• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (Mijo)
    näradig skrev 2009-04-27 15:31:52 följande:
    Anonym (Mijo) skrev 2009-04-27 13:28:57 följande: nej, och vi vet inte om du kommer slå ditt barn. ORSAKEN och känslorna är det som är av betydelse . ts har ångest och gjorde det av reflefx i en pressad situation. det har hänt en gång.
    Det har män som misshandlar också
  • missnorpan

Jag tror att alla föräldrar någon gång tappar behärskningen på ett eller annat sätt, även om man inte slår till barnet så kan en höjd röst eller hårda ord kännas lika illa för barnet.
    Att du ångrar dej och mår så dåligt betyder ju att du inser att det du gjorde var fel, eller hur? Tror inte det var så farligt utan var stolt över att du inser dina fel och brister, det är det inte alla som gör!
    Jag minns en morgon när min äldsta dotter var ca 3 år. Jag var jättestressad på morgonen och hon totalvägrade sätta på sej skor och overall, vred sej som en liten mask på golvet och jag klarade helt enkelt inte av att få på henne kläderna. Det var vinter och svinkallt ute och ju mer jag grälade och tjatade, desto större blev hennes motvilja till att klä sej.
    Till slut tröttnade jag totalt och sa att, visst, du slipper! Kom nu så går vi!
    Där traskade min lilla envisa tös i bara strumpor, tunna byxor och tröja, med snö upp till knäna...
    Kan säga att vi kom väl ca 20 meter innan hon storgråtandes sa: Mamma, jag vill ha mina skor och overall!
    Sagt och gjort, tillbaka in och ta på torra byxor och strumpor och på med ytterkläderna.
    Tilläggas bör att hon ALDRIG, inte en endaste gång vägrat klä på sej efter den händelsen.
    Nåja...fram till för ett par år sen i alla fall... Nu har hon hunnit bli åtta år och klär bara på sej det hon tycker är tillräckligt fint :D

• Anonym (eeuuhm?)

jag tycker du läser väldigt konstigt bara, eftersom du fick mitt inlägg om att alla är mänskliga, till att det skulle vara mänskligt att slå barn??

• Anonym (Litet rapp på...)

Frågar dom så säg att det var ett litet _rapp på fingrarna_

• Anonym (10)

Anonym (Litet rapp på...) skrev 2009-04-27 16:02:45 följande:

Varför ljuga om det nu inte är så farligt? Då är det väl bättre att stå för att man tycker att det är okej att smälla till sitt barn när man inte orkar med det mer?!
  • Anonym (Förstår)
    Anonym (Litet rapp på...) skrev 2009-04-27 16:02:45 följande:
    Skulle det vara bättre än en lätt dask på armen?

Nä, bättre att lära av erfarenheten och tona ner händelsen lite inför andra. Det viktigaste är ju att det inte upprepas.
  • Åse Freij

Ljuger du så blir det bara mkt värre.
    Jag har jobbat inom barnomsorgen.
    Uag har anmält två olika föräldrar om just barnmisshandel.
    Så fort man som personal bara misstänker, så är man anmälnisngskyldig, samma sak om ett barn själv berättar.  så är man anmälninssklyldig.

Mitt ena barn sa HELA tiden att personalen slog han, så efter 4 ggr han sagt det, så boka jag ett möte med personalen. då berättade dom för mig. Att där säger han tvärtom.
    Att det var jag å pappan som slog han.. Min första fråga var då..
    VARFÖR har ni då inte anmält..

Men dom sa att dom inte trodde det om mig och pappan.
    Men TÄNK OM det hade varit sant...

Man MÅSTE anmäla det..

Så mitt förslag till dej är..

Åk til dagiset lite tidigare imorron och säg att du vill snacka med en personal.

Så gå i från barngruppen. förklara sen att du tappa humöret å säg som det är..

Min son som var svin trotsig innan som skrek å slogs mm..
    Jag bar han hela vägen till dagis i kalsonger å strumpor.
    packade kläderna i en påse..
    sen förklarade jag för personalen.. 2 ggr, behövde jag göra detta..s en behöver jag bara "påminna" min son om att ( ska du till dagis i kallingarna eller.. )

Hoppas attd et löser sig..
    Stå för det du har gjort..

Ingen kommer att klandra dej för det.
    Tro mig, personalen hör mkt mer å ser mer ån vad man tror

• Lilaa

Berätta hur det gått TS. Sa personalen nått till din man när han hämtade flickan?

Berätta hur det går imorgon när du lämnar flickan på dagis.

Och glöm inte att krama din flicka ikväll och säg förlåt. Gör sen ingen stor grej av det.

Många i tråden anser att det är barnmisshandel att på en dask på armen som måste anmälas för att flickan sa det till fröknarna och jag håller med om att TS gick över gränsen men hon är ångerfull och kommer inte göra om det, hoppas jag.

Förskolepersonalen har anmälningsplikt men inte efter ett utalande EN gång. Hur många barn hittar inte på grejer? ska personalen gå och anmäla varje förälder? Nej jag är utbildad barnskötare och det är troligare att personalen i första hand ska bilda sig en helhetsbild av familjen och de måste dokumentera för att få bevis till en anmälan sedan SKA de prata med föräldrarna om det och berätta att de ska göra en anmälan om de nu beslutar att anmäla, vilket jag inte tror i detta fall.

• Anonym
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 16:41:14 följande:
    Anonym (Litet rapp på...) skrev 2009-04-27 16:02:45 följande: Varför ljuga om det nu inte är så farligt? Då är det väl bättre att stå för att man tycker att det är okej att smälla till sitt barn när man inte orkar med det mer?!
    men ts har ju inte sagt att "det inte är så farligt"!!!!!

kan inte du visa det inlägg där någon skrivit att det är "okej att smälla till sitt barn när man inte orkar med det mer"?
  • Anonym
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 11:50:06 följande:
    Jag vet mer än du tror! Vuxna har ingen rätt att kränka, förnedra eller slå barn! Hur djä.la rädd tror du inte en 3-åring blir när mamma slår? Meningslöst våld är vad det är.
    jag förstår väl att en 3 åring blir rädd och ledsen, givetvis, det blir väl alla om man blir slagen, men det överdrivs,det var en lätt smäll på armen, absolut inte rätt men detta har hänt en gång, å så som hon blir påhoppad här inne , så kommer hon nog aldrig göra om det....jag skulle aldrig kränka, förnedra eller göra ett barn illa, men jag kan ta tag i mina barn å säga till dem med skarp röst "att nu är det bra, nu får det fasen vara nog"det har även hänt mig att jag har tappat tålamodet så att jag har tagit i för mkt, men jag anser inte att detta är något som ett barn får men för livet av, å de som säger att de inte tappa tålamodet ibland. bra , skönt för er, det är bara att gratulera er till ert perfekta föräldraskap
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!