• Anonym

Jag "slog " min 3 åring!

Vet inte var jag ska börja, mår så dåligt redan och har dåligt samvete.
    Allt började imorse när jag väckte min 3 åriga dotter för att lämna henne på dagis och därefter åka till jobbet.
    Väckte henne lungt med en puss på kinden och tog upp henne för att kissa.
    Allt gick bra fram till dess att jag började klä på henne. Hon vägrade, ville ha pyjamasen på sig igen. Började gråta och vägrade göra som jag sa. Klockan var redan för mycket och jag kände att jag kommer försent.
    Jag gjorde verkligen allt ifrån mig på det lugnaste sättet och till slut tappade jag kontrollen och slog henne på armen med min hand. Är ingen misshandlare och slår inte mitt barn men imorse hände det bara. Hatar mig själv för det.
    Och inte nog med det, när vi kom till dagisen och hon gick till fröken så sa jag att hon var lite trött och grynig. Det sa hon också och gick till fröken sen så hörde jag henne säga, jag är ledsen, mamma slår mig.
    Vad ska jag göra, jag kan inte tvätta bort det. Vad ska jag säga om personalen frågar mig?
    :(

• Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!
  • Anonym (men herre gud,,,)

Nu får ni väl ta och skärpa er!!!!!!!!!!!!!!!
    Mina barn måste jag få uppfostra, mina barn skall göra som jag säger , göra som fröken säger , göra som personalen säger,,,, med rätt att i fråga sätta givetvis.

Givetvis måste barnet ha rätt att testa gränser, OCH givetvis MÅSTE vi MARKERA att NU är gränsen nådd,,,, GENAST!

Självklart ryter man till, tar ungen i armen och klämmer till lite! Effektivt är också att använda sina ögon. Se dem i ögonen och förmedla NEJ!

Innan det går så långt som för TS_ SLÅ DEM INTE.

RYT och MARKERA!

• Anonym (håhåjaja)

Förstår inte skillnade, trycka till på armen eller en dask på rumpan?? En markering vilket som, fysisk markering kallar jag det!!

• Anonym (ElMano)

Men varför använda fysisk bestraffning!?
    Smälla löst på fingarna, dask i baken osv...vad säger ni då när barnet tar efter ert beteende? Vad säger ni när barnet slåss när andra inte gör som de vill?
    "Man får inte slåss"!?!? "Det är skillnad när mamma/pappa gör det för då är det en fysisk MARKERING!?!?
    Lär man barn att man inte får slåss, genom att vara fysisk utåtagerande själv?

Trotsig två åring som lägger sig ned...ja, är väl bara att lyfta upp barnet och bära! Varför ska man diskutera med ett barn som har fullt upp med att vara argt? Varför är det så provocerande för er som känner att ni bara måste visa fysiskt att ni bestämmer? Varför ska man som vuxen ens orka bli arg och tillrättavisa med dask, hårda tag i armen osv? Nä, som sagt...lyft upp barnet o bär med! Visa att ni inte går med på humöret och att det inte lönar sig!

Vidare, varför diskuterar ni huruvida man får men eller inte av att bli slagen / daskad/smälld? Det spelar väl ingen som helst roll!
    Finns massa saker barn alldeles säkert inte skulle få men av, men som jag aldrig ngnsin skulle utsätta mitt barn för!

Vill ni verkligen som föräldrar vara fysisk utåtagerande mot era barn? Mår ni bra av det?

Varför måste ni som nu gör det tillrättavisa med fysisk bestraffning? Vet ni inga andra sätt? Blir ni så provcerad att ni inte klarar av att hålla tillbaka? Anser ni att andra sätt innebär att man är mesig?
    Berätta, för jag förstår det bara inte!

• Anonym (håhåjaja)

Men seriöst, el mano. OM man har tre vilda barn som inte lyder, inte lyder alls, trots att man föröker ALLT. Är det då så konstigt att de till slut får en dask i rumpan?? HUR ska man visa då om inte annat funkar??? Det är ju inget som sker direkt, utan efter att man försökt annat och barnet fortsätter o fortsätter och till slut så pallar man inte.... Kanske barnet då inser att det gått för långt...

• Ärla Minou

Anonym (ElMano) skrev 2009-05-07 22:28:03 följande:

Men varför använda fysisk bestraffning!? Smälla löst på fingarna, dask i baken osv...vad säger ni då när barnet tar efter ert beteende? Vad säger ni när barnet slåss när andra inte gör som de vill? "Man får inte slåss"!?!? "Det är skillnad när mamma/pappa gör det för då är det en fysisk MARKERING!?!? Lär man barn att man inte får slåss, genom att vara fysisk utåtagerande själv? Trotsig två åring som lägger sig ned...ja, är väl bara att lyfta upp barnet och bära! Varför ska man diskutera med ett barn som har fullt upp med att vara argt? Varför är det så provocerande för er som känner att ni bara måste visa fysiskt att ni bestämmer? Varför ska man som vuxen ens orka bli arg och tillrättavisa med dask, hårda tag i armen osv? Nä, som sagt...lyft upp barnet o bär med! Visa att ni inte går med på humöret och att det inte lönar sig! Vidare, varför diskuterar ni huruvida man får men eller inte av att bli slagen / daskad/smälld? Det spelar väl ingen som helst roll! Finns massa saker barn alldeles säkert inte skulle få men av, men som jag aldrig ngnsin skulle utsätta mitt barn för!Vill ni verkligen som föräldrar vara fysisk utåtagerande mot era barn? Mår ni bra av det? Varför måste ni som nu gör det tillrättavisa med fysisk bestraffning? Vet ni inga andra sätt? Blir ni så provcerad att ni inte klarar av att hålla tillbaka? Anser ni att andra sätt innebär att man är mesig? Berätta, för jag förstår det bara inte!
    Nej jag håller med. Det finns ingen som helst anledning att fysiskt tillrättavisa barn. Att hindra kan ju vara motiverat dvs ställa sig i vägen, lyfta undan, hindra armen från att slå eller dra ner men inget annat.

Tar man till våld finns inga ursäkter. Förklaringar finns däremot. Stress, låg frustrationstolerans osv. Men problemet ligger hos föräldern som gör det till barnets problem genom att utsätta det för en kränkande handling. Man gör bäst i att granska sig själv noga tycker jag.

Men sen är det ju inte enkelt att vara förälder. Vissa barn är svårare än andra. Vissa föräldrar har sämre förutsättningar än andra. Finns ingen rättvisa.

Bäst av allt är att enstaka misstag faktiskt går att reparera. Riktigt så sköra är inte barn att de inte kan hantera enstaka händelser som blivit helfel. Viktigt är nog ändå att föräldern tar på sig det fulla ansvaret för sina handlingar och inte försöker skylla ifrån sig.

Att ha en alltigenom behaglig barndom är dock inte säkert en bra sak. Missförstå mig inte nu. Jag tycker inte att man ska göra illa sina barn lite då och då "bara för att". Men att ha lite dåliga upplevelser (vilket ju alla faktiskt får) är en bra erfarenhetsgrund att relatera till. Med det får verkligen inte vara för mycket.

Och så till sist. Jag tror ändå det är viktigt att som förälder få erkänna att man gör fel ibland och inte lever upp till sina förväntningar på sig själv. Det måste man kunna få prata om utan att det ska tas som tecken på att man vill bagatellisera fenomenet. Någon slår till på armen, någon annan ryter vid ett tillfälle som är helfel att ryta vid, någon hotar i en stressad situation fast man inte får/bör göra det.
  • h8him

Anonym (håhåjaja) skrev 2009-05-07 22:44:14 följande:

Men seriöst, el mano. OM man har tre vilda barn som inte lyder, inte lyder alls, trots att man föröker ALLT. Är det då så konstigt att de till slut får en dask i rumpan?? HUR ska man visa då om inte annat funkar??? Det är ju inget som sker direkt, utan efter att man försökt annat och barnet fortsätter o fortsätter och till slut så pallar man inte.... Kanske barnet då inser att det gått för långt...
    Allvarligt? Är det barnens fel att föräldern brister och inte orkar med de barn som denn* valt att få? Att visa att något inte funkar gör man genom att vara konsekvent, inte slå, daska, knäppa...
  • Anonym (ElMano)

Anonym (håhåjaja) skrev 2009-05-07 22:44:14 följande:

Men, funkar det med en enda dask? Lär sig barnet av den smällen och upphör med sin vildhet? Förvandlar man sitt barn / sina barn från vilda till lugna med den enda dasken? Vad vinner man med den dasken, mer än då kanske lugn för stunden?

Jag anser att det finns andra sätt! Givetvis kommer de fungera precis lika "dåligt" som att daska då barn är barn och är i behov av konstant ledning. Jag som förälder får ha lugn i magen och vänta på att saker och ting faller på plats! Barn lär sig, vilda barn kommer att lära sig att ta det lugnt osv!

Jag sitter inte på patentlösning för alla föräldrar när det gäller uppfostran, jag vet vad som fungerar här hemma.
    En sak jag iaf är helt säker på är att använda sig av fysisk , oavsett man kallar det dask, smälla osv, är en kränkning av barn som jag aldrig kommer acceptera!
  • mira83

man skall inte slå barnen för det tar efter och slår andra..men jag tycker det är helt ok att höja tonen (men inte skrika) ifall inget hjälper och de inte lyssnar..

• Anonym (misshandlare?)
    h8him skrev 2009-05-07 21:31:03 följande:
    Anonym (misshandlare?) skrev 2009-05-07 21:23:10 följande: Man behöver inte diskutera för att nå upproriska barn.
    Vad ska man göra då? Sätta sej på barnets nivå och tala det till rätta? Joo tack jag har sett folk som försökt och deras barn är hemska rent ut sagt!
    -Neej men mamma sa att du inte får göra så... Så ligger ungen på golvet i affären och störttjuter för den inte får nåt som den vill ha.
    Är det inte bara bättre att ta tag i ungen, titta på honom/henne och säga bestämt att slutar du inte nu åker vi hem utan att handla.

Så då är det att misshandla sitt barn när man tar och lyfter in det på hans/hennes rum med eller? Jar tar ju i barnet och det kan man väl se som fysisk misshandel?
    Förklara för mej för jag förstår verkligen inte hur ni moraltanter tänker?

Det är inte konstigt att det är så mycke skit med ungdomar och att det bara blir värre och värre.
    När jag var liten sa man aldrig emot nån som var äldre än en själv, nu springer skolbarnen och "muckar" med de äldre barnen.
  • Anonym (ElMano)

Anonym (misshandlare?) skrev 2009-05-08 05:33:16 följande:

Vad ska man göra då? Sätta sej på barnets nivå och tala det till rätta? Joo tack jag har sett folk som försökt och deras barn är hemska rent ut sagt!-Neej men mamma sa att du inte får göra så... Så ligger ungen på golvet i affären och störttjuter för den inte får nåt som den vill ha.Är det inte bara bättre att ta tag i ungen, titta på honom/henne och säga bestämt att slutar du inte nu åker vi hem utan att handla.Så då är det att misshandla sitt barn när man tar och lyfter in det på hans/hennes rum med eller? Jar tar ju i barnet och det kan man väl se som fysisk misshandel?Förklara för mej för jag förstår verkligen inte hur ni moraltanter tänker?Det är inte konstigt att det är så mycke skit med ungdomar och att det bara blir värre och värre.När jag var liten sa man aldrig emot nån som var äldre än en själv, nu springer skolbarnen och "muckar" med de äldre barnen.
    Att våra ungdomar mer och mer blir en förlorad generation beror absolut inte på att föräldrarna har varit fysisk inaktiv mot sina barn!
    Jag anser inte att det är att mishandla när man som vuxen sätter gränser mot sina barn! Barn måste få lära sig rätt och fel! Men, barn måste få chans att göra det utan att den vuxne ska förlora tålamodet och daska, smälla osv!
    Att lyfta upp ett barn som ex lägger sig ned och skriker ser jag som fullt naturligt, om det är så att man ex är i affären. Men att använda sig av barnets utbrott som ursäkt för att vara extra hård, nypa till extra mycket osv där går min gräns!

En sak jag finner anmärkningsvärd är att de föräldrar som klarar av att behålla lugnet, inte ser ett utbrott som otroligt provocerande och som faktiskt pratar med sitt barn sällan har de barn som beskrivs här som "vildar". Detta är min uppfattning som bygger på de familjer som finns i min närhet.
    Kanske är det så att det är "vildarna" som under sina tidiga år blivit kränkt av sina föräldrar genom dask, smäll osv i syfte att ex lära dem låta bli sladden!?
Svar på tråden Jag "slog " min 3 åring!