• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 11:56:39 följande:
    vad jag tycker om det? att jag tror att det är enhelt vanlig mamma som överreagerade och gjorde något som blev så fel.... någon berättade tidigare om att hon skulle slå undan en insekt på armen på sitt barn. ska det göras en utredning kring det också? slag som slag...?
    Slag av en mamma som mist tålamodet jämställer du med att en mamma som viftar bort en fluga råkar komma åt sitt barn... Okej, och kvinnor får smälla till män antar jag, men män får inte slå kvinnor. Vid första slaget ska kvinnan gå, eller hur.
  • Anonym
    Anonym (10) skrev 2009-04-27 11:56:44 följande:
    Jag behöver inte vilja uppnå något med att skriva i en tråd på Fl, eller?Jag har skrivit ett flertal gånger att ts måste söka hjälp. Ts kan räkna med en anmälan både till soc och till polisen. Ska hon ljuga även där, som hon nu planerar att göra i telefon till förskolan?
    men självklart har ts gjort fel! ingen har sagt något annat! men nu undrar ju ts hur hon ska göra för att göra det bästa av situationen! jag tror inte att hon mår bättre av att få höra att hon kan vänta sig anmälnigar hit och dit! det förstår hon nog själv!

jag tycker i alla fall det är onödigt att gå på så hårt, när det är uppenbart att ts förstår att hon gjort fel och nu undrar hur hon ska agera
  • Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-27 11:52:43 följande:
    Min 3 åring är väldigt bestämd, har nästan fått vad hon än velat. Får sin vilja igenom eftersom jag blir rädd för hennes utbrott att jag till slut inte orkar och ger upp. Försöker att sätta grenser men det blir väldigt jobbigt, slutar med att hon skriker och gråter och stänger sig på sitt rum. Jag ger efter och tar henne i famn och tröstar (vilket inte är bra när man ändå har satt stopp). Imorse var det en sån dag att jag tappade kontrollen helt, för det var inte första gången. Jag har verkligen försökt med hela mitt hjärta få det bra på ett lungt sätt.
    Om du har problem med henne redan nu och dessutom är rädd för hennes humör så måste du verkligen söka hjälp snarast! Tänk dig den lilla tjejen bli tonåring och hur hon styr familjen och sätter egna regler... Nej, ts, ta och sök hjälp!
  • mosterYster

Men herregud. jag fick smisk som liten och det är inget jag lider av. Jag förstod att jag varit dum och inte gjorde det ont heller.

Något jag dock fortfarande har men av är att mamma stängde in mig som en slags timneout. Det var mitt på ljusa dagen och i det stora vardagsrummet, men jag kan fortfarande inte vara ensam. Får panik och behöver starka lugnande mediciner. Smisket har däremot inte satt några spår, jag tycker tom att jag förtjänade det, de få gånger det hände.

Jag har inte barn, men TS, OMG, om det är det värsta du gjort mot ditt barn så är det bara att gratulera!

• Brago

Starka anonyma åsikter här..........

min son är en livlig litet barn med stark vilja å ett sjuhelsike humör. Jag och min sambo har varit stenhård med honom å inte gett med oss men vi har fått slitit som djur för det. När vi känner att snart spricker vi av ilska så tar antingen den ena över striden eller så går jag ifrån om det är bara jag hemma. Räknar till 10 el 100 å går ut igen å tar nya tag.

Var på affärn för några veckor sedan å sonen smet från mig flera gånger jag hade lite svårt at hänga på eftersom jag har en dotter på 11 mån oxå. När jag väl får fatt han så håller jag honom hårt i handen ett bestämt tag. Han blir tjurig i kassa sliter sig loss springer till en tant som stord bakom oss å vrålar MAMMA NÖP MIG å gråter så han får tröst. JAg höll på att dö, å vad jag ällta detta sedan. Höll jag honom för hårt ?? var jag för arg osv osv vet inte hur detta hjälper dig ts men jag tror inte ditt barn blir ligist pga av att du blev elak eller rent av slog men det är gott nog att du vågar skriva om ne å inser att det inte är bra. Finns många idioter här i världen som inte ens har samvete nog att förstå att deras barn far illa. allt ifrån att ungar sover i solsteken i vagnen eller springer runt i klänning även fast det är snö ute eller att de inte ens får man eller varför knakse inte chips till middag.............

Zeth å Lillys mamma
  • mosterYster
    mosterYster skrev 2009-04-27 12:07:45 följande:
    Men herregud. jag fick smisk som liten och det är inget jag lider av. Jag förstod att jag varit dum och inte gjorde det ont heller. Något jag dock fortfarande har men av är att mamma stängde in mig som en slags timneout. Det var mitt på ljusa dagen och i det stora vardagsrummet, men jag kan fortfarande inte vara ensam. Får panik och behöver starka lugnande mediciner. Smisket har däremot inte satt några spår, jag tycker tom att jag förtjänade det, de få gånger det hände. Jag har inte barn, men TS, OMG, om det är det värsta du gjort mot ditt barn så är det bara att gratulera!
    Dessutom har mamma ältat en massa om att hon "skakade om" mig när jag var extra ohanterlig, detta kommer jag inte ens ihåg utan tror att hon kraftigt har överdrivit de där "skakningarna". Hon har iaf jättedåligt samvete. Jeez!
  • Anonym (hemsk?)

Måste fråga, har inte hunnit läsa hela tråden..Tycker ni här att det är skillnad på att slå "oprovocerat", alltså för att man tappar tålamodet när barnet inte vill klä på sej t.ex.. Eller att "slå i självförsvar"..
    Har själv ett barn i den åldern och får ofta utstå slag och sparkar från barnet när h*n blir arg. Ibland hinner jag undan men sitter jag t.ex. med barnet i knät, vänt mot mej, och får en massa slag mot mej har jag tagit upp armarna och försökt värja mej och mota bort barnets armar. Barnet har då uppfattat det som att jag slagit. Och jag ser det inte som misshandel men i barnets ögon är det slag. Så det känns förstås inte bra alls..'

Ett annat exempel är när barnet ligger ner och jag försöker klä på /borsta tänderna eller annat. Barnet sparkar plötsligt okontrollerat när jag sitter böjd över. Jag puttar undan/håller fast benen och flyttar mej samtidigt undan för dom där sparkarna gör fruktansvärt ont när de tar i bröstet/ansiktet.  När barnets ben en gång mötte min arm blev smällen så hård att det blev ett blåmärke på benet. Det var inte alls meningen att slå utan jag ville värja mej och sparkarna var riktigt hårda.

Är jag en hemsk mamma?

• Anonym (Sally)
    Barn kan driva en i sinne,!  Inte lätt alla gånger att behålla kontrollen, det viktiga i det här tycker jag är att du har dårligt samvete för det betyder ju faktiskt att du har ett samvete.. vet ni hur många det finns som slår sina barn och inte känner skuld överhuvudtaget!!

Tänk inte mer på det där nu! och om dom frågar på dagis säg bara att jo jag daskade till hon lite på armen imorse, det va inte meningen men det är ju sånt som händer när man måste brottas med en 3-åring för att få av dom pyjamasen ;) ...

Sen kan du ju förklara för din dotter att det blev fel imorse och säg förlåt glöm inte det! men alla är vi människor och alla begår vi misstag..

Lova nu att du tänker släppa det här???

Kram på dig!

• Anonym (eeuuhm?)
    Lilaa skrev 2009-04-27 07:46:30 följande:
    Nej personalen kommer ej att anmäla efter en gång till socialen MEN de kommer nog följa upp och ev dokumentera. Frågar personalen så säg som det är. Jag tycker såklart det var fel att slå till henne men det är inte så farligt tycker jag. Viktiaste är ju att du förstår att det var fel så att du inte gör om det igen . Prata med din dotter på kvällen och säg förlåt till henne och förklara att det var fel av dig och förklaraa varför det blev så.Jag tycker inte du är en hemsk mamma. Vi är bara människor som kan göra fel. Det viktigaste är ju att du förstår att det var fel, kan säga förlåt aldrig göra om det och gå vidare med era liv.Ett tips för att det ska gå smidigare på morgonen är att ni tillsammans lägger fram kläder på kvällen som hon ska ha på morgonen. Vägrar hon igen på morgonen att klä på sig så låt henne gå till dagis med pyjamasen på så kan ju personalen byta på henne sen.
    O treåringen får sin vilja igenom igen... kalas, verkligen!
  • Anonym (Mijo)

TS, det var inte du som frågade om anonym 10 hade barn. tyckte bara att det inte hörde hemma hör.

Och till dig som skrev om att det är samma sak mamman med insekten gjorde. SNÄLLA! Så du menar att om jag slår någon för att jag tyckte den gjorde fel och om jag slog någon för att hjälpa den så är det samma sak? Okej...

Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!