• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (1)
    Strözzel skrev 2009-04-30 10:57:02 följande:
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:26:05 följande: Nu har inte jag uppfattat det som TS slagit sitt barn på armen i uppfostrande syfte utan att det var en reaktion till följd av det som hänt under morgonen. Jag har inte heller fått känslan av att det är många här som försvarar detta som ett led i barnuppfostran men däremot uttryckt förståelse för att något sådant som TS beskriver kan hända när man är mitt uppe i sitt föräldraskap. Rätt eller fel kan diskuteras i all evighet.
    Exakt!
  • Anonym
    Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 10:16:54 följande:
    Det jag påstår är att alla slår inte sin barn!!! Dvs, det är inte naturligt, eller ngt som alla gör...
    men ingen har nog sagt emot dig på den punkten heller. eller??
  • DaCiss
    Anonym (10) skrev 2009-04-29 23:57:40 följande:
    Men är ett löst slag verkligen mindre kränkande än ett hårt? Jag förstår inte resonemanget. Jag har många gånger tidigare i denna tråd sagt att jag anser att ts behöver söka hjälp för att lära sig hantera sina känslor samt för att ts själv sagt att hon är rädd för barnets utbrott. Om ts inte själv söker hjälp kommer hon och barnet inom snar framtid att hamna hos soc. Är det inte bättre att söka den hjälpen frivilligt? Säga att "Jag blev så frustrerad och slog mitt barn. Jag klarade inte av mina känslor. Jag är rädd för mitt barns utbrott, hjälp mig!". Att ignorera det som hänt och fundera på att skylla på barnet är varken moraliskt eller lagenligt rätt. Varför tror alla att ts barn skulle omplaceras om soc fick veta om denna situation? Då måste ni, enligt mig, tro att ts verkligen inte vill sitt barns bästa och inte tvekar att slå när hon anser sig ha rätt till det. Jag blir rädd för alla dessa vuxna som anser att det är okej att slå barn!
    Jag ser inte alls det här ur perspektivet kränkande. Jag värderar hur skadat barnet riskerar bli. Ett löst slag är definitivt mindre farligt än ett hårt. Ett hårt riskerar skada barnet rent fysiskt och troligen skadar det också mer rent psykiskt. Kränkande däremot är båda handlingarna. Men jag kan säga att jag kränker mina barn dagligen. Inte får de välja att skippa borsta tänderna om de vill, de får inte välja själv när det är läggdags, de får inte busa i sängarna då de skall sova. Jag bestämmer mycket i det här hemmet och många gånger får de ett nej. Det är också kränkande. För att uppfostras så måste barn enligt mig i vissa avseenden kränkas. Vuxna kränks också. Det finns folk som anser sig ha rätt att bryta mot lagar och regler men deras rättigheter kan bli indragna till påföljd. Det är också en kränkning enligt dom, så upplever dom det.

Jag ser inte alls att TS tids nog kommer hamna på soc. När ajg var liten luggades jag ibland, en gång fick jag smisk på rumpan också. Mamma och pappa hamnade inte på soc. Vissa mänskor daskar rent instinktivt till sitt barn en gång och inser direkt sitt misstag, gör inte om det. Varför skulle en sådan person hamna på soc?

Och nej, jag tror inte alls att TS barn skulle bli omhändertaget av myndigheterna för en sådan här sak. Jag har frågat de som anser att barnet BORDE bli omhändertaget hur de riktigt resonerar. För barnets väl ser inte jag att man tänker på då i första hand. Det ser mer ut som om man vill hämnas på den mamma som lade finger på sin dotter.
  • Anonym (Mijo)

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-30 12:04:51 följande:

Anonym (ElMano) skrev 2009-04-30 09:01:48 följande: Varför förvränger du och "Miffo", förlåt "Mijo" (lässvårigheter du vet) allt man skriver?
    Man har inte mycket att komma med när man använder sig av personangrepp
  • Anonym (10)
    DaCiss skrev 2009-04-30 12:51:03 följande:
    Jag ser inte alls det här ur perspektivet kränkande. Jag värderar hur skadat barnet riskerar bli. Ett löst slag är definitivt mindre farligt än ett hårt. Ett hårt riskerar skada barnet rent fysiskt och troligen skadar det också mer rent psykiskt. Kränkande däremot är båda handlingarna. Men jag kan säga att jag kränker mina barn dagligen. Inte får de välja att skippa borsta tänderna om de vill, de får inte välja själv när det är läggdags, de får inte busa i sängarna då de skall sova. Jag bestämmer mycket i det här hemmet och många gånger får de ett nej. Det är också kränkande. För att uppfostras så måste barn enligt mig i vissa avseenden kränkas. Vuxna kränks också. Det finns folk som anser sig ha rätt att bryta mot lagar och regler men deras rättigheter kan bli indragna till påföljd. Det är också en kränkning enligt dom, så upplever dom det. Jag ser inte alls att TS tids nog kommer hamna på soc. När ajg var liten luggades jag ibland, en gång fick jag smisk på rumpan också. Mamma och pappa hamnade inte på soc. Vissa mänskor daskar rent instinktivt till sitt barn en gång och inser direkt sitt misstag, gör inte om det. Varför skulle en sådan person hamna på soc? Och nej, jag tror inte alls att TS barn skulle bli omhändertaget av myndigheterna för en sådan här sak. Jag har frågat de som anser att barnet BORDE bli omhändertaget hur de riktigt resonerar. För barnets väl ser inte jag att man tänker på då i första hand. Det ser mer ut som om man vill hämnas på den mamma som lade finger på sin dotter.
    Hur ett löst eller hårt slag påverkar barnet är individuellt. Vissa barn kan fara mer illa av ett löst slag än någon annan av ett hårt. Vi är individer, med olika tankar, känslor och referensramar. Varför detta tjat om att barnet ska/kan bli omhändertaget? Jag har sett flera som skriver att någon sagt det. Bara för att man blandar in soc betyder inte det att barnet blir omhändertaget! Jag tror det är många missuppfattningar i tråden.
  • LadyWillow

Anonym (10) skrev 2009-04-30 13:03:15 följande:

Bara för att man blandar in soc betyder inte det att barnet blir omhändertaget! Jag tror det är många missuppfattningar i tråden.
    precis vad jag har försökt säga flera gånger...det är deras absolut sista åtgärd!
  • DaCiss
    Anonym (10) skrev 2009-04-30 13:03:15 följande:
    Hur ett löst eller hårt slag påverkar barnet är individuellt. Vissa barn kan fara mer illa av ett löst slag än någon annan av ett hårt. Vi är individer, med olika tankar, känslor och referensramar. Varför detta tjat om att barnet ska/kan bli omhändertaget? Jag har sett flera som skriver att någon sagt det. Bara för att man blandar in soc betyder inte det att barnet blir omhändertaget! Jag tror det är många missuppfattningar i tråden.
    Det kan säkert finnas missuppfattningar. Jag själv har inte läst hela tråden utan såg någon skriva om omplacering och svarade därefter.
  • Anonym (eeuuhm?)

Anonym (Mijo) skrev 2009-04-30 12:57:20 följande:

Anonym (eeuuhm?) skrev 2009-04-30 12:04:51 följande:
    Man har inte mycket att komma med när man använder sig av personangrepp
    Men ärligt, man blir ju mörkrädd :/
    Nu lämnar jag denna tråd, "de perfekta" är inte värda energin. TS har iaf stort stöd och jag tror att hon har lyckats ignorera smutskastarna som säger att barnet borde tas ifrån sin familj (jo, det har sagts i tråden) Händelsen är säkert glömd för längesen, och de firar nog en härlig Valborg ihop i det fina vädret med massa kärlek och skratt.

Merparten har förståelse och förlåtelse, har man inte de egenskaperna kommer man inte komma långt här i livet.

Trevlig Valborg allihop!
  • Anonym

Det finns många som tar tag i armen när barnen gjort fel Ts misshandel är det inte. Men är man för hårdhänt så klassas det som misshandel..

Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!