• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Tjock kulan

Hej hej
    Idag har jag varit iväg med vänninorna i bla Heidi Palmgrens underbara handelsträdgård i Löddeköpinge. Vackrare och mer inspirerande plantskola får man nog leta efter, då den innehöll inspirationsträdgårdar, pynt i form av keramik, rostiga möbler och urnor samtidigt som den hade ett brett sortiment av lite ovanligare blommor. Gick bara och insöp atmosfären och inspirerades. Det roliga var att väl där så sprang jag på en plantering med en av mina nystiska växter. Så Mimmi, till dig vill jag bara säga din gissning var nästan rätt . Du gissade på vintergröna och det visade sig vara stor varigerad vintergröna, fick även tipset om att klippa ner den efter blommning för att växten skulle få ett mer tätt växtsätt. Så nu har jag bara en växt som jag fortfarande inte har koll på men den blommar nog snart och då kommer jag terra er i tråden med nya bilder .

Memoria skrev 2009-06-02 17:23:08 följande:
    fluffis: Va skönt att hör att jag inte är den enda som inte fått ordning på odlingslådorna. Jag har insett att när de väl är färdiga(läs: när maken fått tid att göra dem)kommer det vara försent att så fröer själv. Får köpa uppdriven sallad mm och stoppa i. Har tagit 4 st vindruveplastförpackningar och sänkt ner i landet provisoriskt nu och sått lite sallad, bönor mm i så att jag bara kan flytta dem till den riktiga odlingslådan sedan. Plantagen har uppdriven färskpotatis för 79kr (6 plantor) som jag antagligen får köpa sedan också. Morötterna gör ju inget om man skördar lite sent.mammaninna: Klätterrosor och stockrosor mot den väggen låter jättevackert. Jag har föresten för första gången i mitt liv testat att gjuta den klassiska rabarberbladsskålen. Blev jättenöjd!
    Har du bilder på bladen? var det trixigt att göra?, kanske man skulle ta och gjuta sig ett litet fågelbad av ett mindrerabarberblad {#lang_emotions_undecided}
  • Memoria

tjock kulan: Har inte tagit kort på den ännu men skall göra det någon dag. Det var inte alls svårt att göra, sedan var väl inte min perfekt, men jag blev nöjd iaf.

• Mimmi 71

Memoria: Åh, att gjuta både rabarberblad men även lite andra "smycken" har länge stått på min önskelista. Nu har jag iallafall kommit så långt att jag bestämt med en väninna att vi skall göra detta ihop någon gång i sommar. Jag skulle också vilja ha bildbevis

Tjocka kulan: Jag är inte ett dugg avis på dig att du har besökt Heidi´s handelsträdgård Du måste vara lycklig efter detta!!! Har länge velat åka till Skåne på "roadtripp" på semester, i år är det Bohuslän som gäller, men kanske nästa år.... Sedan är det frågan om man kan få med resten av familjen på mina önskemål på besöksmål Det kanske är lika bra att det inte blir någon sådan semester för man skulle bara få ågren för att man inte har möjlighet att besöka allt man vill Du fotade inget i hennes visningsträdgård och på andra "njutningar"?

• Daggdroppen
    Memoria skrev 2009-06-02 17:23:08 följande:
    fluffis: Va skönt att hör att jag inte är den enda som inte fått ordning på odlingslådorna. Jag har insett att när de väl är färdiga(läs: när maken fått tid att göra dem)kommer det vara försent att så fröer själv. Får köpa uppdriven sallad mm och stoppa i. Har tagit 4 st vindruveplastförpackningar och sänkt ner i landet provisoriskt nu och sått lite sallad, bönor mm i så att jag bara kan flytta dem till den riktiga odlingslådan sedan. Plantagen har uppdriven färskpotatis för 79kr (6 plantor) som jag antagligen får köpa sedan också. Morötterna gör ju inget om man skördar lite sent.mammaninna: Klätterrosor och stockrosor mot den väggen låter jättevackert. Jag har föresten för första gången i mitt liv testat att gjuta den klassiska rabarberbladsskålen. Blev jättenöjd!
    Jag är så snål och vill så gärna odla eget så jag ska så allt själv. Oberoende när det blir Jag har också tänkt gjuta rabarberskål, men jag har ingen egen rabarber än!
    Mimmi 71 skrev 2009-06-02 19:23:23 följande:
    jag har heller inte fått ned mina fröodlingar ännu - men jag fick faktiskt mina två pallkragar på plats i helgen. Nu återstår att fylla på med lite härlig kogödsel och sedan hade jag faktiskt också tänkt at använda mig av genvägen med redan förodlade grönsaksplantor. Har aldrig köpt det tidigare, men i år får det fungera på en del sorter pga att jag är sen. Sallad sår jag som vanligt, för det tar ju inte många veckor innan den kommer upp och går att börja äta av, men rödbetor( om det nu finns) får bli förodlat.
    Åh så skönt att se att jag inte är ensam om att vara sen! Eller sen och sen... det är nog vanligt att man sår här först kring månadsskiftet.  Så jag är väl inte så värst sen egentligen men då allt drar ut på tiden blir man ju irriterad    

Tjock kulan skrev 2009-06-02 21:03:18 följande:
    Hejsan Det finns ju mycket annat fint som klättrar än just murgröna, det viktigaste är att du låtert det klättra i en spalje eller mot en armeringsmatta som du fäster så den inte ligger mot fasaden och förstör. Tycker du ska försöka hålla dig till ett fåtal växter mot garaget, det kan se rörigt ut när man duttar med en växt av varje bara. Det är bättre om du beslutar dig för att dra på rejält i stället av ett fåtalväxter, då blir intrycket mer imponerande och enhetligt oxå. Så om du nu har valt att plantera stockrosor och klätterrosor, så kör på det men i "massor" och håll dig till två matschande färger i stället. Tycker det låter jättefint med stockrosorna. Den är underbar *suckar* ville samplantera den med en puderrosa stockros men den "svarta" fanns inte i min plantskola . Så nu har jag stora stockrosplantor som jag fick av kvinnan från växtmarknaden och två små från plantskolan som var sådda från en mixad blandning, så jag får se vilka färger jag får när de blommar. Eller rättare sagt om de blommar . Vet du om de är som akelejor, att de kan fröa av sig i annan färg ursprungsplantan?. Kan du inte ha aubretia i framkanten, den finns i bla lila och hänger fint ned samtidigt som den kryper lite som en marktäckare. Kolla mitt bildgalleri på nya planteringen. Jag har satt sådana i framkanten där. Ang lådorna, förstår din frustration, kan du inte så i öppet land i år och göra lådorna klara i höst i stället när du skördat klart? Ang gräs så tycker jag det har fler nackdelar än fördelar. Det ska klippas, kan  sprida sig in i lådorna och är en enkel transportsträcka för mördarsniglarna på fuktiga morgon och kvällstimmar. Jag hade avvaktat och köpt flis eller helst singel, kanske ni skulle kunna lägga plattor där i stället, det kan man ju få tag i billigt ibland i annons typ blocket.
    1000 tack för tipset!!! Sådana får det bli! Det kommer att bli perfekt! Hur länge blommar de?

Vilken härlig dag! Har glömt att fråga av svärmor vad din mystiska perenn heter.
    Julia sov inte som hon brukar under förmiddagen så istället ska hon sova nu. Passar iofs mig bra då barnen för en gångs skull tajmar sovtiderna. Nu ser jag att texten blir knasig men jag orkar inte ändra. Skriver på vår nya laptop och kommer inte överens med den än...  Planterade lök på fm och nu ska jag ut och så morötter. Tjohooooooo!!!!!
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Tjock kulan

Hejsan

Memoria skrev 2009-06-03 22:48:07 följande:
    tjock kulan: Har inte tagit kort på den ännu men skall göra det någon dag. Det var inte alls svårt att göra, sedan var väl inte min perfekt, men jag blev nöjd iaf.
    Skönt att höra då kanske det är en aktivitet som kan planeras in även för en gravid kvinna , har länge velat gå på kurs i betonggjutning med dag och plats har aldrig stämt. Det finns ju så mycker vackert som man kan gjuta, vill göra små ansikten på armeringspinnar, fågelbad, krukor, bänkskiva, markstensplattor med små vackra ord eller dekorationer i osv osv. Som du säkert ser så har jag inga problem med at sätta mig i arbete .
    Mimmi 71 skrev 2009-06-04 11:17:14 följande:
    Memoria: Åh, att gjuta både rabarberblad men även lite andra "smycken" har länge stått på min önskelista. Nu har jag iallafall kommit så långt att jag bestämt med en väninna att vi skall göra detta ihop någon gång i sommar. Jag skulle också vilja ha bildbevis Tjocka kulan: Jag är inte ett dugg avis på dig att du har besökt Heidi´s handelsträdgård Du måste vara lycklig efter detta!!! Har länge velat åka till Skåne på "roadtripp" på semester, i år är det Bohuslän som gäller, men kanske nästa år.... Sedan är det frågan om man kan få med resten av familjen på mina önskemål på besöksmål Det kanske är lika bra att det inte blir någon sådan semester för man skulle bara få ågren för att man inte har möjlighet att besöka allt man vill Du fotade inget i hennes visningsträdgård och på andra "njutningar"?
    Nej så smart var jag ju inte , men den var outstanding i sin komponering. Precis som hon förordar i sina böcker så var trädgården, grön och lummig med små inslag av blommor i vitt och ljusare färger och pyntad med vackert växthus, rostiga skålar och krukor och vackra fågelbad *suckar* tyvärr var priserna där efter men inspirationen man fick var ju gratis . I morgon väntar trädgårdsrundan, det är ett happening i Nordvästra Skåne 5-7/6 då glada trädgårdsaatörer och handelsträdgårdar har öpet i sina trädgårdar o butiker. # roadtripper är inplanerade sen får jag väl se om detta kan realiseras . Ska försöka att fotta lite i morgon i stället. Klart du ska lura med dig familjen till skåne, i värsta fall kan de väl hänga på Tosselilla sommarland och bada o busa så tar du bilen själv och kollar trädgård och inredning .
    Daggdroppen skrev 2009-06-04 13:04:14 följande:
    Jag är så snål och vill så gärna odla eget så jag ska så allt själv. Oberoende när det blir Jag har också tänkt gjuta rabarberskål, men jag har ingen egen rabarber än!
    Vad duktig du är, härligt med egna grönsaker. Fråga svärmor om du kommer ihåg det annars kommer jag med ny ledtråd i form av bild då den blommar, det kanske kan lösa mysteriet.
  • Tjock kulan

Bjuder på lite bilder av min stora trädgårdskärlek just nu

• 13 år emellan

Tjock kulan skrev 2009-06-04 20:41:09 följande:

Bjuder på lite bilder av min stora trädgårdskärlek just nu
    Åh, vad den är vacker! Man blir nästan hänförd.
    Läste om trädgårdsrundan i sydsvenskan idag. Har aldrig varit ute på den. Har du gjort den förrut? Pågår det hela helgen?
  • Tjock kulan
    13 år emellan skrev 2009-06-04 22:15:42 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-06-04 20:41:09 följande: Åh, vad den är vacker! Man blir nästan hänförd.Läste om trädgårdsrundan i sydsvenskan idag. Har aldrig varit ute på den. Har du gjort den förrut? Pågår det hela helgen?
    Ja detaljrikedommen på kronbladen är slående vacker, kanske tur att inte pionen blommar samtidigt som jag tidigare hoppats på, för då kunde min iriskärlek lätt utvecklats till ett triangeldrama ,'
    Jag blev tipsad av kvinnan som jag fick alla växter av om trädgårdsrundan, hon sa att det var ett måste . Så nu i år blir det premiär för mig, trädgårdsrundan håller på hela helgen. Så imorgon rullar bilen mot Ängelholm, och på söndag hoppas jag att det blir en tur till Bjärehalvön och Båstad. kan tipsa om att Ulla Mollins gamla trädgård i Höganäs kommer att visas upp i helgen .
  • Horst

Idag skickade jag sambon att handla på Solhaga (eftersom han ändå befann sig i Kristianstad). Och han kom hem med två New Dawn precis som jag önskat. Det konstiga var att en kostade 109:- och den andra 139:-. Olika leveranser, tror jag, men ändå... Det var ju många procent det skilde dem åt i pris.

Ikväll har jag grävt upp lite häckplantor för att göra plats för bågspalje med rosor. Väntar nu bara på att sambon ska hugga ner en bit av muren, sen ska det bli ny ingång där.

• Tjock kulan
    Horst skrev 2009-06-05 00:15:50 följande:
    Idag skickade jag sambon att handla på Solhaga (eftersom han ändå befann sig i Kristianstad). Och han kom hem med två New Dawn precis som jag önskat. Det konstiga var att en kostade 109:- och den andra 139:-. Olika leveranser, tror jag, men ändå... Det var ju många procent det skilde dem åt i pris.Ikväll har jag grävt upp lite häckplantor för att göra plats för bågspalje med rosor. Väntar nu bara på att sambon ska hugga ner en bit av muren, sen ska det bli ny ingång där.
    New Dawn är fantastiskt fin tycker jag, kommer säkert bli supersnyggt.
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom