• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • L J K

Kärnan---> Kunde inte skrivit det bättre själv!

(¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Amelia och Akilles betyder ALLT för oss♥¸ .?''´¯)¸.?''´¯)
  • Anonym (s)
    näradig skrev 2009-04-28 17:03:53 följande:
    Anonym (s) skrev 2009-04-28 16:53:31 följande:
    nej, det är inte ok och det tycker inte ts heller. hur hjälper det barnet att soc kopplas in??hur kommer mamman må (som redan mår så fruktansvärt dåligt) och hur kommer DET påverka barnet positivt.nej, jag tror det är bäst att ts får lägga det här bakom sig (barnet har nog redan gjort det)att få en dask/smäll på armen och sedan förlåt och pussar i ett kärleksfullt hem vid ETT tillfälle skadar inte barnet Men en soc utredning kan göra det. Finns det däremot orsak att tro att detta kan komma att ske upprepade ggr så är det något annat men så är inte fallet.
    vore nog välldigt bra med en soc utredning så får dom bedömma sitt... om barnet ex ska omhändetas eller så?
  • Anonym (s)
    Anonym skrev 2009-04-28 17:41:20 följande:
    Jag tycker inte det va så super farligt, visst det va fel men det va ju inte så att du tröp helle eller nåt allvarligt.Tro att alla gjort nåt liknande.Själv har jag "smällt" båda mina barn på fingrarna nån gång eller tagit tag i armen, efter att ha sagt till dem tundra gånger. Jag har även tagig tag i örat. Jag tycker inte detta är misshandel. Det finns sååå många som gör grymma saker mot sina barn, ruska dem slänger den i golver o.s.vDet bero ju mycket hur hårt man gör det också, när jag smäller på fingrarna eller ta tag i örat så gör jag ju absolut inte detta av full kraft utan mer som en markering att "nu räcker det".Sen tycker jag att du ska berätta som "det är" på dagis, typ att du tog tag i armen på henne.Jag får också dåligt samvete om nån av mina börja gråta, oftast så tar jag inte så hårt så de börjar aldrig gråta
    det skulle jag kalla barn misshandel.... hoppas dom "skvallrar"
  • Anonym (fundersam)

Anonym (s) skrev 2009-04-28 20:27:38 följande:

vore nog välldigt bra med en soc utredning så får dom bedömma sitt... om barnet ex ska omhändetas eller så?
    Soc hit och soc dit.. vet ni verkligen inte att många barn må sämre av att tas IFRÅN sina föräldrar för dom gjort 1 misstag än att stanna kvar hos någon som älskar dem och ångrar sig?

Soc hit och Soc dit.. då ska vi anmäla ALLA som har barn med blåmärken.. för dem KAN ju ha blivit SLAGNA vem vet?

nej seriöst. Tror inte man skriver på ett forum att man ångrar sig om man inte mår dåligt av de!!

(min åsikt)
  • Mieria

Anonym (s) skrev 2009-04-28 20:27:38 följande:

Ja för ett barn börjar ju hata sin mamma efter en dask på armen och kommer att må mycket bättre av att slitas från hem och trygghet och placeras hos fullkomliga främlingar. Fy fan.
  • Anonym (pedagog)

Håller med de som säger att du bör ringa till förskolan enbart för att se hur flickan haft det under dagen.
    Nu vet jag inte hur du gjorde och vad som hände då de här hände igår.
    Men inte behöver du oroa dig över en anmälan, hur många tar inte tag i sina barn för att få de att lyssna till/"vakna" till

Mina erfarenheter kring anmälningar är att ingen anmälan sker utan ordentlig grund. Man dokumenterar och ser till familjens helhet, Att en liten flicka kommer in på morgonen och säger att min mamma slår mig tar man inte på särskilt stort allvar (om inte samma flicka sagt de flera gånger och man misstänkt under en längre tid att ngt inte står rätt till) då man ser till helheten. Jag skulle tänka " här är några som haft en jobbig morgon". Antagligen så har personalen även märkt att familjen är sen och kanske har mamman sagt vid lämning att vi har haft det jobbigt och bråkigt på morgonen så vi är sena och stressade och osams.

Man bör/ska inte förstora upp saker.

Lycka till TS
    Kram

• Anonym (ElMano)

Jäkligt lustig diskussion detta...

Är det ok att slå sitt barn? Nej, svarar nu ju alla så klart....
    Men, så kommer MEN...är man riktigt pressad, stressad osv så vet ju ALLA att man kan slå...o det ska man ju förstå! Det gör säkert ALLA...men som tur är så ångrar ju sig just denna modern...och då, ja då så är det ju ok!!
    Alla som inte förstår detta är "perfekta", "praktmorsor"...osv

Sen, så kommer det ju...skillnaden på att slå o slå. Att slå ngn får man ju inte göra...men, när man använder ord som "daska", "smälla" så är det ju ändå skillnad. Det ska vi ju alla förstå, alla vi som är småbarnsförälder...och som säkerligen också gör våra fel. För vi är minsann inte "perfekta"" Vi som sitter här o trakasserar, trycker ned, den stackars modern med åsikten att man ALDRIG bär hand på sitt barn!!!

Till er alla som anser att man som förälder, om man blir tillräckligt provocerad, pressad, stressad av sitt barn, faktiskt kan tappa fattningen, och också tycka att det är ändå ok att man gör det...
    Är det ok för en vuxen att slå, nej ursäkta...daska, till en annan vuxen!? När ni hamnar i diskussion med ex sambon, är det då ok att slå!? Accepterar ni att bli slagen, eller daskad ( som man ju ska använda sig av ) av er sambo? Förstår ni honom/henne då?
    Är det ok att er chef daskar till er, ex när han/hon blir frustrerad på er? Skulleni verkligen FÖRSTÅ er chef då? Skulle ni tycka, att det var ju kanske inte ok, men vadå...chefen var ju pressad, stressad!

Sen huruvida soc kommer ta några barn, eller om det ens blir ngn anmälan känns ju rätt meningslöst att en diskutera! Men att så många här inne på FL ger stöd åt det TS gjort, och samtidigt anser att alla andra "gör en höna av en fjäder", beter sig som "praktmorsor"...är "perfekta" ( läs med ironiskhet) gör mig f*n mörkrädd!!

• Anonym (malin)

Min lilla pojk passade på utvecklings-samtalet med fröken på att säga att han minsann bodde på en madrass källaren men det gjorde inget för han gillade mörker nu Hans pappa höll på att ramla av stolen.
    Källaren har han knappt varit nere i (en riktigt mörk otäck källare har vi), madrassen stämmer i väntan på ny säng och det med mörkret menade han att han precis lärt sej sova utan nattlampa.

Vi blev inte anmälda för det. Fröknarna är nog ganska vana att se vilka barn som är utsatta eller ej.

• Anonym (jaha)

Väldans vad alla tycker att soc arbetar för lite... Detta är inget fall för soc, inte om det inte händer igen.. Men du kanske skulle prata med någon för din egen skull om du tycker att trotsåldern är jobbigt. Har absolut inte läst hela tråden så jag vet inte om du fått dett tips... I fall barnet inte fill klä sig, låt den då gå i pyjams till dagis, har sett det flera gånger, även på vintern utan jacka, barnet lär sig massor på att uppleva saker själv...

• Krodan

Anonym (malin) skrev 2009-04-28 20:53:34 följande:

Min lilla pojk passade på utvecklings-samtalet med fröken på att säga att han minsann bodde på en madrass källaren men det gjorde inget för han gillade mörker nu Hans pappa höll på att ramla av stolen. Källaren har han knappt varit nere i (en riktigt mörk otäck källare har vi), madrassen stämmer i väntan på ny säng och det med mörkret menade han att han precis lärt sej sova utan nattlampa. Vi blev inte anmälda för det. Fröknarna är nog ganska vana att se vilka barn som är utsatta eller ej.
    Hahahahaha klockrent ju
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!