• Pucko Buffy

Problem med sköldkörteln? Del 13

Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

Bra länkar:
    www.thyroid.se
    www.karolinska.se/templates/DivisionStart____...

Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

• Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13
  • kosmosblomman

Detta kom då jag fram till..Mina njurar la av för att jag käkade så mkt kött..Och all fett som jag smackade i mig fick mig illamående och gallbesvär (säkert skyhöga kolesterolhalter)..

Kolhydrater behövs även för hjärnan (som är en muskel) ..Jag tog omega3-tabl. extra för hjärnan, det skulle va bra enligt experten..

Hursomhelst, betalade jag massa pengar för att förstöra för mig själv..

Nu prövar jag KBT och det funkar för mig..Måste gå mera på djupet, det är tunga trauman som ligger bakom..Har en övervikt på ca 12 kilo som måste bort..

Ack ja..inte lätt att vara människa alla ggr :o)

• NoMercy
    kosmosblomman skrev 2009-07-23 13:05:58 följande:
    Detta kom då jag fram till..Mina njurar la av för att jag käkade så mkt kött..Och all fett som jag smackade i mig fick mig illamående och gallbesvär (säkert skyhöga kolesterolhalter)..Kolhydrater behövs även för hjärnan (som är en muskel) ..Jag tog omega3-tabl. extra för hjärnan, det skulle va bra enligt experten..Hursomhelst, betalade jag massa pengar för att förstöra för mig själv..Nu prövar jag KBT och det funkar för mig..Måste gå mera på djupet, det är tunga trauman som ligger bakom..Har en övervikt på ca 12 kilo som måste bort..Ack ja..inte lätt att vara människa alla ggr :o)
    Nu hänger jag inte riktigt med.
    Njurar tror jag knappast lägger av om man äter mkt kött, däremot så kan njurar ha svårt med mkt protein om dom redan från början är lite kass. Själv äter jag inte spec mkt mer protein än med "vanlig kost".
    Kortisolet vi pratat om produceras ju i binjuren så det blir inte riktigt samma grej, men jag måste läsa på mer om just det.
    Kolesterolet är en myt så glöm den biten Men vissa kan få problem med gallan om man har lite stenar eller grus, men det brukar tydligen ge med sig (läst på kolhydrater i fokus)
    Är hjärnan en muskel? Måste gått mig helt förbi...Den får ju den energi den behöver genom att kroppen själv omvandlar det vi äter, så det är också lite tokigt att man måte äta kolhydrater för att hjärnan ska funka. Omga tre är väl bra för mkt vad jag förstått, just den typen av fett behöver kroppen.
    Äcklak
  • kosmosblomman
    NoMercy skrev 2009-07-23 13:25:32 följande:
    Nu hänger jag inte riktigt med. Njurar tror jag knappast lägger av om man äter mkt kött, däremot så kan njurar ha svårt med mkt protein om dom redan från början är lite kass. Själv äter jag inte spec mkt mer protein än med "vanlig kost". Kortisolet vi pratat om produceras ju i binjuren så det blir inte riktigt samma grej, men jag måste läsa på mer om just det.Kolesterolet är en myt så glöm den biten Men vissa kan få problem med gallan om man har lite stenar eller grus, men det brukar tydligen ge med sig (läst på kolhydrater i fokus)Är hjärnan en muskel? Måste gått mig helt förbi...Den får ju den energi den behöver genom att kroppen själv omvandlar det vi äter, så det är också lite tokigt att man måte äta kolhydrater för att hjärnan ska funka. Omga tre är väl bra för mkt vad jag förstått, just den typen av fett behöver kroppen.
    Mm..jag svamlar hit o dit..Nu pratade jag med några på hälsokost och dom ansåg att äter man jättemkt kött så pallar inte njurarna med till slut..

Låg på hälsohem (landstingsägt) i 4 veckor och där var då inte kolestreolet nån myt. Jag hade just då högt, p.g.a kokkaffe !!!....Vad får dig att säga så, är du läkare/forskare/proffessor ??

Är jag helt ute o seglar eller, visst är kolhydrater energi för hjärnan? kan nån som vet svara..
  • gamlingen

Hej,
    jag gick in i en otrolig svacka. Blev bara tröttare och tröttare
    och orkade till sist inte gå.
    Ingen läkare lyckades ställa diagnos innan min väninna
    berättade om en artikel som hon läst om hypotheoros och jag nästan
    fick tvinga mig till att få läkarvård.
    Sedan tog det ca ett år att komma tillbaka. Mina världen var helt katastrofala. Läkaren sa att om jag inte fått vård just då hade nästa steg
    blivit koma. Dvs döden eftersom jag bodde ensam.

Vill råda alla tjejer att tjata sig till ett blodprov i ca 25-årsåldern.
    Då vet du din egen utgångspunkt och kan jämföra med den om du
    senare får symptom.
    Det tar jättelång tid att prova ut rätt dos av medicinen. Ännu svårare
    efter som alla har sin egen "normalnivå".
    Nyligen fick jag veta att en för hög dos kan medföra benskörhet.
    Min läkare berättade det.

Och snälla; prova inte med konstiga metoder. Försök hitta
    en läkare som kan något och håll dig till hennes råd.

• Sirling
    gamlingen skrev 2009-07-23 13:35:22 följande:
    Hej,jag gick in i en otrolig svacka. Blev bara tröttare och tröttare och orkade till sist inte gå. Ingen läkare lyckades ställa diagnos innan min väninnaberättade om en artikel som hon läst om hypotheoros och jag nästanfick tvinga mig till att få läkarvård.Sedan tog det ca ett år att komma tillbaka. Mina världen var helt katastrofala. Läkaren sa att om jag inte fått vård just då hade nästa stegblivit koma. Dvs döden eftersom jag bodde ensam.Vill råda alla tjejer att tjata sig till ett blodprov i ca 25-årsåldern. Då vet du din egen utgångspunkt och kan jämföra med den om dusenare får symptom.Det tar jättelång tid att prova ut rätt dos av medicinen. Ännu svårareefter som alla har sin egen "normalnivå".Nyligen fick jag veta att en för hög dos kan medföra benskörhet. Min läkare berättade det.Och snälla; prova inte med konstiga metoder. Försök hitta en läkare som kan något och håll dig till hennes råd.
    Problemet är bara att hitta en läkare som kan något om det här. Jag har varit hos tre allmänläkare ang detta och inte fått veta ett smack om problematiken via dom...jag har nog haft hypo sen jag var 15 har jag otäckt nog förstått, då började jag få symptomen, testade mig första gången när jag var 21, men blev medicinerad först förra året pga läkares okunskap...
  • NoMercy
    kosmosblomman skrev 2009-07-23 13:30:53 följande:
    Mm..jag svamlar hit o dit..Nu pratade jag med några på hälsokost och dom ansåg att äter man jättemkt kött så pallar inte njurarna med till slut..Låg på hälsohem (landstingsägt) i 4 veckor och där var då inte kolestreolet nån myt. Jag hade just då högt, p.g.a kokkaffe !!!....Vad får dig att säga så, är du läkare/forskare/proffessor ?? Är jag helt ute o seglar eller, visst är kolhydrater energi för hjärnan? kan nån som vet svara..
    Kolhydrater är självfallet energi för hjärnan, men det finns annan energi också. Som kroppen kan fixa till själv, utan att vi tillsätter kolhydrater genom att äta det. Kroppen ser ju till att i första hand få energi till hjärnan, funkar inte den är det mkt som inte funkar lixom. Så kroppen är smart. Men varifrån får du att hjärnan är en muskel?
    Men vad är jättemkt kött? Flera kg om dagen?
    Jag är ingen professor, bara en simpel sjuksköterska som är intresserad och försöker sätta mig in i ämnet så gott det går (lite väl länge sen jag läste fysiologin så jag får repetera, och med lite hypohjärna så går det segt) men bla här: http://www.kostdoktorn.se/kategori/kolesterol där finns dock flertalet läkare/forskare/professorer som debatterar ämnet. Skaffa dig en egen uppfattning. Men studier visar ju att LCHF mat gör så många kan slippa sina kolesterolmediciner och att studien som ligger till grund för att man ansett att kolesterolet är farligt byggde på felaktigheter (kort resume av det jag läst mig till).
    Äcklak
  • Mamma 2b

Nu har jag fått nog. Någon som vet om jag har rätt att kräva en remiss till endokrin och hur man får sin läkare att fatta det?!

~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Sirling
    Mamma 2b skrev 2009-07-23 14:27:36 följande:
    Nu har jag fått nog. Någon som vet om jag har rätt att kräva en remiss till endokrin och hur man får sin läkare att fatta det?!
    Ingen aning, men du har ju alltid rätt att gå till en annan läkare för att få remissen...
  • Mamma 2b
    Sirling skrev 2009-07-23 14:42:54 följande:
    Ingen aning, men du har ju alltid rätt att gå till en annan läkare för att få remissen...
    Jo... men det är så jobbigt allt det här, känner att orken börjar tryta då varenda läkare jag sökt varit puckade.
    Jag får fråga privatläkaren först, men han lär ju bara rycka på axlarna.
    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • kosmosblomman

Mamma 2b skrev 2009-07-23 14:45:38 följande:

Jo... men det är så jobbigt allt det här, känner att orken börjar tryta då varenda läkare jag sökt varit puckade.Jag får fråga privatläkaren först, men han lär ju bara rycka på axlarna.
    Om dom nekar dig remiss, be läkaren skriva in det i din journal..Då brukar det bli fart på dom *hehe*..
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 13