• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • Krickeline

Ilsa och kaffemamma - Ska bli intressant att ta del av studien och se hur barnets vitamin- och mineralnivåer ligger. Jag har inte gjort några andra tester (är sugen på att testa tungmetaller mm via scandlab men har inte gjort det än). Kaffemamma - är det ang HBOT på karolinska du mailats med EF om? *nyfiken* Har förstått att flera föräldrar ligger på för att de ska starta en testverksamhet i KS tryckkammare...
    Blir så arg på att den står där och inte kommer våra barn till godo :(

• kaffemamma

nej, jag har mailat om min sons scanlab resultat... inte kommit någon vidare vart i den diskussionen dock... Ville höra vad de inom traditionell sjukvård anser om dels själva proverna, dels om man kan få hjälp den vägen att behandla efter resultaten.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2009-05-25 13:22:54 följande:
    nej, jag har mailat om min sons scanlab resultat... inte kommit någon vidare vart i den diskussionen dock... Ville höra vad de inom traditionell sjukvård anser om dels själva proverna, dels om man kan få hjälp den vägen att behandla efter resultaten.
    Har ställt ungefär samma frågor som du, även om vi ännu inte testat hos Scandlab just för att EF inte rekommenderat dem (pga de svårtolkade resultaten.) Hon verkar inte så positivt inställd till tex kelering , vad jag förstått, och även rätt skeptisk till kostomläggningar.
    Jag känner mig tvehågsen, hon verkar erfaren och kunnig men å andra sidan läser man så mycket om alla positiva effekter av biomedicinsk behandling.
  • IlsaBlackWidow
    Krickeline skrev 2009-05-25 13:18:13 följande:
    Ilsa och kaffemamma - Ska bli intressant att ta del av studien och se hur barnets vitamin- och mineralnivåer ligger. Jag har inte gjort några andra tester (är sugen på att testa tungmetaller mm via scandlab men har inte gjort det än). Kaffemamma - är det ang HBOT på karolinska du mailats med EF om? *nyfiken* Har förstått att flera föräldrar ligger på för att de ska starta en testverksamhet i KS tryckkammare... Blir så arg på att den står där och inte kommer våra barn till godo :(
    Jag kontaktade EF angående den gedigna studien om HBOT som var klar nyligen... hon var mycket intresserad och skulle vidarebefodra informationen till KS, för eventuell forskning i Sverige.

Japp, varför inte använda sådan snoffsig utrustning??
  • kaffemamma

HBOT - några föräldrar planerar ett informationsmöte för att diskutera kring möjligheten att gå ihop om att köpa en hård tryckkammare - alltså av samma typ som används i tex england eller turkiet där man får både tryck och syrgas. Detta är i Stockholmsområdet. Om du är intresserad av att delta i mötet så inboxa mig.

• Krickeline
    kaffemamma skrev 2009-05-27 12:25:42 följande:
    HBOT - några föräldrar planerar ett informationsmöte för att diskutera kring möjligheten att gå ihop om att köpa en hård tryckkammare - alltså av samma typ som används i tex england eller turkiet där man får både tryck och syrgas. Detta är i Stockholmsområdet. Om du är intresserad av att delta i mötet så inboxa mig.
    Japp jag är intresserad av att veta mer, jag inboxar. Men troligtvis kommer vi inte våga testa HBOT utan överinseende av läkare.
  • IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-05-27 12:25:42 följande:
    Bästa erbjudandet hittills. Jag är på, men det vet du ju redan.
  • kaffemamma

puh, mycket info efter helgens träff med DAN-läkaren. Känns positivt, fick förtroende för honom. En liten detalj från helgen:
    Min pojke har stort huvud. Det har min helt friska dotter också, så det kan ju vara fullkomligt normalt, men han har ännu större än vad hon har fast han är yngre, hattar och mössor får man köpa i 12-åring storlek. Enligt DAN-läkaren var det vanligt med stort huvud hos barn med autism och att det troligtvis beror på inflammation i hjärnan... Hm. Låter inte så kul. Här hittade jag en artikel om detta som hävdar att 20 % av autismbarn har stora huvuden: www.sciencedaily.com/releases/2008/01/080130140127.htm

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4