• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym
    Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 17:34:57 följande:
    Anonym (s) skrev 2009-04-29 17:29:22 följande: herregud, det här börjar ju bli skrattretande.. Då kan jag säga att det inte kommer finnas många kärnfamiljer kvar om man ska börja omplacera barn för en BAGATELL (ja, jag skrev det, how bad am I) för det är just en bagatell som hänt, som händer de flesta föräldrar!! Därmed inte sagt att fortsatta slag skulle vara ok, men det handlar inte ens tråden om. Leta upp rätt inlägg, att skriva eran dynga på!
    haha! klockrent inlägg! you bad...
    Anonym (s) skrev 2009-04-29 17:29:22 följande:
    Jag tror det är bättre barnet får komma till en familj som itne slår barn! där barnet kan känna sig trygg! utan att bli slagen!!!
    hur vet du att barnet känner sig otryggt???
  • Maline

Anonym (s) skrev 2009-04-29 17:42:22 följande:

Nej jag tänker itne tänka till jag tänker aldrig aceptera barnmisshandel glöm det!!!!
    OK, jag accepterar inte heller barnmisshandel men men tycker du verkligen att det är till barnets bästa att barnet omhändertas efter en dask/slag på armen? Är det inte bättre att föräldern får hjälp och stöd i sin föräldraroll så att han/hon inte slår igen?

Man omhändertar ju inte ett barn för att straffa föräldrarna utan för att tillgodose barnets bästa.
  • DaCiss

Jag läste nyss en bok om en person, en man, som blev allvarligt misshandlad som barn. Han blev misshandlad med slag och sparkar, förnedrad, han blev sexuellt utnjyttjad och sexuellt förnedrad av sin far. Trots att han tvingades se på då hans far knullade med grisar, trots att pappan tvingade honom dricka hans systers piss, kissade honom själv i munnen och trots att fadern hade analsex med honom bland mycket mycket mer grymheter så var den värsta tanken pojken kunde tänka sig att flytta ifrån sin familj. Det var värre för honom än att vara hemma i det liv han levde. Han kunde inte med tanken på att vara ifrån sina systrar och sin mamma och det liv han kände till och trots allt så älskade han fortfarande sin pappa.

Det jag beskriver är ett fall av mycket grov barnmisshandel och även där sett genom barnet ögon så skulle barnet inte alls vilja flytta till en annan familj.

Att sedan komma och säga att TS barn borde tas ifrån henne för att mamman gett en dask på armen låter riktigt löjligt enligt mig. Jag skulle knappt ens kalla det för misshandel. Visst, man skall inte daska till barn men vad jag menar är att det finns personer som till och med menar att det är misshandel då folk tar tag i deras barn armar och håller det på plats, även om det är frågan om att barnet tänkt gå över en bilväg. Tycker det är löjligt och att energin borde läggas på de fall där det verkligen behövs.

Jag kan inte säga att det är okej att daska barn men slinker det ut en gång och man ångrar det som TS gör så kommer barnet sannolikt inte lida permanenta livslånga skador utav det. Börjar det hända fler gånger tycker jag att TS först och främst söker hjälp för att handskas med föräldrarollen. Fungerar inte det och barnet börjar få daskar titt som tätt är det dags att byta boende.

• Anonym (ElMano)

Visst förstår människor härinne skillnaden i att höja rösten/vara bestämd vs att slå, daska, smälla, knäppa till sitt barn!?

Som förälder ska man sätta gränser, visa rätt och fel osv...men klarar man inte av det ( som en del uppebarligen INTE gör ) utan att använda fysisk bestraffning...ja, då är det f*n synd om barnen!!!

• Anonym (ElMano)

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 17:49:05 följande:

En vacker dag kommer en figur kallad "ödets ironi" hoppa upp o bita en antal människor här inne i ändalyktan rejält. Det kan vara ni nästa gång som behöver stöd och hjälp på grund av era misstag. Då kan ni stå där, perfekta och ofelbara!
    Ärligt känns det rätt skönt att veta att jag har den självkontrollen och disciplinen så jag är inte ens orolig! Jag kommer aldrig någonsin slå mina barn!

Vet inte hur din självkontoll är, men man brukar ju säga att genom sig själv känner man andra ;)
  • DaCiss
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 18:54:15 följande:
    Visst förstår människor härinne skillnaden i att höja rösten/vara bestämd vs att slå, daska, smälla, knäppa till sitt barn!? Som förälder ska man sätta gränser, visa rätt och fel osv...men klarar man inte av det ( som en del uppebarligen INTE gör ) utan att använda fysisk bestraffning...ja, då är det f*n synd om barnen!!!
    Visst är det synd om barnet om det blivit daskat i armen men att prata om att byta boendet för en sådan engångsföreteelse som det verkar som i TS fall låter inte som någon smart idé. Och då är det barnet jag tänker på.
  • Anonym

Ja, som OM soc verkligen skulle omhänderta barnet efter en sån här grej som TS beskriver!! Herregud människor!!

• Anonym (ElMano)
    DaCiss skrev 2009-04-29 18:57:56 följande:
    Visst är det synd om barnet om det blivit daskat i armen men att prata om att byta boendet för en sådan engångsföreteelse som det verkar som i TS fall låter inte som någon smart idé. Och då är det barnet jag tänker på.
    Jag håller självklart med att byta boende osv för detta inte är ngt alternativ!

Men det känns som att denna diskussionen har resulterat i en sida som försvarar aggressivt beteende mot barn, och en annan som anser att det faktiskt inte är ok att slå, oavsett vilken situation man hamnar i.
  • DaCiss
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 19:10:24 följande:
    Jag håller självklart med att byta boende osv för detta inte är ngt alternativ!Men det känns som att denna diskussionen har resulterat i en sida som försvarar aggressivt beteende mot barn, och en annan som anser att det faktiskt inte är ok att slå, oavsett vilken situation man hamnar i.
    Ah, nej. Så skall det ju definitivt inte vara! Att slå ska aldrig ses som okej. Det är inte okej. Men händer det en gång och det är ett misstag, en engångsföreteelse där föräldern verkligen inser allvaret i det hela och känner sig genomrutten då ser jag inte att barnet är i fel händer om jag säger så. För barnet skulle det vara värre att ryckas upp från sina rötter och flyttas till ett nytt hem med nya föräldrar. Det skulle vara förödande för barnet. Så länge barn inte misshandlas regelbundet i sina hem så tror jag inte att de får men för livet. Men ett men för livet kan det bli ifall barnet omplaceras.

Jag ser det lite som så, en gång ingen gång. Självklart är det ju beroende på fall till fall. Finns väl de som slagit till sitt barn så hårt så det dött så där håller inte regeln måttet men just som i fall som TS beskriver kan jag inte säga att jag tror barnet har det dåligt i sin familj och behöver omplacering.
  • tessi3h

Ta kontakt med bvc och få en tid till bvc psykologen. Hon kan hjälpa dig med verktyg för att i liknande situationer använda ett annat beteende. Dessutom kan hon säkert lindra ditt dåliga samvete. Jag tycker absolut inte att barnet ska omplaceras pga en engångsföreteelse. Be flickan om ursäkt utan att lägga någon skuld på henne. Säg att du blev stressad och gjorde fel men att det inte kommer att hända igen. Lycka till!

Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!