• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-01 10:38:49 följande:
    puh, mycket info efter helgens träff med DAN-läkaren. Känns positivt, fick förtroende för honom. En liten detalj från helgen: Min pojke har stort huvud. Det har min helt friska dotter också, så det kan ju vara fullkomligt normalt, men han har ännu större än vad hon har fast han är yngre, hattar och mössor får man köpa i 12-åring storlek. Enligt DAN-läkaren var det vanligt med stort huvud hos barn med autism och att det troligtvis beror på inflammation i hjärnan... Hm. Låter inte så kul. Här hittade jag en artikel om detta som hävdar att 20 % av autismbarn har stora huvuden: www.sciencedaily.com/releases/2008/01/0801301...
    Hm M har väldigt stort huvud, det har hon haft sen hon föddes
    Sa han något om vad man kan göra för att behandla denna ev inflammation?
  • kaffemamma
    SaramedM skrev 2009-06-01 12:56:35 följande:
    Hm M har väldigt stort huvud, det har hon haft sen hon föddesSa han något om vad man kan göra för att behandla denna ev inflammation?
    Jag frågade om man kunde ta tester för att se om det var en inflammation och han sa att vad han visste så fanns det den möjligheten endast på ett lab i californien (har namnet hemma). Man kunde inte skicka prover från norge för det tog för lång tid uppfattade jag det som. Däremot så menade han att inflammationen i hjärnan var sekundär till inflammationen i mag/tarmsystemet och när man behandlade det så skulle även den i huvudet försvinna. Och den har vi ju då fått en rad med tips på hur den ska behandlas, som är olika från barn till barn beroende på hur testresultaten ser ut. GF /CF kost var det första. I vårt fall har förändringen inte varit så dramatisk så han rekommenderade SDC diet och framförallt måste vi ta kål på en ganska stor mängd parasiter som dök upp på hans prover, vi börjar nog med dieten i sommaroch sen måste vi troligen ge antibiotika om inte parasiterna har gett med sig (streptokoker och candida av lite olika slag). Jag är också väldligt förväntasfull inför en kort kur med mycket a-vitamin som han sa brukar ge omedelbar och hållbar effekt på språk och social förmåga.
  • cruz

HBOT sägs ju lindra inflammation.

Vi går ju regelbundet hos neurolog och hon mäter Max huvudomfång. Jag tror att han ligger inom normalspannet fortfarande. Man vet ännu inte riktigt orsaken bakom den snabbväxande hjärnan hos autistiska barn. En teori är att det är fel på balansen mellan cellbildning och celldöd i hjärnan. Det finns ju en jätteviktig typ av celldöd (kallas för apoptos) och enligt teorin så kanske autistiska barns hjärnor har för lite av denna process, som är jätteviktig för organ i utveckling. Vissa delar av hjärnan blir alltså lite överväxta kan man väl säga (om jag nu fattat det rätt, neurobiologi är ju så förbaskat krångligt) Men detta är väl ännu en icke bevisad teori ibland många, vad jag förstår...

Vi ska förresten få göra EEG på Max (för att utesluta epilepsi). Nervöst värre.

• cruz

Förresten så finns det en koppling mellan för lite apoptos och inflammation, så det hänger ihop.

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-01 13:10:50 följande:
    Jag frågade om man kunde ta tester för att se om det var en inflammation och han sa att vad han visste så fanns det den möjligheten endast på ett lab i californien (har namnet hemma). Man kunde inte skicka prover från norge för det tog för lång tid uppfattade jag det som. Däremot så menade han att inflammationen i hjärnan var sekundär till inflammationen i mag/tarmsystemet och när man behandlade det så skulle även den i huvudet försvinna. Och den har vi ju då fått en rad med tips på hur den ska behandlas, som är olika från barn till barn beroende på hur testresultaten ser ut. GF /CF kost var det första. I vårt fall har förändringen inte varit så dramatisk så han rekommenderade SDC diet och framförallt måste vi ta kål på en ganska stor mängd parasiter som dök upp på hans prover, vi börjar nog med dieten i sommaroch sen måste vi troligen ge antibiotika om inte parasiterna har gett med sig (streptokoker och candida av lite olika slag). Jag är också väldligt förväntasfull inför en kort kur med mycket a-vitamin som han sa brukar ge omedelbar och hållbar effekt på språk och social förmåga.
    Intresannt

SDC vad innebär det?

Streptokocker brukar alltid M bära på( bland annat gav hon mig 4 halsflussar i vintras...)

A-vitamin, finns det risker med att ge för mycket?
  • SaramedM
    Nilsfar skrev 2009-06-01 13:15:34 följande:
    Vill inte undanhålla er min favoritbloff för tillfället. En son-risemamma tillika jurist som delar med sig av sina personlig berättelser och knivskarpa analyser autismtomorrows.blogspot.com/
    Tack! Jätteintressant
  • kaffemamma

Här står om SCD utförligt: www.pecanbread.com/

A-vitamin har ju varit omtvistat och bla tagits bort från ad-dropparna. Men detta handlar om en kort kur på några dagar som lär ska ge bestående effekt. Jag är beredd att prova. Nivåerna är ju höga, men inte så att de är giftiga, här kan man läsa lite om biverkningar osv: www.halsosidorna.se/AvitaminRetinol.htm

Zelia - hur kommer det sig att ni går hos neurolog? Bör kanske alla göra det egentligen - vad håller de koll på? Nervöst med epelepsin, håller tummarna för er. Tyvärr finns det ju en ökad risk att personer med autism utvecklar epelepsi även när de bli äldre, så jag håller tummarna för oss alla.

• kaffemamma

gud vad jag har svårt att jobba idag... för mycket som flyger i huvudet efter gårdagen. En annan sak: läkaren tolkade en del av sonens beteende som adhd. Det har ag aldrig tänkt på. Det har i och för sig ofta kännts som om det kliar i kroppen på honom, att han energi som han inte vet vad han ska göra av så blir det att han spänner kroppen, biter ihop tänderna, låter, biter i tröjan. Detta har ökat väldigt mycket senaste tiden... månaden? Sammanfaller med dieten och nya kosttillskott...
    Kan det vara en av de här grejerna som de säger blir värre för att sedan bli bättre? Bör vi byta tilbaka till vitaminer utan mineraler?? Får han för mycket stärkelse - mer än förut? Måste fråga läkaren. Någon som känner igen sig eller hört något?

• cruz

Kaffemamma: Vi blev remitterad till neurologen i samband med autismutredningen och har gått på ett par besök hittills. Jag vet inte om det är nödvändigt för alla, men det känns tryggt att ha en och samma doktor att gå till. Hon hjälper till med den medicinska biten, har bla skrivit remisser för provtagning, genetisk screening och nu EEG. Annars kollar hon motoriken, reflexer, tillväxt, hjärtljud osv. Den vi går hos känns ganska grundlig. Man kan säkert få samma medicinska undersökningar / provtagningar remitterade via autismcenter skulle jag tro (hon har för övrigt jobbat där).

Det enda jag har hört är att barn kan bli hyperaktiva av alltför hög dos B-vitamin.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4