• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • sulinajo
    IlsaBlackWidow skrev 2009-05-08 20:55:58 följande:
    Här är de svar/behandlingsrekommendationer vi fått hittills (ett svar väntar), om någon intresserad förstår och orkar läsa. Ibland förbannar jag min strävan efter total upplysning, det hade varit så mycket lättare att stanna i the Matrix... men det tilltalar mig inte att tro att det inte finns hopp om tillfrisknande för mitt barn. Så nu försöker jag samla krafter att ta tag i nästa steg. KVIKKSØLV I KROPPEN KAN FJERNES MED: SVETTEBEHANDLING: fysisk aktivitet, solbading og badstubad. KOSTTILSKUDD: Vitamin C inntil 10 g / dag. Selentilskudd. Selen 10ug/ kg kroppsvekt Løkgrønnsaker og kålgrønnsaker. TTFD, DMSA, Glutathion, ALA, DMPS, er (i Norge) reseptpliktige midler som fjerner kvikksølv meir effektivt, gjerne i kombinasjon. På grunnlag av funn tilrås kvikksølvfjerning med Kelateringsmiddel, i første omgang ? 10 g Vit C / dag + Selentilskudd og ALA @LipoicAcid. 0,25-1mg / kg kroppsvekt, dernest TTFD eller DMSA behandling (www.douglaslabs.nl), protokoll for det vedlagt. Bly fjernes best med EDTA, EDTA gel fra www.medipharma.no kan forsøkes. Aluminium fjernes best med ?1 eple / dag? ? eplesyre. Unngå all bruk av aluminiums kjøkkentøy. Sjekk drikkevatnet for Aluminium, bly og Arsen. Arsen fjernes og med DMSA og ALA. Eit nytt kelaterings middel OSR blir rekna som bedre og tryggere enn andre. Vi håper å kunne tilby det i løpet av mai, som erstatning for DMSA med mer DMSA behandling ? eige skriv. Prøven viser: CDSA: Fordøyelse: Normal elastase, tyder på normal bukspyttkjertelfunksjon, Verdi på 10 år, 5mg transdermalt. ACTOS -TD Start med 15mg, auke sakte over 1-2 veker til 60mg om kvelden. Alternativer: Blanding av Artemisia, advanced Biocidin, Caprylsyre, Goldenseal, GSE/ Grapefruit Seed Extract, Oreganol, OLE / Olive Leaf Extract, Samento, Uva Ursi, Neem, einerbær, Zinkoral sugetabletter, kvitløk og Yeast Aid og SPS30 Enzymes, fra Theramedix. Tyggegummi, nasespray og / eller drops med Xylitol, og evt. Xylitol eller fersk honning som søtingsmiddel ( fra Ole.johan@harbakks.com ) Lactoferrin og EDTA sammen med enzymer, fordi EDTA fjerner mineralene jern og aluminium som verner / beskytter Streptokokker. Papain + Vitamin C til toleransegrense ? 8- 10 g/ dag. 1] Mucostop Ensymer + Lactoferrin og EDTA. 2] Urteblanding 35 minutter seinere 3] Medisinsk Kull og / eller Pectasol 1 time seinare for å t opp ?Die off toksiner?. Ensymer når barnet kjem frå skulen, deretter 2] og 3]. To serier /dag i helgene. Bruk gjerne fleire (3) urter kvar gong, og roter ? a+b+c / b+c+d / c+d+e osv, for å hinder resistens utvikling ot toksisitets / allergi oppbygging. IVIG (Intrvenøs Immunglobulin) har også effekt ved streptokokk problematikk. Annan symptom behandling ved PANDAS: NAG - N-acetyl-glucosamine. Og Vitamin B1 , Thiamin. EPA ( fiskeolje).
    Ojoj vad mycket! Förstod kanske inte allt till hundra, vad är det för tester, de från scandlab?
    När/om man ska en hel massa tillskott osv efter testerna hur vet man då att man inte mixar och blandar till det så det blir fel? Konsult med läkare?
    Verkar vara en hel vetenskap detta har myyyyycket att sätta mig in i märker jag..
  • IlsaBlackWidow
    sulinajo skrev 2009-05-08 21:03:18 följande:
    Ojoj vad mycket! Förstod kanske inte allt till hundra, vad är det för tester, de från scandlab?När/om man ska en hel massa tillskott osv efter testerna hur vet man då att man inte mixar och blandar till det så det blir fel? Konsult med läkare?Verkar vara en hel vetenskap detta har myyyyycket att sätta mig in i märker jag..
    Mm ska man köra racet så bör man ju ha kontakt med utbildad läkare... det är ju vanskligt att blanda olika medel och tillskott, tillsammans kan man behöva justera mängd osv. Så jag har tänkt be om en strikt behandlingsplan där allt är uppradat i turordning. Och även hålla svensk vårdkontakt för att ha koll på värden.

Jag är dock väldigt tacksam över att några familjer gått före mig, startat BAN! och skapat viktiga kontakter med mera. Idag är det verkligen hoppfullt, men dyrt och slitsamt.

Jo det är scandlabs tester läkaren tolkat.
  • sulinajo

Hur mycket kostar scandlabs tester om man inte får remiss på det från läkare? Mitt problem är att jag är väldigt mjäkig som person men har förstått att man måste stå på sig väldigt för att få hjälp osv..

Vi har ju som sagt nys fått diagnos men vill starta upp så fort det går (dock så ska jag ju naturligtsvis kolla upp allt och läsa på allt ordentligt innan).
    Verkar ju verkligen vara så att många barn blir mycket bättre av dessa olika metoder och hjälpmedel känns ju lite ljusare då först kändes allt bara hopplöst!

Så jag kommer säkert tjata på er och fråga, hoppas ni står ut! Fast finns ju mycket bra i de äldre trådarna med

• IlsaBlackWidow
    sulinajo skrev 2009-05-08 21:44:11 följande:
    Hur mycket kostar scandlabs tester om man inte får remiss på det från läkare? Mitt problem är att jag är väldigt mjäkig som person men har förstått att man måste stå på sig väldigt för att få hjälp osv..Vi har ju som sagt nys fått diagnos men vill starta upp så fort det går (dock så ska jag ju naturligtsvis kolla upp allt och läsa på allt ordentligt innan). Verkar ju verkligen vara så att många barn blir mycket bättre av dessa olika metoder och hjälpmedel känns ju lite ljusare då först kändes allt bara hopplöst!Så jag kommer säkert tjata på er och fråga, hoppas ni står ut! Fast finns ju mycket bra i de äldre trådarna med
    Tjata på! det har jag gjort och kommer alltid att göra, vi hjälper ju alla varandra.

Det är ju härligt att du kommit in på det här spåret så tidigt och det tar inte alltför lång tid att komma in i dieten åtminstone. Personligen ville jag ta alla tester innan vi startade, både av nyfikenhet och för att jag tror det är av värde för behandling och uppföljning.

Att betala själv för testerna på Scandlab går på åtskilliga tusenlappar (beroende på hur många tester ni vill göra), men hänvisar du till denna sida: www.autismdiet.se/ så får du 20% rabatt.

Landstinget har avtal så att läkare får skicka prover dit men det är inget som sker ofta. Kanske kan man tjata och ge information till sin läkare.

Vill du veta mer och kanske ställa frågor så rekommenderar jag att även besöka behandlaautism.nu/nu/index.php

Kika på bloggarna: blogg.aftonbladet.se/19054/

På min egen finns det en del länkar också: blogg.passagen.se/urkraft/
  • kaffemamma

ni andra som också kör gf / cf-diet: har ni kollat upp tandkrämen? Trodde jag gjort det, men det j´har jag nog glömt. Och en snabb titt på ingredienslistan visade på mystiska saker som inte ens fanns i min lilla uppslagsbok från celiaki-förbundet. Någon som vet något: säkra märken, saker att titta efter eller så?

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-05-11 11:31:49 följande:
    ni andra som också kör gf / cf-diet: har ni kollat upp tandkrämen? Trodde jag gjort det, men det j´har jag nog glömt. Och en snabb titt på ingredienslistan visade på mystiska saker som inte ens fanns i min lilla uppslagsbok från celiaki-förbundet. Någon som vet något: säkra märken, saker att titta efter eller så?
    Nej de thar jag helt glömt bort!

Nu måstejag kolla!
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-05-11 11:31:49 följande:
    Jag har läst i allergitrådarna och det kan gömma sig både mjölk och ägg med mera i tandkrämen. Jag har hittat soja i hygienartiklar med...

Vi kör dock ekologisk fluorfri tandkräm från Urtekram, fluor är ju bland det värsta i tandkrämen.
  • SaramedM
    IlsaBlackWidow skrev 2009-05-11 13:04:17 följande:
    Jag har läst i allergitrådarna och det kan gömma sig både mjölk och ägg med mera i tandkrämen. Jag har hittat soja i hygienartiklar med...Vi kör dock ekologisk fluorfri tandkräm från Urtekram, fluor är ju bland det värsta i tandkrämen.
    M klöktes av den tyvärr

Du som har sån koll, vad ska man kolla efter i tandkrämen?
  • D som i dags att göra ngt
    IlsaBlackWidow skrev 2009-05-08 20:59:40 följande:
    Äh vad trött jag blir på datorer och internet... hela mitten försvann så nu blev allt än mer svårtolkat. Nåväl, när allt är översatt så lägger jag in det i bloggen.
    Hej
    Ny i tråden.
    Känner igen mycket av det som skrivs eftersom vi själva söker information och hjälp.
    Kanske ska berätta lite om oss först. Vi har två pojkar, 4 o 6år, och det är minstingen som just nu utreds med misstanke om ngt inom autismspektrat. Vi har uteslutit laktos eftersom han är genetiskt laktosintolerant och försöker så gott vi kan ta bort olika tillsatser och färgämnen. Vi har haft kontakt med scandlab men eftersom vi bor strax utanför GBG så har vi svårt att hitta en läkare som vill remittera dit. Arbete med detta pågår och om det finns ngn som kan rekomendera en läkare så tas detta tacksamt emot. Vi har kommit i kontakt med den norske DAN-läkaren som kommer till stockholm några ggr per år och kommer att besöka honom nu i maj/juni när han kommer. Vi kommer att ta de tester som han tycker är lämpliga och utgå ifrån detta.
    Vi sedan nyligen inskrivna i habiliteringen och har prexis påbörjat "mångsidiga, intensiva insatser...". Grabben svarar väldigt bra på detta och all annan träning. Vi har privat, mao vi föräldrar, kört ngt liknande i lite drygt ett år och tänker fortsätta med detta.
    Sedan 6månader får han eyeq enligt dosering på flaskan samt DMG. Vi tror oss kunna se en förbättring men det är lite svårt att veta vilket av ovan som är "medicinen", kanske allt sammantaget?
    Läste om att du hade en bra sammanställning på "säkra" livsmedel. Skulle vi kunna ta del av denna?
    Det är väldigt mycket som man vill säga så man blandar ihop allt!!! Nog bäst att avsluta detta inlägg och fortsätta när vi snsat oss lite.
  • D som i dags att göra ngt

Jo glömde självklart fråga om erfarenheter gällande den norske DAN-doktorn.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4