• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • Ellabus

Pucko Buffy skrev 2009-07-22 17:03:12 följande:

H e l e n a skrev 2009-07-22 13:33:47 följande:
    Du behöver inte vara allt för orolig. Dina värden är inom referensvärdena för friska icke gravida kvinnor, men TSH är lite högt för att vara gravid. Hade det varit rejält höjt hade det varit riktigt allvarligt men, jag tror inte du behöver oroa dig nämnvärt då många kvinnor går igenom fullgångna graviditeter med högre värden och får fullt friska barn. Hade värdena varit runt 9 eller högre då borde du varit orolig. Troligtvis får du fortsätta med levaxinet under hela graviditeten och kanske höja dosen någon gång. Får du missfall inom det snaraste, så beror det nog inte till så stor del på TSH värdet utan på andra orsaker, då bebis tar vad den behöver i första hand och det är du som blir lidande. Men det var bra att de kollade upp dig så du slipper må extra dåligt under graviditetens gång, vilket många kvinnor gör där TSH och T4 inte kollas upp.Mvh PB
    Hm, mitt TSH låg på 9,9 i början av min graviditet. Jag har naturligtvis varit orolig som bara den, även om jag fick höja dosen direkt och TSH därefter sjönk snabbt. Mitt T4 har däremot hela tiden legat i överkanten av referensintervallet, t o m över. Imorgon går jag in i vecka 12 och hittills verkar allt som det ska. Jag har träffat två läkare under den här tiden, och fått besked per telefon av ytterligare två, alla fyra har sagt att det inte ska vara någon fara med barnet. Eftersom det har funnits tillgång till T4 hela tiden så ska det inte vara någon fara att TSH har varit lite för högt tydligen. Men - jag kommer nog att fortsätta vara orolig ändå, när barnet väl är fött friskt så kommer jag väl att oroa mig för att det ska visa sig att något är fel längre fram. Dessutom får jag för mig att läkarna ger lugnande besked för att jag inte ska gå omkring och oroa mig. Det är svårt att släppa det...
  • kosmosblomman
    DamnCat skrev 2009-07-22 19:09:59 följande:
    Jag har också funderat på salivtestet. Men jag tvekar också att beställa det eftersom jag också undrar vem som ska skriva ut medicin? Å andra sidan har jag för mig att andra som haft problem med kortisolvärdet har kunnat ta någon medicin som inte är receptbelagd, från någon slags hälsokostaffär eller dylikt... Men jag kan ha fel.
    Hör gärna av dig ifall du kommer på vad som kan höja kortisol (ifall det nu är vajsing på det)...
  • Sirling
    NoMercy skrev 2009-07-22 11:29:26 följande:
    Läser mer och mer om Hypotyreos typ 2. Det är en ahaupplevelse. Fick även tips om att min tunga kan bero på låg kortisolnivå, det kan bli så när man äter LCHF kost. Jag VILL ju så mkt, men känner mig helt matt. Det är inte lika hemskt som när det började för 3,5 år sen, men jag har ju lite andra symtom nu. Hoppas hoppas dr är lika vettig som han verkar!
    Hur kan LCHF-kost påverka tungan? Min kusin är hypo och äter så så lite info om det är bra eller dåligt i kombination vore bra. Det låter ju som en bra match då man väl ska undvika socker och kolhydrater när man är hypo eller hur?
  • Rosdraken
    Sirling skrev 2009-07-23 09:56:21 följande:
    Hur kan LCHF-kost påverka tungan? Min kusin är hypo och äter så så lite info om det är bra eller dåligt i kombination vore bra. Det låter ju som en bra match då man väl ska undvika socker och kolhydrater när man är hypo eller hur?
    Va? Ska man undvika socker och kolhydrater för att man har hypo? Det hade jag aldrig hört....
  • NoMercy
    Sirling skrev 2009-07-23 09:56:21 följande:
    Jag fick tips av en tjej att det kan vara brist på kortisol.

Kortisolbristen orsakade problem eftersom kroppen behöver kortisol för att omvandla fett och protein till de kolhydrater som behövs (glukoneogenes).

Men när jag läst på www.kolhydrater.ifokus.se så verkar det vara fler som inte riktigt mår bra av LCHF ihop med hypo. Men det är min egen tolkning. Jag får läsa mer.
    Äcklak
  • kosmosblomman
    NoMercy skrev 2009-07-23 11:47:30 följande:
    Jag fick tips av en tjej att det kan vara brist på kortisol. Kortisolbristen orsakade problem eftersom kroppen behöver kortisol för att omvandla fett och protein till de kolhydrater som behövs (glukoneogenes). Men när jag läst på www.kolhydrater.ifokus.se så verkar det vara fler som inte riktigt mår bra av LCHF ihop med hypo. Men det är min egen tolkning. Jag får läsa mer.
    Jag vet inte så mkt om lchf, är det typ GI ? jag körde nån variant av GI (med regelbunden "experthjälp")..Jag höll väl på ungefär ett år, och njurarna ballade ur.

Så vad ni än gör; så gör det m måtta och bara under en viss tid..
    Jag sållade bort kolhydraterna (tränade mkt på gym m.m) på så vis bröt jag ner muskler och annat viktigt..Min sköldkörtel fick frispel och nu är jag väldigt försiktig med alla "metoder" som finns..
  • Sirling
    Clawdia skrev 2009-07-23 10:16:58 följande:
    Va? Ska man undvika socker och kolhydrater för att man har hypo? Det hade jag aldrig hört....
    Det verkar finnas ett visst samband mellan vårt ökade intag av kolhydrater och socker och uppkomsten av hypo enligt vissa källor, bla Scandlab. Av dom som jag känner som har fått den här problematiken(ca 10 stycken bland mina privata vänner och släktingar) är typ alla utom min syrra riktiga sugeraddicts inkl mig själv...
  • kosmosblomman

Jag tror på att man ska vara sparsam m socker och kolhydrater (det vita) oavsett vilken sjukdom man har..

Man får försöka hitta en egen balans..svårt när allt runtomkring gör en nyfiken och man testar tills man nästan stupar..

• NoMercy
    kosmosblomman skrev 2009-07-23 12:54:30 följande:
    Jag vet inte så mkt om lchf, är det typ GI ? jag körde nån variant av GI (med regelbunden "experthjälp")..Jag höll väl på ungefär ett år, och njurarna ballade ur.Så vad ni än gör; så gör det m måtta och bara under en viss tid..Jag sållade bort kolhydraterna (tränade mkt på gym m.m) på så vis bröt jag ner muskler och annat viktigt..Min sköldkörtel fick frispel och nu är jag väldigt försiktig med alla "metoder" som finns..
    Det är så taskigt bara att jag mådde så himla bra med LCHF i höstas. Jag gillar det. Men jag får prata med min dr och se vad som sägs.
    Men man bryter ju inte ner muskeler om man äter en bra LCHF kost. Men sen är det ju om det är nåt i kroppen då som gör det istället. Fasen är för seg i skallen för att få ihop all info
    Äcklak
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13