplastförpackningar och sänkt ner i landet provisoriskt nu och sått lite sallad, bönor mm i så att jag bara kan flytta dem till den riktiga odlingslådan sedan. Plantagen har uppdriven färskpotatis för 79kr (6 plantor) som jag antagligen får köpa sedan också. Morötterna gör ju inget om man skördar lite sent.mammaninna: Klätterrosor och stockrosor mot den väggen låter jättevackert. Jag har föresten för första gången i mitt liv testat att gjuta den klassiska rabarberbladsskålen. Blev jättenöjd!
    jag har heller inte fått ned mina fröodlingar ännu - men jag fick faktiskt mina två pallkragar på plats i helgen. Nu återstår att fylla på med lite härlig kogödsel och sedan hade jag faktiskt också tänkt at använda mig av genvägen med redan förodlade grönsaksplantor. Har aldrig köpt det tidigare, men i år får det fungera på en del sorter pga att jag är sen. Sallad sår jag som vanligt, för det tar ju inte många veckor innan den kommer upp och går att börja äta av, men rödbetor( om det nu finns) får bli förodlat.
  • Tjock kulan

Hejsan

Mimmi 71 skrev 2009-06-02 15:21:38 följande:
    Murgröna skulle jag inte sätta mot fasad. Just växter som "suger sig fast" avråder jag ifrån mot fasad då det inte är bra. Klätterros mm behöver ju ha en spalje och då ger det bättre luft för fasaden. Du kan säkert hitta något alternativ till murgrönan. Det blir nog toppenfint med stckrosor intill också. Blir själv sugen på att plantera några igen, skall se vad jag hittar nästa gång på plantskolan. Har ni sett den mörkt, mörkt röda stockrosen som nästan ser svart ut? Helt underbar enligt min mening. Jag hade en sådan en sommar men tyvärr fröade den inte av sig, så den blev ju inte så långlivad
    Det finns ju mycket annat fint som klättrar än just murgröna, det viktigaste är att du låtert det klättra i en spalje eller mot en armeringsmatta som du fäster så den inte ligger mot fasaden och förstör. Tycker du ska försöka hålla dig till ett fåtal växter mot garaget, det kan se rörigt ut när man duttar med en växt av varje bara. Det är bättre om du beslutar dig för att dra på rejält i stället av ett fåtalväxter, då blir intrycket mer imponerande och enhetligt oxå. Så om du nu har valt att plantera stockrosor och klätterrosor, så kör på det men i "massor" och håll dig till två matschande färger i stället. Tycker det låter jättefint med stockrosorna.
    Mimmi 71 skrev 2009-06-02 15:21:38 följande:
    Den är underbar *suckar* ville samplantera den med en puderrosa stockros men den "svarta" fanns inte i min plantskola . Så nu har jag stora stockrosplantor som jag fick av kvinnan från växtmarknaden och två små från plantskolan som var sådda från en mixad blandning, så jag får se vilka färger jag får när de blommar. Eller rättare sagt om de blommar . Vet du om de är som akelejor, att de kan fröa av sig i annan färg ursprungsplantan?.
    Daggdroppen skrev 2009-06-02 15:40:57 följande:
    Hej!Nu börjar min ena tulpanbänk vara utblommad och de står bara och ser fula ut. Vill desssutom ha något annat där jag i år hade just de tulpanerna. Borde man vänta att ta ner dem tills de vissnat ner själv eller kan man klippa av och flytta dem?Vad tycker ni passar framför dalliljor? Har en lång bänk med dagliljor i längst bak i tuvor. Något ska komma emellan och något framför, men vad? Vad finns det för kantväxter som skulle passa att hänga ner över en mur? Jag har mossflox och silverarv på en annan mur. Gillar ju det, men skulle tycka det vore kul med något annat... Det är alltså i samma bänk som dagliljorna.Funderar på att göra den här bänken mer mot gul. Tycker annars inte om att blanda in gul i rosa-vita rabatter... Förslag?Att få tag i bark verkat hopplöst om jag nu inte vill köpa från en handelsträdgård. Men då vi ska ha rätt stort och alltså mycket så är det nog uteslutet. Nu började vi fundera på att så gräs kring odlingslådorna. Vad tror ni om det? Man kan ju trimma... Börjar känna mig smått stressad då vi inte ens har lådorna än. Maken har så mycket jobb så han hinner inte spika än. Och jag vet ju att det blir bättre om han gör det. Och så går det fortare Kommer väl att få ha på duk hela sommaren så att jag alls får någon skörd, om jag nu ens får några lådor...
    Kan du inte ha aubretia i framkanten, den finns i bla lila och hänger fint ned samtidigt som den kryper lite som en marktäckare. Kolla mitt bildgalleri på nya planteringen. Jag har satt sådana i framkanten där.
    Ang lådorna, förstår din frustration, kan du inte så i öppet land i år och göra lådorna klara i höst i stället när du skördat klart? Ang gräs så tycker jag det har fler nackdelar än fördelar. Det ska klippas, kan  sprida sig in i lådorna och är en enkel transportsträcka för mördarsniglarna på fuktiga morgon och kvällstimmar. Jag hade avvaktat och köpt flis eller helst singel, kanske ni skulle kunna lägga plattor där i stället, det kan man ju få tag i billigt ibland i annons typ blocket.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom