• kaffemamma

Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4

För dig som är ny rekommenderar jag alla bra länkar och tips på trådar www.familjeliv.se/Forum-3-60/m37881852.html och www.familjeliv.se/Forum-3-60/m40975467.html

Då den stängts för inlägg fortsätter vi här att diskutera kring olika behandlingsmetoder, ge länktips osv.
    Vi kan berätta om våra egna erfarenheter och fråga om andras, ge lästips osv. B6, omega 3, Lövåås-metoden, kommunikativ ridning, DAN-läkare, syrgasbehandling, dieter, Son-Rise-programmet, pratdatorer, sensmotorisk träning - det är en djungel och personligen vill jag gärna ha så mycket information som möjligt för att se vad som passar oss. Alla inlägg är välkomna, och som vanligt är de flesta av oss inte experter utan var och en måste göra sin egen bedömning av vad som är värt att undersöka vidare.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-22 09:54
    För den som är intresserad av att komma i kontakt med DAN-läkare, eller vill veta mer om biomedicinsk behandling rekommenderar jag att ta kontakt med BAN! (behandla autism nu) www.behandlaautism.nu Där finns även ett nystartat diskussionsforum.

• Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4
  • Krickeline
    kaffemamma skrev 2009-06-01 14:28:12 följande:
    gud vad jag har svårt att jobba idag... för mycket som flyger i huvudet efter gårdagen. En annan sak: läkaren tolkade en del av sonens beteende som adhd. Det har ag aldrig tänkt på. Det har i och för sig ofta kännts som om det kliar i kroppen på honom, att han energi som han inte vet vad han ska göra av så blir det att han spänner kroppen, biter ihop tänderna, låter, biter i tröjan. Detta har ökat väldigt mycket senaste tiden... månaden? Sammanfaller med dieten och nya kosttillskott... Kan det vara en av de här grejerna som de säger blir värre för att sedan bli bättre? Bör vi byta tilbaka till vitaminer utan mineraler?? Får han för mycket stärkelse - mer än förut? Måste fråga läkaren. Någon som känner igen sig eller hört något?
    Nja känner inte igen det från mitt eget barn MEN vet att det är väldigt vanligt med dubbeldiagnos, autismspektrum + adhd. Har hört många som sagt att då deras barn behandlats för adhd så har de autistiska beteendena blivit tydligare. Det förklaras med att adhd och autism balanserar upp varandra och när det ena" trycks ner" gen0m behandling så framträder det andra mer. Kanske kan det vara så med din son, när kostomläggningen ger positiv effekt på autismen ser man adhdn tydligare? Bara en tanke...
    Kanske blev det svamligt, men det ska finnas en bok som tar upp detta mer. Heter nåt i stil med "Kids in the syndrome mix of autism, adhd and more..."

När skulle infomötet för dem som vill veta mer om att köpa HBOT-utrustningen vara? Vem anmäler man sig till?
  • D som i dags att göra ngt

Ja då har vi träffar Dr DAN. Mycket info på kort tid, 2h. Saken blev inte bättre av att han pratar norska.

Till att börja med så är det provtagning, Panel 4 test, och sedan mjölk- o glutenfri diet. Till detta M B12 sprutor för att kicka igång talet och eventuellt A-vitamin kur. Till detta även lite lugnande inför natten.

Är det ngn som provat M B12 sprutorna? Vi fick mckt hopp om att det skulle kunna påverka talet. Några förslag på hur vi skall lyckas ta ett morgonurinprov? Oftast vägrar han ha ngn bredvid sig när han går på muggen.

Dr var även villig att skriva ett intyg till oss om dieten så att förskolan följer denna. Någon som har erfarenhet om hur förskolorna tar till sig ett intyg från en läkare som inte är verksam i Sverige?

• IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-01 14:28:12 följande:
    gud vad jag har svårt att jobba idag... för mycket som flyger i huvudet efter gårdagen. En annan sak: läkaren tolkade en del av sonens beteende som adhd. Det har ag aldrig tänkt på. Det har i och för sig ofta kännts som om det kliar i kroppen på honom, att han energi som han inte vet vad han ska göra av så blir det att han spänner kroppen, biter ihop tänderna, låter, biter i tröjan. Detta har ökat väldigt mycket senaste tiden... månaden? Sammanfaller med dieten och nya kosttillskott... Kan det vara en av de här grejerna som de säger blir värre för att sedan bli bättre? Bör vi byta tilbaka till vitaminer utan mineraler?? Får han för mycket stärkelse - mer än förut? Måste fråga läkaren. Någon som känner igen sig eller hört något?
    Ah jag har också fått hintar åt adhd-spektrumet, inte bara av läkaren utan av psykolog på autismcentret och faktiskt så nämnde även LSS-handläggaren att han var så väldigt aktiv/intensiv när hon var på hembesök (det var första gången jag började tänka i de banorna).

Jag tror som (Krickeline, tror jag det var, när vi hade lekträff ) att båda spektran är olika sidor av samma mynt. Alla dessa diagnoser ökar och de kan behandlas liknande, kopplingar till kost osv.

Nu ska jag faktiskt släppa allt igen, efter att ha tränat Viktor i en timme ska jag ta och träna mig själv, vilket jag inte gjort sen i december! Sen plugga...

Vette 17 var och hur jag ska börja med alla indikerade behandlingar... Men jag ska återkomma direkt jag hinner, med ett recept som kommer förgylla många GF/CF/SF-are och stenålderskostätares liv, om man tål ägg.
  • kaffemamma

Hittade en jättebra grupp på facebook med diskussionsforum och expert på näring & diet vid autism. Sök på nourish hope for autism på facebook och gå med i gruppen! En av trådarna var det en mamma som hade ungefär samma läge som vi, efter ett par månader med dieten så vad det mycket som var bättre, men annat var värre än någonsin. Efter alla kunniga och erfarna svar där så känner jag att jag antingen ska försöka utesluta mer kolhydrater (går in på scd-diet i sommar) rent allmänt, eller kanske ta bort en i taget... ta bort allt socker tex. Eller all majs eller ris. Måste ändå maila ett antal uppföljningsfrågor till DAN-läkaren så jag slänger med detta också. Jag tyckte också att ADHD och Autism som balanserar ut varandra var en intressant tanke som det kan ligga något i för vår del. Eller så har man tur och det är ett tecken på abstinens som går över.

Har även gått med i GF CF Yahoogrupp, men jag fattar inte hur man gör!! Ska finnas 11.000 gf / cf människor där så det låter ju som en bra resurs. Ska klura ut det vid tillfälle.
    Krickeline, jag ska maila dig ang HBOT träffen!

• kaffemamma

ÅH vad jag är trött på att veta mer än "experterna"!! Kommer precis från dagens möte med datateket. Trevlig, sävlig dam som lånar ut datorspel som kan tänkas passa sonen, men där tar liksom ambitionen slut. Om man nu jobbar med datorspel för barn med särskilda behov, borde man då inte veta lite om nya program som utvecklas i andra länder, nya forskning osv? Att det fanns särskilda spel för barn med autism i andra länder hade hon aldrig hört talas om. Puh.

• IlsaBlackWidow
    kaffemamma skrev 2009-06-03 10:17:47 följande:
    ÅH vad jag är trött på att veta mer än "experterna"!! Kommer precis från dagens möte med datateket. Trevlig, sävlig dam som lånar ut datorspel som kan tänkas passa sonen, men där tar liksom ambitionen slut. Om man nu jobbar med datorspel för barn med särskilda behov, borde man då inte veta lite om nya program som utvecklas i andra länder, nya forskning osv? Att det fanns särskilda spel för barn med autism i andra länder hade hon aldrig hört talas om. Puh.
    SUCK

Sk ain på facebooken och glo iaf... sen om jag hinner hänga där är en annan femma.

Vi har ätit ägg och grönsaker till frukost i några dagar och vad härligt det känns i kroppen, och hur länge man håller sig så! Ska köpa kalkon eller liknande och komplettera med... nötter står alltid framme och häromdagen åt vi vattenmelon med, lyxig frukost vill jag påstå!

Vi kommer nog inte gå på full SCD-diet (tyckte dessutom att deras "lagliga - olagliga" lista kändes väldigt avancerad) men ska utesluta all stärkelse så långt det går. Dagisbiten väntar jag med och nöjer mig med deras engagemang att servera Viktor GF/CF/SF.. jag sa till dem att de behöver inte propsa med kolhydratstillbehören om han bökar, utan försök få honom intresserad av köttet och grönsakerna istället. Oftast så gör han så automatiskt.
  • SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-03 10:17:47 följande:
    Finns det?

Nu kanske du har länkat tidigare men jag missar så lätt sånt, eller glömmer att spara länkar jag är inne på

Jag är också riktigt trött på att få lära andra, om det fanns en marknad har jag en dröm om att översätta utländska böcker/program till svenska men det är inget man kan leva på ekonomiskt tyvärr
  • kaffemamma

detta skickade jag igår till datateket (tack Krickeline för många av länkarna)

Här är några av de program som finns på andra språk, särskilt utvecklade för barn med autism.

Gratis på webben, tränar ansiktsuttryck som är en svårighet för barn med autism:
    www.dotolearn.com/games/feelingsgame/index.htm

www.difflearn.com/product/Mind_Reading_Deluxe/computer_games
    www.difflearn.com/product/Fun_with_Feelings/computer_games
    www.facesay.com/ (det har skrivits mycket om denna, den har gett vetenskapligt bevisat bra resultat på asperbergerbarns sociala förmåga)

www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070622183516.htm
    www.autismcoach.com/Software.htm
    edition.cnn.com/2009/HEALTH/05/27/autism.thomas.engine/index.html
    En variant av Thomas tåget, speciellt utvecklad för autistiska barn. Jag hittade bara en liten del av det nu, jag har sett en demo på nätet förut med betydligt fler funktioner)

Vem ska jag vända mig till för att se om man kan få igång en process för att översätta de som bedöms som lämpliga?

tror ni jag kommer få något svar???

• SaramedM
    kaffemamma skrev 2009-06-04 09:59:34 följande:
    detta skickade jag igår till datateket (tack Krickeline för många av länkarna) Här är några av de program som finns på andra språk, särskilt utvecklade för barn med autism. Gratis på webben, tränar ansiktsuttryck som är en svårighet för barn med autism: www.dotolearn.com/games/feelingsgame/index.ht... www.difflearn.com/product/Mind_Reading_Deluxe... www.difflearn.com/product/Fun_with_Feelings/c... www.facesay.com/ (det har skrivits mycket om denna, den har gett vetenskapligt bevisat bra resultat på asperbergerbarns sociala förmåga) www.sciencedaily.com/releases/2007/06/0706221... www.autismcoach.com/Software.htm edition.cnn.com/2009/HEALTH/05/27/autism.thom... En variant av Thomas tåget, speciellt utvecklad för autistiska barn. Jag hittade bara en liten del av det nu, jag har sett en demo på nätet förut med betydligt fler funktioner) Vem ska jag vända mig till för att se om man kan få igång en process för att översätta de som bedöms som lämpliga?tror ni jag kommer få något svar???
    Nej jag tror tyvärr inte det
    Men jag tänker också kolla upp dessa program och maila dem
    Det är ju helt uppåt väggarna att man ska behöva veta allt coh göra allt själv...
  • kaffemamma

Vad det gäller dataspel kan jag rekommendera följande: se till att få en särskild mus från arbetsterapeften på HAB (hade inte vetat att en sån fanns om det inte var för det här forumet) om ni vill låna spel kontakta själva datateket direkt. Om man bor i Stockholm så ligger det i samma hus som Autismcenter för små barn, men trots upprepat tjat fick vi aldrig remiss dit - jag gick helt enkelt dit och anmälde oss. Datateket lämnar väldigt mycket att önska, men man kan ändå få hyra lite lämpliga program. Sosn gillar Kalle Kunskap förskolan bäst hitills. Nu har vi lånat ett som heter Puzzle world som verkade bra och dessutom generaliserar en hel del av det han tränar på i IBT. Vilket får mig att tänka på att det borde vara ganska enkelt att konstruera ett datorspel specifikt för att generalisera IBT. Inte istället för, men som barnet kan tycka är roligt medan man själv lagar mat och samtidigt tjuvtränar lite... Nåja.

Svar på tråden Autism - länktips, behandlingsmetoder osv 4