• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-05-14 11:02:38 följande:
    från Uppsala universitet, om bla kemikalier, nyfödda & autism: www.newsdesk.se/pressroom/uu/pressrelease/vie...
    Usch, även om jag inte har kolla på alla kemikalier så känns det som "inget nytt under solen" igen... För mig har det varit uppenbart att alla gifter omkring och i oss är de största bovarna i nya sjuksomar och diagnoser.
  • FemaleX

Hej hopp, ny i tråden men gammal på FL.
    Son på sju år med autistisk syndrom + ev svagbegåvning. Sonen vistas växelvis hos mig och pappan och vi är inskrivna i hab på orten. Vi är separerade.
    Pappan har nu läst mer om HBOT och vill att vi ska ta reda på mer och se om det är nåt för sonen. Någon i denna tråd som kan ge mer infor om kostaderna och ev. hur ni andra som gör HBOT finansierat detta? Jag är arbetsökande så det är inte bara att ta lån. Desstom är det inte bara att ta ledigt och dra m ett barn som ej tål förändringar utomlands, så jag vill läsa mer innan jag kan säga något. Dock verkar ju det jag har läst lovande ang HBOT än så länge. Hur har ni löst detta m ledighet och annat? Tacksam för alla tips.
    Och är era barn gluten/laktos/soja intoleranta? Har varit inne på BAN hemsida och såg att man kan börja med att ta prover för de tre ovanstånde i sjukvården för att utesluta allergi. Har ni tagit prover på Scand lab och hur har ni sedan gått vidare?
    För närvarnade är sonen på väg in till ettan till hösten på särskolan och man gör en basutredning på skolan för att se hur det är med intelligensen.

• IlsaBlackWidow
    FemaleX skrev 2009-05-17 13:17:55 följande:
    Hej hopp, ny i tråden men gammal på FL.Son på sju år med autistisk syndrom + ev svagbegåvning. Sonen vistas växelvis hos mig och pappan och vi är inskrivna i hab på orten. Vi är separerade.Pappan har nu läst mer om HBOT och vill att vi ska ta reda på mer och se om det är nåt för sonen. Någon i denna tråd som kan ge mer infor om kostaderna och ev. hur ni andra som gör HBOT finansierat detta? Jag är arbetsökande så det är inte bara att ta lån. Desstom är det inte bara att ta ledigt och dra m ett barn som ej tål förändringar utomlands, så jag vill läsa mer innan jag kan säga något. Dock verkar ju det jag har läst lovande ang HBOT än så länge. Hur har ni löst detta m ledighet och annat? Tacksam för alla tips.Och är era barn gluten/laktos/soja intoleranta? Har varit inne på BAN hemsida och såg att man kan börja med att ta prover för de tre ovanstånde i sjukvården för att utesluta allergi. Har ni tagit prover på Scand lab och hur har ni sedan gått vidare?För närvarnade är sonen på väg in till ettan till hösten på särskolan och man gör en basutredning på skolan för att se hur det är med intelligensen.
    Hejsan!

Jag tror inte någon i tråden har testat syrgasbehandlingen än tyvärr men jag skulle rekommendera dig att kontakta den här mamman: blogg.aftonbladet.se/19054/ eller Petra Tunmar Lundell (ordförande i BAN!).

De är båda erfarna på området.

Personligen tänkte jag försöka prova på hemma hos någon som har egen tryckkammare hemma och sedan dela med ett antal familjer och köpa en, om det funkar bra (Viktor är nog för liten för att förstå och fixa att ligga en timme per dag i det lilla utrymmet).

Jag hinner inte svara utförligt på allt men enligt den här formen av behandling så behöve rinte barnen visa upp en "traditionell allergi/intolerans" utan vi gör dieten på andra indikationer. I min blogg beskriver jag en del hur vi gjort hittills och det finns flera länkar som är ingående i ämnet: blogg.passagen.se/urkraft/

Vi väntade med att påbörja dieten (utan gluten, mjölk - inte speciellt laktos, soja och så giftfritt som möjligt etc.) tills vi gjort flera prover via Scandlab. För mig är det både av intresse, för att jag anser det kan hjälpa i behandlingen, och för att se framsteg vilket kan hjälpa andra i förlängningen förhoppningsvis.

Jag har kontakt med den norske BAN/DAN-läkaren som du kommer stöta på om du ger dig in i den här "världen" och han har via mail tolkat provsvaren och i slutet av månaden träffar vi honom för konsultation och vidare behandling.

Fråga gärna mer, vi är några i tråden som börjat med kostomläggning med mera. Vi kan svara så gott vi kan och annars hänvisar jag till de i BAN!-styrelsen (hm det finns ju en massa info på utländska sidor, gick efter mig själv bara som gillar svenska och direktkontakt .
  • IlsaBlackWidow

Alltså är det bara jag som misat att en ny BAN-sida äntligen öppnats, med forum och allt?

Jag har ju hela tiden gått och kikat på den gamla adressen...

Nåväl, här är länken: behandlaautism.nu/ban/index.php&view=frontpage&Itemid=1

Kaffemamma: Kanske ska slänga in den i trådstarten?

• kaffemamma
    FemaleX skrev 2009-05-17 13:17:55 följande:
    Hej hopp, ny i tråden men gammal på FL.Son på sju år med autistisk syndrom + ev svagbegåvning. Sonen vistas växelvis hos mig och pappan och vi är inskrivna i hab på orten. Vi är separerade.Pappan har nu läst mer om HBOT och vill att vi ska ta reda på mer och se om det är nåt för sonen. Någon i denna tråd som kan ge mer infor om kostaderna och ev. hur ni andra som gör HBOT finansierat detta? Jag är arbetsökande så det är inte bara att ta lån. Desstom är det inte bara att ta ledigt och dra m ett barn som ej tål förändringar utomlands, så jag vill läsa mer innan jag kan säga något. Dock verkar ju det jag har läst lovande ang HBOT än så länge. Hur har ni löst detta m ledighet och annat? Tacksam för alla tips.Och är era barn gluten/laktos/soja intoleranta? Har varit inne på BAN hemsida och såg att man kan börja med att ta prover för de tre ovanstånde i sjukvården för att utesluta allergi. Har ni tagit prover på Scand lab och hur har ni sedan gått vidare?För närvarnade är sonen på väg in till ettan till hösten på särskolan och man gör en basutredning på skolan för att se hur det är med intelligensen.
    Vi är också sugna på HBOT. Jag har pratat med 3 föräldrar som tycker det är det bästa de gjort, att det hjälpt enormt, en som tyckte det hjälpte lite och en som inte fick något resultat. En väldigt positiv studie har kommit (och i veckan kommer artikel i Aftonbladet - hoppas det skyndar på möjligheten att få detta här hemma)

Detta ställe i england verkar ganska billigt och andra har bra erfarenheter: www.abreathforlife.org/index.html

Men det känns fortfarande som ett stort steg...
  • Krickeline

Är det någon som är med i D-vitaminstudien på Autismcenter för små barn? Vi går hos EF och tog andra (och sista ) blodprovet i mars. Fortfarande har jag inte hört något om resultatet. Har ni?

• IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-22 15:02:40 följande:
    Är det någon som är med i D-vitaminstudien på Autismcenter för små barn? Vi går hos EF och tog andra (och sista ) blodprovet i mars. Fortfarande har jag inte hört något om resultatet. Har ni?
    Minns inte när vi var där men det var nog i mars... har inte fått svar. Tur att du tog upp det för jag undrade med.
  • kaffemamma

inget svar vi heller... har mailat henne en hel del bara så jag tänkte vänta lite innan man eventuellt ligger på. Vi fick papper att skriva på för inte så länge sen heller så det kanske inte är helt klart.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4