• 13 år emellan

Längtan efter körsbärsblom

Hej!

Här diskuterar vi om trädgårdsdrömmar och sommarprojekt.

• Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom
  • Mimmi 71

Tipselitips!!!

I min förra trädgård hade jag en New Dawn som klättrade upp för en trädstam från ett dött äppleträd. Den fick trängas tillsammans med en vanlig kaprifol - en helt underbar kombination. Inspiration till denna samplantering har jag fått ifrån en gamma Allt om Trädgård.

På måndag skall jag på första mötet i den lokala trädgårdsföreningen. De har bjudit in oss nya medlemmar för att informera och berätta om föreningen. Mötet är hos en som bara bor något kvarter bort ifrån mig. Skall bli jättetrevligt och spännande!

• Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-06-05 09:21:59 följande:

Tipselitips!!! I min förra trädgård hade jag en New Dawn som klättrade upp för en trädstam från ett dött äppleträd. Den fick trängas tillsammans med en vanlig kaprifol - en helt underbar kombination. Inspiration till denna samplantering har jag fått ifrån en gamma Allt om Trädgård.På måndag skall jag på första mötet i den lokala trädgårdsföreningen. De har bjudit in oss nya medlemmar för att informera och berätta om föreningen. Mötet är hos en som bara bor något kvarter bort ifrån mig. Skall bli jättetrevligt och spännande!
    Oj vad kul jag önskar att vi oxå hade haft en förening i mitt lilla samhälle men det finns inte tyvärr . Tänk så många kul människor du kommer att lära känna o kunna byta växter med *är inte alls avis *
    Nu bär det av till trädgårdsrundan, tjingeling
  • Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-06-05 09:36:08 följande:

Oj vad kul jag önskar att vi oxå hade haft en förening i mitt lilla samhälle men det finns inte tyvärr . Tänk så många kul människor du kommer att lära känna o kunna byta växter med *är inte alls avis *Nu bär det av till trädgårdsrundan, tjingeling
    Ha en underbar dag! Kom ihåg att fota lite inspiration
  • Tjock kulan

Hejsan tjejer
    Tillbaka från en heldag på trädgårdsrundan, var bland annat i trädgården i Höganäs som tillhört Ulla Molin. Hade jätte förväntningar efter att ha sett allla vackra bilder från trädgården, men jag måste säga att jag blev så besviken. Enl mig så tycker jag att mycket såg förfallet/ovårdat ut och det känns väldgt ledsamt när man vet hur trädgården set ut tidigare då Ulla bodde där . Ja ja det blev i alla fall några oväntade pärlor som jag inte planerat in, bla hos ett par med 100 olika sorters hostor och där jag blev förälskad i en vid namn "June" så en sådan måste jag ha tag på . Hoppas på att det blir en tur till på trädgårdsrundan på söndag fast då upp mot Båstadtrakten, men allt hänger på om maken är färdig målad i sovrummet eller ej *håller tummarna på att det är så *

• Mimmi 71

Tjock kulan skrev 2009-06-05 18:53:34 följande:

Hejsan tjejerTillbaka från en heldag på trädgårdsrundan, var bland annat i trädgården i Höganäs som tillhört Ulla Molin. Hade jätte förväntningar efter att ha sett allla vackra bilder från trädgården, men jag måste säga att jag blev så besviken. Enl mig så tycker jag att mycket såg förfallet/ovårdat ut och det känns väldgt ledsamt när man vet hur trädgården set ut tidigare då Ulla bodde där . Ja ja det blev i alla fall några oväntade pärlor som jag inte planerat in, bla hos ett par med 100 olika sorters hostor och där jag blev förälskad i en vid namn "June" så en sådan måste jag ha tag på . Hoppas på att det blir en tur till på trädgårdsrundan på söndag fast då upp mot Båstadtrakten, men allt hänger på om maken är färdig målad i sovrummet eller ej *håller tummarna på att det är så *
    Åh, det låter som en trevlig dag trots besvikelse. Det är så fantastiskt trevligt att besöka andras trädgårdar och det behöver ju faktiskt inte vara "proffsträdgårdar" man besöker för att hitta inspiration. Själv ser jag fram emot "Lands öppen trädgård" och då skall jag ge mig iväg lite längre för den likala trädgården har jag redan besökt.

Berätta gärna mera - vi kan inte få nog av "trädgårds-porr"!
  • Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-06-04 20:41:09 följande:
    Bjuder på lite bilder av min stora trädgårdskärlek just nu
    Jag borde ta foto på min ena rabatt som jag planterade i maj ifjol. Den är underbart fin med rosa mossflox som tar sig mer och mer, silverarv som bokstavligen bara väller ut och har börjat blomma, alunrot som är tjock med långa vippor som väntar på att få böja blomma, vita flox som är kraftiga och underbart gröna och så mina älskade tulpaner som går i spännande rosa nyanser. Rabatten är på var sida av trappan som  är mitt på huset vid en stenmur. Jag gillar den verkligen
    Tipselitips!!! I min förra trädgård hade jag en New Dawn som klättrade upp för en trädstam från ett dött äppleträd. Den fick trängas tillsammans med en vanlig kaprifol - en helt underbar kombination. Inspiration till denna samplantering har jag fått ifrån en gamma Allt om Trädgård.På måndag skall jag på första mötet i den lokala trädgårdsföreningen. De har bjudit in oss nya medlemmar för att informera och berätta om föreningen. Mötet är hos en som bara bor något kvarter bort ifrån mig. Skall bli jättetrevligt och spännande!
    Kul med trädgårdsförening
    Hejsan tjejerTillbaka från en heldag på trädgårdsrundan, var bland annat i trädgården i Höganäs som tillhört Ulla Molin. Hade jätte förväntningar efter att ha sett allla vackra bilder från trädgården, men jag måste säga att jag blev så besviken. Enl mig så tycker jag att mycket såg förfallet/ovårdat ut och det känns väldgt ledsamt när man vet hur trädgården set ut tidigare då Ulla bodde där . Ja ja det blev i alla fall några oväntade pärlor som jag inte planerat in, bla hos ett par med 100 olika sorters hostor och där jag blev förälskad i en vid namn "June" så en sådan måste jag ha tag på . Hoppas på att det blir en tur till på trädgårdsrundan på söndag fast då upp mot Båstadtrakten, men allt hänger på om maken är färdig målad i sovrummet eller ej *håller tummarna på att det är så *
    Det är väl ofta så, man bygger upp en förväntan och så blir man besviken Men du får trösta dig med hostan!
    Mimmi 71 skrev 2009-06-05 20:12:12 följande:
    Tjock kulan skrev 2009-06-05 18:53:34 följande: Åh, det låter som en trevlig dag trots besvikelse. Det är så fantastiskt trevligt att besöka andras trädgårdar och det behöver ju faktiskt inte vara "proffsträdgårdar" man besöker för att hitta inspiration. Själv ser jag fram emot "Lands öppen trädgård" och då skall jag ge mig iväg lite längre för den likala trädgården har jag redan besökt. Berätta gärna mera - vi kan inte få nog av "trädgårds-porr"!
    Ha ha, trädgårdsporr Nice!

Vet ni vad? Maken har snickrat tre lådor till och fixat fram en brunnsring. Så nu är det bara att så Började igår men ska köpa mera morötter och purjolök och lite annat. Åh så skoj!!! Det blir fantastiskt kul att för en gångs skull få ha trädgårdslandet på vår tomt och inte hos svärmor.  Och fastän vi gör många lådor tycker maken vi kunde ha större Han som har gjort sin del av jobbet klart...

Skriver på vår nya laptop och kommer inte överens med den än. Därför råkade det bli ljus text mitt i allt {#lang_emotions_undecided}

Trevlig helg!
    ♥Mina älsklingar William och Julia♥
  • Daggdroppen

Äh, jag skulle ju också skriva UNDERBARA bilder till tjockkulan. Skrev det men då krånglade datorn och det försvann.

• Tjock kulan

Mimmi 71 skrev 2009-06-05 20:12:12 följande:

Åh, det låter som en trevlig dag trots besvikelse. Det är så fantastiskt trevligt att besöka andras trädgårdar och det behöver ju faktiskt inte vara "proffsträdgårdar" man besöker för att hitta inspiration. Själv ser jag fram emot "Lands öppen trädgård" och då skall jag ge mig iväg lite längre för den likala trädgården har jag redan besökt. Berätta gärna mera - vi kan inte få nog av "trädgårds-porr"!
    Du e ju helt galen trädgårdsporr . Ja det är väl bara sjuka hjärnor i denna tråd som känner igen sig i den typen av beskrivningar .
    Ja vad ska jag säga trots att jag varit på trädgårdsrundan så kom jag inte hem med en ända växt, det var bara ett utav de ställena som vi besökte som hade till salu. Och nu i efterhand så ångrar jag mig att jag inte köpte en planta av varigerad kirskål. Vet att Gunnel från gröna rum hade ett ex som hon visade i något program och det hade varit kul att ha i en fin kruka .Men jag bangade ur just för att det var kirskål.
    Kom däremot hem med lite vacker inredning från det underbara stället Bostället Sköna Ting, som hade mycket trädgårdspynt i rost zink och pil *slurp*.
    Vackraste trädgården som besöktes var en villa trädgård i Höganäs som ägdes av Ann Richardsson och som var en helt underbar trädgård som var vackert rumsindelad och innehöll orangeri, vattenblänk, odling i pallkragar, vackra möbler som detaljer i trädgården tex symaskinsbord och annat vackert som zinkkannor och kar och naturligtvis massor av vackra perenner.
    Glömde naturligtvis kameran men om jag kommer iväg på söndag så ska jag försöka att komma ihåg svårt att minnas alla underbara kombinationer som man sett under dagen.
  • Tjock kulan

Fluffiga: Tack , din beskrivning låter fantastisk kan du inte försöka knäppa några bilder om det går *nyfis*. Ja det var verkligen trist med Ulla Molins trädgård ungefär samma känsla som man känner när man åker förbi alla vackra ödetorp som bara står och förfaller . Vad kul att komma igång med odlingen på egen tomt, vad ska du så förutom lök?.

• Daggdroppen
    Tjock kulan skrev 2009-06-05 20:55:34 följande:
    Mimmi 71 skrev 2009-06-05 20:12:12 följande: Du e ju helt galen trädgårdsporr . Ja det är väl bara sjuka hjärnor i denna tråd som känner igen sig i den typen av beskrivningar . Ja vad ska jag säga trots att jag varit på trädgårdsrundan så kom jag inte hem med en ända växt, det var bara ett utav de ställena som vi besökte som hade till salu. Och nu i efterhand så ångrar jag mig att jag inte köpte en planta av varigerad kirskål. Vet att Gunnel från gröna rum hade ett ex som hon visade i något program och det hade varit kul att ha i en fin kruka .Men jag bangade ur just för att det var kirskål. Kom däremot hem med lite vacker inredning från det underbara stället Bostället Sköna Ting, som hade mycket trädgårdspynt i rost zink och pil *slurp*. Vackraste trädgården som besöktes var en villa trädgård i Höganäs som ägdes av Ann Richardsson och som var en helt underbar trädgård som var vackert rumsindelad och innehöll orangeri, vattenblänk, odling i pallkragar, vackra möbler som detaljer i trädgården tex symaskinsbord och annat vackert som zinkkannor och kar och naturligtvis massor av vackra perenner.Glömde naturligtvis kameran men om jag kommer iväg på söndag så ska jag försöka att komma ihåg svårt att minnas alla underbara kombinationer som man sett under dagen.
    Vad är varigerad kirskål? I vårt hyresradhus hyade vi kirskål i rabatterna och sedan dess har jag skräck för bara namnet. Skulle aldrig våga köpa ngt som har namnet kirskål!
    Tjock kulan skrev 2009-06-05 20:59:22 följande:
    Fluffiga: Tack , din beskrivning låter fantastisk kan du inte försöka knäppa några bilder om det går *nyfis*. Ja det var verkligen trist med Ulla Molins trädgård ungefär samma känsla som man känner när man åker förbi alla vackra ödetorp som bara står och förfaller . Vad kul att komma igång med odlingen på egen tomt, vad ska du så förutom lök?.
    Jag ska se om jag kanske knäpper bilder. Egentligen borde man ju föreviga trädgården flera ggr per sommar. Men man tar ju sig liksom inte tid att fota, man bara fokuserar på att planera och plantera!

I trädgårdslandet ska jag ha gul lök, röd lök, morötter, sallad, ruccola, rädisor, gräslök, purjolök, dill och kanske något annat. Får se vad som ryms!

Vilken sort hade du av aubrìetan? Jag köpte Argenteovariegata (ljusblå) för det fanns bara två kvar av en lila sort. Hur långt emellan har du planterat? Jag ska ha på 8 m men tror inte jag sätter med 20 cm mellan utan betydligt glesare. Eller så sätter jag plantorna i mitten av rabatten och fyller ut på sidorna senare av det som börjar sprida sig. Kom på att jag kanske har en aubrieta redan. Måste ut och kolla, men det liknar! Men den är ny Sprider de sig bra förresten???
Svar på tråden Längtan efter körsbärsblom