• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym

Skickar en KRAM till TS och var inte orolig så säger barnen ofta till personalen,
    mina barn säger sånt fast jag inte slagit dem.

Är det en engångshändelse så ta det lungt.
    Se till att du ber om förlåtelse o säger att det du gjorde var fel.

Känner du att det kan hända igen - be om hjälp!
    Tips är att vända dej till kyrkan, de kan ta bättre tillvara det positiva i din och ditt barns relation än tex soc eller annat...

Och som sagt stor KRAM till både dej o ditt barn!

• Anonym (Till TS)

men herregud jag tycker ni överdriver o överreagerar, pratar anmälningar o massa skit, det hände en gång, ni vet int ehur hårt det var kan inte tro det var slag med all kraft man har. "slaget" hjälpte nog kanske inte så mycket då jag gissar barnet kan ha blivit ännu mer ledsen, men hon är bara människa. jag jobbar själv på dagis o väntar mitt första barn och jag kan inte försvara handlingen men jag kan förstå.
    TS var stresad o ville hinna med allt, jag skulle säga prata med barnet om det att det inte var meningen att det skulle bli så på morgonen, att du blev stressad och ångrar dig och älskar din tjej. Prata med henne lugnt och ja ang personalen tror jag knappast de tar det så allvarligt om de är första o ända gången hon säger det utan märken. men jag skulle däremot ta upp det själva med dem och antingen berätta som det var att ni bråkat och du kom åt eller slog till henne på armen, gör de inte större än det är det här. Men nästa gång du tappar humöret tänk på hur du mådde denna gång.
    Man får ha tonvis med tålamod med små 3åringar, vissa gånger är det svårt, gå hellre därifrån då ett tag o låt er båda lugna er, gör nåt annat bestyr istället.. 
    Bli inte en sån som låter barnet göra vad det vill bara, för det förstör ännu mer för er och barnet.
    Oroa dig inte, du är ingen dålig mamma!!! 

• Anonym (10)
    Anonym skrev 2009-04-29 07:20:16 följande:
    Skickar en KRAM till TS och var inte orolig så säger barnen ofta till personalen, mina barn säger sånt fast jag inte slagit dem. Är det en engångshändelse så ta det lungt. Se till att du ber om förlåtelse o säger att det du gjorde var fel. Känner du att det kan hända igen - be om hjälp! Tips är att vända dej till kyrkan, de kan ta bättre tillvara det positiva i din och ditt barns relation än tex soc eller annat... Och som sagt stor KRAM till både dej o ditt barn!
    Så kyrkan är bättre än soc på att hjälpa föräldrar och barn? Varför? Att bara säga att ts ska be om ursäkt och säga att hon gjorde fel är väl självklart. Men rekommenderar du inte ts att söka hjälp också?
  • Dr Mupp
    Anonym skrev 2009-04-28 22:18:05 följande:
    ni som anser TS vara barnmisshandlare, vad tycker ni ska hända nu? dagispersonalen anmäler? sedan utredning hos soc? polisutredning? rättegång? fängelse? omhändertagande? vad är en rimlig nivå för den här händelsen tycker ni?
    Normal utgång är, dagis anmäler, soc utreder och mamman får hjälp och stöd i sitt föräldraskap så hon inte slår sitt barn.

Ni som inte tycker TS är barnmisshandlare, vad krävs för att det ska vara misshandel?
  • Jambosana

Är det samma regler som gäller när en man slår sin kvinna (de brukar ju också ångra sig)? Sägs det inte att man ska gå efter första slaget?

Nu handlar det inte om en vuxen människa som kan försvara sig, utan ett litet barn, som dessutom har sinnesnärvaro nog att berätta om det. Och då vill mamman mörka för att rädda sitt eget skinn. Det är riktigt lågt!

• fam kaos

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-28 22:20:48 följande:

fam kaos skrev 2009-04-28 22:01:12 följande:
    ja, du säger det, om man läser mellan raderna. Men hon skriver ju inte det eller hur? Det är ju hur du väljer att tolka det. Det är enda ni moraltanter har rätt i är att hon har slagit. Ni vet inget mer, det kan vara er bästa väninna som skrivit det här inlägget, en människa som gör misstag precis som ALLA andra. Hon skriver "inte nog med det" efter incidenten med "slaget" SEN drar hon upp händelsen på dagis. Vilket jag, om jag oxå ska läsa mellan raderna då, tolkar som det allvarligaste är att hon faktiskt slog till henne och att hon mår skit över det (som en bra mor ska reagera) och som om det inte vore nog så säger barnet dessa ord till fröken. Tycker det säger ganska tydligt vilken av grejerna hon tar mest allvarligt på.
    Så du menar att om man INTE sympatiserar med en mamma som lagit sitt barn och nu är rädd att få en stämpel på dagis utan istället står på barnets sida så är man en moraltant? Det är rätt skrämmande måste jag säga.
    Ts ångrar sig ju inte, hon skriver att hon var så snäll och tog allt så lugnt och barnet var så bråkigt och så "slog" hon barnet i ren desperation tillslut. "Slog" inom citationstecken.
  • mammajennifer

har bara läst ts.

Jag tycker inte detta är nånting att oroa sig för, barn måste väl få bli tillrättavisade när de gör fel.
    Jag vet själv att när jag var liten och gjort någe som jag inte fick så kunde man åka på en smäll i baken eller ett nyp i örat men aldrig har jag tyckt att min mamma misshandlat mig.

Nää man måste markera vad som är okej och inte!

• Anonym (Mijo)
    mammajennifer skrev 2009-04-29 10:34:45 följande:
    har bara läst ts. Jag tycker inte detta är nånting att oroa sig för, barn måste väl få bli tillrättavisade när de gör fel. Jag vet själv att när jag var liten och gjort någe som jag inte fick så kunde man åka på en smäll i baken eller ett nyp i örat men aldrig har jag tyckt att min mamma misshandlat mig. Nää man måste markera vad som är okej och inte!
    Du förstår att du precis säger att det är okej att slå för att tillrättavisa? Inte bara en gång utan för att markera? Om barnet måste bli markerat varje dag då? Fortfarande okej eller???
  • Anonym

det var normalt vardaglid situation! du är Mamma! det gör inte att vara med syr ansikte hela tiden  och be om ursäkt. Jag trot att det var hård läxa för dig, du ska inte glömma detta, men ditt barn ska se tusen gånger sin söta MAMMA!

mvh {#lang_emotions_sunny} trevliga helger!!!!

• Anonym (s)

personligen tycker jag att detta barn ska få komma till en familj där hon inte ska behöva vara rädd att få " ett slag" bara för att hon e lite trottsig.... menar e man inte kapabel att ta hand om ett trottsigt barn i 3 års åldern är man inte kapabel att ha barn. hoppas soc kommer snart....

Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!