• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Pelargonen

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:28:11 följande:

Men snälla ... lägg ner!En dask på fingrarna eller ett hårt tag om armen på ett barn är ingen misshandel.... å inte olagligt! Jag har också hört både BVC-sköterska och polis bekräfta detta!
    Varför klanka ner på någon som redan har ångest över en liten händelse då frustrationen tog överhand! Läs tidningarna för H-vete så förstår ni att detta bara är bagateller! Å så vill jag lyckönska dig....du perfekta paragrafryttare!
    Menar du på fullt allvar att en polis har sagt till dig att det inte är olagligt att daska sitt barn på fingrarna? Tillåt mig tvivla.
  • Anonym (Mamma förstår)
    Dejsi skrev 2009-04-29 14:00:03 följande:
    Med ditt dåliga samvete så gör du nog inte om samma sak.
    precis vad jag tror också. Synd att folk gör en så stor sak av sådant här.
    Ingen som sagt att det är okej... men man får faktiskt göra misstag :)
  • Anonym (Hear hear)

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:52:42 följande:

Varför klandra någon som begått ett misstag?
    varför klanka ner på folk, bödöma utan lag?
    Varför överdriva och fantisera?
    Varför inte sätta sig ner och fundera?
    Vad är jag själv kapabel till?
    Gör man alltid bara det man vill?
    Alla gör vi misstag av olika slag!
    Någon är stark och någon är svag!
    Man ska inte tolerera våld och brott.
    Men allt dåligt för med sig något gott!
    Man måste av misstag få lära.
    Och man vill ej skada de som står en nära.
    Det är TS egna kött och blod så jag tror nog hon förstod
    Att det hon gjorde var ej bra det blev en dålig start på denna da´
    Hon har ångest, det kan jag förstå
    men jag tycker inte hon dåligt behöver må
    Så länge det inte upprepas igen
    så borde detta lagts på is för längesen! Det finns värre saker än det här med barn som lever i misär!!!
    *applåd*!!
  • Anonym (Mamma förstår)
    Pelargonen skrev 2009-04-29 14:03:14 följande:
    Menar du på fullt allvar att en polis har sagt till dig att det inte är olagligt att daska sitt barn på fingrarna? Tillåt mig tvivla.
    ja det menar jag på fullt allvar. Å jag känner ingen över huvud taget som skulle höja på ögonbrynen ens över att man knäpper barnen på fingrarna någon enstaka gång!  Nu menar jag ju såklart inte "slå sönder" händerna på barnet. Slå av fingrarna eller orsaka skador på händerna! Inte heller slå barnet så det gör riktigt ont eller använda tillhyggen! Jag pratar om en liten dask på fingrarna... tror barnet snarare blir förvånat och skrämt än att de får ont! Å nej...det är inte olagligt att daska till barnen på fingrarna!
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (Hear hear) skrev 2009-04-29 14:05:36 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:52:42 följande: *applåd*!!
    tack... den poetiska ådran bubblar fram när känslorna sätts på spel...hihi
  • LadyWillow

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande:

ja det menar jag på fullt allvar. Å jag känner ingen över huvud taget som skulle höja på ögonbrynen ens över att man knäpper barnen på fingrarna någon enstaka gång!  Nu menar jag ju såklart inte "slå sönder" händerna på barnet. Slå av fingrarna eller orsaka skador på händerna! Inte heller slå barnet så det gör riktigt ont eller använda tillhyggen! Jag pratar om en liten dask på fingrarna... tror barnet snarare blir förvånat och skrämt än att de får ont! Å nej...det är inte olagligt att daska till barnen på fingrarna!
    Jo, det är olagligt. Precis som att det är olagligt att ta något som "bara" kostar 50 öre. Däremot är det högst otroligt att en engångshändelse leder till någon rättslig påföljd. Men det är likväl olagligt.
  • LadyWillow

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande:

Och är det verkligen lämpligt att skrämma sina barn till lydnad?
  • Anonym (Mamma förstår)
    LadyWillow skrev 2009-04-29 14:14:12 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande: Jo, det är olagligt. Precis som att det är olagligt att ta något som "bara" kostar 50 öre. Däremot är det högst otroligt att en engångshändelse leder till någon rättslig påföljd. Men det är likväl olagligt.
    Jo ... lika olagligt som at kränka, trakassera och fördöma stackars TS som skrev detta inlägg....
  • Anonym (Mamma förstår)
    LadyWillow skrev 2009-04-29 14:14:58 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 14:10:01 följande: Och är det verkligen lämpligt att skrämma sina barn till lydnad?
    Nej visst ska man väl inte skrämmas. Men ni kan väl vända och vrida på detta hur mycket som helst. Tvivlar på att vissa här har barn över huvudtaget! Och ibland hjälper det inte att säga:
    -Men lilla snuttepluutan. Nu vill mamma att hennes lilla ängel klär på sig.
    eller
    - Men nu lilla vännen får du nog lyssna lite på mamma!
    eller
    - Kan du vara snäll och sluta trotsa?
    och vips...så gör barnet som man säger!! Eller vad?? Jovisst finns det barn som aldrig behöver tillsägelser, höjda toner eller bestraffningar. Men det är sällsynt.
    Ett barn som aldrig trotsar är nog inte så normalt (tyvär)
    Och en förälder som aldrig blir arg är nog inte heller så normalt (tyvär)

För om man inte skall skrämma sitt barn till lydnad (vilket man helst slipper såklart)
    då ska man ju inte höja rösten heller (då kan barnet bli rädd), man skall heller inte hota med att ta bort lördagsgodiset eller roliga aktiviteter (då blir barnet rädd att förlora detta)

orkar inte diskutera just nu... måste jobba lite
  • Anonym
    Anonym (Mijo) skrev 2009-04-29 13:36:15 följande:
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-29 13:33:34 följande: Fast du känner ju henne inte. Hon kanske struntar totalt i sitt barn. Det vet du inte. Eller så är hon världens bästa mamma. Ingen av oss vet det så varför beter sig alla som om de känner henne efter ett inlägg? Varför tolkar ni inte det som personalen skulle gjort?
    Du och några andra beter er ju också som om ni kände mamman...skillanden är bara att ni kallar henne barnmisshandlare, att hon behöver hjälp osv...
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!