zelia skrev 2009-05-13 10:08:26 följande:
SaramedM: Ja, det är jätteviktigt att tänka på de där sakerna. För vems skull ska man träna barnet till ögonkontakt? Varför ska man lära barnet att kommunicera med andra och att "fungera mer normalt" ?Varför ska man "bota" autism? Vi utgår ju hela tiden ifrån vad vi själva tycker är normalt och hur man bör bete sig i våra egna ögon. Det viktigaste av allt är ju egentligen att våra barn får växa upp, vara lyckliga, accepterade av andra människor för den de är osv. Jag själv vill att Max ska kunna leva ett självständigt liv som vuxen och kunna ha ett arbete där hans förmågor (inklusive hans autistiska sidor) är accepterade och också utnyttjas positivt. Jag vill också att han ska ha åtminstone några nära vänner. Men det är ju min egen framtisdröm och kanske inte alls Maximilians...
Jag tränar Viktor för Viktors skull, visst är det även så att dte blir lättare för mig om vi får ett bättre samspel men antagligen mer för honom.
Sen finns det olika aspekter... visst kan man ha ett bra liv som "udda" men jag tror att det är mcyekt större risk för dåligt mående om man känner utanförsskap och inte blir förstådd. Samhället har ju inte kommit så långt i öppensinnighet (eget påhittat ord kanske

).
Sen är det ju så att eftersom jag tror att autismen kan ha en bakgrund i en speciell medfödd "personlighet" och därmed en högre sårbarhet inför miljömässig påverkan. Jag är ju övertygad om att våra onaturliga förlossningar (plus stressig graviditet och vad mamman stoppat i sig etc), gifter i miljön och allt vi äter och smörjer in våra kroppar med, plus den onaturliga kosten (mjölk, gluten, för mycket kolhydrater etc), vaccin, antibiotika osv är de största skurkarna/orsakerna till autism.
Så om jag nu ser det autistiska som stor del orsakat av onaturlig påverkan, sådant som inte borde vara, som inte hör hemma i våra kroppar, då måste ju min uppgift som mamma vara att göra allt för att göra mitt barns kropp frisk.
Han kommer antagligen fortsätta att vara udda men jag kommer ju även göra allt för att han ska blir trygg i sig själv och i världen.
Träningen ser jag mycket som lek och ett sätt att umgås, och vi har lika roligt båda två, samtidigt som vi utvecklar en annan följsamhet och samspel.