• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • IlsaBlackWidow
    SaramedM skrev 2009-05-11 16:02:44 följande:
    M klöktes av den tyvärrDu som har sån koll, vad ska man kolla efter i tandkrämen?
    Det vet jag tyvärr inte men kolla i allergitrådarna, det finns flera insatta där! Jag vet bara att sulfater är dåligt men främst så är det ju fluoret som är skadligt. Därför kör jag ekologiskt, lättare så.

Men det finns ju fler märken och smaker annars.
  • IlsaBlackWidow

D som i dags att göra ngt skrev 2009-05-11 20:51:32 följande:

HejNy i tråden.Känner igen mycket av det som skrivs eftersom vi själva söker information och hjälp.Kanske ska berätta lite om oss först. Vi har två pojkar, 4 o 6år, och det är minstingen som just nu utreds med misstanke om ngt inom autismspektrat. Vi har uteslutit laktos eftersom han är genetiskt laktosintolerant och försöker så gott vi kan ta bort olika tillsatser och färgämnen. Vi har haft kontakt med scandlab men eftersom vi bor strax utanför GBG så har vi svårt att hitta en läkare som vill remittera dit. Arbete med detta pågår och om det finns ngn som kan rekomendera en läkare så tas detta tacksamt emot. Vi har kommit i kontakt med den norske DAN-läkaren som kommer till stockholm några ggr per år och kommer att besöka honom nu i maj/juni när han kommer. Vi kommer att ta de tester som han tycker är lämpliga och utgå ifrån detta.Vi sedan nyligen inskrivna i habiliteringen och har prexis påbörjat "mångsidiga, intensiva insatser...". Grabben svarar väldigt bra på detta och all annan träning. Vi har privat, mao vi föräldrar, kört ngt liknande i lite drygt ett år och tänker fortsätta med detta.Sedan 6månader får han eyeq enligt dosering på flaskan samt DMG. Vi tror oss kunna se en förbättring men det är lite svårt att veta vilket av ovan som är "medicinen", kanske allt sammantaget?Läste om att du hade en bra sammanställning på "säkra" livsmedel. Skulle vi kunna ta del av denna?Det är väldigt mycket som man vill säga så man blandar ihop allt!!! Nog bäst att avsluta detta inlägg och fortsätta när vi snsat oss lite.
    Hej och välkommen!
  • IlsaBlackWidow

HejNy i tråden.Känner igen mycket av det som skrivs eftersom vi själva söker information och hjälp.Kanske ska berätta lite om oss först. Vi har två pojkar, 4 o 6år, och det är minstingen som just nu utreds med misstanke om ngt inom autismspektrat. Vi har uteslutit laktos eftersom han är genetiskt laktosintolerant och försöker så gott vi kan ta bort olika tillsatser och färgämnen. Vi har haft kontakt med scandlab men eftersom vi bor strax utanför GBG så har vi svårt att hitta en läkare som vill remittera dit. Arbete med detta pågår och om det finns ngn som kan rekomendera en läkare så tas detta tacksamt emot. Vi har kommit i kontakt med den norske DAN-läkaren som kommer till stockholm några ggr per år och kommer att besöka honom nu i maj/juni när han kommer. Vi kommer att ta de tester som han tycker är lämpliga och utgå ifrån detta.Vi sedan nyligen inskrivna i habiliteringen och har prexis påbörjat "mångsidiga, intensiva insatser...". Grabben svarar väldigt bra på detta och all annan träning. Vi har privat, mao vi föräldrar, kört ngt liknande i lite drygt ett år och tänker fortsätta med detta.Sedan 6månader får han eyeq enligt dosering på flaskan samt DMG. Vi tror oss kunna se en förbättring men det är lite svårt att veta vilket av ovan som är "medicinen", kanske allt sammantaget?Läste om att du hade en bra sammanställning på "säkra" livsmedel. Skulle vi kunna ta del av denna?Det är väldigt mycket som man vill säga så man blandar ihop allt!!! Nog bäst att avsluta detta inlägg och fortsätta när vi snsat oss lite.
    Eeh vad gjorde min dator nu? :P

Ja det är en omtumlande tid och även om mycket blir lättare med tiden så är det stundtals tungt, mycket tid, jobb och pengar går åt. Särskilt när man väljer att öppna ögonen för det större perspektiv som vi bland annat finner i den biomedicinska världen vad gäller autism.

Vi ska träffa läkaren i slutet av månaden så vi har ingen egentlig erfarenhet mer är svarsbreven (till testsvaren) men det är ju flera familjer som gått före.

Sen har du ju även det danska labbet, där de har både provtagning och DAN!-behandlare under samma tak. Kanske närmare och lättare för er? translate.google.com/translate&sl=da&u=www.nordicclinic.dk/&prev=/search%3Fq%3DNordic%2Bclinic%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:*:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGLJ (här i översatt version ser jag)

Sen får du 20% rabatt på Scandlabs prover (och bra info om biomedicinsk behandling) om du hänvisar till www.autismdiet.se

Listan skickar jag gärna, maila mig till urkraftmw@live.se så fixar jag det.

Personligen är jag nu mer inställd på att det är bäst att ta proverna... för att se vad som ska till och tas bort. Jag köpte en multivitamin och tydligen ska Viktor inte ha i sig mer koppar, vilket fanns i produkten. Bara ett exempel...
    Men har man inte råd och ork till allt så är det ju absolut viktigt att åtminstone utesluta gluten, mjölk och soja (inget av dessa är bra för barn eller vuxna öht).

Jag kommer att lägga ut mer i bloggen allteftersom, väntar på översättning på svarbreven och sen ska jag försöka återge vad som kommer fram under behandlingsträffen med den norske läkaren.

Måste plugga nu, men fråga på när du smält allt, kaffemamma här i tråden är väldigt kunnig och du kan kika på autismdiet och blogg.aftonbladet.se/19054/ för mer info och frågor.
  • D som i dags att göra ngt
    IlsaBlackWidow skrev 2009-05-11 21:23:13 följande:
    Eeh vad gjorde min dator nu? :PJa det är en omtumlande tid och även om mycket blir lättare med tiden så är det stundtals tungt, mycket tid, jobb och pengar går åt. Särskilt när man väljer att öppna ögonen för det större perspektiv som vi bland annat finner i den biomedicinska världen vad gäller autism.Vi ska träffa läkaren i slutet av månaden så vi har ingen egentlig erfarenhet mer är svarsbreven (till testsvaren) men det är ju flera familjer som gått före. Sen har du ju även det danska labbet, där de har både provtagning och DAN!-behandlare under samma tak. Kanske närmare och lättare för er? translate.google.com/translate&sl=da&u=...://www.nordicclinic.dk/&prev=/search%3Fq%3DNordic% 2Bclinic%26hl%3Dsv%26rls%3Dcom.microsoft:*:IE-Sear chBox%26rlz%3D1I7GGLJ (här i översatt version ser jag)Sen får du 20% rabatt på Scandlabs prover (och bra info om biomedicinsk behandling) om du hänvisar till www.autismdiet.se Listan skickar jag gärna, maila mig till urkraftmw@live.se så fixar jag det. Personligen är jag nu mer inställd på att det är bäst att ta proverna... för att se vad som ska till och tas bort. Jag köpte en multivitamin och tydligen ska Viktor inte ha i sig mer koppar, vilket fanns i produkten. Bara ett exempel...Men har man inte råd och ork till allt så är det ju absolut viktigt att åtminstone utesluta gluten, mjölk och soja (inget av dessa är bra för barn eller vuxna öht).Jag kommer att lägga ut mer i bloggen allteftersom, väntar på översättning på svarbreven och sen ska jag försöka återge vad som kommer fram under behandlingsträffen med den norske läkaren. Måste plugga nu, men fråga på när du smält allt, kaffemamma här i tråden är väldigt kunnig och du kan kika på autismdiet och blogg.aftonbladet.se/19054/ för mer info och frågor.
    Hej igen o tack för ditt svar!
    Vi har haft lite mailkontakt med Dr Danska Dan, minns inte hans namn, men efter lite googlande hittade jag mer info om den vi skall träffa. Bla har han tydligen varit med och föreläst i Norge, hittade det på vår vei, och då blir det på ngt sätt mer seriöst för vår del.
    Det är prexis som du skriver svårt att veta vad som skall bort och vad som skall tillföras och i vilka mängder. Som ex hade jag kontakt med företaget bakom eyeq för att få lite mer info. Först hänvisade dom till en Engelsk studie där dom använt eyeq i en studie med barn inom autismspektrat. Jag fick en mailadress till henne som utförde testet eftersom det fortfarande inte fanns ngt publicerat men inget svar trots upprepade försök.
    efter ngn månad frågade jag företaget om dosering, mest intr om det kunde finnas ngn fara med överdosering. Jag fick två svar, det ena var att mitt förslag på 2tsk var helt ok och det andra var att det var meningslöst eftersom det inte skulle ge bättre effekt!

nu har jag läst att det finns dom som har fått remiss till scandlab, jag är LITE intresserad över vilka argument som har använts. Har kontakt med en trevlig läkare på vårdcentralen som faktiskt har ett öppet sinne men vill veta mer. Jag gav honom lite info nu i veckan men eftersom kostnaderna ligger på 20-30tkr för hela paketet så måste han ha lite mer info för att få detta godkännt av sin chef.

Är det ngn som testat homoepati? Har tydligen en i närheten som själv har barn med autism.

Det är lite svårt att att avgränsa sig då vi vill ge honom allt som har ngn möjlighet till förbättring. Vi är fast beslutna och övertygade om att han kommer att klara en normal skolgång. Ett problem vi ser är att det blir svårt att veta vilket som funkar om vi använder fler saker samtidigt.

ja som ni ser så skriver jag inte mckt mindre:)
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-05-12 09:58:27 följande:
    artikel om IBT i Aftonbladet: www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5123131....Jättebra att de skriver om detta! Tyvärr har de missat de senaste undersökningarna som visar att IQ och ålder när man börjar inte spelar någon större roll.
    Har gjort blogginlägget nu! Säg till om det är något som behöver redigeras.

blogg.passagen.se/urkraft/entry/viktigt_om_den_intensiva_beteendeterapins
  • IlsaBlackWidow

D som i dags att göra ngt skrev 2009-05-12 20:01:23 följande:

Hej igen o tack för ditt svar!Vi har haft lite mailkontakt med Dr Danska Dan, minns inte hans namn, men efter lite googlande hittade jag mer info om den vi skall träffa. Bla har han tydligen varit med och föreläst i Norge, hittade det på vår vei, och då blir det på ngt sätt mer seriöst för vår del.Det är prexis som du skriver svårt att veta vad som skall bort och vad som skall tillföras och i vilka mängder. Som ex hade jag kontakt med företaget bakom eyeq för att få lite mer info. Först hänvisade dom till en Engelsk studie där dom använt eyeq i en studie med barn inom autismspektrat. Jag fick en mailadress till henne som utförde testet eftersom det fortfarande inte fanns ngt publicerat men inget svar trots upprepade försök.efter ngn månad frågade jag företaget om dosering, mest intr om det kunde finnas ngn fara med överdosering. Jag fick två svar, det ena var att mitt förslag på 2tsk var helt ok och det andra var att det var meningslöst eftersom det inte skulle ge bättre effekt!nu har jag läst att det finns dom som har fått remiss till scandlab, jag är LITE intresserad över vilka argument som har använts. Har kontakt med en trevlig läkare på vårdcentralen som faktiskt har ett öppet sinne men vill veta mer. Jag gav honom lite info nu i veckan men eftersom kostnaderna ligger på 20-30tkr för hela paketet så måste han ha lite mer info för att få detta godkännt av sin chef.Är det ngn som testat homoepati? Har tydligen en i närheten som själv har barn med autism.Det är lite svårt att att avgränsa sig då vi vill ge honom allt som har ngn möjlighet till förbättring. Vi är fast beslutna och övertygade om att han kommer att klara en normal skolgång. Ett problem vi ser är att det blir svårt att veta vilket som funkar om vi använder fler saker samtidigt.ja som ni ser så skriver jag inte mckt mindre:)
    Ojoj, det där med omega3 överlåter jag till läkaren att tipsa om. Så länge kör jag en från Thorne... Vi hade ju EyeQ-tuggisar förut men de innehåller tokoferoler från soja.

Vad gäller formulering till läkare så hänvisar jag till kaffemamma. Eller de på BAN!

Homeopati är jag absolut öppen för men ska börja med "en sak i taget".

Normal skolgång.. ja det får vi se men i en relativ närhet finns det skolor med "aspergerprofil"... dem siktar jag på så länge.
  • cruz

Ni som kör IBT, hur mycket tränar ni på semestrarna och alla extra helgdagar? Vad är rimligt liksom? Just nu flyter allting bra, men det är ju för att dagis tar den största delen. Nu har även utomstående börjat se effekten av träningen och det är jättekul. Framför allt påpekar folk att ögonkontakten och talet har ökat och det är vad vi ser här hemma med.

Har fått svar angående den danska dietstudien och den är visserligen försenad, men de tror ändå att den ska kunna publiceras i år.

• SaramedM

Jag måste fråga, jag läser just nu en 13 årings bok om asperger syndrom, underbar bok!

Han tycker mycket, mycket illa om allt snack om att bota och att man genom träning ska lära sig att stå ut med att titta i ögonen och att inte ha sina lugnande repitiva beteende i fred

Han är helt för att lära barn som vill umgås med andra vad de måste kunna, och att man kan förklara på olika sätt att visa beteenden kan man kankse lugna sig med när man är ensam( att flaxa med händerna etc)

Nu hoppas jag ingen tar illa upp, M är ju ganska "högfungerande"( ett ord som han också avsyr, vilket jag även hört Gunilla Gerland säga att hon inte gillar) men jag tänker en del på detta

För vems skull ska jag uppmuntra henne att titta i ögonen när många vuxan och ungdomar med as beskriver det som väldigt jobbigt och nått som gör att de inte längre lyssnar på vad som sägs för att de måste fokusera så mycket på att stå ut med att titta i ögonen!

Missförstå mig rätt, jag vill träna M mer än nu men jag tycker detta är viktiga funderingar

• cruz

SaramedM: Ja, det är jätteviktigt att tänka på de där sakerna. För vems skull ska man träna barnet till ögonkontakt? Varför ska man lära barnet att kommunicera med andra och att "fungera mer normalt" ?Varför ska man "bota" autism? Vi utgår ju hela tiden ifrån vad vi själva tycker är normalt och hur man bör bete sig i våra egna ögon. Det viktigaste av allt är ju egentligen att våra barn får växa upp, vara lyckliga, accepterade av andra människor för den de är osv. Jag själv vill att Max ska kunna leva ett självständigt liv som vuxen och kunna ha ett arbete där hans förmågor (inklusive hans autistiska sidor) är accepterade och också utnyttjas positivt. Jag vill också att han ska ha åtminstone några nära vänner. Men det är ju min egen framtisdröm och kanske inte alls Maximilians...

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4