• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (Mamma förstår)
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 07:59:28 följande:
    Såklart är det inte rätt att slå sina barn.... å självklart ska man inte försvara sådant. Men alla har ju olika brister och bara för att man inte slår sina barn kanske man gör andra saker som sätter sjupa spår eller riskerar barnens välmående, psyke eller risk för skador. Jag fick en och annan dask i rumpan när jag var liten... å visst är det inte okej. Dock glömt och förlåtet för längesen...säkert redan kvällen efter. Däremot kan jag fortfarande må dåligt över de tillfällen jag hörde mina föräldrar bråka, såg min pappa slå min mamma, såg min pappa berusad vilket resulterat i att jag än idag har jättesvårt för onyktra människor. Jag har också djupa spår efter en gång då min mamma förnedrade mig inför en kompis och talade om något jag gjort.  Jag reagerade starkt över att vissa kompisar fick ränna ute sent på kvällarna i unga år, cykla utan cykelhjälm, leka farliga lekar m.m. Vet föräldrar som aldrig aktiverar sina barn, leker med sina barn, kramar sina barn, barn som får vara vakna själva tills föräldrarna behagar gå upp sent på förmiddagen, det finns barn som inte får ordentligt med mat, får gå i smutsiga kläder eller blir retade för de aldrig har fina kläder.Idag ser man dessa stora blå studsmattor i trädgårdarna och jag undrar ofta hur en "bra förälder" kan låta sina barn hoppa utan skyddsnät. Varför utsätta sina barn för risker, obehagliga upplevelser,  förnedringar m.m.Med andra ord... det finns SÅÅÅÅ mycket som avgör ifall en förälder är bra eller dålig. Man ska inte slå sina barn... å det kanske du inte gör, aldrig gjort eller kommer göra! Men för den delen är du säkert inte perfekt förälder. Och dina brister kan sätta sjupare spår och jobbigare barndomsminnen än en liten dask på armen! Tänk lite innan ni skriver. Det finns många detaljer i en föräldra-roll som borde totalförbjudas, saker som barn kan må riktigt dåligt utav! En dask på armen är förmodligen glömd och förlåten efter ett dygn (såvida det inte sker igen) Men en alkoholiserad förälder, en förälder som inte ger sig tid till att se till att barnet mår bra, trivs, föräldrar som bråkar inför barnen eller ligger och sover hela dagarna, aldrig ger barnen en kram o.s.v kanske sätter minnen för livet. Har jag fel!?!?
    Vill tillägga att detta börjar hamna under kategori "sandlådan" trots att det är ett viktigt ämne som tas upp. Men jag är övertygad om att alla som vill kalla sig paragrafryttare här kanske följer lagen men för den delen kanske det finns andra saker ni gör som era barn mår dåligt av. Jag ser ofta föräldrar på stan som tar tag i sina barn riktigt hårt i armen t.ex. Misshandel... ? Kanske det... straffbart...nej! och därmed inte okej även om jag själv tagit tag i min dotters arm vid flera tillfällen. Men något jag verkligen reagerar starkt på och kan bli arg och upprörd över "återigen på stan" är föräldrar som sitter och röker intill sina barn, låter barnen cykla utan hjälm eller låter barnet skamset gå intill en onykter förälder, låter barnen gå i smutsiga trasiga gamla kläder och sticka ut från mängden. Sådant borde vara straffbart också i så fall!
  • vampyria2
    Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 08:06:06 följande:
    Vill tillägga att detta börjar hamna under kategori "sandlådan" trots att det är ett viktigt ämne som tas upp. Men jag är övertygad om att alla som vill kalla sig paragrafryttare här kanske följer lagen men för den delen kanske det finns andra saker ni gör som era barn mår dåligt av. Jag ser ofta föräldrar på stan som tar tag i sina barn riktigt hårt i armen t.ex. Misshandel... ? Kanske det... straffbart...nej! och därmed inte okej även om jag själv tagit tag i min dotters arm vid flera tillfällen. Men något jag verkligen reagerar starkt på och kan bli arg och upprörd över "återigen på stan" är föräldrar som sitter och röker intill sina barn, låter barnen cykla utan hjälm eller låter barnet skamset gå intill en onykter förälder, låter barnen gå i smutsiga trasiga gamla kläder och sticka ut från mängden. Sådant borde vara straffbart också i så fall!
    Amen {#lang_emotions_dreamer}
  • Anonym (ElMano)

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 22:17:41 följande:

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-29 18:57:43 följande:
    Återigen, så läser du fel.. skriver jag så otydligt?? Jag sa misstag. Du är inte perfekt tro mig. Som sagt, en vacker dag. Synd att man inte kan vara närvarande och applådera.
    Är du seriös!?

Menar du på fullt allvar att du använder slå, eller inte slå som en måttstock på om man är en perfekt förälder?

Jag kommer inte begå "misstaget" att slå!

En undran är dock, när du benämner att slå sitt barn som ett "misstag", är det för att du själv ska kunna sova gott om natten?
  • Anonym (ElMano)

För mig handlar det om en kränkande fysisk bestraffning som jag inte anser hör hemma i barnuppfostran! Så enkelt är det...
    Vill ni bli slagna, daskade, knäppta, smällda!? Jag vet då att jag skulle aldrig tolerera en sådan behandling!
    Det finns ju andra sätt som fungerar precis hur bra som helst för att få väluppfostrade barn!

Givetvis är man inte perfekt som förälder...ingen av oss är väl perfekta, men att använda det ordet i sammanhanget på ett nedlåtande sätt om oss som är emot att använda fysisk bestraffning / tappa fattningen så pass att man slår, anser jag bara blir löjligt!

Huruvida TS ska bli utredd osv av soc menar jag återigen att det bara går att sia om, ingen vet mer än vad TS skrivit om henne själv som en god mor. Men att förskolepersonalen har anmälningsplikt är inget att diskutera. Det har dem!

Slutligen, det finns många saker som barn far illa av, eller som iaf omgivningen kan uppfatta som en dålig miljö för ett barn. Men att ställa upp dessa emot varandra är ett sätt som för mig inte fungerar. Ett barn som bli slagen konstant har det värre än ett barn som blir slagen en enda gång. Men vidare så har ju barn som blir slagen samt utnyttjad det värre än det barn som bara blir frekvent misshandlad osv, osv...
    Ska vi börja bedöma lidande och säga att det finns värre saker barn kan råka ut för, och iom det också förminska kränkningen barnen utsätts för!?
    Vi diskuterar inte barn som har fulla föräldrar, vi diskuterar inte barn som har föräldrar som inte fixar den sociala omsorgen av sitt barn.
    Vi diskuterar ett mor som slog sitt barn!
  • Anonym
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:01:48 följande:
    Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-29 22:17:41 följande: Är du seriös!?Menar du på fullt allvar att du använder slå, eller inte slå som en måttstock på om man är en perfekt förälder? Jag kommer inte begå "misstaget" att slå! En undran är dock, när du benämner att slå sitt barn som ett "misstag", är det för att du själv ska kunna sova gott om natten?
    H*n menar att alla gör misstag. ingen är perfekt som förälder utan alla gör misstag. detta behöver nödvändigtvis inte ske i form av slag utan h*n menar som sagt att alla gör misstag någon gång i föräldrarollen. på ena eller andra sättet.

bara för att klargöra eftersom många verkar ha uppfattat fel
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-30 09:34:53 följande:
    H*n menar att alla gör misstag. ingen är perfekt som förälder utan alla gör misstag. detta behöver nödvändigtvis inte ske i form av slag utan h*n menar som sagt att alla gör misstag någon gång i föräldrarollen. på ena eller andra sättet.bara för att klargöra eftersom många verkar ha uppfattat fel
    Fast det är ju i sammanhanget att slå sitt barn vi diskuterar.
  • Anonym
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:43:40 följande:
    Fast det är ju i sammanhanget att slå sitt barn vi diskuterar.
    javisst!

Det är nog mer en paralell för att påvisa att ingen är perfekt! Så har jag fattat det, men h*n får komma in och förklara närmre själv om ni inte förstår vad h*n menar!
  • Anonym (10)

Till viss del håller jag med dig men att överbeskydda barnen är inte heller rätt! De måste få lära sig klara sig själv. De måste inse att det gör ont om jag ramlar osv. Vi vuxna kan inte skydda dem hela tiden för då kommer de aldrig att lära sig vad som är rätt och fel.

Att gå i smutsiga kläder finns det inget försvar för, men att ha bara trasiga och för små kläder kan bero på föräldrarnas ekonomi. De får kanske ärva av någon bekant eller äldre släkting, det finns kanske inte marginaler till "fina" kläder.

Sen undrar jag varför du anser att det borde vara förbjudet att sticka ut från mängden?
  • Anonym (ElMano)
    Anonym skrev 2009-04-30 09:46:51 följande:
    javisst! Det är nog mer en paralell för att påvisa att ingen är perfekt! Så har jag fattat det, men h*n får komma in och förklara närmre själv om ni inte förstår vad h*n menar!
    Men, jag har aldrig påstått mig vara perfekt! Det har andra gjort åt mig, med en nedvärderande ton...
    Det jag påstår är att alla slår inte sin barn!!! Dvs, det är inte naturligt, eller ngt som alla gör...
  • Strözzel

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:26:05 följande:

Anonym (Mamma förstår) skrev 2009-04-30 08:06:06 följande: För mig handlar det om en kränkande fysisk bestraffning som jag inte anser hör hemma i barnuppfostran! Så enkelt är det... Vill ni bli slagna, daskade, knäppta, smällda!? Jag vet då att jag skulle aldrig tolerera en sådan behandling! Det finns ju andra sätt som fungerar precis hur bra som helst för att få väluppfostrade barn!
    Nu har inte jag uppfattat det som TS slagit sitt barn på armen i uppfostrande syfte utan att det var en reaktion till följd av det som hänt under morgonen.

Jag har inte heller fått känslan av att det är många här som försvarar detta som ett led i barnuppfostran men däremot uttryckt förståelse för att något sådant som TS beskriver kan hända när man är mitt uppe i sitt föräldraskap. Rätt eller fel kan diskuteras i all evighet.

Jag vet att min mamma, som för övrigt varit och fortfarande är en suverän sådan, vid ett tillfälle i ren frustration hällde en tallrik med fil över min storebror när han bara stökade vid frukostbordet och vi småsyrror tog efter hans beteende. Nu var det en engångshändelse, inget hon gjorde i uppfostringssyfte men kan säkert uppfattas som kränkande. Vad jag vet har han dock inte tagit någon större skada av detta utan det är min mamma som fortfarande kan få dåligt samvete.
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!