Längtan efter körsbärsblom
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Hej!
Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.
Mimmi 71 skrev 2009-06-01 10:38:29 följande:
Hej!
Nu börjar min ena tulpanbänk vara utblommad och de står bara och ser fula ut. Vill desssutom ha något annat där jag i år hade just de tulpanerna. Borde man vänta att ta ner dem tills de vissnat ner själv eller kan man klippa av och flytta dem?
Vad tycker ni passar framför dalliljor? Har en lång bänk med dagliljor i längst bak i tuvor. Något ska komma emellan och något framför, men vad? Vad finns det för kantväxter som skulle passa att hänga ner över en mur? Jag har mossflox och silverarv på en annan mur. Gillar ju det, men skulle tycka det vore kul med något annat... Det är alltså i samma bänk som dagliljorna.
Funderar på att göra den här bänken mer mot gul. Tycker annars inte om att blanda in gul i rosa-vita rabatter...
Förslag?
Att få tag i bark verkat hopplöst om jag nu inte vill köpa från en handelsträdgård. Men då vi ska ha rätt stort och alltså mycket så är det nog uteslutet. Nu började vi fundera på att så gräs kring odlingslådorna. Vad tror ni om det? Man kan ju trimma...
Börjar känna mig smått stressad då vi inte ens har lådorna än. Maken har så mycket jobb så han hinner inte spika än. Och jag vet ju att det blir bättre om han gör det. Och så går det fortare
Kommer väl att få ha på duk hela sommaren så att jag alls får någon skörd, om jag nu ens får några lådor... 
mimmi: det hjälper alltså inte om murgrönan får klättra på spalje? den kommer väl iofs inte hålla sig till den.. ska jag köpa fler rosbuskar eller nåt annat? garaget är nästan 12 meter långt..
vi ska ha en bänk mot väggen oxå, den här som ska bli grå med tiden..
www.guteform.se/guteform_ab_content.html
viklau 3-sits..
förresten apråpå det att måla trädgårdsmöbler.. har du pratat med din vän? jag kom på annars att om det funkar så har vi ju litervis med fasadfärg, går inte det att använda? borde bli hållbart å bra..?
fluffis: Va skönt att hör att jag inte är den enda som inte fått ordning på odlingslådorna. Jag har insett att när de väl är färdiga(läs: när maken fått tid att göra dem)kommer det vara försent att så fröer själv. Får köpa uppdriven sallad mm och stoppa i. Har tagit 4 st vindruveplastförpackningar och sänkt ner i landet provisoriskt nu och sått lite sallad, bönor mm i så att jag bara kan flytta dem till den riktiga odlingslådan sedan. Plantagen har uppdriven färskpotatis för 79kr (6 plantor) som jag antagligen får köpa sedan också. Morötterna gör ju inget om man skördar lite sent.
mammaninna: Klätterrosor och stockrosor mot den väggen låter jättevackert.
Jag har föresten för första gången i mitt liv testat att gjuta den klassiska rabarberbladsskålen. Blev jättenöjd!
memoria: ja, det kanske räcker.. men den är vansinnigt ful..
Hejsan